HS: Aiemmin varmilta akateemisilta aloilta valmistutaan nyt joukolla pitkäaikaistyöttömiksi
https://www.hs.fi/visio/art-2000010501089.html
"Paitsi että teknisen ja taloudellisen alan maistereille ei ole palkkatöitä, jopa kesäharjoittelun saaminen on ollut valtaosalle mahdotonta"
Onko kouluttautumisessa enää järkeä jos jää Suomen nepotistisille, kuihtununeille työmarkkinoille jossa automatisaatio ja AI vie loputkin paikat?
Mitä järkeä jäädä Suomeen vastavalmistuneena ellei ole perinyt täällä varallisuutta tai asuntoja, kun elantoaan ei tee edes stem-alan maisterina?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille töihin mars, siellä olemme jo minä ja moni muu.
Mitä muita kieliä kuin englantia suomalaiset osaavat? Englantiin on turha yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse tekniikalla olin 2007-2013 ja ei silloinkaan monet saaneet kesätöitä eli harjoittelupaikkoja eikä heti aina paikkaa missä tehdä diplomityö eli valmistuminenkin venyi sen takia. Ei tuossa sinänsä ole mitään uutta. Ei täällä ole vuosikymmeniin 100% työllistyneet vastavalmistuneet, ehkä joskus boomereiden nuoruudessa.
Niin. Samaa paskaa se on teekkarina ollut vuosikymmenen. Artkkelissa mainittu tilanne on koronan jälkeen (viimeisen neljän vuoden sisällä) kärjistynyt tilanne jossa alkaa jo olla realismia ettei satoihin hakemuksiin tule vastineena edes vastausta saatika sitten haastattelukutsua.Rasittaa kun aiheesta eniten ovat äänessä ihmiset jotka olivat uran alussa Neuvostoliiton aikaan täysin eri maailmassa.
No, aina voi muuttaa Saksaan. Töitä saa kirjaimellisesti parin viikon sisällä tuta-inssinä, matemaatikkona tai rivitason ohjelmoijanakin
Mites se saksan kielen taito? Siellä nimittäin ei enkku rulaa.
On näitä notkahduksia ennenkin STEM-puolella ollut, mutta sanoisin, että niistä toivutaan. Rekrytoin itse paljon ICT-puolelle ja meillä ei ole mitään indikaatiota, etteikö tilanne alkaisi jo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?
Ensin tulee oma suu, sitten vasta maan etu.
t. ulkomaille muuttanut ja siten mahansa täyteen saanut korkeakoulutettu.
San Franciscossa asutaan, mutta av:lla päivystetään. Just joo.
Niin? Saako vain Suomessa asuvat postailla av:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:77
Mitä muita kieliä kuin englantia suomalaiset osaavat? Englantiin on turha yrittää.
Suomalaiset on pakkoruotsitettu, mutta ei kukaan halua mennä sinne keskelle jengisotia.
Vierailija kirjoitti:
Ja jutun taulukon mukaan humanisteja on työttöminä murto-osa dippainsseihin verrattuna.
Opettaja tai varhaiskasvatusalan työntekijä saa lähes varmasti työpaikan jo siitä syystä ettei alalle tulevia päteviä ihmisiä ole kehnohkon palkan takia tarpeeksi.
Palkalliset kesälomat kompensoivat jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ole ratkaisu että jokainen karkaa ulkomaille. Miten se hyödyttää Suomea?
Missä ovat ne työpaikat, jonne mennään Suomessa ja Suomen hyödyksi? Ei kaikki voi ruveta yrittäjiksi.
Sitähän tässä yritetään ratkaista, tai ainakin siitä keskustellaan. Että mistä työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirmuinen työvoimapula! Äkkiä 1000000 lähi-itäläistä osaajaa tänne!
Kykypuolueen puheenjohtaja Katainen halusi jopa 1,5 miljoonaa käsiparia tuontitavaraa työvoimapulan ehkäisyyn. Kaikenlaiset uuvattipuolueet tätäkin maata saa johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse tekniikalla olin 2007-2013 ja ei silloinkaan monet saaneet kesätöitä eli harjoittelupaikkoja eikä heti aina paikkaa missä tehdä diplomityö eli valmistuminenkin venyi sen takia. Ei tuossa sinänsä ole mitään uutta. Ei täällä ole vuosikymmeniin 100% työllistyneet vastavalmistuneet, ehkä joskus boomereiden nuoruudessa.
Niin. Samaa paskaa se on teekkarina ollut vuosikymmenen. Artkkelissa mainittu tilanne on koronan jälkeen (viimeisen neljän vuoden sisällä) kärjistynyt tilanne jossa alkaa jo olla realismia ettei satoihin hakemuksiin tule vastineena edes vastausta saatika sitten haastattelukutsua.Rasittaa kun aiheesta eniten ovat äänessä ihmiset jotka olivat uran alussa Neuvostoliiton aikaan täysin eri maailmassa.
No, aina voi muuttaa Saksaan. Töitä saa kirjaimellisesti parin viikon sisällä tuta-in
Itse opiskelin onneksi Saksa toisena kielenä-opiskelijana. Muita hyviä maita joihin mennä suomalaisena akateemisena ovat Ruotsi, Norja, Ranska sekä Hollanti. Jälkimmäisessä myös pidetään suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:77
Suomalaiset on pakkoruotsitettu, mutta ei kukaan halua mennä sinne keskelle jengisotia.
Jengisodat ovat persuuntuneissa päiväunissasi. Valtaosa Ruotsista on turvallista periruotsalaista seutua ellei eksy Malmön lähiöihin. Ylipäätään mitä kauemmas menee Malmöstä, sitä tavallisempaa perusruotsia se on.
Itse käyn Torniosta käsin töissä Ruotsissa ja pidän maasta ja sen ihmisistä. Palkat ovat myös hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jutun taulukon mukaan humanisteja on työttöminä murto-osa dippainsseihin verrattuna.
Opettaja tai varhaiskasvatusalan työntekijä saa lähes varmasti työpaikan jo siitä syystä ettei alalle tulevia päteviä ihmisiä ole kehnohkon palkan takia tarpeeksi.Palkalliset kesälomat kompensoivat jonkin verran.
Luitko jutun taulukkoa? Kasvatusala EI ole siinä yhdistetty humanistisen kanssa JA työttömyys on kasvatusalalla korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut muille kuin eläkeläisille ja paljon perineille paska maa jo useita vuosia. Syyt jäädä tänne kouluttautuneena nuorena joka aloittaa pohjalta ovat aika lähellä nollaa.
On tämä hyvä maa myös uransa huipulla oleville, joilla on vakiintunutta osaamista alaltaan. Pienituloisille, yksinäisille tai sairaille eläkeläisille tämä maa ei ole mikään onnela.
Mikähän maa se pienituloisille sitten onnela mahtaa olla? Ei sellaista olekaan. Monessa länsimaassakin pienituloisimmat asuukin aivan surkeasti, jos heillä edes mitään asuntoa onkaan. Lapsiperheetkin voivat joutua kadulle, jos vuokraan ei riitä rahat.
jo otsikossa virhe. KUKAAN ei voi valmistua PITKÄAIKAIStyöttömäksi. Ensin pitää olla työtön ennen kuin on pitkäaikaistyötön. Opiskelijasta siis valmistutaan siis huonoimmillaankin vain TYÖTTÖMÄKSI.
Kannattaa hyödyntää opiskeluaikana yliopiston kieliopinnot ja mennä vaihtoon. Valmistuessa on sitten enemmän mahdollisuuksia lähteä ulkomaille kun on jo jonkin verran muutakin kielitaitoa taskussa kuin pelkkä englanti.
Ongelmana ei kuitenkaan ole niinkään kielitaito, vaan se, että monissa maissa on kova asuntopula, kuten esim. Hollannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkaa? Onko tämä joku Pohjois-Korea jossa pidetään väkisin?
Kun herra Orpo haluaa tuhota yritykset ja työntekijät, kuka vattu tänne väkisin jää.
Valivali. On tämä ilmeisen paska maa.ei oo.
valmistuin koneinsinööriksi 2022, ja työllistyin saman tien, palkka 5500+.
Enne alan vaihtoa olin IT-Hommissa saksassa 12 vuotta.
Jos opiskelee viulunsoittajaksi, eio kumma ettei töitä löydy. Suomessa tarvitaan hitsaajia, putkimiehiä, rakennusmiehiä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan se on muutos 12 kk. Opettele tulkitsemaan lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitää kuulemma mennä töihin! Persu sanoi niin!
Riikka haluaa teidät kaikki hampurilaispaikan tiskille töihin, mutta eipä sinnekään kaikki kelpaa.
Niin. Samaa paskaa se on teekkarina ollut vuosikymmenen. Artkkelissa mainittu tilanne on koronan jälkeen (viimeisen neljän vuoden sisällä) kärjistynyt tilanne jossa alkaa jo olla realismia ettei satoihin hakemuksiin tule vastineena edes vastausta saatika sitten haastattelukutsua.
Rasittaa kun aiheesta eniten ovat äänessä ihmiset jotka olivat uran alussa Neuvostoliiton aikaan täysin eri maailmassa.
No, aina voi muuttaa Saksaan. Töitä saa kirjaimellisesti parin viikon sisällä tuta-inssinä, matemaatikkona tai rivitason ohjelmoijanakin.