Miehen joka viikkoinen juominen
Vuosia takana 5, lapsi, oktalo, kaikki pitäisi olla hyvin? Mieheni(27) juo jokaikinen viikonloppu, vapaat, pyhät, juhlat. Siis aina. Perus viikonloppuna menee koppa helposti. Tätä on jatkunut jo muutaman (2-3) vuoden, ja alkaa itsellä menemään usko tähän tilanteeseen. Tyhjiä lupauksia varmasti monia kymmeniä, mutta ei ymmärrystä. Olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa, mutta aina hän kääntää tilanteen niin että minä olen tässä se paha. Jeesustelen, en ymmärrä, olen väärässä, mitä viellä? Ahdistukseni kasvaa jo keskiviikon korvilla, ja itkunsekainen pelko alkaa. Hän ei suostu myöntämään ongelmaa, hänen mielestään tämä on vain normaalia suomalaisuutta, kyllähän näin kaikki tekee. Miehen vanhemmat ovat samanlaisia, aina viinilasi kädessä, joten sieltäkään ei apua saa.
Olen hukassa. Onko tässä tilanteessa enää muuta vaihtoehtoa kuin ero?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Älä anna enää myöden, on vain 2 vaihtoehtoa joko miehesi juomisen lopetus tai ero. Jos miehesi ei pysty olemaan juomatta hän on alkoholisti ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että yhdenkään lapsen ei ole hyvä varttua perheessä jossa vanhemmalla on alkoholiongelma.
Asia ei mielestäni ole ihan näin yksioikoinen. Vuosikymmeniä kestäneiden mielenterveyshaasteiden vuoksi olen myös jonkin sortin alkoholisti. En viitsi ottaa mitään saunaoluita, ei vaan maistu. Lasten nähden en myöskään tule esiintymään päihtyneenä, siitä on helppo pitää kiinni. Kuitenkin löydän itseni noin kerran vuodessa jostain sillan alta, kun paine päässä on ylittänyt kriittisen rajan. Ei mitään tissuttelua, vaan tenttua ja kunnolla.
Tätä on yritetty hoitaa ja tällä kerralla vaadin sen hoidon asianmukaista loppuun saattamista. Tottakai itse olen asian selvittämisen keskiössä ja nyt hoito ei tule jäämään puolitiehen. Nyt viimein minulla on itselläni eväät hoitaa asia pois haittaamasta arkea!
Alkoholiongelma. Miehesi vaikuttaa olevan alkoholisti. Se on sairaus ja siihen on saatavilla hoitoa. Alkoholin suurkuluttajilta ei tekosyyt ja selitykset lopu koskaan. Alkoholistin tunnistaa juurikin ongelman kieltämisestä, selittelyistä, juomista puolustelevista tekosyistä sekä katteettomista lupauksista. Ongelmajuomiselle löytyy sata eri vähättelevää nimitystä. Monen alkoholistin juominen alkaa nuorena. Oma läheinen raitistui 10 vuoden juomisen jälkeen. Hän on ollut raittiina jo yli 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miehet juo nuorena paljon. Saattaa loppua 40-50v tai sitten ei. Hanki vanhempi mies, niin näet millainen siitä tulee.
Ei läheskään kaikki miehet olet juoppoja, ehkä sun yhteiskuntaluokassasi ovat, mutte ne nyt ei muutenkaan kiinnosta.
Minä juon kirkkaita jokapäivä. Nimittäin vettä. M30
Mene muualle trollaamaan, apina.
Päihdeblogissa kerrotaan miten alkoholismi alkaa ja etenee.
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet juo nuorena paljon. Saattaa loppua 40-50v tai sitten ei. Hanki vanhempi mies, niin näet millainen siitä tulee.
Miksi tätä on alapeukutettu? Harva alle 35v on rauhoittunut, on kiva juoda kaljaa ja tehdä kivoja asioita. Harva tuon ikäinen jaksaa olla selvinpäin.
En todellakaan juonut edes opiskelkuaikoina, saati sen jälkeen, joka viikko. En lähellekään. Toiset vain ovat alkkiksia ja toiset eivät.
Kruunu päähän!
Ei nuo hyvin pääty. Sitten kun jättää niin uhriutuu ja alkaa järjetön kiusaaminen.
Aikuinen voi valita. Lapsi ei voi. Jos aikuinen kokee puolison juomisen noin ahdistavana, miten sen kokeekaan lapsi? Vanhemmalla on vastuu lapsen suojelusta.
Samoja pohdintoja täällä. Nyt kesäaikaan lomilla olen itsekin juonut enemmän kuin normaalisti niin en kehtaa valittaa taas miehelle hänen juomisestaan. Olen kuitenkin lopun uupunut katsomaan tuollaista joka viikkoista kaljan litkimistä.
Alkoholismi on sairaus. Siitä ei parannu ellei itse tahdo. Sairaus estää oman tahdon kuulemisen niin kauan kuin juomisesta ei aiheudu seuraamuksia, kuten työn tai perheen menetys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna enää myöden, on vain 2 vaihtoehtoa joko miehesi juomisen lopetus tai ero. Jos miehesi ei pysty olemaan juomatta hän on alkoholisti ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että yhdenkään lapsen ei ole hyvä varttua perheessä jossa vanhemmalla on alkoholiongelma.
Ryyppämisen ja absolutismin välillä on monta ihan hyvää vaihtoehtoa.
Ei ole enää siinä vaiheessa, kun toinen on jo alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vähättele ongelmaa, mutta eikö oikea alkoholisti juo arki-iltaisinkin? Viikonlopputissuttelu on varmasti rasittavaa, kun se vaikuttaa koko perheen toimintaan. Itsekästä, mutta ei mielestäni alkoholismia.
No se on se harhaluulo. Alkoholisti on ihminen joka ei voi olla juomatta. Eli odottaa koko viikon että pääsee viikonloppuna juomaan. Jos ei pääse on naama nurinpäin ja syyttää läheisiä siitä että ei pääse juomaan. Alkoholi on se mikä on mielessä koko ajan. Saattaa toki ottaa viikolla pari kaljaa, palkita itsensä viinilasilla rankan työpäivän jälkeen, ottaa iltahömpsyt että saa nukuttua paremmin, mutta eihän näitä lasketa.
Lähde mahdollisimman pian. Itse lähin vasta 33 vuotiaana, 5 vuotta yhtä kärsimystä, koska tilanne meni yhä pahemmaksi enkä osannut lähteä vaan kestin kaiken rakkauden nimessä.
Jos lähdet ajoissa 1) lopetat samalla mahdollistamisen ja 2) miehesi ehkä herää ja lopettaa juomisen, jos ei ole vielä totaalisesti alkoholisoitunut. Kannattaa olla asumuserossa pari vuotta jotta näkee onko mies kykeneväinen elämään ilman alkoholia.
Onko hän kännissä ilkeä, väkivaltainen, pettääkö? Jos ei, niin mitä väliä. Kitiset tyhjästä. Harmiton juopottelu on harmitonta ja sinä ylikonrolloiva nalkuttaja jos haluat sen kieltää.
Eipä tässä maassa kukaan selvinpäin kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikki miehet olet juoppoja, ehkä sun yhteiskuntaluokassasi ovat, mutte ne nyt ei muutenkaan kiinnosta.
Mikä se mun yhteiskuntaluokka oikein on? 😀
Hong Kong, there is King Kong with a long dong playing ping pong.