Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
11200e/kk ja ylempi keskiluokka.
0e, olen kulttuurisesti ylempää keskiluokkaa. Opiskelen korkeakoulussa arvostettua alaa ja vanhempani elättävät minut.
5400 ja ei vois vähempää kiinnostaa, mitä muut ajattelee enkä ajattele itsekään mitään yhteyskuntaluokkia.
6000€/kk bruttona ja tunnen kuuluvani keskiluokkaan. Ei elintasoni miksikään ole muuttunut niistä ajoista, kun ansaitsin puolet vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
4300e ja keskiluokkaan.
Etkä kuulu noilla tuloilla. Tod.näk. olet valkokaulustyöläinen joka luulee olevansa keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan 5100 käteen ja olen ahtaaja eli sorrettu duunari
Yleensä puhutaan bruttopalkoista joten älä sekoita asioita.
Ohis bruttopalkkaa tässä varmaan tarkoitetaan. Termi käteen vaan ilmeisen epäselvä.
No on kyllä epäselvä jos "käteen" tarkoittaa bruttoa. Itse asiassa sanoisin että päin pyllyä menee termit.
Kannattaa käyttää termejä, jotka varmasti tietää ja tuntee.
Vierailija kirjoitti:
6000€/kk bruttona ja tunnen kuuluvani keskiluokkaan. Ei elintasoni miksikään ole muuttunut niistä ajoista, kun ansaitsin puolet vähemmän.
Ethän sinä mitään muuta voisi ollakaan noin pienillä tuloilla. Alempaa keskiluokkaa jos toimit jossain keskijohdossa.
1000 euroa kuukaudessa työkyvyttömyyskorvausta.
Taloudellisesti tunnen kuuluvani alimpaan alaluokkaan, köyhistä köyhimpään.
Henkisesti luokkani on arvoasteikon yläpäässä.
Olen ns. cream of the cream, harvnaislaatuinen poikkeus, jonka älykkyys ja henkiset kyvyt ovat harvinaisia maassamme, ehkä myös globaalisti, mahdollisesti jopa koko linnunradalla.
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Tuloni vaihtelevat kuukausittain riippuen lisätöiden määrästä, mutta jos lasken tämän vuoden tulot (sisältäen lomarahat jyvitettynä) saan kuukautta kohden bruttotuloikseni vajaat 4130 euroa. Tulojeni puolesta koen kuuluvani keskiluokkaan ja kaipa elämäntyylini on myös keskiluokkaista.
2 012 euro kuukaudessa kokemuslisineen. Tunnen kuuluvani persläpiin.
Suorittavassa työssä olevat ml. nykyään toimistotyössä olevat ovat duunareita. Keskiluokka elää muiden työllä plus sisältää itsenäiset ammattilaiset jotka laskuttavat oman työnsä (juristit, lääkärit jne.).
Ansiotulot 0 €
Koen kuuluvani ylempään keskiluokkaan.
4000/kk, ylempään keskiluokkaan. Puoliso tienaa lähemmäs 20 000/kk, joten yhteiset tulot ovat isot.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkät tulot/varallisuus ei kerro yhteiskuntaluokasta mitään. Siihen vaikuttaa sivistyneisyys, harrastukset, käyttäytyminen jne myös.
Koulutustaso kertoo sivistyneisyydestä,harrastuksista ja käyttäytymisestä. Usein koulutustaso määrittää myös palkan, mitä enemmän kouluttutuu ni sitä parempaa palkkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
En tienaa yhtään mitään, tulot siis nolla euroa. Oma velaton talo, toinen talo vuokralle annettuna, rivitalo-osake myös, kesämökki, auto, metsää ja ruhtinaallisesti vapaa-aikaa, ihan perintörahoilla, sijoituksilla ja vuokratuloilla elelen. Nollatuloista huolimatta katson kuuluvani keskiluokkaan.
Onhan sinulla vuoratuloja mutta ymmärrän että tarkoiti palkkaa sanomalla ettet tienaa mitään. j sitähän tässä kai kysyttiinkin.
Tienaan 5 900 €/kk ja vaimo 7 200 €/kk ja olemme selkeästi keskiluokkaa (kuten Suomessa melkein kaikki palkansaajat ovat).
Vierailija kirjoitti:
Suorittavassa työssä olevat ml. nykyään toimistotyössä olevat ovat duunareita. Keskiluokka elää muiden työllä plus sisältää itsenäiset ammattilaiset jotka laskuttavat oman työnsä (juristit, lääkärit jne.).
Mielestäni yhteiskuntaluokkaa määrittää tulojen, koulutuksen ja työnkuvan ohella tai jopa enemmän kotoa peritty elämäntyyli ja arvot.
6700 kk ja satamassa vuorotöissä niin ja äänestän vasemmistoa ja lakkoilen mielelläni