Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Aiemmin varmilta akateemisilta aloilta valmistutaan nyt joukolla pitkäaikaistyöttömiksi

Vierailija
20.07.2024 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000010501089.html

"Paitsi että teknisen ja taloudellisen alan maistereille ei ole palkkatöitä, jopa kesäharjoittelun saaminen on ollut valtaosalle mahdotonta"

Onko kouluttautumisessa enää järkeä jos jää Suomen nepotistisille, kuihtununeille työmarkkinoille jossa automatisaatio ja AI vie loputkin paikat?

Mitä järkeä jäädä Suomeen vastavalmistuneena ellei ole perinyt täällä varallisuutta tai asuntoja, kun elantoaan ei tee edes stem-alan maisterina?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa on huomattava työvoimapula. Onko tosiaan niin, että tarjoilijan työ on niin halveksittavaa, että sinne ei kukaan näistä korkeakoulutetuista suostu menemään?

Minulla on monta syytä. Yksi on se, että isäni kuoli alkoholismin vuoksi. EN todellakaan, IKINÄ, KOSKAAN myy/anna/tarjoa yhtään paukkua yhdellekään ihmiselle. Olen töissä toisessa duunarihommassa.

Toinen syy on se, ettei selkäni kestä ravintola- ja ruokapalvelualan töitä. Ruokapalveluihin muuten kaivataan tällä hetkellä porukkaa, jos jota kuta kiinnostaa. Palkallakin elää, vaikka ei rikastu.

Vierailija
102/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on Sanna Marinin hallituksen perintö valmistuville!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jutun taulukon mukaan humanisteja on työttöminä murto-osa dippainsseihin verrattuna.

Opettaja tai varhaiskasvatusalan työntekijä saa lähes varmasti työpaikan jo siitä syystä ettei alalle tulevia päteviä ihmisiä ole kehnohkon palkan takia tarpeeksi.

Palkalliset kesälomat kompensoivat jonkin verran.

Luitko jutun taulukkoa? Kasvatusala EI ole siinä yhdistetty humanistisen kanssa JA työttömyys on kasvatusalalla korkeampi.

Minä käsitin tuista jutusta, että kuvattiin työttömyyden suhteellista kasvua, ei työttömien osuutta koulutuksen saaneista. Kasvua on toki enemmän suhdanneherkillä aloilla matalasuhdanteessa. Kyllä opettajien ja dippainssien työllisyys silti suurempaa on kuin humanistien, vaikka työttömyys on kasvanut niillä rajummin suhteessa viime aikoina. 

Vierailija
104/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fännikään ei edesauta asiaansa kun näköjään syönyt aika hyvin ja töhertänyt käteensä. Ties mitä muuta vielä paljastuisi...

Vierailija
105/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hurjalta varsinkin kun monella on opintolainaa jopa 20 000-30 000 euroa. Lisäksi nykyisin kohta vaaditaan vuoden työskentely ansiosidonnaiseen. Tuollaisia lainasummia ei työmarkkinatuella makseta edes pienissä erissä...Varmoja aloja on harvassa. Ennen DI ja KTM olivat varmoja, nykyään ei.

Minusta ainakin toimeentulotuen saajat pitäisi vapauttaa muusta kuin korkojen maksusta, jollei itse halua lyhentää lainaansa. Lainan mennessä pankilta Kelalle kanta on jo nyt se, että viimesijaisen toimeentulotuen ei haluta valuvan opintolainan lyhentämiseen. 

Vierailija
106/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vuosi sitten lukemaan erään hämäläisen nuorenherran hyväksytyn gradun . Suomen kieli oli niin hirveää, että jouduin valehtelematta suomentamaan puolet tekstistä. Välillä oli osioita, joissa kielioppi oli täydellistä eli selvästi jonkun muun tuottamaa tekstiä.Eikä ne tulokset ja päätelmätkään kummoisia olleet. Yliopisto saa rahoitustaan valmistuneiden tutkintojen perusteella,  joten kaikille pusketaan se tutkinto. En tiedä miten herra työllistyi.

Vierailija
107/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkään ketjussa ei vissiin kovin moni ole viimeaikoina hakenut töitä?

Itse etsin uutta työpaikkaa, kun nykyinen ei tarjoa minkäänlaista urakehitystä ja johtaminen on huonoa.

Olen koulutukseltani KTM, ja työkokemusta valmistumisen jälkeen on ~8 vuotta. Hakemuksia olen lähettänyt 50 ja olen käynyt viidessä työhaastattelussa (kuulemma ihan hyvä suhdeluku). Ei niitä työpaikkoja vain ole kaikille, kun konsulttifirmatkin ovat irtisanoneet työntekijöitä ja kaikki haluavat töihin niihin muutamiin firmoihin. Erään yhtiön strategiatiimiin tuli 200+ hakemusta, vaikka hakukriteerit olivat todella kohdennetut.

Moniko täälläkään saisi oman työpaikkansa jos joutuisi sitä hakemaan? Tuskin kovin moni.

Vierailija
108/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään ketjussa ei vissiin kovin moni ole viimeaikoina hakenut töitä?

Itse etsin uutta työpaikkaa, kun nykyinen ei tarjoa minkäänlaista urakehitystä ja johtaminen on huonoa.

Olen koulutukseltani KTM, ja työkokemusta valmistumisen jälkeen on ~8 vuotta. Hakemuksia olen lähettänyt 50 ja olen käynyt viidessä työhaastattelussa (kuulemma ihan hyvä suhdeluku). Ei niitä työpaikkoja vain ole kaikille, kun konsulttifirmatkin ovat irtisanoneet työntekijöitä ja kaikki haluavat töihin niihin muutamiin firmoihin. Erään yhtiön strategiatiimiin tuli 200+ hakemusta, vaikka hakukriteerit olivat todella kohdennetut.

Moniko täälläkään saisi oman työpaikkansa jos joutuisi sitä hakemaan? Tuskin kovin moni.

Tämäpä juuri.

Ja mitä olen ihmisten kanssa keskustellut työpaikkoihinsa päätymisestä hyvin harvoin se tarina on hain ja valittiin varsinkaan mitä nuorempiin mennään. Vanhemmista löytyy vielä näitäkin, mutta nuoremmissa varsinkin toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla olevilla se tarina on tyyliä yhteys serkun kummin kaimaan tai älytön munkki. 

Vierailija
109/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tekninen maisteri? Luulin että teknisen alan ihmiset ovat yleensä insinöörejä. Eikä varmasti työllistäviä aloja ole ollut pitkään aikaan, paitsi terveysala.

Vierailija
110/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille töihin mars, siellä olemme jo minä ja moni muu.

Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?

Ensin tulee oma suu, sitten vasta maan etu. 

t. ulkomaille muuttanut ja siten mahansa täyteen saanut korkeakoulutettu.

Minua aina jaksaa kiinnostaa miksi ulkomaan onnelaan pelastautuneet jaksavat roikkua vauvapalstalla. Vähän sama kuin muuttaisi pois Nykistä ja eniten jäisi kaipaamaan kusen hajua metrossa.

Vierailija
111/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä juttua lukenut, mutta toivottavasti käsitellään sitä, että akateemisilla aloilla työura pitää luoda itse jo ensimmäisestä opintovuodesta alkaen. Muuten on todella vaikeaa.

Vierailija
112/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ulkomaisessa talouslehdessä oli taannoin kiinnostava nosto siitä, että seuraavaksi on generalistien aika. "Varmoja" aloja ei enää ole vaan jatkossa ihmisen pitää osata vähän kaikkea ja ennen kaikkea kyetä projektisuunnitteluun, kriittiseen ajatteluun ja monitieteiseen ja -alaiseen yhteistyöhön.

Vierailija
113/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkaa rakentamisen duunariammattiin. On monta vaihtoehtoa työllistyä, vaikka yksinäisyrittäjäksi. Tuttu ei saa rappariksi ketään töihin firmaansa. Töitä löytyisi, vaan kun ei ole niin mukavaa vesisateessa  yms. kykkiä. Soittoja kyllä tulee, muttei haastatteluun kukaan. Harrastavat ns. velvoitetyönhakua.

Toki tuollekin työlle voi sanoa mutq.

Vierailija
114/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ulkomaisessa talouslehdessä oli taannoin kiinnostava nosto siitä, että seuraavaksi on generalistien aika. "Varmoja" aloja ei enää ole vaan jatkossa ihmisen pitää osata vähän kaikkea ja ennen kaikkea kyetä projektisuunnitteluun, kriittiseen ajatteluun ja monitieteiseen ja -alaiseen yhteistyöhön.

Onnea matkaan.

Ainakin omassa oppilaitoksessani tietystä kaavasta poikkeaminen johti opintojen merkittävään pidentymiseen, kun kaikki oli niin jäykkää. Loppupeleissä kannatti, mutta välillä jäykkyys oli suorastaan absurdia. Sanotaan, että opinnot voi rakentaa omanlaisiksiin tietyiltä osin, mutta sitten kun teet niin, tulee aika selväksi, että olisi parempi pysyä linjassa. 

Vierailija
115/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kannata kouluttautuneena elää. Tänne ei kukaan suostu tulemaankaan. Ulkomaille  vaan heti koulutuksen jälkeen,

Vierailija
116/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut muille kuin eläkeläisille ja paljon perineille paska maa jo useita vuosia. Syyt jäädä tänne kouluttautuneena nuorena joka aloittaa pohjalta ovat aika lähellä nollaa.

Outoa. Omat nuoreni opiskelivat korkeakouluissa, molemmat heti töissä. Toisella heti valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka, toiselle aina vuoden pätkissä mutta vain raskauden ja hoitovapaan ajan työttömänä.  Oma koti ostettuna. Paljon matkustelua, säästöjä ja sijoituksia kummallakin. Järkevästi eläen Suomessa voi tehdä mitä vaan ja elää hyvin. Tietysti onnella ja tuurilla on paljon merkitystä. Yksi sairastuminen ja koko korttitalo voi romahtaa. 

Vierailija
117/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri hakenut töitä noin 3 kk. Minulla on tuore ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja oman alan työkokemusta 28 vuotta.

-34 hakemusta

- 2 haastattelua

Työllistyin! Mutta kun ikä on lähellä 50 v., niin vaikeaa se on.

Hakijoita on joka paikkaan ollut 130-300.

Helppoa ei ole ja nakertaa itsetuntoa, kun on hyvä CV ja osaaminen. Kokemusta ei aina katsotakaan eduksi.

Vierailija
118/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin biologian opinnot kauan sitten. Yksi proffista piti aloitusluennon. Hän kertoi, että tiedekunnassa oli juuri valmistunut kartoitus biologien työllistymismahdollisuuksista. Tutkimusmetodina oli ollut kerätä Hesarin työpaikkasivuilta (silloin ei ollut nettiä) kaikki ne työpaikkailmoitukset, joiden esittelemiin työpaikkoihin biologien olisi voinut kuvitella työllistyvän. Sitten nämä työpaikat oli soiteltu läpi ja oli kysytty, voisiko biologi työllistyä niihin. Tuloksena oli ollut, että juuri mihinkään työpaikkaan biologia ei haluttu työhön. Mietin sen kuultuani opiskelun lopettamista. En lopettanut, valmistuin maisteriksi aika nopeasti. Näin jäljestä päin olen monesti ajatellut, että helpommankin tien olisi voinut valita. 

Vierailija
119/119 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites nyt suu pannaan, aina on naureskeltu humanisteille, että kortistoon joutuvat, mutta nyt sinne päätyvät myös ne "varmoja" aloja opiskelleet.

Insinööri voi sentään lähteä ulkomaille tai panna firman pystyyn, humanisti ei kumpaakaan