Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Tienaan paljon ja olen porvari eli eliittiä
No porvarithan on juuri sitä keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Bruttona karva alle 5000 euroa. Olen ylempää keskiluokkaa. Tehnyt onnistuneen luokkaretken duunarivanhempien lapsena.
Muutaman satasen verran yli keskituloinen. Siitä kun ottaa progressiivisen verotuksen huomioon niin aika vähän jää enemmän rahaa käteen.
Et ole ylempää keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?
Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia.
Suomessa on joskus ollut suht selkeärajaiset yhteiskuntaluokat, ja jotkut haluavat edelleen pitää niistä tiukasti kiinni. Kuitenkin suurimman osan voidaan katsoa koulutustasosta ja työnkuvasta riippumatta kuuluvan keskiluokkaan. Se on toki akateemisen valkokaulusköyhälistön keskiluokkamentaliteetin jo lapsuudesta omaksuneille kauhistus, että esimerkiksi sairaanhoitaja on heidän kanssaan samaa yhteiskuntaluokkaa.
Ovat molemmat toki samaa yhteiskuntaluokkaa mutta eivät keskiluokkaa vaan työväenluokkaa kuten suurin osa suomalaisista.
Vuositulot lähempänä puolta miljoonaa kuin miljoonaa. Kuulun Suomen vero-orjiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.
Mutta ei pelkkä koulutus tee luokkanousua. Turha kuvitella, että joku tavallinen maisterin paperi mitään vielä tarkoittaa. Melkein puolet työikäisistä opiskelee korkeakoulututkinnon. Suuri osa on niin täysin keskiluokkaisia duunareita kuin olla ja voi.
Duunari on duunari eli työväenluokkaa. Keskiluokkaista duunaria ei ole olemassakaan ellei sitten puhuta työsuoritteen laadusta.
No en sanois noin. Mulla 7000/kk palkka. Raha tuo valtaa ja asunpaikka rikkaita ystäviä.
5000 €/kk ja koen olevani keskivertoa köyhempi. Tiedän että tulojen puolesta en ole. Säästöjäkin jokunen kymmenentuhatta. MUTTA olen ainoa aikuinen taloudessa, huollettavana kaksi teiniä (ja elukoita). "Rikkaudeksi" koen ison, kivan omakotitalon jossa asumme, mutta muuten minulla on aina vähemmän rahaa kuin pariskunnilla vaikka he yksittäin tienaisivat vähemmän. Tämän huomaa esim reissuja suunnitellessa ja siinä mitä voin lapsille mahdollistaa.
Työkyvyttömyyseläkkeet n. 900€. En kuulu mihinkään yhteiskuntaluokkaan, koska taiteilijat ovat ainoa ihmisryhmä, jotka eivät kuulu mihinkään yhteiskuntaluokkaan, sanoi joku viisas taiteilija joskus.
7000-9000 netto/kk riippuen asiakaslaskutuksesta. Yritysjohdon konsultti. Ylempään keskiluokkaan.
Omat tulot n. 2500 e/kk ja aikas matalapalkkalaiseksi itseni tunnen. Puolisolla vajaa 5000 e/kk, hän on todella keskiluokkainen.
Tienaan 1500€/kk kaupan kassalla, mutta koen olevani keskiluokkaa. Asunto on velaton, vastike pieni. Pääomatuloja n.2000€/kk.