Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa seurustelua olette ottaneet puheeksi sen, että teille on tehty sterilisaatio tai vasektomia?

Vierailija
20.07.2024 |

On selvää, ettei noin intiimi lääketieteellinen tieto kuulu kenelle tahansa muutamien treffien tuttavalle, mutta varmaan suhteen kehittyessä olisi hyvä ottaa asia esille etenkin, jos toinen mahdollisesti haluaa lapsia tulevaisuudessa? Miten itse olette lähestynyt asiaa?

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaatiotiedon panttaus olisi minulle jo itsessään niin vahva red flag, että vaihtoon lähtisi koko mies. 99% todennäköisesti on ollut kyse siitä, että halutaan pildeä naiselta, jolta ei sitä heruisi jos olisi tiedossa ettei suhteella ole lapsisuunnitelmien yhteensopimattomuuden vuoksi tulevaisuutta. Ihan samanlaista hyväksikäyttöä, kun muukin sänkyyn huijaaminen tilanteessa jossa on jo tiedossa ettei syvempää suhdetta ole tulossa (mutta on tarkoituksella jätetty tämä kertomatta). Ei se laitonta ole, mutta kyllähän se aika paljon ihmisestä kertoo.

Ja tämän sanon itsekin steriloituna naisena, joten henkilökohtaisista lapsihaaveista ei todellakaan ole kyse vaan nimenomaan periaatteesta. Tiedän kyllä millä motivaatiolla miehet sitä salailevat ja oksettaa moinen ajattelutapa.

Tulinko seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, kun nainen kertoi vasta seksin jälkeen äänestäneensä viime vaaleissa kokoomusta? Jos olisin tiennyt, en olisi koskaan seksiin suostunut. Voinko tehdä tällaisesta huijaamisesta rikosilmoituksen?

Vierailija
62/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni viimeistään kolmansilla tai neljänsillä treffeillä tulisi asia mainita, jos oikeasti tuntuu potentiaalista kipinää olevan. Ihan täyttä haista vettua toista kohtaan, jos antaa suhteen edetä pitkälle ennen kertomista. Minua ketutti suunnattomasti kun aikoinaan tapailin yhtä naista ja olimme käytännössä jo suhteessa, kun hän vasta mainitsi että kärsii lapsettomuudesta. Tuli sellainen fiilis että ihan tahallaan jätti kertomatta, kunnes juttumme olisi jo tarpeeksi pitkällä ja en sen takia sitten hentoisi jättää häntä.

Jos kerran asia on sinulle noin tärkeä, miksi et itse ottanut sitä puheeksi? Älytöntä itkeä siitä, ettei toinen lue ajatuksiasi.

No koska suhteen alussa ainakaan itsellä ei ole tapana painostaa toista lapsentekoajatuksilla. Sitä automaattisesti itse kukin ajattelee, että t

Aikuisten välisessä seurustelussa perheenlisäyshaaveiden pitäisi olla ihan peruskauraa. Aikaa ei varsinkaan naisilla ole loputtomiin, ei ole mitään syytä käyttää aikaa sellaisiin joita tuo puheenaihe pelottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Tinderissä joskus vuonna 2015-2017, ja muistaakseni vapaaehtoisesti lapsettomat toivat kantansa esille nopeasti viestittelyvaiheessa, ja mielestäni se oli todella hyvä juttu.

Vierailija
64/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sinun tulee kysyä siltä kommentoijalta, jonka mielestä omasta steriliteetistä  tai vapaaehtoisesta lapsettomuudesta kannattaa mainita julkisessa Tinder-profiilissa. Minä huomautin vain siitä, että kannattaa miettiä, mitä  tietoja itsestään julkaisee, koska ne ovat tosiaan kenen tahansa luettavissa.

Kerrotko, missä viestissä sanottiin, että sterilisaatiosta kannattaa mainita Tinder-profiilissa? Mainitse viestin numero. Tai vaihtoehtoisesti lue ihan ajatuksen kanssa, mitä sanottiin niin huomaat itsekin, että kukaan ei ole missään kirjoittanut, että Tinderissä kannattaa manisita nimenomaan sterilisaatio. 

Vierailija
65/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten kesken lapsiasiat tulevat puheeksi hyvinkin pian. Se on kuitenkin erittäin ratkaiseva tekijä siinä, jatkuuko suhde syvemmäksi vai ei. Jos toinen ehdottomasti haluaa lapsia ja toinen ei missään nimessä halua, suhde on tuhoon tuomittu ja on turha käyttää aikaa deittailuun sen enempää. En nyt ihan ensitreffeillä välttämättä puheeksi ottaisi, mutta hyvin varhaisessa vaiheessa kuitenkin. 

Vierailija
66/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Tinderissä joskus vuonna 2015-2017, ja muistaakseni vapaaehtoisesti lapsettomat toivat kantansa esille nopeasti viestittelyvaiheessa, ja mielestäni se oli todella hyvä juttu.

Juuri näin. Vapaaehtoisesti lapsettomilla ei ole mitään syytä salailla asiaa, koska se ei ole kipeä. Yleensä se on vieläpä harkittu, varsinkin jos pääsee sterilisaatioon saakka. 

Vierailija
67/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin käyny neljästi treffeillä, ja kun vietettiin mun kotona iltaa sanoin että jos tästä on tulossa vakavaa, niin tiedät että oon steriili en halua adoptoida enkä olla tukiperhe. Mies hyväksyi täysin ja tänä vuonna tulee 8v yhteiseloa täyteen.

Vierailija
68/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Vapaaehtoisesti lapsettomilla ei ole mitään syytä salailla asiaa, koska se ei ole kipeä. Yleensä se on vieläpä harkittu, varsinkin jos pääsee sterilisaatioon saakka. 

Steriloitu vaan ei mitenkään automaattisesti ole lapseton. Aika moni käy sterissä sitten, kun lapsiluku on täynnä. Steriä on hyvin vaikea edes saada, jos ei vielä ole lapsia. 

Vierailija
69/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steriloitu vaan ei mitenkään automaattisesti ole lapseton. Aika moni käy sterissä sitten, kun lapsiluku on täynnä. Steriä on hyvin vaikea edes saada, jos ei vielä ole lapsia. 

Sterilisaation saa aina, kun lakiin kirjatut ehdot täyttyvät, eikä sitä saa koskaan, kun ehdot eivät täyty.

Yksi ehdoista on 30 vuoden ikä, joten jos sen ylität, lääkäri ei voi kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä.

Vierailija
70/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation saa aina, kun lakiin kirjatut ehdot täyttyvät, eikä sitä saa koskaan, kun ehdot eivät täyty.

Yksi ehdoista on 30 vuoden ikä, joten jos sen ylität, lääkäri ei voi ki

Ei ole ihan noin ehdotonta, ettei koskaan saisi. Yksilökohtaista harkintaa saa ja pitää käyttää. 

Vierailija
71/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä iässä (35+) on ihan tavallista käydä läpi ajatuksia perhesuunnitelmista jo ennen kuin suhde on edes seurustelua. Ei ole aikaa hukattavaksi niillä, jotka lapsia vielä toivovat. 

Vierailija
72/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ehdoista on 30 vuod

Lääkärin täytyy noudattaa lakia. Hän ei vain päättää kirjoittaa lähetettä sterilisaatioon oman mielensä mukaan.

Ne ehdot voi käydä lukemassa tuolta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

Vierailija
73/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio on ehäisykeino, joten on luonnollista, että siitä puhutaan, kun ehkäisyn valinta tulee muutenkin ajankohtaiseksi.

Vierailija
74/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin täytyy noudattaa lakia. Hän ei vain päättää kirjoittaa lähetettä sterilisaatioon oman mielensä mukaan.

Ne ehdot voi käydä lukemassa tuolta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

Tuossa kohta 3 ja siitä eteenpäin sisältävät nimenomaan sitä yksilökohtaista harkintaa. Se on aina tapauskohtaista katsotaanko esim. terveyden vaarantuvan raskauden takia. Laki ei sanele sellaiselle tapaukselle mitään ehtoja, vaan kyse on lääkärin harkintaan perustuvasta päätöksestä. Ei ole tavatonta sekään, että yksi lääkäri katsoo, ettei vaaraa ole ja  toinen katsoo että on. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja nämä asiat sisältävät paljon tulkinnanvaraisuutta. 

Vierailija
75/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin ison asian puheeksiottaminen on ongelma, ei kannata edes harkita vakavaa parisuhdetta. 

Vierailija
76/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siinä vaiheessa kun pitäisi sänkypuuhiin ryhtyä kerron että penikseni ja kivekseni on poistettu.

Vierailija
77/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ehdot voi käydä lukemassa tuolta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

Tuossa kohta 3 ja siitä eteenpäin sisältävät nimenomaan sitä yksilökohtaista harkintaa. Se on aina tapauskohtaista katsotaanko esim. terveyden vaarantuvan raskauden takia. Laki ei sanele sellaiselle tapaukselle mitään ehtoja, vaan kyse on lääkärin harkintaan perustuvasta päätöksestä. Ei ole tavatonta sekään, että yksi lääkäri katsoo, ettei vaaraa ole ja  toinen katsoo että on. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja nämä asiat sisältävät paljon tulkinnanvaraisuutta. 

Toki, mutta laki kertoo, mistä syistä sterilisaatioon voi ryhtyä. Heikot edellytykset hoitaa ehkäisy muulla tavoin kelpaa syyksi, mutta ei esimerkiksi se, että potilas haluaa säästää ehkäisyssä rahaa, koska hänen vakaumuksensa sitä vaatii, tai koska hän kuuluu tiettyyn etniseen tai uskonnolliseen ryhmään. Tilanne on siis Suomessa erilainen kuin vaikka Yhdysvalloissa, jossa sterilisaation voi periaatteessa saada kua tahansa täysi-ikäinen, joka onnistuu löytämään suostuvaisen lääkärin, ja jossa lääkäri voi myös kieltäytyä operaatiosta ilman mitään erityistä syytä. Kumpi on sitten parempi viime kädessä...?

Vierailija
78/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoilla treffeillä, kun ollaan alkamassa persepanolle .

Vierailija
79/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä siinä vaiheessa kun pitäisi sänkypuuhiin ryhtyä kerron että penikseni ja kivekseni on poistettu.

Mihinkäs se penikseni on poistettu? Kuis sää kuset, jos kundi oot?

Vierailija
80/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun keho kuuluu MULLE. Ei mun tartte yhdellekkään naiselle kertoa mun terveyteen liittyvästä historiasta YHTÄÄN MITÄÄN

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi