Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
381/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä n. 2400€ netto, se riittää hyvin elämisen ja jää vähän säästöönkin.  Asun yksin. Minulla on velaton asunto ja jonkun verran sijoituksia ja aiempia säästöjä. Tunnen kuuluvani taloudellisessa mielessä hyvin vahvasti keskiluokkaan, vaikka kk-tulo on monien palkkoihin verrattuna pieni.

Vierailija
382/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikaisena mäkkärillä töissä, tienaan 900€/kk. Uskon että kova työ palkitaan ja kun oikein aherran niin vaurastun. Koen olevani hyvätuloinen, onhan mulla merkonomin paperit kauppiksesta ja äänestän kokoomusta.

Mäkin oon mäkkärillä samalla palkalla mutta olen yläluokkainen ja sivistynyt koska olen viittä vaille valmis sosiaalityöntekijä. Olen oppinut koulutuksessani kulttuurillisen pääoman joka erottaa minut tavallisesta rahvaasta

Yläluokkainen ja sivistynyt kun tulet olemaan vain viraston pikkuvirkamies muurahaistyöläinen. Kulttuurillinrn pääoma tusinanaisterin opinnoilla, tirsk. Toivottavasti kartutit sitä edes omatoimisesti opiskeluaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4700-5200€/kk brutto, mutta koska olen yksinhuoltaja, koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan, koska elätän viiden hengen taloutta yksin. 

Vierailija
384/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4500/kk, sosiaalityöntekijä. Maisteri ja ylempää keskiluokkaa. Talouden varallisuus toista miljoonaa.

Vierailija
385/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 0-3000 e, joskus lisäksi useamman tonnin palkkioita tmv. Kuulun kulttuurieliittiin. Elämä on hyvää. Joskus haaveilen tasaisista tuloista, mutta se tarkoittaisi myös tasapaksua elämää, mitä tuskin kestäisin. 

Vierailija
386/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4500/kk, sosiaalityöntekijä. Maisteri ja ylempää keskiluokkaa. Talouden varallisuus toista miljoonaa.

Tuo ammatti on liian juntti sivistyksellisiin piireihin. 

Vierailija
387/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt keskiluokkainen tai jotain.

Peruspäivärahalla eli 700,-/kk brutto.

Tosin kiitos perintöjen on pääomatuloja noin 7500,-/kk eli selviän jotenkin.

Vierailija
388/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetelkaapa joku ne yhteiskuntaluokat. Eikö sellainenkin ole kuin työväenluokka? Taitaa olla eri luokkajärjestelmästä kuin esim alempi keskiluokka, kun kerran monet työväkeen kuuluvat ilmoittavatkin olevansa keskiluokkaa. Jos ei, niin minkälaiset ammatit sitten ovat työväenluokka-ammatteja? Kampaaja onko?

Vierailija
389/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisteri on aina maisteri oli tutkinto sitten oikeustieteestä tai yhteiskuntatieteistä. Vai ajatteletko, että asiakkaiden taso tarttuu?

Vierailija
390/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetelkaapa joku ne yhteiskuntaluokat. Eikö sellainenkin ole kuin työväenluokka? Taitaa olla eri luokkajärjestelmästä kuin esim alempi keskiluokka, kun kerran monet työväkeen kuuluvat ilmoittavatkin olevansa keskiluokkaa. Jos ei, niin minkälaiset ammatit sitten ovat työväenluokka-ammatteja? Kampaaja onko?

Suomalainen luokkajärjestelmä  ei perustu ammatteihin vaan omistussuhteisiin.

Vierailija
391/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4300e ja keskiluokkaan.

Mun mielestä noin hyvillä tuloilla kuuluu jo ylempään keskiluokkaan. Yli 5000e palkkalaiset on sitten jo hyvätuloisia.

Ei ole mitään järkeä, että luokat pitäisivät sisällään vain joidenkin satasien eron. Käytännössä valtaosa kuuluu keskiluokkaan, koska verotus tasaa tuloja niin paljon. Ei ole oikeasti suurta eroa elintasossa tienaako 3000 vai 5000 euroa bruttona, että heidät voisi jaotella eri luokkiin.

Vierailija
392/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisteri on aina maisteri oli tutkinto sitten oikeustieteestä tai yhteiskuntatieteistä. Vai ajatteletko, että asiakkaiden taso tarttuu?

Eri ammatit eivät ole samanarvoisia. Paskahommat on pskahommia. Jos olet niissä et ole rikas vaan työväkeä.

Vierailija
393/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60k/vuosi enkä koe kuuluvani luokkayhteiskuntaan.

Vierailija
394/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tienaa mitään...en saa edes sosiaalitukea enkä työmarkkinatukea...

En koe kuuluvani suomessa enää mihinkään yhteiskuntaluokkia kun olen kaikesta ulkona..jopa köyhistä.

Vierailija
395/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on surkeita bruttopalkkoja tässä maassa. Lapaset tyytyväisinä vielä kertoo.

Vierailija
396/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri ammatit eivät ole samanarvoisia. Paskahommat on pskahommia. Jos olet niissä et ole rikas vaan työväkeä.

Eli opettaja samalla palkalla on keskiluokkaa, mutta maisteri sossu on duunari? Ymmärrätkös mitään sosiaalityöntekijän hommista?

Vierailija
397/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin luokkaan kuuluu pienituloinen jolla paljon perittyä omaisuutta? Ei velkaa.

Tilallinen/talollinen. Mutta voit tippua sieltä jos et selviä veroista, maksuista ja muusta kivasta.

Eihän sen perityn omaisuuden tarvitse olla tila tai talo! Olen eri kuin tuo edellinen kirjoittaja. Perin rahastosijoituksia ja asunto-osakkeen, jonka myin.

Mitä ne sellaiset maksut ovat, josta pitäisi selvitä? Tarkoitatko esim. vuokraa? Verojahan pienituloisella ei juuri olekaan.

Suomessakin alkaa pikkuhiljaa tulla yleisimmäksi se, että sukuihin kertyy varallisuutta. Ja toisiin ei. Tämän takia yhteiskuntaluokista puhuminen on tärkeää, koska on hyvä kaikkien tiedostaa, että me emme kaikki ponnista samo

No ei ollut yleistä. Suomessa nähtiin yleisesti nälkää 1900-luvun alussa. Vasta nyt kun suuret ikäluokat kuolevat, kohtuullisen suuret perinnöt ovat Suomessa oikeasti yleisiä. 

Vierailija
398/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko juristi siis eliittiin ammattinsa perusteella, vaikkei olisi johtavassa asemassa?  

Ei kuulu ellei ammatillinen tai muu asema sellaiseen vie. Tavallinen juristi kuuluu yleensä ylempään keskiluokkaan. Jos juristi on syrjäytynyt (sellaisiakin on), ei kuulu keskiluokkaankaan.

Juristin palkka vie hänet eliittiin. 

Keskiluokka ei todellakaan ole niin korkea kuin täällä väitetään.

Viimeksi kun tuli liiton lehti niin oliko juristien mediaanipalkka n. 5400 euroa tms. Ei sillä kyllä vielä eliittiä olla, suomalaisittain toki hyvätuloinen. Itse olen juristi, tienaan reilu 6000€/kk ilman lomarahoja ja muita bonuksia mutta missään harhoissani en sijoittaisi itseäni eliittiin. En tiedä, olenko edes ylimmässä tulodesiilissä, nykyään varmaankin olen. Omaisuutta ei kuitenkaan juuri ole, olen yksinhuoltaja.

Vierailija
399/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100 €. Joku köyhäinluokkahan tämä on. 

Vierailija
400/558 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on surkeita bruttopalkkoja tässä maassa. Lapaset tyytyväisinä vielä kertoo.

Miten se auttaisi että salaillaan niitä palkkoja?

Oma palkkani on 2900€/kk, enkä ole siihen mitenkään tyytyväinen, mutta toisaalta firmassa on ollut jo vuoden lähes jatkuvasti muutosneuvottelut päällä, joten täytyy olla tyytyväinen että edes on työpaikka. Toki yritän joka vuosi saada palkankorotuksen.

Olen kahden lapsen lähivanhempi ja lisäksi tulee ihan kohtuulliset elarit. En kuitenkaan koe kuuluvani keskiluokkaan, koska joudun ajamaan 20 vuotta vanhalla autolla eikä ole vara ostaa asuntoa. Keskiluokkaisuuteen kuuluu mielestäni se, ettei joka penniä tarvitse laskea. Itse lasken.