Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
361/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400€/kk. Koen olevani ylempää keskiluokkaa. Äänestän kokoomusta, onhan mulla velka Mersu ja iso tv. En mä köyhä oo.

Vierailija
362/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300. Työläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kolme neljä yhteiskuntaluokkaan.

1) Herlinit ja muut oikeasti rikkaat

2) Start upeilla, optioilla ja sijoittamalla rikastuneet

3) Kaikki muut

Tää on aika hyvä kuvaus

Vierailija
364/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikaisena mäkkärillä töissä, tienaan 900€/kk. Uskon että kova työ palkitaan ja kun oikein aherran niin vaurastun. Koen olevani hyvätuloinen, onhan mulla merkonomin paperit kauppiksesta ja äänestän kokoomusta.

Vierailija
365/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikaisena mäkkärillä töissä, tienaan 900€/kk. Uskon että kova työ palkitaan ja kun oikein aherran niin vaurastun. Koen olevani hyvätuloinen, onhan mulla merkonomin paperit kauppiksesta ja äänestän kokoomusta.

Mäkin oon mäkkärillä samalla palkalla mutta olen yläluokkainen ja sivistynyt koska olen viittä vaille valmis sosiaalityöntekijä. Olen oppinut koulutuksessani kulttuurillisen pääoman joka erottaa minut tavallisesta rahvaasta

Vierailija
366/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon mäkkärillä samalla palkalla mutta olen yläluokkainen ja sivistynyt koska olen viittä vaille valmis sosiaalityöntekijä. Olen oppinut koulutuksessani kulttuurillisen pääoman joka erottaa minut tavallisesta rahvaasta

Toiset sanoo näin ja toiset sanoo käyneensä elämänkoulua ja olevansa ammattilaisia. Sama virsi paitsi ensimmäinen on harhaisempi.

Vierailija
367/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Kaikki muut

Missä menee mielestäsi rikkaan raja? paljonko pitää sijoittajalla olla, että hän on mielestäsi rikastunut?

'Rikas' on aina suhteellinen käsite, ihan eri asiasta puhutaan Tuupovaarassa, Tukholmassa tai Piilaaksossa. Luokkajakoa kuten esim. Isossa-Britanniassa tai Intiassa, Suomessa ei  juurikaan ole. Ylemmän kirjoittajan yhteiskuntaluokka -jako on mielestäni suht osuva. joku 4-5 tonnia lapaseen Suomen hintatasolla on vielä tukevasti osastoa 'Kaikki muut' johon itsekin kuuluun.

Vierailija
368/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 3400e/br/kk eli alempaan keskiluokkaan kuulun.

Vierailija
369/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonuksen kanssa 5500 euroa kuukaudessa. Nämä tulot riittävät juuri ja juuri elämiseen. Yhteiskuntaluokkaan ei vaikuta tulot vaan omaisuus. Jos omistat velattoman miljoonan, olet yläluokkaa.

Yläluokkaa on vain, jos kuuluu vanhaan aatelissukuun. Eli Suomessa ei juuri kukaan. Ja keskiluokkainen eläkeikään mennessä kerää melko helposti tuon. Varsinkin siinä vaiheessa, kun perii keskiluokkaiset vanhempansa. 

Vanhaan aatelissukuun kuuluva voi olla ihan tavis. Ja on voinut jättää koulut käymättä, ja työnsaantikin on vähän niin ja näin ja palkka huono, jos sitä onnistuukin löytämään.

Vierailija
370/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko juristi siis eliittiin ammattinsa perusteella, vaikkei olisi johtavassa asemassa?  

Ei kuulu ellei ammatillinen tai muu asema sellaiseen vie. Tavallinen juristi kuuluu yleensä ylempään keskiluokkaan. Jos juristi on syrjäytynyt (sellaisiakin on), ei kuulu keskiluokkaankaan.

Juristin palkka vie hänet eliittiin. 

Keskiluokka ei todellakaan ole niin korkea kuin täällä väitetään.

Vierailija
371/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä wanna-beita. Sen ainakin huomaa.

Muistutukseksi ja mielen virkistykseksi:

alaluokka: syrjäytyneet, työttömät ymv

työväenluokka: suorittava työtehtävä, työ- tai virkasuhde 

keskiluokka: esimies (yritysten tai virastojen johto)- tai asiantuntijatyö (esim. lakimies, tuomari), itsenäinen ammatti (esim. lääkäri), yrittäjät ja muut porvarit (kauppiaat)

yläluokka: tuotantovälineet omistava luokka, rikkaat perijät

Itsellä virkasuhde, asiantuntijatyö, palkka n. 4300 euroa, yhteiskuntaluokka työväestö. Piste. 

Tuomari eli  Laamanni  tienaa yli 10 000 euroa kuukaudessa ja on yksi kova palkkaisimmista aloista suomessa. Ja ei todellakaan kuulu mihinkään keskiluokkaan jonkun rakennusmestarin kanssa.

Tuotantovälineiden omistavuus on taas todella naurettava määritelmä. Eli se pikku puljun omistaja kuuluisi silloin yläluokkaan.

Tuo keskiluokka kuuluu korkea palkkaiset duunarit ja esimiehet. Loput porvarit kuten johtajat, juristit,  lääkärit kuuluu yläluokkaan.

Vierailija
372/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin luokkaan kuuluu pienituloinen jolla paljon perittyä omaisuutta? Ei velkaa.

Tilallinen/talollinen. Mutta voit tippua sieltä jos et selviä veroista, maksuista ja muusta kivasta.

Eihän sen perityn omaisuuden tarvitse olla tila tai talo! Olen eri kuin tuo edellinen kirjoittaja. Perin rahastosijoituksia ja asunto-osakkeen, jonka myin.

Mitä ne sellaiset maksut ovat, josta pitäisi selvitä? Tarkoitatko esim. vuokraa? Verojahan pienituloisella ei juuri olekaan.

Suomessakin alkaa pikkuhiljaa tulla yleisimmäksi se, että sukuihin kertyy varallisuutta. Ja toisiin ei. Tämän takia yhteiskuntaluokista puhuminen on tärkeää, koska on hyvä kaikkien tiedostaa, että me emme kaikki ponnista samoista lähtökohdista. Itse olen aina tiennyt, että

On ollut yleistä jo 1800 luvulta lähtien. 

Vierailija
373/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) Kaikki muut

Missä menee mielestäsi rikkaan raja? paljonko pitää sijoittajalla olla, että hän on mielestäsi rikastunut?

Jos omaisuus realisoidaan ja lasketaan voiko hän elää sillä rahalla loppuelämän  eli se omaisuus kattaisi pakolliset menot niin silloin hän on rikas.

Vierailija
374/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heräsit päiväuniltas

Vierailija
375/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keskiluokka: esimies (yritysten tai virastojen johto)- tai asiantuntijatyö (esim. lakimies, tuomari), itsenäinen ammatti (esim. lääkäri), yrittäjät ja muut porvarit (kauppiaat)

Itsellä virkasuhde, asiantuntijatyö, palkka n. 4300 euroa, yhteiskuntaluokka työväestö. Piste. 

Tuomari eli  Laamanni  tienaa yli 10 000 euroa kuukaudessa ja on yksi kova palkkaisimmista aloista suomessa. Ja ei todellakaan kuulu mihinkään keskiluokkaan jonkun rakennusmestarin kanssa.

Tuotantovälineiden

Suomessa yhteiskuntaluokat on perinteisesti määritelty omistussuhteiden avulla. Se on ihan käypä määritelmä edelleen. Omistatko omaisuutesi itse/pankki/vuokra.

Vierailija
376/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene näin. Hyvätuloinen duunari voi olla keskiluokkaa ja yrittäjä voi olla työväenluokkaa riippuen tuloista.

Vierailija
377/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5700e/kk ja keskiluokkaa.

Vierailija
378/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 67 ,eläke 1250 käteen koko elämäni 2 työtä tehneenä. Köyhä!

Vierailija
379/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonpojat oli alhaisin luokka tai sääty jolla oli Suomessa yhteiskunnallista valtaa. Eli oman tilansa omistajat. Unohdatte että suurin osa väestöstä kuului vielä sitäkin alemmas. Kuten edelleenkin kuuluu.

Talollinen eli tilallinen eli talokas[1] on historiallinen, sääty-yhteiskuntaan liittyvä termi, joka tarkoittaa maatilansa omistavaa maanviljelijää[2] tai muuta ammattikuntaa, joka omisti maatilan.[3] Omistaja vastasi tilalle asetetuista veroista ja muista velvoitteista.Tilaton väestö, tilattomat eli maattomat on se Suomen osalta historiallinen osa maaseudun väestöä, jolla ei ollut omistuksessaan maata, vaan joka sai elantonsa muulla tavoin. Kausitöillä elantonsa hankkivista tilattomista käytettiin heidän marginaalista asemaansa kuvaavia suorasukaisia nimityksiä, kuten irtain työväki tai kylänloppulaiset. Jälkimmäinen nimitys kuvaa sitä, että heidät sijoitettiin kirkon ylläpitämissä dokumenteissa, kuten rippikirjoissa, kylän muun, taloittain luetellun väen jälkeen.[1] 1800-luvun lopun Suomessa tilattomia oli noin neljännes maaseudun kotitalouksista. [2]Tilattomiin luettiin maanvuokraajat eli arentimiehet, mäkitupalaiset, muonamiehet, itselliset ja loiset[3], lyhyesti kuvaillen seuraavanlaiset ryhmät:

Lampuodit eli tilanvuokraajat, jotka viljelivät kokonaista tilaa, joka kuitenkin oli hallinnollisesti päätilan alainen.[3] 1800-luvulla sai alkunsa uusi lampuotien ryhmä, virkatalojen vuokraajat eli arrendaattorit.[4]

Torpparit, jotka asuivat ja viljelivät tilanomistajilta vuokraamaansa tilan osaa eli torppaa.[5] (nykyään vastaavasti pankin omistamaa taloa asuttavat)

Mäkitupalaiset, jotka yleensä asuttivat pieniä mökkejä tilanomistajien mailla; toisin kuin torppiin, mäkitupiin ei kuulunut viljelysmaata.[6][3] (nykyään vuokralaiset)

Itselliset asuivat mäkitupalaisten tavoin omissa mökeissään, jotka usein sijaitsivat kylän laitamille yhteismaalle muodostuneessa mökkiryhmässä.[7]

Muonamiehinä eli muonatorppareina teki talvisin taloissa työtä "talon ruuassa" mäkitupalaisia, jotka näin ansaitsivat rahapalkkaa muutamalla viikoittaisella työpäivällä.[8]

Loiset eli kestit olivat maaseudun alimman statuksen työväkeä, johon kuuluvat eivät omistaneet asuntoa vaan asuivat työnantajiensa tarjoamissa tiloissa.[9]

Ihmisten luokka ei ole noussut vaan laskenut! Omistavuus on heikentynyt.

Vierailija
380/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maat ja mannut periytyivät eikä kaikki kartanon isännät olleet varakkaita ja kartanoita meni konkurssiin ja siirtyi sitä myöten toisten sukujen omistukseen. Siltikin näillä persaukisina kuolleilla entisillä kartanonomistajasuvuilla on hautapaikat kirkkomaan parhailla paikoilla eli ihan kirkon vieressä pelkästään sukujuuriensa ansiosta. Ennen oli myös todella tarkkaa kenen kanssa oltiin tekemisissä ja tosiaan vielä 80-luvulla elänyt sukupolvi ei vanhoilla paikkakunnilla seurustellut väärien ihmisten kanssa. Mielummin valittivat yksinäisyyttään kuin kahvittelivat alempiarvoisten kanssa ja saattoi olla, että jo siinä sukupolvessa oli molemmilla yhtä paljon varallisuutta. Mun äiti on saanut oppitunnin yhdeltä sen ajan hienostorouvalta, joka kutsui hänet (ammattinsa perusteella) kylään ja kertoi mistä alkaa talojen mukaan tämän kylän köyhälistö jne :D