HS: Aiemmin varmilta akateemisilta aloilta valmistutaan nyt joukolla pitkäaikaistyöttömiksi
https://www.hs.fi/visio/art-2000010501089.html
"Paitsi että teknisen ja taloudellisen alan maistereille ei ole palkkatöitä, jopa kesäharjoittelun saaminen on ollut valtaosalle mahdotonta"
Onko kouluttautumisessa enää järkeä jos jää Suomen nepotistisille, kuihtununeille työmarkkinoille jossa automatisaatio ja AI vie loputkin paikat?
Mitä järkeä jäädä Suomeen vastavalmistuneena ellei ole perinyt täällä varallisuutta tai asuntoja, kun elantoaan ei tee edes stem-alan maisterina?
Kommentit (119)
ehkä joutilas-riikka joka ei ikinä ole töissä ollut aikuiselämänsä aikana lakkaa hokemasta töihin "menoa". paha mennä, kun palkanmaksajia on vuosi vuodelta vähemmän. no, en ole toiveikas sen suhteen
Tämä on ollut muille kuin eläkeläisille ja paljon perineille paska maa jo useita vuosia. Syyt jäädä tänne kouluttautuneena nuorena joka aloittaa pohjalta ovat aika lähellä nollaa.
Mutta pitää kuulemma mennä töihin! Persu sanoi niin!
No itse tekniikalla olin 2007-2013 ja ei silloinkaan monet saaneet kesätöitä eli harjoittelupaikkoja eikä heti aina paikkaa missä tehdä diplomityö eli valmistuminenkin venyi sen takia. Ei tuossa sinänsä ole mitään uutta. Ei täällä ole vuosikymmeniin 100% työllistyneet vastavalmistuneet, ehkä joskus boomereiden nuoruudessa.
Esim. rakennusalalla ei ole nyt töitä, eikä varmaan seuraavaan kymmeneen vuoteen ja ala muutenkin supistuu, kun Suomen väkiluku pienenee. Mutta rakentaminen siirtyy remontointiin.
Vähän voi rakennusteollisuus katsoa peiliinkin, ettei huono arkkitehtuuri enää myy.
Kohta on siivojatkin työttöminä, koska on tehty valinta ettei enää siivota tiloja tai se sinun maisterisi saa itse siivota huoneensa. Joten on tässä hyödyllistenkin ja oikeasti työtä tekevien ihmisten alojen kohta taivuttava työttömyyteen eikä pelkästään A nelosen pöydä reunasta toiseen siirtäjien.
Mites nyt suu pannaan, aina on naureskeltu humanisteille, että kortistoon joutuvat, mutta nyt sinne päätyvät myös ne "varmoja" aloja opiskelleet.
Ja jutun taulukon mukaan humanisteja on työttöminä murto-osa dippainsseihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille töihin mars, siellä olemme jo minä ja moni muu.
Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Oletko Pariisissa, Roomassa vai Manhattanilla? 🤣
Aivan hirmuinen työvoimapula! Äkkiä 1000000 lähi-itäläistä osaajaa tänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?
Missä ovat ne työpaikat, jonne mennään Suomessa ja Suomen hyödyksi? Ei kaikki voi ruveta yrittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut muille kuin eläkeläisille ja paljon perineille paska maa jo useita vuosia. Syyt jäädä tänne kouluttautuneena nuorena joka aloittaa pohjalta ovat aika lähellä nollaa.
On tämä hyvä maa myös uransa huipulla oleville, joilla on vakiintunutta osaamista alaltaan. Pienituloisille, yksinäisille tai sairaille eläkeläisille tämä maa ei ole mikään onnela.
Vierailija kirjoitti:
Esim. rakennusalalla ei ole nyt töitä, eikä varmaan seuraavaan kymmeneen vuoteen ja ala muutenkin supistuu, kun Suomen väkiluku pienenee. Mutta rakentaminen siirtyy remontointiin.
Vähän voi rakennusteollisuus katsoa peiliinkin, ettei huono arkkitehtuuri enää myy.
Onhan se ikävää virolaisille ja puolalaisille ettei Suomen raksoilla ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tulee oma suu, sitten vasta maan etu.
t. ulkomaille muuttanut ja siten mahansa täyteen saanut korkeakoulutettu.
Luin saman jutun, mutta ei siinä missään ollut tämän klikkiotsikon mukaista ajatusta. Tuossa jutussa oli 4 nuorta kertomassa tilanteestaan, heistä kaksi rakennusalalta, jossa menee juuri nyt huonosti, kiitos muutaman edellisen vuoden kiihkorakentamisen ja maailmantilanteen. Jostain syystä rakentajia ei kiinnosta korjaaminen, tuossakin jutussa haluttiin vain tehdä uutta! Ja muistutettiin, että julkiselle puolelle ei työpaikkoja enää tuosta vain perusteta, mikä on todella hyvä asia meille veronmaksajille. Pitkäaikaistyötön vastavalmistunut taas on asia, jota ei yksinkertaisesti voi olla.
On totta, että korkeakoulutettujen työttömien määrä on kasvussa, mutta vielä huimemmin kasvaa pelkän peruskoulutodistuksen varassa töitä pakoilevien määrä. Heistä ei koskaan tehdä vastaavia juttuja.
Menkää opiskelemaan oppisopimuksella lähäreiksi, siellä tarvitaan tekijöitä! Ammattitaitosuoja on työttömyyden alusta 3 kk.
Eikös näin ole muillekin sanottu?
*Sarkastinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä hyvä maa myös uransa huipulla oleville, joilla on vakiintunutta osaamista alaltaan. Pienituloisille, yksinäisille tai sairaille eläkeläisille tämä maa ei ole mikään onnela.
Kuule, juuri uran huipulla oleva 50-vuotias kun saa potkut, niin eipä töitä enää löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin tulee oma suu, sitten vasta maan etu.
t. ulkomaille muuttanut ja siten mahansa täyteen saanut korkeakoulutettu.
San Franciscossa asutaan, mutta av:lla päivystetään. Just joo.