Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
261/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 6000€/kk

Köyhää on elämä kun mitään ei jää käteen koska vaimo on pienituloinen hoitsu.

Vierailija
262/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Kyllä minä koen eron aivan selvästi käydessäni sukulaisten luona. Elämme aivan erilaisessa todellisuudessa, ja yhteisiä puheenaiheita on hyvin vähän. En kuitenkaan varsinaisesti usko luokkiin, olen vaan tehnyt erilaisia valintoja ja elänyt erilaisen elämän kuin he.

Ehkä johtuu sinun sosiaalisista taidoista ja asenteista kanssakäymisen vaikeus. Minulle on täysin luontevaa seurustella yli luokkarajojen. Esim työpaikalla istutaan samassa kahvipöydässä kai

Nämä moniammatilliset kahvipöydät ovat vähän niin ja näin. Jos siellä istuisi vaan ne lääkärit, jutut olisivat ihan muuta kuin mille tasolle ne alentuvat silloin kun se lähäri tai siivooja liittyy seuraan. Voidaan puhua mustikkapiirakoista ja säästä, mutta voit olla varma, että ne lääkäritkin hakevat omiensa seuraa, kun oikeasti haluavat rentoutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan 5100 käteen ja olen ahtaaja eli sorrettu duunari

Ja v*tut

Vierailija
264/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7600 €/kk bruttona. Tunnen kuuluvani siihen luokkaan joka verorahoillaan elättää tämän maan loisia jotka eivät viitsi mennä töihin.

Opiskelijana vaadin suurempia tukia ja nyt kun tienaa 7000 eur/kk on mieli vähän muuttunut ja kaipaisi veronalennuksia..

Vierailija
265/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tienannut viime aikoina omalla mittapuulla poikkeuksellisen paljon, n. 4000-4500 kuussa verojen jälkeen. Mutta kaikkiaan olen pitkään ollut köyhä opiskelija. Toisaalta olen korkeasti koulutettu ja perhetaustani on melko vaurasta ylempää keskiluokkaa kaiketi. Kaikkiaan olen itse kai pian keskiluokkaa ja tulevaisuudessa varmaan ylempää sellaista. Epämääräinen tilanne juuri nyt tosin. Teen opintojen ohessa ns. duunarityötä, mutta vaikea minua on duunariksikaan mieltää. 

Vierailija
266/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800 e. En koe kuuluvani mihinkään yhteiskuntaluokkaan.

Työttömät ei kuulu yhteiskuntaan muuten kuin että he ovat vain taakaksi muille ihmisille...

Miten voisi vaikuttaa kaikkien valtion isopalkkaiset tuloihin. Nehän ovat kansalle töissä. Niitä on paljon kansan tienaamaa rahaa kuluttamassa turhuuksiin. Päätään vain aukovat ja puhe on halpaa,vailla pohjaa, vastuutonta. Mitä voi tehdä. 

Vierailija
267/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä tuossa luokkajaossa niin kiehtoo, että jaksatte siitä puhua uudelleen ja uudelleen? Sehän on surullinen ja poispantava asia, että ihmisiä lokeroidaan tuolla tavalla. Luokkayhteiskuntaako te niin ihannoitte ja kaipaatte? Ettekö ole huomanneet kuinka paljon ongelmia ihmisten karsinoiminen tuo tullessaan? Taidatte olla persuja kaikki.

Kaikki yhteiskunnat ovat luokkayhteiskuntia. On pelkkää lapsellisuutta ja oppimattomuutta puhua ettei niin olisi. Millään tasa-arvolla tai ihmisarvoilla ei ole asian kanssa mitään merkitystä, Kannattaisi teidän köyhien pikku anarkistien lukea enemmän niin ymmärtäisitte maailmaa paremmin.

Vierailija
268/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen pienituloiset ihmiset kokee kuuluvansa keskiluokkaan. 

Sosiologian professori Terhi-Anna Wilskan blogikirjoituksesta:

Keitä sitten kuuluu parjattuun suomalaiseen keskiluokkaan? OECD:n määritelmän mukaan keskiluokkaisia ovat kotitaloudet, joiden tulot ovat 75200 prosenttia mediaanitulosta. Tämän katsannon mukaan keskiluokkaan kuuluu peräti 68 prosenttia suomalaisista. Tulot eivät kuitenkaan kerro kaikkea.

Sosiologien mukaan keskiluokkaisuuteen kuuluu myös vähintään keskiasteen koulutus sekä hankalammin määriteltävä keskiluokkainen elämäntyyli. Subjektiivisesti keskiluokkaisiksi kokee itsensä vähän yli puolet suomalaisista. Monien on vaikea sijoittaa itseään mihinkään luokkaan.

https://digiconsumers.fi/blogi/keskiluokka-on-nyt-kritiikin-kohteena/

Liikaa tässä keskustelussa painoarvoa tuloilla. Sosiaalinen puoli unohdettu, sius elämäntyyli, harrastukset, mieltymyksen kohteet. 

Vierailija
269/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu tämän keskustelun otsikosta. Keskustelemme tulojen ja yhteiskuntaluokan välisestä yhteydestä, emme tällä kertaa siitä sosiaalisesta puolesta.

Vierailija
270/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työtön. Olen huutolainen.

Vierailija
271/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää sosiaaliluokat on revitty? Väkisin istutetaan tänne, miksi?

Suomi on osa pohjoismaista kapitalismia, eikä mitään angloimperiumia. 

Myös pohjoismaisissa yhteiskuntajärjestelmissä on sosioekonominen luokkarakenne, vaikkei vastaavaa kuin esim briteillä. Ei siinä mitään väkisin istuttamista ole.

Vierailija
272/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu tämän keskustelun otsikosta. Keskustelemme tulojen ja yhteiskuntaluokan välisestä yhteydestä, emme tällä kertaa siitä sosiaalisesta puolesta.

Yhteiskuntaluokka ei määräydy lähestulkoonkaan pelkästään tulojen perusteella vaan sosioekonomisen aseman perusteella. Esim paperityöläinen tai muu amispohjainen ei voi kuulua keskiluokkaan, vaikka tienaisi mitä, jos elämtyyli ei ole keskiluokkainen. Sama koskee uusrikkaita ja pitkälle kouluttautuneita työläis-keskiluokkataustaisia: eivät ole eivätkä tule olemaan yläluokkaa ikinä, ehkä heidän perilliset voivat sinne nousta sivistystä ja kulttuuria oppimalla jossain vaiheesaa, todennäköisemmin kuitenkin naimalla voivat sinne päästä.

On myös erotettava ihmisarvo yhteiskuntaluokasta. Kaikki ovat samanarvoisia luokkaan katsomatta ja yli luokkarajojen voidaan onneksi Suomessa seurustella ja naida.

Vierailija
273/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän reilut 4000 ja alempaan keskiluokkaan.

Vierailija
274/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokka kiinnostaa. Olemme perheenä ja olen yksilönäkin ehkä jossain ylemmän keskiluokan ylärajoilla, mutta tämä riippuu määritelmistä. Brittistandardein olemme ihan selkeästi ylempää keskiluokkaa, mutta Suomessa yläluokka, jos sellaista on, poikkeaa vanhoista kuningaskunnista. Suomalaisen keskiluokan alarajaa on tutkittu ja siitä puhutaan paljon, mutta sen yläraja on jonkinlainen tabu.

Vierailija
275/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 2500, amk-koulutus, alempaa keskiluokkaa. Sivistys- ja kulttuuriala.

Jos tekisin työtäni yliopistopohjalta, voisin katsoa kuuluvani siihen peruskeskiluokkaan.

Vierailija
276/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä tuossa luokkajaossa niin kiehtoo, että jaksatte siitä puhua uudelleen ja uudelleen? Sehän on surullinen ja poispantava asia, että ihmisiä lokeroidaan tuolla tavalla. Luokkayhteiskuntaako te niin ihannoitte ja kaipaatte? Ettekö ole huomanneet kuinka paljon ongelmia ihmisten karsinoiminen tuo tullessaan? Taidatte olla persuja kaikki.

Kuvitteletko, että täällä on joku tietty joukko ihmisiä, joka osallistuu yhä uudelleen samoihin keskusteluihin? Ja kuvitteletko, että ihmiset aina kaipaavat asioita, joista keskustelevat? Eli jos vaikka keskustellaan maanpuolustuksesta, kaivataan sotaa, ja jos keskustellaan valtiontaloudesta, kaivataan lamaa, niinkö?

Tämä on kiinnostava ilmiö. Varsinkin se, mistä ei puhuta, 

Vierailija
277/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500€ 2800€

Soturiluokka

Vierailija
278/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan riittävästi ja tiedän, en siis vain koe, kuuluvani minulle sopivaan kansalaisluokkaan!

Vierailija
279/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen kuuluvani ainoaan yhteiskuntaluokkaan joka on olemassa eli ihmiskuntaan. Tuloni ei liity asiaan mitenkään. 

Vierailija
280/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuston ylläpitäjän kysymys ja näin mainostusta voi kohdistaa entistä paremmin.