Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten keskituloisilla pariskunnilla on varaa 350 000-400 000 euron koteihin?

Vierailija
22.07.2024 |

Asun paikkakunnalla, jossa on paljon n. 350 000-450 000 euron hintaisia asuntoja. Asuinalueet ovat hyviä, mutta nämä ovat siis ihan tavallisia koteja, usein pari- tai rivitaloissa. Nämä eivät ole edes paikkakunnan "ökyalueita", vaan näissä asuu ihan tavallisia keskiluokkaisia ihmisiä. Lähes poikkeuksetta nämä ihmiset ovat tavallisissa keskiluokkaissa ammateissa ja tienaavat sen mukaista palkkaa (noin kolme tonnia bruttona, toiset vähän enemmän ja toiset vähän vähemmän). Monella on kotipihalla joku perusauto, ei siis mitään ylikallista kaaraa.

Miten näillä keskiluokkaisilla perheillä on varaa asua näin ja miten ihmeessä saavat noin isoja asuntolainoja? Meillä on perheessä kaksi keskituloista vanhempaa ja ei todellakaan olisi mahdollisuutta ostaa jotain 400 000 euron kotia. Kaikilla myöskään tuskin on perintöä, rahakkaita sivubisneksiä tai rikkaita sukulaisia auttamassa.

Ap

Kommentit (350)

Vierailija
21/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät laina-ajat, valtion takaus ja mahdollisesti vanhempien apua kahdesta eri suunnasta. En tiedä nykyään, mutta ennen oli tapana ostaa pieni asunto aika nuorena ensi asunnoksi. 

Oma lapsi osti äskettäin ensiasunnon yksin, n.160 000 ja ollut vasta kolmisen vuotta vakinaisessa työssä, mutta sitä ennen koko opiskeluajan töissä niin että loppuvaiheessa ei enää edes opintotukea tarvinnut. Edullisessa opiskelija-asunnossa asuen säästi rahaa ja ehti vähän sijoittaakin ja tienasi jo nettona melkein pari tonnia opintojen ohella asuen vielä alle 500 euron vuokra-asunnossa, johon  kuului vesi, sähkö ja netti hintaan, bussikortit ja moni muu juttu  opiskelijahintaan kun oli kuitenkin vielä opiskelija. Ei tarvinnut asunnon ostoon meiltä mitään apua. Tähän peilaten on varmasti pariskuntia, joilla on vara samaa. Nykyään pojan palkka taitaa olla nelisen tonnia ja tienaa sijoituksilla yhä myös. 

Vierailija
22/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin käteisellä tietysti, senkin pälli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on paljon velkaa sinne ja tänne ja uskaltavat elää velassa koska tietävät jossain vaiheessa saavansa velkansa maksettua ja kenties heillä on tiedossa vaikka perintöjä useammaltakin suunnalta niin kuin monilla nykyään on.

Perintöä on vain jo saadut perinnöt/ennakkoperinnöt. Mistään joskus tulevasta perinnöstä et voi olla varma...

Vierailija
24/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä olekaan siihen varaa. Eivät vain itse ymmärrä asiaa. 400 000e lainan takaisinmaksuhinta on 600 000e

Vierailija
25/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

Joo, niin on itsellänikin työt pk- seudulla. Onneksi molemmat päät hyvillä kulkuyhteyksillä ja tietysti työajat sellaiset, että tämä on mahdollista. Ymmärrän, että kaikilla ei ole realistinen vaihtoehto. Itsellä vaihtoehdot aikanaan olivat kerrostalo pk- seudulla tai omakotitalo matkan päässä. Pk- seudultakin kävimme taloja katsomassa, mutta kohtuulliseksi katsomani lainasumma olisi mahdollistanut aika huonokuntoisia kohteita tai sitten sellaisessa paikassa, että helpompi on reissata täältä kauempaa hyvin kulkuyhteyksien varrelta.

Itselläni ei ole eikä ole tulossa mitään perintöjä tms., eli alusta lähtien on ollut selvää, että loppuun saakka joutuu itse maksamaan.

Vierailija
26/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin, että miksi kukaan haluaa itselleen niin suuren velkataakan. Mieluummin itse asun puolet halvemmassa talossa, 100 km pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudulle ei tietenkään olisi asiaa näillä hinnoilla.

Osalla työt ovat pk-seudulla eikä oman alan työpaikkoja ole muualla. Silloin on aika vaikea muuttaa sinne 100 km päähän asumaan.

Monesti työt, joita on vain pk-seudulla,  ovat, aina osittain, tehtävissä etänä. Monta päivää pystyy tekemään kokonaan kotona ja silloinkin,  kun menee työpaikalle, kannatta kulkea julkisilla, pystyy hyödyntämään matka-ajan töihin.

Naurahdin tälle oletukselle :D mitenhän tekisin laboratorioanalyysejä kotona etäilemällä?

Vierailija
27/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne pankille ole kiinnitetty, samoiten hienot autotkin on pankin nimissä. NIitähän saa kun vain on mitä kiinnittää tai on takaaja/vakuudet.

Vierailija
28/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva kerralla ostaa 400k asunnon. Ensin on säästetty alkupääomaa, ostettu edullisempi kerrostaloasunto tai rivari, joka on myyty voitolla ja sitten siirrytty isompaan. Ei sitä pakko ole ensiasunnoksi kallista yksiötä ostaa, kyllä niitä kohtuuhintaisia luukkuja vielä saa. Mutta kaikki sijoittaminen täytyy olla tavoitteellista ja siihen täytyy tajuta ryhtyä mahdollisimman aikaisin. Olen pienestä pitäen tiennyt, että minulle oikea asumismuoto on okt ja sen mukaisesti on ollut säästötavoitteet ja muut. Vuokralla en ole asunut, kuin opiskeluaikana hetken, sillä en halua maksaa jonkun toisen pussiin kuukaudessa pääosaa tuloistani. Omistusasuminen on sijoitus, säästö ja asunto. Vuokralla elely on vain rahanmenoa, eikä mitään jää siitä itselle.

Vierailija
29/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varmaan parempia hoitamaan raha-asioita? 

Vierailija
30/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu pk-seudulla voi ihan huoletta tehdä asuntosijoittamsta. Ei sitä lainaa ole tarkoituskaan maksaa takaisin lyhennyksinä, vaan siinä isossa ja kalliissa asunnossa asutaan ja maksetaan sitä velkaa pois sen 20v (laina-aika 30v) ja sitten kun sitä isoa asuntoa ei enää tarvitse, kämppä myyntiin, laina pois ja pienempi tilalle. Mutta ei tämä siis missään muuttotappiokunnassa edes onnistuisi.

Vierailija
31/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva kerralla ostaa 400k asunnon. Ensin on säästetty alkupääomaa, ostettu edullisempi kerrostaloasunto tai rivari, joka on myyty voitolla ja sitten siirrytty isompaan. Ei sitä pakko ole ensiasunnoksi kallista yksiötä ostaa, kyllä niitä kohtuuhintaisia luukkuja vielä saa. Mutta kaikki sijoittaminen täytyy olla tavoitteellista ja siihen täytyy tajuta ryhtyä mahdollisimman aikaisin. Olen pienestä pitäen tiennyt, että minulle oikea asumismuoto on okt ja sen mukaisesti on ollut säästötavoitteet ja muut. Vuokralla en ole asunut, kuin opiskeluaikana hetken, sillä en halua maksaa jonkun toisen pussiin kuukaudessa pääosaa tuloistani. Omistusasuminen on sijoitus, säästö ja asunto. Vuokralla elely on vain rahanmenoa, eikä mitään jää siitä itselle.

Kyllähän siinä omistusasunnossakin tulee kaikki pakolliset remontit eteen, vuokralla asumisessa niitä ei tule kuin vain tietty summa. Riippuen taloyhtiöstä, ei välttämättä vuokralla asuninen tule sen kalliimmaksi. Sitten jos asuu omakotitalossa ja jättää sen kiinteistöveron maksamatta niin sijoitus menee että heilahtaa vasaran alle.

Vierailija
32/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että pk-seudulla on paljon asuntoja tarjolla alle 300 000 euron? Kun ei mene uuteen tai uudehkoon ja asettuu lähiöihin, niin löytyyä 80-100 neliöisiä asuntoja niin rivereista kuin kerrostaloista. 

Vierailija
33/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti työt, joita on vain pk-seudulla,  ovat, aina osittain, tehtävissä etänä. Monta päivää pystyy tekemään kokonaan kotona ja silloinkin,  kun menee työpaikalle, kannatta kulkea julkisilla, pystyy hyödyntämään matka-ajan töihin.

Naurahdin tälle oletukselle :D mitenhän tekisin laboratorioanalyysejä kotona etäilemällä?

Mitkä laboratorioalan duunit ovat vain pk-seudulla?

Vierailija
34/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, ne asunnot on voitu ostaa silloin, kun ne maksoi 270 000 euroa. Sitäpaitsi ei nykyään kaikilla ole edes aikomusta maksaa koko asuntolainaa pois. Sitä lyhennellään ehkä 15v ja sitten on jälkikasvu muuttanut pois. Seuraavaksi ei enää tarvitakkaan niin isoa asuntoa ja se pannaan myyntiin. Voittoa on se, mitä on ehtinyt lyhentää plus mahdollinen arvonnousu. Sillä sitten ostetaan seuraava pienempi kämppä tai muutetaan vuokralle. 

Tämä voisi olla selitys! Tosin täällä (en ole AP) nuo kalliit talot ovat kuitenkin vain kahden makuuhuoneen taloja. Toki voi isompiakin olla. Mutta siis vanhemmat ja 1 lapsi =2 MH. Ei sellainen talo isoksi jää vaikka asuisi kahdestaankin.

Vierailija
35/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan osta sitä 400 000:n asuntoa ensiasunnokseen. Ensin ostetaan se opiskelijayksiö, sitten kaksiota ja päivitetään muutoissa asuinaluetta paremmaksi. Nykyisin ihmisillä alkaa olemaan perintöjäkin. t: sellaisessa 400 000:n asunnossa asuva

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuutta ostaa opiskelijana asuntoa. 

Vierailija
36/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin miksi kukaan uskaltaa elää maantasossa rivarissa/omakotitalossa. Sisään kykenee murtautumaan erittäin helposti jne.

Silti taitaa olla niin, että valtaosa asuntomurroista tehdään kerrostaloasuntoihin. En jaksa googlettaa, mutta muistelen tälläistä lukeneeni.

Vierailija
37/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuu pk-seudulla voi ihan huoletta tehdä asuntosijoittamsta. Ei sitä lainaa ole tarkoituskaan maksaa takaisin lyhennyksinä, vaan siinä isossa ja kalliissa asunnossa asutaan ja maksetaan sitä velkaa pois sen 20v (laina-aika 30v) ja sitten kun sitä isoa asuntoa ei enää tarvitse, kämppä myyntiin, laina pois ja pienempi tilalle. Mutta ei tämä siis missään muuttotappiokunnassa edes onnistuisi.

Pankit ei mielellään myönnä 30 vuoden laina-aikoja. Ja 400 000 asunnon kuukausierä korkoineen on silti tolkuton pitkälläkin laina-ajalla.

Vierailija
38/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani ostivat tosi kalliin talon 25 vuotta sitten. Olivat tosi tiukilla silloin. Jopa kirppari vaatteisiin lainasivat minulta rahaa, kun heillä oli lapset pieniä. 

No saivat talon maksettua kituutettua 20 vuotta ja nyt on hyvä omaisuus siinä talossa kiinni.

Me teimme toisin ja ostimme halvan talon ja elämä oli helpompaa.

Heillä on nyt hyvät rahat jättää lapsille perinnöksi, meillä ei.

Jokainen valitsee itse, miten elämän haluaa elää 

Vierailija
39/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit laittoivat rivitalo tai kerrostalo osakkeet parikymppisenä ensin. Kun pari ja perhe pysyi koossa. Oli kolmekymppisenä varaa rakentaa jo oma talo ja saada siihen lainat.

Eronneet ja työttömät eivät näitä rakennelleet. Koska laina vaatii vakaat tulot. Ja pienen pesämunan.

Vierailija
40/350 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä omistusasunnossakin tulee kaikki pakolliset remontit eteen, vuokralla asumisessa niitä ei tule kuin vain tietty summa. Rii

Ei mene vasaran alle että heilahtaa. Kyllä sen voi maksaa vaikka ulosottovaiheessakin monta kertaa ennen miyään pakkomyyntejä.