HS: Aiemmin varmilta akateemisilta aloilta valmistutaan nyt joukolla pitkäaikaistyöttömiksi
https://www.hs.fi/visio/art-2000010501089.html
"Paitsi että teknisen ja taloudellisen alan maistereille ei ole palkkatöitä, jopa kesäharjoittelun saaminen on ollut valtaosalle mahdotonta"
Onko kouluttautumisessa enää järkeä jos jää Suomen nepotistisille, kuihtununeille työmarkkinoille jossa automatisaatio ja AI vie loputkin paikat?
Mitä järkeä jäädä Suomeen vastavalmistuneena ellei ole perinyt täällä varallisuutta tai asuntoja, kun elantoaan ei tee edes stem-alan maisterina?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Valivali. On tämä ilmeisen paska maa.ei oo.
valmistuin koneinsinööriksi 2022, ja työllistyin saman tien, palkka 5500+.
Enne alan vaihtoa olin IT-Hommissa saksassa 12 vuotta.
Jos opiskelee viulunsoittajaksi, eio kumma ettei töitä löydy. Suomessa tarvitaan hitsaajia, putkimiehiä, rakennusmiehiä, jne.
Et nyt ihan ole kartalla siitä, mistä puhutaan. Kyseessä on aiemmin varmojen alojen opiskelijat, kuten esim. tietotekniikka, jotka nyt valmistuvat työttömiksi ja ensimmäisen työpaikan saaminen pitkittyy.
Aloituspaikkoja on liikaa. Ei ole mitään järkeä kouluttaa korkeasti niin suurta määrää ihmisiä.
Kouluttautuminen kannattaa, mutta tarvitaan perustulo. Sitten kaikki vain kouluttautuvat ja taiteilevat ja puuhastelevat. Mutta ihmiset on pakotettava kouluttautumaan tai ollaan kuin vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Aloituspaikkoja on liikaa. Ei ole mitään järkeä kouluttaa korkeasti niin suurta määrää ihmisiä.
Mutta kun ne suorittavatkin työt joista saa palkkaa ovat kiven alla.
Maassa on yksinkertaisesti liikaa ihmisiä työmarkknoiden kokoon nähden.
"Syksyllä työvoimapula tulee olemaan aiempaa vaikeampi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille töihin mars, siellä olemme jo minä ja moni muu.
Mitä muita kieliä kuin englantia suomalaiset osaavat? Englantiin on turha yrittää.
Kunkin omaa typeryyttä elleivät vähintään ruotsi ja saksa suju. Ja äkkiä kokonaan uudenkin kielen opettelee, jos haluaa.
Persujahan tämä ei koske kun ne eivät muutenkaan työllisty kouluttamattomuutensa, rikosraustojensa ja päihdeongelmiensa takia.
Ei muualla maailmassa tule olemaan toita sen enempaa. Miten ette tajua etta toita ei tule olemaan? Joudutte etsimaan ihmisarvonne muista asioista ja on jo aikakin.
Ruotsi avaa kaikki Pohjoismaat. Muistatteko, kuka ei sitä opettele, kun ei ikinä tarvitse 😂
Tytär lähtee Slovakiaan tammikuussa ja ottaa nyt kieltä haltuun. Konetekniikan inssi ja koodari.
Insinöörit on kautta historian tehneet uria ulkomailla. Appi lähti 1975 Libyaan perheineen rakentamaan vesijärjestelmiä. Hänen poikansa huoltaa Euroopan ydinvoimaloita. Ei lopu työt.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi avaa kaikki Pohjoismaat. Muistatteko, kuka ei sitä opettele, kun ei ikinä tarvitse 😂
Tytär lähtee Slovakiaan tammikuussa ja ottaa nyt kieltä haltuun. Konetekniikan inssi ja koodari.
Insinöörit on kautta historian tehneet uria ulkomailla. Appi lähti 1975 Libyaan perheineen rakentamaan vesijärjestelmiä. Hänen poikansa huoltaa Euroopan ydinvoimaloita. Ei lopu työt.
Miten se avaa? Assa-Abloy-avaimellako? Kuka käy avaamassa Ruotsin valtion edustajana, kuningasko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valivali. On tämä ilmeisen paska maa.ei oo.
valmistuin koneinsinööriksi 2022, ja työllistyin saman tien, palkka 5500+.
Enne alan vaihtoa olin IT-Hommissa saksassa 12 vuotta.
Jos opiskelee viulunsoittajaksi, eio kumma ettei töitä löydy. Suomessa tarvitaan hitsaajia, putkimiehiä, rakennusmiehiä, jne.Et nyt ihan ole kartalla siitä, mistä puhutaan. Kyseessä on aiemmin varmojen alojen opiskelijat, kuten esim. tietotekniikka, jotka nyt valmistuvat työttömiksi ja ensimmäisen työpaikan saaminen pitkittyy.
Aiempi on tosiaan ihan pihalla siita missa mennaan. On ihan sama mita joku opiskeli Kuopiossa vuonna 2002. Se aika on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita kieliä kuin englantia suomalaiset osaavat? Englantiin on turha yrittää.
Kunkin omaa typeryyttä elleivät vähintään ruotsi ja saksa suju. Ja äkkiä kokonaan uudenkin kielen opettelee, jos haluaa.
Persujahan tämä ei koske kun ne eivät muutenkaan työllisty kouluttamattomuutensa, rikosraustojensa ja päihdeongelmiensa takia.
Vihervassarit eivät laiskuuttaan halua töihin ja elävät vain pummilla huumeita narkaten ja islamistien kanssa jengejä perustaen. Suurin osa häpeällisistä vihervassareista on paitsi työttömiä, myös kouluttamattomia rankasta päihdetaustastaan puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti et vaan tajua?
Vierailija kirjoitti:
No itse tekniikalla olin 2007-2013 ja ei silloinkaan monet saaneet kesätöitä eli harjoittelupaikkoja eikä heti aina paikkaa missä tehdä diplomityö eli valmistuminenkin venyi sen takia. Ei tuossa sinänsä ole mitään uutta. Ei täällä ole vuosikymmeniin 100% työllistyneet vastavalmistuneet, ehkä joskus boomereiden nuoruudessa.
AI todellakin on uutta ja yrittakaa nyt jo tajuta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?
Ensin tulee oma suu, sitten vasta maan etu.
t. ulkomaille muuttanut ja siten mahansa täyteen saanut korkeakoulutettu.
Oletpa lapsellinen ja lyhytnakoinen.
Tietotekniikka ei ole koskaan ollut varma ala. Varmoja aloja ovat esim. lääketiede. Kauppakorkean käyneitä on jo pitkään ollut paljon työttöminä, yli10 vuotta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti et vaan tajua?
Tajua mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne suorittavatkin työt joista saa palkkaa ovat kiven alla.
Maassa on yksinkertaisesti liikaa ihmisiä työmarkknoiden kokoon nähden.
Ja silti ollaan huolissaan, kun nuoret eivät hanki lapsia. Jos ei ole töitä, lapsi on vain yksi menoerä yhteiskunnan piikkiin.
Aiemmin varmilta. Toivottavasti et ole korkeakoulua läpäissyt tuolla kirjoitustaidolla.
P.o.
Varmalta, varmoilta.
Kuten sillalta, silloilta (eikä silliltä)
Mä en ymmärrä tätä, kun puhutaan, että yhä useamman pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto, kun tuntuu, että niillä aloilla ei sitten ole kaikille töitä.
Vierailija kirjoitti:
"Syksyllä työvoimapula tulee olemaan aiempaa vaikeampi"
"osaavista työntekijöistä halutaan pitää kiinni"