Miten keskituloisilla pariskunnilla on varaa 350 000-400 000 euron koteihin?
Asun paikkakunnalla, jossa on paljon n. 350 000-450 000 euron hintaisia asuntoja. Asuinalueet ovat hyviä, mutta nämä ovat siis ihan tavallisia koteja, usein pari- tai rivitaloissa. Nämä eivät ole edes paikkakunnan "ökyalueita", vaan näissä asuu ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä. Lähes poikkeuksetta nämä ihmiset ovat tavallisissa keskiluokkaissa ammateissa ja tienaavat sen mukaista palkkaa (noin kolme tonnia bruttona, toiset vähän enemmän ja toiset vähän vähemmän). Monella on kotipihalla joku perusauto, ei siis mitään ylikallista kaaraa.
Miten näillä keskiluokkaisilla perheillä on varaa asua näin ja miten ihmeessä saavat noin isoja asuntolainoja? Meillä on perheessä kaksi keskituloista vanhempaa ja ei todellakaan olisi mahdollisuutta ostaa jotain 400 000 euron kotia. Kaikilla myöskään tuskin on perintöä, rahakkaita sivubisneksiä tai rikkaita sukulaisia auttamassa.
Ap
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulevat nesteessä olemaan kun työt lähtee alta ja mitään tukia ei saa.
Kuinka niin? Ansiosidonnaista saa myös omakotitalossa asuva työttömäksi jäävä. Sitä paitsi meillä on se 500k euron omakotitalo jo maksettu, vähemmän siinä on kuukausikuluja, kuin vuokralla asuvalla. Tiukan paikan tullen talon voi myös myydä, jää siitä aina jotain käteen. Vuokralla asuva työttömäksi jäävä sen sijaan siirtyy puolestaan pienempään koppiin, kun työttömyys vie maksukyvyn.
Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon ja ansiosidonnainen leikkaantuu jo 8 viikon työttömyyden jälkeen. Myös sairauspäivärahaan tulee rajut leikkaukset.
Jos on iso asuntovelka, joutuu äkkiä myymään asunnon Eikä edes omiaan saa välttämättä silloin pois.
Höpsispöpsis. Tuolla logiikalla et todellakaan elä elämääsi, vaan odottelet komerossa katastrofia sattuvaksi. Uskallatko lähteä ulos asunnostasi? Voit jäädä vaikka auton alle.
Harvemmin pariskunnasta molemmat jäävät yhtäaikaa työttömiksi. Yleensä on myös säästöjä. Ahkera ihminen kyllä jotain työtä aina saa, toisin kuin persettä sohvalla levittelevä tukiloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Ansiosidonnaista saa myös omakotitalossa asuva työttömäksi jäävä. Sitä paitsi meillä on se 500k euron omakotitalo jo maksettu, vähemmän siinä on kuukausikuluja, kuin vuokralla asuvalla. Tiukan paikan tullen talon voi myös myydä, jää siitä aina jotain käteen. Vuokralla asuva työttömäksi jäävä sen sijaan siirtyy puolestaan pienempään koppiin, kun työttömyys vie maksukyvyn.
Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon ja ansiosidonnainen leikkaantuu jo 8 viikon työttömyyden jälkeen. Myös sairauspäivärahaan tulee rajut leikkaukset.
Jos on iso asuntovelka, joutuu äkkiä myymään asunnon Eikä edes omiaan saa välttämättä silloin pois.
Tässä ehkä tulee tämä eri maailmojen ero. Ei, kaikilla pariskunnilla ei tosiaan ole isoja säästöjä sen lisäksi että maksavat valtavaa asuntolainaa ja ovat säästäneet jo vuosia siihen asunnon omarahoitusosuuteen.
Ja pitää olla jättipalkka, että yhden palkalla maksetaan isoa asuntolainaa. Jos puhutaan keskituloisista, ei monillakaan ole. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella monilla aloilla nopea työllistyminen on tosi vaikeaa, jos jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse saada omia pois. Miksi niin ajattelet? Tuossa kommentoimassasi esimerkissä oli maksettu jo se laina. Jos on maksettu asunto/talo niin JOTAIN siitä kuitenkin saa. En mä ainakaan ajattele että mun pitäisi jotenkin saada "omat" pois. Asuminen maksaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 500 000€:n omakotitalo, 500k ei tarkoita Suomessa oikeastaan yhtään mitään, koska k on kilon lyhenne eli 500k = 500 000 ilman mitään yksikköä, esimerkiksi valuutta, massa, tilavuus... Lisäksi tuo 500 000€ on ilmeisesti se, mitä te olette talosta maksaneet, se ei ole välttämättä tämän hetken arvo.
Toki työttömäksi jäädessä omistusasuja saa ansiosidonnaista, jos on ollut työttömyyskassan jäsen tarpeeksi pitkään. Muistaakseni työssäoloehtoon tehtiin juuri jotain muutoksia/pidennyksiä. Mitä suurempi tuloisesta henkilöstä on kyse, sitä suurempi euromääräinen ero bruttopalkan ja bruttoansiosidonnaisen välillä on, koska ansiosidonnainen on tietty prosenttiosuus bruttopalkasta. Toki jos palkkatulon veroprosentti on suurempi kuin ansiosidonnaisen veroprosentti, kuten hyvätuloisilla usein on, tasoittuu ero nettopalkan ja nettoansiosidonnaisen välillä.
Vuokralaisen maksuvelvollisuudet asunnosta/talosta loppuvat irtisanomisen ja irtisanomisajan jälkeen, yleensä siis noin kuukaudessa, omistusasuja, varsinkaan kalliissa omakotitalossa, ei välttämättä saa tuossa ajassa edes yhtään tarjousta, ainakaan sellaista, joka kannattaisi hyväksyä. Mikäli talosta on velkaa, voi myös pankki vaatia uusia vakuuksia/hylätä kaupan, mikäli tarjous ei ole tarpeeksi suuri kattamaan loppuvelkaa. Toki muutkin seikat vaikuttavat siihen, onko järkevämpää asua vuokralla, halvemmassa omistuskodissa vai kalliimmassa, ehkä jopa maksukyvyn äärirajoilla, olevassa omistuskodissa.
Yli varojen voi elää, jos saa lainaa. Juju on siinä, ettei sitä lainaa ole tarkoituskaan koskaan maksaa kokonaan pois.
"Ei tarvitse saada omia pois. Miksi niin ajattelet? Tuossa kommentoimassasi esimerkissä oli maksettu jo se laina. Jos on maksettu asunto/talo niin JOTAIN siitä kuitenkin saa. En mä ainakaan ajattele että mun pitäisi jotenkin saada "omat" pois. Asuminen maksaa aina. "
Mä voin tarjota hyväkuntoisesta omalla järvenrantatontilla olevasta omakotitalosta, jossa lämmitysmuotona ei ole pelkästään sähkö ja/tai öljy, euron. Tuskin löytyy myyjää, joka myisi, vaikka olisi ns. pakkotilanne. Yleensä omistajalla/omistajilla on joku hinta, jolla hän/he on/ovat myymässä talon. Tuleeko sellaista tarjousta, onkin sitten monesta muuttujasta kiinni.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Yli varojen voi elää, jos saa lainaa. Juju on siinä, ettei sitä lainaa ole tarkoituskaan koskaan maksaa kokonaan pois.
Onko siltikään järkevää elää ylivarojensa?
Vierailija kirjoitti:
"Ei tarvitse saada omia pois. Miksi niin ajattelet? Tuossa kommentoimassasi esimerkissä oli maksettu jo se laina. Jos on maksettu asunto/talo niin JOTAIN siitä kuitenkin saa. En mä ainakaan ajattele että mun pitäisi jotenkin saada "omat" pois. Asuminen maksaa aina. "
Mä voin tarjota hyväkuntoisesta omalla järvenrantatontilla olevasta omakotitalosta, jossa lämmitysmuotona ei ole pelkästään sähkö ja/tai öljy, euron. Tuskin löytyy myyjää, joka myisi, vaikka olisi ns. pakkotilanne. Yleensä omistajalla/omistajilla on joku hinta, jolla hän/he on/ovat myymässä talon. Tuleeko sellaista tarjousta, onkin sitten monesta muuttujasta kiinni.
-eri
Tietenkin, mutta jos kyseessä on esimerkiksi kuvailemasi talo, siitä saa joka tapauksessa enemmän kuin euron. Sä voit jatkaa sun euron tarjouksia ihan rauhassa.
Me tehtiin mun puolison kanssa myös niin, että ostettiin ensin pienempi asunto ja muutaman vuoden päästä siirryttiin isompaan. Ostettiin eka oma koti, kun olin 26v. Kummallakin oli vähän säästöjä jo kertynyt. Se oli paritalo (kolmio) pääkaupunkiseudulta ja hinta 230t. Rempattiin vähän ite ja myytiin 3 vuoden päästä 280t. Päätettiin rakentaa okt, jossa hyödynnettiin aiemman asunnon myyntivoitot ja omia säästöjä. Perheen kasvaessa laitettiin 4 vuoden jälkeen okt myyntiin ja rakennettiin uusi okt myös pääkaupunkiseudulle. Lainaa on jäljellä vajaat 400t, okt arvo noin 800t. Onhan lainanlyhennykset nyt melko isot, mutta pärjätään vielä ihan hyvin niiden kaa, kunhan vähän katsotaan tarkemmin, mihin rahaa kulutetaan. Edelleen voi matkustaa jne. Talo on upea ja viihdytään hyvin. Jos oltais ostettu halvempi koti, niin olisi ehkä varaa mökkiin tai ainakin olisi pienempi laina, mutta näin on hyvä, kun asuinmukavuus on huipussaan. Valintoja kai.
Viera kirjoitti:
No kuule, ne asunnot on voitu ostaa silloin, kun ne maksoi 270 000 euroa. Sitäpaitsi ei nykyään kaikilla ole edes aikomusta maksaa koko asuntolainaa pois. Sitä lyhennellään ehkä 15v ja sitten on jälkikasvu muuttanut pois. Seuraavaksi ei enää tarvitakkaan niin isoa asuntoa ja se pannaan myyntiin. Voittoa on se, mitä on ehtinyt lyhentää plus mahdollinen arvonnousu. Sillä sitten ostetaan seuraava pienempi kämppä tai muutetaan vuokralle.
Ei tapahdu. Suomi sukeltaa aina vaan. Vähälukuinen eliitti juhlii ainoastaan. ire iD
Vierailia kirvoitti:
Jos on iso asuntovelka, joutuu äkkiä myymään asunnon. Ja pilkkahintaan menee. . Suomalaisia myös kuolee kuin liukuhihnatahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa ajatella, tajuaa että nyt puhutaan jättilainan ottajista eikä yksittäisen palstalaisen maksettu asunto liity siihen.
Ei se laina ole maksettu kun sen ottaa vaan vuosikymmenten päästä. Sinä aikana ehtii tapahtua. Jos ostaa asunnon lähes kokonaan velaksi ja jää työttömäksi, sairastuu tai tulee muuta odottamatonta, sen asunnon joutuu ehkä myymään ennen kuin siitä on maksettu edes murto-osaa. Silloin voi käydä niin, ettei myyntihinta kata velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Tietenkin, mutta jos kyseessä on esimerkiksi kuvailemasi talo, siitä saa joka tapauksessa enemmän kuin euron. Sä voit jatkaa sun euron tarjouksia ihan rauhassa.
Jos talo ei olekaan sellainen, josta ostajaehdokkaat alkavat kilpailla, voi todellakin saada niin huonoja tarjouksia, ettei oikeasti kannata myydä ellei ole täysin pakko. Niitä pakkotilanteita ei yleensä tule, mutta kun se yllättäen osuukin omalle kohdallesi, oletko varautunut siihen?
Omistusasumisen pelkääminen on Suomessa ollut varsin tehokas tapa välttyä vaurastumiselta. Omistusasunto on kodin lisäksi ja kaikessa sijoittamisessa on tottakai riskinsä. Omistusasumisessa ne ovat kyllä todella maltilliset.
Vuokralla joka tapauksessa vaurastutat jotakuta muuta. Ei kannata myöskään unohtaa vuokra-asumisen riskejä. Asunto voidaan myydä alta, voit joutua myös lähtemään vastoin omaa tahtoasi, vuokrakin voi nousta yllättävästi ja saatat joutua hankalan vuokranantajan kanssa ongelmiin.
* Omistusasunto on kodin lisäksi <b>sijoitus>/>
Vierailija kirjoitti:
Älyllä.
Jotku hu_raamalla.
Mun eka asunto maksoi 120 000e. Lapsena saatujen Nokian osakkeiden ja palkan avulla lyhensin lainan, olin velaton kun olin 32v. Ostin seuraavan, joka maksoi 147 000e ja siihen sijoitin myös 12 000e myyntivoittoa. Muutama vuosi sitten ostettiin yhteinen okt josta maksettiin 370 000e.Mun ei tarvinnut edes ottaa lainaa puolikastani varten vaan sijoitin "ylimääräiset" rahat rahastoihin. Viime vuonna sain 50 000e perintöä, ei ollut vielä edes omat vanhemmat, ja ostin just sähkö-Volvon. Ei se sen ihmeempää ole, vaikkei tulot ole jättisuuret.
Olen ihmetellyt samaa, kun vanhoja kamuja on muuttanut Hesoihin tai muualle pääkaupunkiseudulle, mutta eihän sitä nyt kenenkään raha-asioita kehtaa niin yksityiskohtaisesti udella. Mutta ehkä tosiaan lähtökohta on se, että omistusasuminen kuitenkin kerryttää koko ajan sitä varallisuutta, eikä lainaa välttämättä ehdikään maksaa pois, ennenkuin on jo aika myydä asunto. Se lienee monen mielestä kuitenkin viisaampaa kerryttää sitä omaa omaisuutta, kuin maksaa vuokraa toiselle, jos olet sen verran keskituloinen ettet mitään tukia saa. Vuokratkin pääkaupunkiseudulla on aivan poskettomia. Itse olen kuitenkin superonnellinen, että pystyimme jäämään Pirkanmaalle. Laina on jo maksettu, kun sitä oli alunperinkin maltillisesti.