Haluatko kysyä jotain psykiatrisen suljetun osaston hoitajalta?
Kommentit (190)
Onko yleistä, että skitsofrenia etenee vuosien kuluessa huomattavasti?
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että pitkän psykoosin jälkeen jää muistiongelmia?
Jokainen psykoosi on kuin "palovamma" aivoihin. Toki tuo on mahdollista, mutta voi myös korjaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että pitkän psykoosin jälkeen jää muistiongelmia?
Jokainen psykoosi on kuin "palovamma" aivoihin. Toki tuo on mahdollista, mutta voi myös korjaantua.
En ollut ap, mutta vastasin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi psykiatrisissa sairaanhoitajissa on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jouduin lopettamaan hoitosuhteen hoitajan epäasiallisen käytöksen vuoksi ja apu jäi saamatta. Eikö koulutuksessa painoteta hyviä ihmissuhdetaitoja ja empaattisuutta? Minulle kokemus oli todella järkyttävä. Hoitaja oli kirjannut myös halveksuvasti tietoja minusta. Miksi lääkärit eivät puutu tähän?
Ei lääkäri ole hoitajien pomo.
Käytännössähän toki on; lääkäri sanoo, niin hoitaja hyppää. Tietysti.
Nussitko nuoria helppoja naisia
- Jorma 67v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette niin ilkeitä potilaita kohtaan?
No minä en ainakaan ole. Jämäkkä on oltava ajoittain. Pelkkä pään paijaaminen ei auta. Ystävällinen ja empaattinen olen kuitenkin, ja niin on kaikki kolleganikin.
Ap
Tuo ns jämäkkä, ei paijaava ote vaan on sellaista kun mulla viimeksi, että kun mun ongelmat on 20 v kestänyt psykoosisairaus, sen aiheuttama työkyvyttömyys, rahattomuus, perheettömyys ym niin hoitaja sanoo "sinun pitää harrastaa enemmän liikuntaa! En ole kertaakaan nähnyt sinun käyvän liikkumassa!" (olin käynyt joka päivä ulkona kävelylenkillä)
Liikunta on toki hyväksi ja sitä suositellaan. Sanoitko että olet käynyt ulkoilemassa? Liikunta on yksi osa itsestä huolehtimista vaikkei tietenkään ole rat
Sanoin, että olen kyllä käynyt liikkumassa joka päivä. Hoitsu siihen että "en minä ole nähnyt!" No voi hyvä hölmö kun et ole joka päivä edes töissä, etkä tee pelkkiä 12-tuntisia vuoroja.
Ja joo kiitos tiedosta, en ole kuvitellut että hoitaja on velho tai hyvä haltiatar, pointti oli että pelkkään liikuntaan takertuminen, etenkin kkn olin käynyt siellä fakin kävelyillä, ei nyt ihan hirveesti auta koko elämäntilanteen huomioon ottaen.
Myöskin kysyi, että miksi olen niin negatiivinen, enhän sentään ole esim Ukrainassa sotimassa. Tähän en viitsinyt edes vastata.
Vierailija kirjoitti:
Onko huoneissa valvontakamerat?
On joka paikassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi psykiatrisissa sairaanhoitajissa on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jouduin lopettamaan hoitosuhteen hoitajan epäasiallisen käytöksen vuoksi ja apu jäi saamatta. Eikö koulutuksessa painoteta hyviä ihmissuhdetaitoja ja empaattisuutta? Minulle kokemus oli todella järkyttävä. Hoitaja oli kirjannut myös halveksuvasti tietoja minusta. Miksi lääkärit eivät puutu tähän?
Ei lääkäri ole hoitajien pomo.
Kenellä tahansa työtoverilla on oikeus ja velvollisuus puuttua epäasialliseen toimintaan. Ei siihen tarvita esimiesasemaa.
Luuletko sinä ihan tosissasi että kollegiaalisuus antaa sellaiseen tilaa, saati työpaikan menetyksen pelko? Älä ole naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette niin ilkeitä potilaita kohtaan?
Tämä kiinnostaa minuakin. Ja henkisen väkivallan lisäksi olen kuullut myös fyysisestä väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, sanotaan. Vain yleisissä tiloissa, ei kuitenkaan vessassa eikä suihkutiloissa. Eikä huoneissakaan.
Mikset vastannut moraalikysymykseen?
Ei ole kysymys, mutta kokemus. Nuorena jouduin olemaan muutamaan otteeseen suljetulla osastolla akuutin im-vaaran takia. Pisin hoitojakso taisi olla jotain 3kk. Tulen aivan hirveistä oloista. Hyväksikäyttöä, alkoholismia, aivan luokatonta henkistä väkivaltaa ja heitteillejättöä. Jossain vaiheessa psyyke ei vain kestänyt enää. Tuntui monesti itsestänikin, että olen aivan toivoton tapaus. Hoitajat osastolla pitivät hengissä, yritin im:aa osastollakin. Kotona en meinannut välillä pärjätä ollenkaan, huolestunut kaveri (yksi hyvin harvoista) soitti pariinkin kertaan poliisit. Poliisit puhuivat jämäkän lempeästi ja rauhoittelivat. Osastonhoitajille ja poliiseille olen ikuisesti kiitollinen.
Nyt elelen yllättävän normaalia elämää. Käyn töissä, osaan iloita asioista. Vaikeuksiakin on, kuten löytää ihmissuhteita, mutta kuitenkin sanoisin että asiat ovat pääsääntöisesti mallillaan. Olen kiitollinen, että minua pidettiin elossa, vaikka vuosia olin niin syvässä suossa, ettei tosikaan. Elämään on mahtunut myös paljon iloa ja onnea. En usko, että tulen koskaan täysin ehjäksi, mutta ajattelen, että näin rikkinäisenäkin voi elää mielekästä ja arvokasta, elämisen arvoista elämää.
Et varmastikaan ole minua hoitanut hoitaja, ap, mutta kiitos silti. Teette oikeasti äärettömän arvokasta työtä. Voisinpa jotenkin välittää kiitokset minua hoitaneille tahoille, mutta kun en voi, kiitän sinua täällä. Se toivottominkaan tapaus ei välttämättä ole toivoton, joskus jopa ihmeitä tapahtuu.
Skitsofrenia on venäläinen keksintö. Ennen suljettiin sairaaloihin nyt heitetään parvekkeelta.
Mitäpä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, sanotaan. Vain yleisissä tiloissa, ei kuitenkaan vessassa eikä suihkutiloissa. Eikä huoneissakaan.
On tietenkin mitä hyötyä niistä muuten olisi.
Ap
Alalla työskennelleenä voin sanoa, että hoito kaipaa muutosta. Erityisesti psyykkisesti heikoilla oleva ihminen tarvitsee empatiaa.
Kuka tahansa voi tsempata itseään, kun jalka on poikki. Mutta kun mieli on rikki, ei potilas voi itseään tsempata.
Miksi jätät kysymyksiä huomiotta? Eivätkö ole mieleisiä vai kertovatko toverista josta et halua/uskalla kertoa mielipidettä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että kaikki mitä potilaasta kirjaat on niin kuin sen kirjoitat tai näet?
En kirjoita sellaista mistä en ole varma. En lähde mutuilemaan. Kirjoitan mitä olen tosiasiallisesti nähnyt tai tehnyt. Esim. potilas söi, pyysi tarvittavaa lääkettä, kävi pesulla, tms.
Ap
Hoitsu vois kertoo sulle ap vaiks huomisen pakkolääkityksestäsi. Kysäsepä vaik sitä häneltä.