Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa seurustelua olette ottaneet puheeksi sen, että teille on tehty sterilisaatio tai vasektomia?

Vierailija
20.07.2024 |

On selvää, ettei noin intiimi lääketieteellinen tieto kuulu kenelle tahansa muutamien treffien tuttavalle, mutta varmaan suhteen kehittyessä olisi hyvä ottaa asia esille etenkin, jos toinen mahdollisesti haluaa lapsia tulevaisuudessa? Miten itse olette lähestynyt asiaa?

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tajua, että ne profiilit ovat julkisia ja ne voi nähdä kuka tahansa, jolla on Tinder-tili. Haluaisitko esimerkiksi pomosi, asiakkaasi tai opiskelijasi tietävän intiimejä lääketieteellisiä tietoja sinusta?

Kyllä kaikki tajuavat, että Tinder-profiili on julkinen. Älä ole hölmö. Eikä siinä ole mitään intiimiä tai varsinkaan lääketieteellistä, jos kirjoitat esim. "lastenhankinta ei ole minulle ajankohtaista". 

Vierailija
42/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja minulle on mainittu asiasta juurikin kondomien pois jättämisen vaiheessa. Oikein ok. Siitä on vielä pitkä matka lasten miettimiseen. Ja toisaalta, jos joku lapsia väkisin juuri tuossa heti haluaisi, vasektomia on purettavissa useimmiten. Ja ihan hyvä harkita sitä raskautta muutenkin, niin tuossa kohtaa on loistava paikka molempien miettiä, mitä elämältä toivoo. Myös miehellä on tuossa kohtaa oikeus jatkaa haluamaansa (ei lapsia/ei lisää lapsia) jos se ei kumppanille sovi. Ei tule vahinkoraskautta ja väkisin isäksi. Kumppani taas voi päättää, laittaako puolison vaihtoon lasten hankkimista varten.

Älkää levittäkö tuollaista ajattelutapaa, että "vasektomia on purettavissa useimmiten". Siemennesteen laatu on hyvin usein heikentynyt tuon jäljiltä, ja ihmisillä on muutenkin koko ajan enemmän hedelmällisyysongelmia. Vasektomia vain lopulliseksi ratkaisuksi. 

Samaa mieltä. Sitäpaitsi minusta on perin omituinen lähtökohta, että vasektomiaan hakeutunut = vakaasti lapsia haluamaton mies olisi noin vain innostunut purkamaan toimenpiteen ja hankkimaan lapsia. Pitäisin myös erittäin epätodennäköisenä, että tällainen hormonihöyryissään epätoivoiseen ratkaisuun päätyvä mutta lähtökohtaisesti vela-mindsetilla varustettu mies olisi hyvä isä. Eiköhän se häivy kun ensimmäinen kakkavaippa vilahtaa, ja siitä saa lapsentekoon painostanut vaimo syyttää ihan itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni viimeistään kolmansilla tai neljänsillä treffeillä tulisi asia mainita, jos oikeasti tuntuu potentiaalista kipinää olevan. Ihan täyttä haista vettua toista kohtaan, jos antaa suhteen edetä pitkälle ennen kertomista. Minua ketutti suunnattomasti kun aikoinaan tapailin yhtä naista ja olimme käytännössä jo suhteessa, kun hän vasta mainitsi että kärsii lapsettomuudesta. Tuli sellainen fiilis että ihan tahallaan jätti kertomatta, kunnes juttumme olisi jo tarpeeksi pitkällä ja en sen takia sitten hentoisi jättää häntä.

Jos kerran asia on sinulle noin tärkeä, miksi et itse ottanut sitä puheeksi? Älytöntä itkeä siitä, ettei toinen lue ajatuksiasi.

Vierailija
44/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni viimeistään kolmansilla tai neljänsillä treffeillä tulisi asia mainita, jos oikeasti tuntuu potentiaalista kipinää olevan. Ihan täyttä haista vettua toista kohtaan, jos antaa suhteen edetä pitkälle ennen kertomista. Minua ketutti suunnattomasti kun aikoinaan tapailin yhtä naista ja olimme käytännössä jo suhteessa, kun hän vasta mainitsi että kärsii lapsettomuudesta. Tuli sellainen fiilis että ihan tahallaan jätti kertomatta, kunnes juttumme olisi jo tarpeeksi pitkällä ja en sen takia sitten hentoisi jättää häntä.

Jos kerran asia on sinulle noin tärkeä, miksi et itse ottanut sitä puheeksi? Älytöntä itkeä siitä, ettei toinen lue ajatuksiasi.

No mietipä vähän. Miltä kuulostaisi, jos läväyttäisi suoraan "onko sulla muuten lapsettomuusongelmia". 

t.eri

Vierailija
45/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät tajua, että ne profiilit ovat julkisia ja ne voi nähdä kuka tahansa, jolla on Tinder-tili. Haluaisitko esimerkiksi pomosi, asiakkaasi tai opiskelijasi tietävän intiimejä lääketieteellisiä tietoja sinusta?

Kyllä kaikki tajuavat, että Tinder-profiili on julkinen. Älä ole hölmö. Eikä siinä ole mitään intiimiä tai varsinkaan lääketieteellistä, jos kirjoitat esim. "lastenhankinta ei ole minulle ajankohtaista". 

Tuo ei kyllä mitenkään välitä sitä ajatusta, ettei halua lapsia ollenkaan. Puhumattakaan siitä, että on sterilisatio tehtynä. Itse ajattelisin tuon luettuani, että tyyppi haluaa kyllä lapsia mutta ei vielä.

Vierailija
46/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska suhteen alussa ainakaan itsellä ei ole tapana painostaa toista lapsentekoajatuksilla. Sitä automaattisesti itse kukin ajattelee, että toinen on noissa asioissa "normaali", jos ei muuta mainitse. Siksi moraalinenpallo onkin sillä vastapuolella.

Vierailija
47/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä vähän. Miltä kuulostaisi, jos läväyttäisi suoraan "onko sulla muuten lapsettomuusongelmia". 

t.eri

En ymmärrä ollenkaan tällaista ajattelua. Jos jokin ominaisuus on minulle kumppanissa tärkeä, ei minulle tuota mitään vaikeutta ottaa sitä itse esille. Ei tulisi mieleenkään jättää kysymästä jostakin ja sitten ulista myöhemmin, ettei toinen ottanut sitä esiin puolestani.

Vierailija
48/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on, pentu.

Sori, mutta ei ole. Eikä tämä fakta muutu, vaikka miten vänkäisit vastaan. Akka on ihan normaali naisesta käytettävä sana tietyillä alueilla Suomessa. Kannattaa perehtyä sellaiseen asiaan kuin murteet. 

"Sit ku akka on 40 v". Selitä mitä selität, tuossa suhteessa ei ole rakkautta ja akka on epämiellyttävä ihminen, jolle pitää tehdä jotain todella loukkaavaa. 

Vierailija
49/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kyllä mitenkään välitä sitä ajatusta, ettei halua lapsia ollenkaan. Puhumattakaan siitä, että on sterilisatio tehtynä. Itse ajattelisin tuon luettuani, että tyyppi haluaa kyllä lapsia mutta ei vielä.

Miksi sen tarvitsisi välittää? Eiköhän jokainen normaaliälyinen osaa ottaa huomioon myös sen vaihtoehdon, että toinen ei välttämättä halua/voi saada lapsi ikinä. Ei se ole kenellekään  itsestäänselvyys, että lapsia tulisi. Jokainen normaaliälyinen osaa myös keskustella asioista, jolloin huutelematta kaikkea Tinderissä päästään hyvinkin pian siihen pisteeseen, että sterisilaatio tai se ei ettei ikinä halua lapsia tulee selville. Tinder on vasta alkukarsinta. Ei siinä vaiheessa jokaista yksityiskohtaa tarvitse tietää. 

Vierailija
50/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska suhteen alussa ainakaan itsellä ei ole tapana painostaa toista lapsentekoajatuksilla. Sitä automaattisesti itse kukin ajattelee, että t

Jos mieluummin olet hiljaa ja oletat, että toinen on varmasti samanlainen kuin sinä, et kyllä voi syyttää pettymyksestä ketään muuta kuin itseäsi.

Vierailija
51/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan tällaista ajattelua. Jos jokin ominaisuus on minulle kumppanissa tärkeä, ei minulle tuota mitään vaikeutta ottaa sitä itse esille. Ei tulisi mieleenkään jättää kysymästä jostakin ja sitten ulista myöhemmin, ettei toinen ottanut sitä esiin puolestani.

Onko sinull autismi vai oletko muuten vain kyvytön sellaiseen asiaan kuin hienotunteisuus. Lapsettomuus EI OLE asia, jota ruvetaan tuosta vaan kyselemään. Se on monille hyvin kipeä asia ja on erittäin loukkaava udella siitä. Ihminen kertoo asiasta itse, jos haluaa. Jos et tuon vertaa osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, on turha ulista, että sinua pidetään moukkana. 

Vierailija
52/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatiotiedon panttaus olisi minulle jo itsessään niin vahva red flag, että vaihtoon lähtisi koko mies. 99% todennäköisesti on ollut kyse siitä, että halutaan pildeä naiselta, jolta ei sitä heruisi jos olisi tiedossa ettei suhteella ole lapsisuunnitelmien yhteensopimattomuuden vuoksi tulevaisuutta. Ihan samanlaista hyväksikäyttöä, kun muukin sänkyyn huijaaminen tilanteessa jossa on jo tiedossa ettei syvempää suhdetta ole tulossa (mutta on tarkoituksella jätetty tämä kertomatta). Ei se laitonta ole, mutta kyllähän se aika paljon ihmisestä kertoo.

Ja tämän sanon itsekin steriloituna naisena, joten henkilökohtaisista lapsihaaveista ei todellakaan ole kyse vaan nimenomaan periaatteesta. Tiedän kyllä millä motivaatiolla miehet sitä salailevat ja oksettaa moinen ajattelutapa.

Vierailija
53/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska suhteen alussa ainakaan itsellä ei ole tapana painostaa toista lapsentekoajatuksilla.

Ei kyse ole mistään olettamisesta, vaan kyse on siitä, että normaali aikuinen ihminen omaa käytöstavat eikä utele ihmisten henkilökohtaisia asioita suoraan. Itse ainakin juoksisin ja lujaa, jos mies rupeaisi urkkimaan, kärsinkö lapsettomuudesta. 

t.  eri

Vierailija
54/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen tarvitsisi välittää? Eiköhän jokainen normaaliälyinen osaa ottaa huomioon myös sen vaihtoehdon, että toinen ei välttämättä halua/v

Tätä sinun tulee kysyä siltä kommentoijalta, jonka mielestä omasta steriliteetistä  tai vapaaehtoisesta lapsettomuudesta kannattaa mainita julkisessa Tinder-profiilissa. Minä huomautin vain siitä, että kannattaa miettiä, mitä  tietoja itsestään julkaisee, koska ne ovat tosiaan kenen tahansa luettavissa.

Vierailija
55/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on, pentu.

Sori, mutta ei ole. Eikä tämä fakta muutu, vaikka miten vänkäisit vastaan. Akka on ihan normaali naisesta käytettävä sana tietyillä alueilla Suomessa. Kannattaa perehtyä sellaiseen asiaan kuin murteet. 

"Sit ku akka on 40 v". Selitä mitä selität, tuossa suhteessa ei ole rakkautta ja akka on epämiellyttävä ihminen, jolle pitää tehdä jotain todella loukkaavaa. 

Ok, penikka. Eipä se keneltäkään pois ole, mitä sinä kuvittelet anonyymilla palstalla kirjoittelevista. Oikea elämä ei vain ole ihan niin mustavalkoista kuin sinun ajatusmaailmasi. Sori siitä. 

Vierailija
56/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti alussa varmaan.

Vierailija
57/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinull autismi vai oletko muuten vain kyvytön sellaiseen asiaan kuin hienotunteisuus. Lapsettomuus EI OLE asia, jota ruvetaan tuosta vaan kyselemään. Se on monille hyvin kipeä asia ja on erittäin loukkaava udella siitä. Ihminen kertoo asiasta itse, jos haluaa. Jos et tuon vertaa osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, on turha ulista, että sinua pidetään moukkana. 

Ei tarvitse kysyä siitä, onko toisella mahdollisesti lapsettomuusongelmia. Voi ihan vain itse ottaa puheeksi sen, miten tärkeää lasten saaminen on itselle, kysyä toisen ajatuksia aiheesta, ja johdattaa keskustelua tästä eteenpäin. Toki jos ei tähänkään kykene, sitten ei auta kuin jättäytyä ajopuuksi. Silloinkin pitäisi kyllä ymmärtää oll syyttämättä muita omasta kyvyttömyydestä.

Vierailija
58/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.eri

Ei sitä tietenkään noin esitetä, vaan avoimesti kerrotaan että halutaan lapsia (ja mielellään millä aikavälillä, jos se on tiedossa). 

Tässä tiivistyy ongelma joka monella tuntuu deittailussa olevan, varsinkin nykypäivänä. Mietitään vain mitä toisesta saadaan irti ja lähdetään kuulustelumeiningillä sen sijaan, että mietittäisiin mitä itse tarjotaan ja kerrottaisiin ne tärkeät asiat avoimesti ihan itse. 

Vierailija
59/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä sinun tulee kysyä siltä kommentoijalta, jonka mielestä omasta steriliteetistä tai vapaaehtoisesta lapsettomuudesta kannattaa mainita julkisessa Tinder-profiilissa. Minä huomautin vain siitä, että kannattaa miettiä, mitä tietoja itsestään julkaisee, koska ne ovat tosiaan kenen tahansa luettavissa.

Tarvitseeko siellä sterkkaa tai lapsettomuutta lukeakaan? Esim 40+ ikäluokassa Tinderissä on hirveän yleistä mainita, että lapset tehty eikä lisää tule. Ei siinä mitään tarkempia selvityksiä ole asiasta annettu.

Vierailija
60/169 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen tarvitsisi välittää? Eiköhän jokainen normaaliälyinen osaa ottaa huomioon myös sen

Kukaan ei täällä ole kirjoittanut, että sterilisaatio pitäisi kirjata Tinderiin. Opettele lukemaan. Tässä vielä se viesti, johon viittaan muistin virkityskseksi:

Hyvin voit kirjoittaa jo tinder bioon ettei sinulle ole tulossa lapsia tulevaisuudessa, ei tarvitse tuhlata kenenkään aikaa treffeillä. Ei tarvitse kertoa syytä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi