Haluatko kysyä jotain psykiatrisen suljetun osaston hoitajalta?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi psykiatrisissa sairaanhoitajissa on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jouduin lopettamaan hoitosuhteen hoitajan epäasiallisen käytöksen vuoksi ja apu jäi saamatta. Eikö koulutuksessa painoteta hyviä ihmissuhdetaitoja ja empaattisuutta? Minulle kokemus oli todella järkyttävä. Hoitaja oli kirjannut myös halveksuvasti tietoja minusta. Miksi lääkärit eivät puutu tähän?
Meillä ainakin pyydetään antamaan palautetta hoidosta. Anna siis palautetta. Meidän osastolla puututaan ikävään käytökseen samantien, se on varma. Olen samaa mieltä että ilkeä ihminen ei kuulu alalle. Olen pahoillani puolestasi ja toivon että saat joskus korjaavan kokemuksen.
Ap
Kun vain uskaltaisin uudelleen aloittaa jonkun kanssa. Olen ollut masentunut ja ahdistunut pitkään ja syrjäytynyt työelämästä. Haluan uskoa ihmisistä aina hyvää, mutta kokemus jätti jälkensä. Tein valituksen asiasta, mutta paikan johtaja oli tämän hoitajan hyvä ystävä, eikä valitusta käsitelty enempää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti psykoosisairas (diagnosoitu aiemmin) potilas toimitetaan osastolle jos hänellä alkaa esiintyä oireita jotka voisivat ennakoida psykoosia (esim. hallusinaatioita)? Toimitetaanko vasta sitten kun psykoosin kriteerit täyttyvät vai jo esioireiden ilmetessä?
Kannattaa hakeutua hoitoon heti jos huomaa itsellään oireita jotka voisivat viitata psykoosin uusimiseen. Moni psykooseista kärsivä laiminlyö lääkityksensä kun olo on hetkellisesti parempi, ja silloin saattaa käydä huonosti. Hoitoon sitoutuminen on tosi tärkeää. Monesti omaiset, poliisi jne toimittaa potilaan hoitoon jos potilas ei itse tunnista psykoosioireitaan. Saattavat tällöin harhailla esim junaradalla, sekoilla työpaikallaan tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysy hoitsulta(jos näet hänet siellä pöpilässä vielä tänään) ,että milloin ap sinä pääset pois suljetulta.
Sun pitäis olla suljetulla. Anna olla jo, ei ollut hauska juttu ensimmäiselläkään kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juttelette potilaan kanssa jotain 10 minuuttia viikossa, vaikka osastolla olisi vähän potilaita?
Miksi mieshoitajat on flirttejä nuoria naispotilaita kohtaan ja eivät jaksa yhtään keskittyä keski ikäisten naisten juttuihin?
Terveisin potsku
Kaikki potilaat ei tahdo/jaksa jutella välttämättä yhtään. Jotkut jaksaa, ja silloin jutellaan. Varsinainen kuntoutus tapahtuu akuuttihoidon jälkeen avohoidossa esim psykpolilla. On tavallista että potilaat siirtävät tunteitaan hoitajaan ja kuvittelevat esim flirttiä tms hoitokontaktissa. Voin kuitenkin vakuuttaa että ammattilainen ei lähde flirttiin mukaan. Moraaliton hoitaja saattaisi lähteäkin, mutta se huomataan pian ja tällainen hoitaja ei työssä kauan menesty.<
Sun olisi pitänyt mennä kysymään, voitko myös osallistua peliin. Varmasti olisi käynyt päinsä. Itse kun sivusta seurasin, niin hyvin kiireistä oli työskentely suljetulla. Koko ajan kirjaamassa ja kansliassa. Kaikki mahdolliset asiat täytyy kirjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh ap joko kysyit siltä hoitsulta, että milloin sinä ap saat seuraavat lääkkeesi?
No riippuu siitä mitä lääkkeitä jää yli tänään.
Ap
Ahaa eli potilaat saa lääkettä vain mikäli hoitsuilta jää lääkkeiden kilparouskinnan jälkeen jotai jäljelle. Selvä
Lopeta jo työtön paska se hoitsuttelu ja kirjoita vaikka työhakemus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi psykiatrisissa sairaanhoitajissa on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jouduin lopettamaan hoitosuhteen hoitajan epäasiallisen käytöksen vuoksi ja apu jäi saamatta. Eikö koulutuksessa painoteta hyviä ihmissuhdetaitoja ja empaattisuutta? Minulle kokemus oli todella järkyttävä. Hoitaja oli kirjannut myös halveksuvasti tietoja minusta. Miksi lääkärit eivät puutu tähän?
Ei lääkäri ole hoitajien pomo.
Onko mahdollista, että pitkän psykoosin jälkeen jää muistiongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette niin ilkeitä potilaita kohtaan?
No minä en ainakaan ole. Jämäkkä on oltava ajoittain. Pelkkä pään paijaaminen ei auta. Ystävällinen ja empaattinen olen kuitenkin, ja niin on kaikki kolleganikin.
Ap
Tuo ns jämäkkä, ei paijaava ote vaan on sellaista kun mulla viimeksi, että kun mun ongelmat on 20 v kestänyt psykoosisairaus, sen aiheuttama työkyvyttömyys, rahattomuus, perheettömyys ym niin hoitaja sanoo "sinun pitää harrastaa enemmän liikuntaa! En ole kertaakaan nähnyt sinun käyvän liikkumassa!" (olin käynyt joka päivä ulkona kävelylenkillä)
Liikunta on toki hyväksi ja sitä suositellaan. Sanoitko että olet käynyt ulkoilemassa? Liikunta on yksi osa itsestä huolehtimista vaikkei tietenkään ole rat
Suljetulta liikutaan vain luvalla. Moni saa apua työpajoista. Niihinkään ei tule ketään komentamalla pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikanaan pahan burnoutin ja siitä seuranneen itsariyrityksen jälkeen neljä kuukautta suljetulla. Hakeuduin sinne itse vapaaehtoisesti, ja sainkin aika pian vapauksia mm. ulkoilla itsekseni sairalan alueella. Voin rehellisesti sanoa, että se oli yksi hienoimmista kokemuksista elämässäni. Kaikki ne potilaat + henkilökunta tottakai, monenlaista tarinaa ja ihmiskohtaloa, oli hienoa tutustua erilaisiin ihmisiin, ja erityisesti oli hienoa nähdä miten siellä oikeasti parannettiin ihmisiä. Viihdyin olosuhteisiin nähden hyvin, ja asiaa auttoi varmasti se, että olin hoitomyönteinen, ja koin olevani siellä missä minun juuri silloin pitikin olla. Sain tarvitsemani avun, ja kotiuduttuani lähdin rakentaman itseäni pala palalta uudestaan ehjäksi, avohoidon avustuksella. Nyt on elämässä kaikki hyvin ja mieli balanssissa. Olen saamastani hoidosta ja avusta ikuisesti kiitollinen. Teette tärkeää työtä.
Ihana kuulla. Kaikkea hyvää sinulle!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juttelette potilaan kanssa jotain 10 minuuttia viikossa, vaikka osastolla olisi vähän potilaita?
Miksi mieshoitajat on flirttejä nuoria naispotilaita kohtaan ja eivät jaksa yhtään keskittyä keski ikäisten naisten juttuihin?
Terveisin potsku
Kaikki potilaat ei tahdo/jaksa jutella välttämättä yhtään. Jotkut jaksaa, ja silloin jutellaan. Varsinainen kuntoutus tapahtuu akuuttihoidon jälkeen avohoidossa esim psykpolilla. On tavallista että potilaat siirtävät tunteitaan hoitajaan ja kuvittelevat esim flirttiä tms hoitokontaktissa. Voin kuitenkin vakuuttaa että ammattilainen ei lähde flirttiin mukaan. Moraaliton hoitaja saattaisi lähteäkin, mutta se huomataan pian ja tällainen hoitaja ei työssä kauan menesty.
Ap
Tää mieshoit
Millaista hoitoa on tulla tuijotetuksi kameroista ja kirjatuksi? Mikä ihmeen järki siinä on? Itsetuhoinen potilas hyräilee itsekseen huoneessaan tai osaston sohvalla ja tämän pitäisi jotenkin "parantaa" mystisesti, että hoitajat kyttäävät kansliastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta näkevät esimerkiksi hoitajien tekemiä kirjauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä tahansa työtoverilla on oikeus ja velvollisuus puuttua epäasialliseen toimintaan. Ei siihen tarvita esimiesasemaa.
Uskotteko kenenkään tulleen oikeasti vainotuksi vai onko ne aina hulluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh ap joko kysyit siltä hoitsulta, että milloin sinä ap saat seuraavat lääkkeesi?
No riippuu siitä mitä lääkkeitä jää yli tänään.
Ap
Ahaa eli potilaat saa lääkettä vain mikäli hoitsuilta jää lääkkeiden kilparouskinnan jälkeen jotai jäljelle. Selvä
Lopeta jo työtön paska se hoitsuttelu ja kirjoita vaikka työhakemus.
Jokos sul on psykoosit tulilla? Saatko diapam annoksesi mihin aikaan?
Miksi olet työssäsi? Millainen koulutuspohja ja elämänhistoria sinulla on? Oletko käynyt tutkituttamassa nuppisi muuallakin kuin kollegoiden luona? Onko sinulla kykyä empatiaan potilaiden kohdalla? Tunnistatko väärin perustein laitokseen tuomitun oikeasti sairaasta ihmisestä(esim lasten ra iskaajat,murhaajat ym vs 'luonnehäiriöiset' eli traumatisoituneet ja itse apua,sitä saamatta, etsineet?) Mitä työsi antaa sinulle? Voitko hyvällä omallatunnolla sanoa oikeasti auttaneesi ketään muuallakin kuin lääkkeen jaossa? Mikä saa sinut jatkamaan ammatissasi? Oletko lukenut potilastietoja jotka eivät sinulle todellisuudessa kuulu? Oletko käyttänyt hyväksesi laittomasti rekistereistä etsimäsi tietoja jonkun potilaan elämän tuhoamiseen? T.hlö jolle on tehty kaikkea tätä ihan ilman riittävää diagnostiikkaa. PS. Alueellisen sairaalan psyk.ylilääkäri pyyteli anteeksi, ettei 'tiedä mitä paikkakunnalla x on sekoiltu'. Nuo sekoilut teidän 'hoitajien' vuoksi tuhosivat oman ja lasteni elämän. Te olette pahimmat rikolliset heti poliitikkojen jälkeen ja sinä tietänet sen toivottavasti itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko kenenkään tulleen oikeasti vainotuksi vai onko ne aina hulluja?
itse uskon että puhuvat totta, kohteiksi otetaan valmiiksi heikossa asemassa olevia ihmisiä jotta näyttäisivät hulluilta , maailma on ihmeellisempi mitä moni luulee ja nämä kuitataan psykooseina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti psykoosisairas (diagnosoitu aiemmin) potilas toimitetaan osastolle jos hänellä alkaa esiintyä oireita jotka voisivat ennakoida psykoosia (esim. hallusinaatioita)? Toimitetaanko vasta sitten kun psykoosin kriteerit täyttyvät vai jo esioireiden ilmetessä?
Kannattaa hakeutua hoitoon heti jos huomaa itsellään oireita jotka voisivat viitata psykoosin uusimiseen. Moni psykooseista kärsivä laiminlyö lääkityksensä kun olo on hetkellisesti parempi, ja silloin saattaa käydä huonosti. Hoitoon sitoutuminen on tosi tärkeää. Monesti omaiset, poliisi jne toimittaa potilaan hoitoon jos potilas ei itse tunnista psykoosioireitaan. Saattavat tällöin harhailla esim junaradalla, sekoilla työpaikallaan tms.
Ap
Psykoedukaatio, jossa siis mukana myös läheiset, on onnistuessaan todella hyvä esim uusiutumisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin potsku
Kaikki potilaat ei tahdo/jaksa jutella välttämättä yhtään. Jotkut jaksaa, ja silloin jutellaan. Varsinainen kuntoutus tapahtuu akuuttihoidon jälkeen avohoidossa esim psykpolilla. On tavallista että potilaat siirtävät tunteitaan hoitajaan ja kuvittelevat esim flirttiä tms hoitokontaktissa. Voin kuitenkin vakuuttaa että ammattilainen ei lähde flirttiin mukaan. Moraaliton hoitaja saattaisi lähteäkin, mutta se huomataan pian ja tällainen hoitaja ei työssä kauan menesty.<
Sellaista siellä on. Vielä jos joutuu eristykseen, niin on lukkojen takana yksin ja hoitajat katsovat koneeltaan, jos edes katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin potsku
Tässä ajatellaan, että potilas ei hyödy siitä, että hoitaja istuisi seuraa pitämässä oleskelutiloissa. Potilas on sekaisin ja häntä auttavat ensisijaisesti lääkkeet. Eihän tuo muuten selity, ja jotain tällaista kuullut sanottavankin. Saahan hoitajia pyytää juttelemaan, aika vaihtelee tilanteesta riippuen. Näistä laaditut kirjaukset voivat olla potilaalle toki aika masentavia.