Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu pienituloinen jolla paljon perittyä omaisuutta? Ei velkaa.
Tilallinen/talollinen. Mutta voit tippua sieltä jos et selviä veroista, maksuista ja muusta kivasta.
Eihän sen perityn omaisuuden tarvitse olla tila tai talo! Olen eri kuin tuo edellinen kirjoittaja. Perin rahastosijoituksia ja asunto-osakkeen, jonka myin.
Mitä ne sellaiset maksut ovat, josta pitäisi selvitä? Tarkoitatko esim. vuokraa? Verojahan pienituloisella ei juuri olekaan.
Ketju täynnä wanna-beita. Sen ainakin huomaa.
Muistutukseksi ja mielen virkistykseksi:
alaluokka: syrjäytyneet, työttömät ymv
työväenluokka: suorittava työtehtävä, työ- tai virkasuhde
keskiluokka: esimies (yritysten tai virastojen johto)- tai asiantuntijatyö (esim. lakimies, tuomari), itsenäinen ammatti (esim. lääkäri), yrittäjät ja muut porvarit (kauppiaat)
yläluokka: tuotantovälineet omistava luokka, rikkaat perijät
Itsellä virkasuhde, asiantuntijatyö, palkka n. 4300 euroa, yhteiskuntaluokka työväestö. Piste.
4500e/kk, henkisesti kuulun alempaan keskiluokkaan. Synnyin työväenluokkaiseen perheeseen, tunnistan tehneeni jonkinasteisen luokkahypyn (valmistuin yliopistosta) mutta en koe itseäni myöskään kunnolla keskiluokkaiseksi. Jotain siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu pienituloinen jolla paljon perittyä omaisuutta? Ei velkaa.
Tilallinen/talollinen. Mutta voit tippua sieltä jos et selviä veroista, maksuista ja muusta kivasta.
Eihän sen perityn omaisuuden tarvitse olla tila tai talo! Olen eri kuin tuo edellinen kirjoittaja. Perin rahastosijoituksia ja asunto-osakkeen, jonka myin.
Mitä ne sellaiset maksut ovat, josta pitäisi selvitä? Tarkoitatko esim. vuokraa? Verojahan pienituloisella ei juuri olekaan.
Suomessakin alkaa pikkuhiljaa tulla yleisimmäksi se, että sukuihin kertyy varallisuutta. Ja toisiin ei. Tämän takia yhteiskuntaluokista puhuminen on tärkeää, koska on hyvä kaikkien tiedostaa, että me emme kaikki ponnista samoista lähtökohdista. Itse olen aina tiennyt, että en ole riippuvainen palkkatulostani. Voisin elää ihan ok elämää ilmankin. Kaikkien tilanne ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se omaisuus myös tuottaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ketju täynnä wanna-beita. Sen ainakin huomaa.
Muistutukseksi ja mielen virkistykseksi:
alaluokka: syrjäytyneet, työttömät ymv
työväenluokka: suorittava työtehtävä, työ- tai virkasuhde
keskiluokka: esimies (yritysten tai virastojen johto)- tai asiantuntijatyö (esim. lakimies, tuomari), itsenäinen ammatti (esim. lääkäri), yrittäjät ja muut porvarit (kauppiaat)
yläluokka: tuotantovälineet omistava luokka, rikkaat perijät
Itsellä virkasuhde, asiantuntijatyö, palkka n. 4300 euroa, yhteiskuntaluokka työväestö. Piste.
Tämä on uudempi jaottelu, ei suinkaan yleisesti hyväksytty ja tunnustettu. Normaali jako toimii niin, että keskiluokka on laaja, alempi sisältää alemmat toimihenkilöt ja amk-koulutetut, ylempi keskiluokka asiantuntijat. Olet alempaa tai ylempää keskiluokkaa, vähän riippuen kotitaustastasi ja esim puolisosi asemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luokka riipu juurikaan rahasta, vaan sosiaalisesta statuksesta. Eli olennainen tieto puuttuu. Mikä on koulutuksesi, keskeiset harrastuksesi, vanhempiesi ja puolisosi asema jne.
Raha ja valta ovat oikeasti ainoat asiat joita on järkeä mitata. Ja ne on niitä mistä ihmiset kilvoittelee.sitä ne luokatkin oikeasti ovat.
Niin voi olla. Kuulun sitten riippumattomiin ja olen luokittelun ulkopuolella. En halua valtaa, en äänestä, ei kiinnosta muiden asiat. Aina on pärjätty omillaan ja omaisuus tuottaa lisää.
Takuueläke 976,59 e/kk. Vähäosaisiin koen kuuluvani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bonuksen kanssa 5500 euroa kuukaudessa. Nämä tulot riittävät juuri ja juuri elämiseen. Yhteiskuntaluokkaan ei vaikuta tulot vaan omaisuus. Jos omistat velattoman miljoonan, olet yläluokkaa.
Yläluokkaa on vain, jos kuuluu vanhaan aatelissukuun. Eli Suomessa ei juuri kukaan. Ja keskiluokkainen eläkeikään mennessä kerää melko helposti tuon. Varsinkin siinä vaiheessa, kun perii keskiluokkaiset vanhempansa.
Monarkioissa näin, mutta ei täällä tasavallassa. Aatelissuvut ovat enemmän kuriositeetti, todellinen yläluokka on jo siirtynyt vähän muualle. Toki aatelisten joukossa on monella ollut mahdollisuus seurata yhteiskunnan kehityksen mukana ja näin pysyä yläluokassa muutoksissakin. Mutta ei se aatelisuus itsessään enää sitä yläluokkaa tee, vaan se muu nykyisen yläluokan kriteereiden täyttyminen.
6000€/kk, koen kuuluvani työväenluokkaan. Äänestän vasemmistoliittoa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokka kiinnostaa. Olemme perheenä ja olen yksilönäkin ehkä jossain ylemmän keskiluokan ylärajoilla, mutta tämä riippuu määritelmistä. Brittistandardein olemme ihan selkeästi ylempää keskiluokkaa, mutta Suomessa yläluokka, jos sellaista on, poikkeaa vanhoista kuningaskunnista. Suomalaisen keskiluokan alarajaa on tutkittu ja siitä puhutaan paljon, mutta sen yläraja on jonkinlainen tabu.
Kerro toki lisää, mikä saa sinut kuulumaan lähes yläluokkaan!
Olen eri, mutta sanoisin että sukujuurteni puolesta kuulun lähes yläluokkaan. Sanotaanko vaikka näin, että verkostoja on sen verran että tavoittaisin varmaan Yhdysvaltojen presidentin muutaman ihmisen kautta.
Ja joidenkin Euroopan valtiojohtajien kanssa olen ollutkin tekemisis
Kappas, mulla aina sama, kun otan vähän bisseä.
Samikset. ;)
Vierailija kirjoitti:
En tienaa yhtään mitään, tulot siis nolla euroa. Oma velaton talo, toinen talo vuokralle annettuna, rivitalo-osake myös, kesämökki, auto, metsää ja ruhtinaallisesti vapaa-aikaa, ihan perintörahoilla, sijoituksilla ja vuokratuloilla elelen. Nollatuloista huolimatta katson kuuluvani keskiluokkaan.
Harrastatko veronkiertoa? Vuokratulokin on tuloa ja siitä verotetaan vähintään 30%.
Sitten on niinkin päin, että jos perhe on valmiiksi yläluokkainen, lapset tosi usein hakeutuvat ns eliittialoille, eli heistä tulee ekonomeja, juristeja, lääkäreitä. Se ei tarkoita, että kaikki heidän kollegansa olisivat samaa yhteiskuntaluokkaa.
Jos taas määrittelemme eliitin ihan pelkästään oman valta-aseman kautta, niin johtajien lapsethan putoavat luokastaan heti kättelyssä ja vainmharva nousee luokkaansa takaisin. Sekin on olemassa oleva ilmiö toki, eihän esimerkiksi Aaro Niinistö välttämättä ole aikuisena mitenkään eliittiä, vaan todennäköisemmin tavallista ylempää keskiluokkaa. Silti presidentti on kiistatta eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Nettona n. 3500 euroa, keskiluokkaan. Yksinasuvana joutuu esim. katsomaan ruuat alelaarista eikä ulkona ole varaa syödä.
On melkoiset turhat menot sulla, jos tuosta ei jää rahaa ruokaan.
No trollihan sä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona n. 3500 euroa, keskiluokkaan. Yksinasuvana joutuu esim. katsomaan ruuat alelaarista eikä ulkona ole varaa syödä.
Jos sulla jää käteen kuussa 3500€ eikä ole varaa syödä ulkona, niin kannattaa kriittisesti tarkistaa, mihin sitä rahaa oikein menee. Ellet maksa asuntolainaa jotenkin aivan hillittömästi.
Ehkä hän sijoittaa rahansa, sehän on fiksua.
No en sanoisi tuota fiksuksi, jos ei siihen päivittäiseen elämään jätä rahaa, vaan laittaa kaiken sijoituksiin.
6000 e/kk palkkatyöläisenä. Raha menee isoilta osin suurikorkoisen asuntolainan ja autolainan lyhennyksiin, sähkölämmitteisen asuntomme lämmityskuluihin sekä kolmen lapsen, vanhempainvapaalla olevan puolisoni ja itseni elättämiseen. Paperilla olen rikas, käytännössä kuitenkin tili ehtii kuivua aina hienosti ennen seuraavaa palkkapäivää ja katson itseni keskituloiseksi.
Suomessa on kolme neljä yhteiskuntaluokkaan.
1) Herlinit ja muut oikeasti rikkaat
2) Start upeilla, optioilla ja sijoittamalla rikastuneet
3) Kaikki muut
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kolme neljä yhteiskuntaluokkaan.
1) Herlinit ja muut oikeasti rikkaat
2) Start upeilla, optioilla ja sijoittamalla rikastuneet
3) Kaikki muut
Missä menee mielestäsi rikkaan raja? paljonko pitää sijoittajalla olla, että hän on mielestäsi rikastunut?
Yläluokkaa on vain, jos kuuluu vanhaan aatelissukuun. Eli Suomessa ei juuri kukaan. Ja keskiluokkainen eläkeikään mennessä kerää melko helposti tuon. Varsinkin siinä vaiheessa, kun perii keskiluokkaiset vanhempansa.