Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
41/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan menoihini nähden tarpeeksi enkä katso kuuluvani mihinkään luokkaan, vaan olen ihminen muiden joukossa.l

Vierailija
42/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 200€/tunti. Seurustelen vain korkeatasoisten miesten kanssa ja kielitaitoni on erinomainen, kukaan ei ole valittanut. Isäni oli amerikkalainen eversti ja äitini suomalainen. Olen siis jatkanut äitini suvun perinteitä.

Omaisuudestani en aio kertoa teille muuta kuin että istun sen päällä.

Olen yläluokkaa, tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 5 900 €/kk ja vaimo 7 200 €/kk ja olemme selkeästi keskiluokkaa (kuten Suomessa melkein kaikki palkansaajat ovat).

Suomessa suurin osa palkansaajista on duunareita. Niin voit olla sinäkin ammatistasi riippuen. Duunari se on valkokaulusduunarikin.

Vierailija
44/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.

Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.

Yleistäen kertoo, kyllä. Mutta on juntti/moukka kouluttautuneita ja joku duunari voi olla hyvinkin itseoppinut ja sivistynyt ja harrastaa korkeakulttuuria. Samoin jos akateemisen perheen lapsi ei menekään yliopistoon vaan suorittaa vain keskiasteen koulutuksen niin eihän se kodin kulttuuriperintö ja kasvatus mihinkään katoa.

Vierailija
45/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalkka on 6300€ kuukaudessa, bonuksien kanssa yleensä 6800-6900€ / kk.

Ylempään keskiluokkaan sijoitan itseni.

Vierailija
46/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.

Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.

Mutta ei pelkkä koulutus tee luokkanousua. Turha kuvitella, että joku tavallinen maisterin paperi mitään vielä tarkoittaa. Melkein puolet työikäisistä opiskelee korkeakoulututkinnon. Suuri osa on niin täysin keskiluokkaisia duunareita kuin olla ja voi.

Vierailija
47/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 200€/tunti. Seurustelen vain korkeatasoisten miesten kanssa ja kielitaitoni on erinomainen, kukaan ei ole valittanut. Isäni oli amerikkalainen eversti ja äitini suomalainen. Olen siis jatkanut äitini suvun perinteitä.

Omaisuudestani en aio kertoa teille muuta kuin että istun sen päällä.

Olen yläluokkaa, tietenkin.

Vai että yläluokkaa :D

Vierailija
48/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan menoihini nähden tarpeeksi enkä katso kuuluvani mihinkään luokkaan, vaan olen ihminen muiden joukossa.l

= keskiluokka

Vierailija
49/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei pelkkä koulutus tee luokkanousua. Turha kuvitella, että joku tavallinen maisterin paperi mitään vielä tarkoittaa. Melkein puolet työikäisistä opiskelee korkeakoulututkinnon. Suuri osa on niin täysin keskiluokkaisia duunareita kuin olla ja voi.

Duunari on duunari eli työväenluokkaa. Keskiluokkaista duunaria ei ole olemassakaan ellei sitten puhuta työsuoritteen laadusta.

Vierailija
50/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4100 ja enköhän olen keskiluokkaa. En pienituloinen mutten myöskään varakas.

Vierailija
51/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tienaa yhtään mitään, tulot siis nolla euroa. Oma velaton talo, toinen talo vuokralle annettuna, rivitalo-osake myös, kesämökki, auto, metsää ja ruhtinaallisesti vapaa-aikaa, ihan perintörahoilla, sijoituksilla ja vuokratuloilla elelen. Nollatuloista huolimatta katson kuuluvani keskiluokkaan.

Anteeks mutta. Juurihan luettelet erilaisia tuloja, mutta sanot ettei ole tuloja. Tarkoitit varmaan ettei ole palkkatuloja, eli et käy tällä hetkellä töissä, mutta teet kuitenkin "työtä". Omaisuuden hoitaminenkin vie kuitenkin aikaa eli on eräänlaista työtä. Näitä tuloja kutsutaan yleensä pääomatuloiksi.

Vierailija
52/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?

Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia. 

Vierailija
53/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttona karva alle 5000 euroa. Olen ylempää keskiluokkaa. Tehnyt onnistuneen luokkaretken duunarivanhempien lapsena.

Vierailija
54/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 8500 / kk. Olen akateeminen. Voisin ehkä kuulua tulojen puolesta ylempään keskiluokkaan, mutta en ole sisäistänyt keskiluokkaisia arvoja. Arvostan koulutusta ja sivistystä, eikä minulla ole tarvetta ostaa keskiluokan statussymboleita: asun varsin vaatimattomasti ja ajan edullisella autolla tai käytän julkisia. En siis osaa määritellä omaa luokkaani, mutta käytännössä siis keskiluokkaa edustanen.

Vierailija
55/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistäen kertoo, kyllä. Mutta on juntti/moukka kouluttautuneita ja joku duunari voi olla hyvinkin itseoppinut ja sivistynyt ja harrastaa korkeakulttuuria. Samoin jos akateemisen perheen lapsi ei menekään yliopistoon vaan suorittaa vain keskiasteen koulutuksen niin eihän se kodin kulttuuriperintö ja kasvatus mihinkään katoa.

Suurin osa suomalaisista korkeakoulutetuista on valkokaulusduunareita eli työväenluokkaa. Jos on työ- tai virkasuhteessa eikä ole johtavassa asemassa niin on duunari eli työväenluokkaa.

Vierailija
56/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noloa ja myötähäpeää aiheuttavaa keulia omalla kuvitteellisella yhteiskuntaluokalla Suomessa

Vierailija
57/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna bruttona 11400 Eur/kk palkkatyöstä. Olen ihan hyvin toimeentuleva ihminen, joka on jaksanut pyörittää tauotta (pl. vuosilomat 30 pv/a) oravanpyörää kohta 40 v. Kolme lasta on hyvin kouluttautuneita ja hyvin tienaavia myös. Progressio huolehtii siitä, että Suomessa yhteen luokkaan kuuluu kaikki palkkatyötä tekevät.

Vierailija
58/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemista köyhyyttä vuosia kokeneena (nykyisin hyvin toimeentulevana) pidän tuota ajatusta pelkkänä sumutuksena, jolla jotkut pienituloiset ehkä lohduttavat itseään. FT

Vierailija
59/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on melkein prikulleen 4 000 euroa. Miellän kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Olen vähän duunarimainen siinä mielessä, että asun hyvin vaatimattomasti betonilähiössä, ei autoa, ei kesämökkiä, en juuri matkustele enkä shoppaile, äänestän vasemmistoa.

Toisaalta mulla on yliopistokoulutus ja harrastan teatteria, oopperaa ja kirjallisuutta, mikä vetää sinne keskiluokan puolelle.

Vierailija
60/558 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?

Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia. 

Suomessa on joskus ollut suht selkeärajaiset yhteiskuntaluokat, ja jotkut haluavat edelleen pitää niistä tiukasti kiinni. Kuitenkin suurimman osan voidaan katsoa koulutustasosta ja työnkuvasta riippumatta kuuluvan keskiluokkaan. Se on toki akateemisen valkokaulusköyhälistön keskiluokkamentaliteetin jo lapsuudesta omaksuneille kauhistus, että esimerkiksi sairaanhoitaja on heidän kanssaan samaa yhteiskuntaluokkaa.