Onko normaalia että viisikymppisenä jaksaa olla päivässä virkeä muutaman tunnin?
Iltapäivästä alkaen on ihan hyytynyt koko loppupäivän. Vai onko minulla joku sairaus?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä normaalia ole. Onko ruokavalio kunnossa? Elämäntavat kunnossa? Raitista ilmaa ja liikuntaa riittävästi?
Stubb ja Innes-Stubb ainakin jaksavat kuntoilla.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/0cce1d93-441c-4ed1-9ae4-e359c9b44b…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä normaalia ole. Onko ruokavalio kunnossa? Elämäntavat kunnossa? Raitista ilmaa ja liikuntaa riittävästi?
Stubb ja Innes-Stubb ainakin jaksavat kuntoilla.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/0cce1d93-441c-4ed1-9ae4-e359c9b44b…
Joo mutta niillä on hyvät palkat ja eiköhän ne saa apua ruoanvalmistukseenkin.
Kyllä mäkin kuntoilisin vaikka kuinka jos joku huolehtisi mulle hyvät lounaat ja pöivälliset koko ajan.
Oon herännyt aamuneljän nurkilla ja touhunnut vaikka sun mitä koko päivän. Aamulla pyykkäsin, kastelin kukkapenkit, pesin vessat, paistoin (karjalan)piirakat, pakkasin tavarat mökille lähtöä varten. Leikkasin koiran kynnet, kampasin sen ja saksin sen turkkia lyhyemmäksi. Sitten lähdimme kaupan kautta mökille. Mies kävi ostamassa tekemäni listan mukaiset ruokatarpeet, minä kävin sillä aikaa apteekissa sekä myös Silmäasemalla tutkailemassa pokia. Sitten tunnin automatka ensin äitini luo ja siitä parin km päähän mökille. Soudin puuveneen saareen pienessä vesisateessa, mies tuli perässä lasikuitukipolla. Mökillä on siitä asti järjestelty ruokatarvikkeet sun muut paikoilleen, toki ensin piti saada kaasujääkaappi päälle ja viilenemään. Nyt vesisade loppui ja meillä aukesi kuohari. Saas nähdä mitä tässä vielä tehdään, lämmitetäänkö rantasauna vai käydäänkö muuten vaan uimassa, grillataanko ja mitä kaikkea.
Olen hilkkua vaille 58, mies hilkkua vaille 60.
Ei ole. Minäkin olen 50-vuotias, teen busdev-tyyppistä työtä, jota rakastan ja olen täysin työhöni uppoutunut koko päivän, yleensä 9-18. Illalla jaksan nykyään kolmastikin viikossa käydä joko jumpassa tai lenkillä ja viikonloppuna saatan hyvinkin vielä jaksaa käydä ystävien kanssa terassilla viinittelemässä ja toisena iltana istua miehen kanssa saunassa pikkutunneille. Kärsin aiemmin väsymyksestä mutta korjasin asian lisäämällä liikuntaa.
Meillä on kolme lasta, nuorin 6-vuotias. En halua ainakaan kymmeneen vuoteen vielä ajatellakaan iän takia hyytymistä, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet? Mulla on fyysinen työ ollut aina, mutta tämän kevään aikana on alkanut tuntumaan etten jaksa enää kauaa tehdä sitä. Viikonloputkaan ei meinaa riittää palautumaan.
Toimistotyötä. Nyt lomalla. Ihan sama tilanne olenko lomalla vai töissä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on otettu testit, oon käynyt 10x lääkärissä. Syön runsaasti kasviksia, liikun minkä voin. Estrogeeni ei auta.
N40
Onko annostus riittävä?
Eipä voi nostamaan, kun saan tappomigreeneitä enkä voi tehdä sitäkään vähää mitä ilman.
Ei ole normaalia. Minä olen 58-vuotias, teen kokopäivätöitä, ja jaksan oikein hyvin vielä töiden jälkeen lähteä harrastuksiin tai ulkoilemaan. Kärsin vielä unettomuudesta, enkä siitä huolimatta ole päivisin uupunut.
Ei ole normaalia. Toki joskus tuollaisia päiviä on, mutta kyllä pitäisi muuten energiaa riittää. Syötkö hyvin, säännöllisesti, riittävästi? Nukutko hyvin? Vaihdevuosioireita?
Nytkin olen ollut 2 kuukautta lomalla ja olen niin väsynyt, että suorastaan on huono olo! Ennen tämän tilanteen yhtäkkistä syntyä jaksoin hyvin, liikuin ok ynnä muuta. Nyt mikään ei auta. Yöunet ovat hyviä, jopa täydellisiä, mutta ei
Ei ole normaalia. Olen 53v. ja aamulla menen maauimalaan, duunia, illalla monesti vielä lenkille. Teen ruokaa, näen ystäviä ja välillä käyn baarissa.
Ei ole normaalia.
Tarkista unenlaatu, palautuminen, mahdollinen hormonikorvaushoidon tarve. Liiku, vältä alkoholia, syö monipuolisesti. Olethan terve ettei mikään (perus)sairaus ole iskenyt?
Uniapneatestit ja verensokerin tsekkaus tarvittaessa.
Liian väsynyt ja testien mukaan kaikki ok. Kuitenkaan esim. sitä koronan jälki vaivaa ei voi testata. Mitähän kaikkea sitä onkaan mitä ei voi testata? Talviunen mittaiset unet voisi piristää mutta eihän sitä voi nukkua kuin karhu tai muumi.
M.53
Haluan lisätä että palautumisen tarve iän myötä lisääntyy, mutta kyllä sitä energiaa pitäisi riittää enimmäksi kuin muutamaksi tunniksi
No ei siihen kyllä mitään sairautta tai vaihdevuosiakaan tarvita. Minä olin tuollainen about 25-vuotiaasta melkein nelikymppiseksi, jatkuvan stressin takia. Nyt nelikymppisenä on helpottanut ja olen hämmästynyt siitä miten paljon oikeastaan jaksan.
Ärsyttävää jankkausta perusasioista. Moni on väsynyt, vaikka ferritiini, vitamiinitasot, kilppari, kolesteroli, verensokeri, ruokavalio, uni olisivat kunnossa Mitä sitten vielä tutkia? EKG ja holter on katsottu, uniapnea Lääketiede ei tunne kroonista väsymysoireyhtymää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oon herännyt aamuneljän nurkilla ja touhunnut vaikka sun mitä koko päivän. Aamulla pyykkäsin, kastelin kukkapenkit, pesin vessat, paistoin (karjalan)piirakat, pakkasin tavarat mökille lähtöä varten. Leikkasin koiran kynnet, kampasin sen ja saksin sen turkkia lyhyemmäksi. Sitten lähdimme kaupan kautta mökille. Mies kävi ostamassa tekemäni listan mukaiset ruokatarpeet, minä kävin sillä aikaa apteekissa sekä myös Silmäasemalla tutkailemassa pokia. Sitten tunnin automatka ensin äitini luo ja siitä parin km päähän mökille. Soudin puuveneen saareen pienessä vesisateessa, mies tuli perässä lasikuitukipolla. Mökillä on siitä asti järjestelty ruokatarvikkeet sun muut paikoilleen, toki ensin piti saada kaasujääkaappi päälle ja viilenemään. Nyt vesisade loppui ja meillä aukesi kuohari. Saas nähdä mitä tässä vielä tehdään, lämmitetäänkö rantasauna vai käydäänkö muuten vaan uimassa, grillataanko ja mitä kaikkea.
Olen hilkk
Oottepa energisiä.
Täysvirta päällä 16 tuntia vuorokaudesta. Ei lääkkeitä, hormoneja tai mitään vitamiinejakaan.
N58
Mä en oikein jaksa mitään fyysisesti enkä henkisestikään. ikää 45 +.
Menin lääkäriin, kun painokin vain nousi vähäisestä syömisestä huolimatta normaalipainosta ylipainon puolelle ja jalat turposivat koko ajan. Verikokeet ja tulokset: kilpirauhasen vajaatoiminta, raudanpuute (ferritiini 9), heikentynyt sokerinsieto, LDL ja verenpaine koholla.
Mitä työtä teet? Mulla on fyysinen työ ollut aina, mutta tämän kevään aikana on alkanut tuntumaan etten jaksa enää kauaa tehdä sitä. Viikonloputkaan ei meinaa riittää palautumaan.