Onko normaalia että viisikymppisenä jaksaa olla päivässä virkeä muutaman tunnin?
Iltapäivästä alkaen on ihan hyytynyt koko loppupäivän. Vai onko minulla joku sairaus?
Kommentit (71)
Ehkäpä toisilla on energiaa enemmän kuin toisilla jo lähtökohtaisesti muutenkin? Tai niin paljon varakkaampi ja hauskempi elämä, että jaksaa painaa menemään?
Nyt on niin raskas ja kostea ilma koko maassa ettei kyllä riitä voimia mihinkään.
Normaalia ainakin minulla 58-vuotiaana. Kymmenen vuoden sisällä voimat ovat vähentyneet ja väsymys lisääntynyt. On vaikea-asteista uniapneaa hoidettu, Cpap-laite on käytössä, on kilpirauhasen vajaatoiminta ja Thyroxin lääkitys, arvot pitäis olla lääkityksellä kunnossa. Varasto rauta ferritiini voisi olla vähän korkeampaa, mulla 34, mutta viitearvojen sisällä kuitenkin.
Aamusta kun aloitan, saan yleensä jotain tehdyksi, mutta vähiin jää varattuna yli kymmenen vuotta nuorempaan minääni.
Koira vie ulos kolme kertaa päivässä, 1,5-2 tuntia tulee sen kanssa ulkoiltua, lenkit ei 1-3 km pidempiä kerrallaan ole, vaihtelevissa maastoissa lähinnä nuuhkittavaa koiralle.
Silti vaan väsyttää. Jos yritän kuntoilla enemmän uuvun vain täysin ja kivut jää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oon herännyt aamuneljän nurkilla ja touhunnut vaikka sun mitä koko päivän. Aamulla pyykkäsin, kastelin kukkapenkit, pesin vessat, paistoin (karjalan)piirakat, pakkasin tavarat mökille lähtöä varten. Leikkasin koiran kynnet, kampasin sen ja saksin sen turkkia lyhyemmäksi. Sitten lähdimme kaupan kautta mökille. Mies kävi ostamassa tekemäni listan mukaiset ruokatarpeet, minä kävin sillä aikaa apteekissa sekä myös Silmäasemalla tutkailemassa pokia. Sitten tunnin automatka ensin äitini luo ja siitä parin km päähän mökille. Soudin puuveneen saareen pienessä vesisateessa, mies tuli perässä lasikuitukipolla. Mökillä on siitä asti järjestelty ruokatarvikkeet sun muut paikoilleen, toki ensin piti saada kaasujääkaappi päälle ja viilenemään. Nyt vesisade loppui ja meillä aukesi kuohari. Saas nähdä mitä tässä vielä tehdään, lämmitetäänkö rantasauna vai käydäänkö muuten vaan uimassa, grillataanko ja mitä kaikkea.
Olen hilkk
Koiran kynsienleikkuun jälkeen ois ollu päikkäreiden aika mulla.
Töistä tullessa klo 17 aikaan olen yleensä todella väsyksissä. Toimistotyö, eli ei fyysisesti raskas mutta vastuu painaa esihenkilöasemassa. Teen sitten kumminkin kotiöitä, käytän koiran lenkillä ja joskus käyn jopa kuntosalilla vaikka tuntuu ettei millään jaksaisi. Olen 52 v normaalipainoinen.
Labrakokeisiin. Voi olla 2 tyypin diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, anemia...Tai uniapnea, sydämen vajaatoiminta, fibromyalgia, astma...
On. Minun virkeä aika loppuu klo 14. Sen jälkeen ei jaksa oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Labrakokeisiin. Voi olla 2 tyypin diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta, anemia...Tai uniapnea, sydämen vajaatoiminta, fibromyalgia, astma...
Tai ihan vaan vanheneminen.
Mikä lepään vapaapäivisin useampaan kertaan ja työpäivinä töiden päälle. Sitten jaksaa taas jotain.
Jokin piilevä terveysongelma ehkä.
Ehkä ihmisen ei kuulukaan painaa menemäännkuin duracell pupu koko ikää? Mä alan kallistua sille kannalle. Ja ehkä kaupungissa eläminen on väsyttävämpää jotenkin kuin maaseudun rsuhassa omassa talossa? Tai ehkä me vaan olla heikompia?
Eikä kaikki ole ennenkään kovin vanhoiksi eläneet. Nyt oletus on elää sinne yhdeksänkymppiseksi ja harrastaa seksiäkin koko ikän. Stressiähän jo siitäkin tulee. Ja somen seuraaminen lisää paineita. Kun aina siellä on joku ikinuori tehopakkaus kehumassa. Ei saa edes vanhentua rauhassa omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on niin raskas ja kostea ilma koko maassa ettei kyllä riitä voimia mihinkään.
Kylmä siellä on. Ei mikään painostava ilma vaan viileä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä normaalia ole. Onko ruokavalio kunnossa? Elämäntavat kunnossa? Raitista ilmaa ja liikuntaa riittävästi?
Stubb ja Innes-Stubb ainakin jaksavat kuntoilla.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/0cce1d93-441c-4ed1-9ae4-e359c9b44b…
Joo mutta niillä on hyvät palkat ja eiköhän ne saa apua ruoanvalmistukseenkin.
Kyllä mäkin kuntoilisin vaikka kuinka jos joku huolehtisi mulle hyvät lounaat ja pöivälliset koko ajan.
Jossittelua ja tekosyitä. Stubbit liikkuivat jo silloin, kun kukaan ei ollut ruokaa heille laittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä normaalia ole. Onko ruokavalio kunnossa? Elämäntavat kunnossa? Raitista ilmaa ja liikuntaa riittävästi?
Stubb ja Innes-Stubb ainakin jaksavat kuntoilla.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/0cce1d93-441c-4ed1-9ae4-e359c9b44b…
Joo mutta niillä on hyvät palkat ja eiköhän ne saa apua ruoanvalmistukseenkin.
Kyllä mäkin kuntoilisin vaikka kuinka jos joku huolehtisi mulle hyvät lounaat ja pöivälliset koko ajan.
Jossittelua ja tekosyitä. Stubbit liikkuivat jo silloin, kun kukaan ei ollut ruokaa heille laittamassa.
Parempi palkka heillä oli jo silloin kun mulla. Mahdollisuus ostaa mitä mieli tekee ja mennä ulos syömään. Kyllä se vaikuttaa. Ei heitä voi verrata tavalliseen ihmiseen.
Stubb ja Innes-Stubb ovat voittaneet geenilotossakin paremmat lähtökohdat kuin moni muu.
Vierailija kirjoitti:
Stubb ja Innes-Stubb ovat voittaneet geenilotossakin paremmat lähtökohdat kuin moni muu.
Niin on. En ole ikinä ollut virkeä. Ehkä joskus alle kouluikäisenä viimeksi. Olen ollut uupunut teini-ikäisestä asti. Ensimmäisen kerran kävin lääkärissä kysymässä apua 15 vuotiaana kun nukuin koulussakin pulpetille joka päivä. Mitään apua ei tullut eikä tule vielä 30 vuotta myöhemminkään.
https://www.iltalehti.fi/hyvinvointivinkit/a/2ce7e60a-e90d-4aa3-84ac-bd…