Haluatko kysyä jotain psykiatrisen suljetun osaston hoitajalta?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Pääsenkö sisään? Peijas käännytti viimeksi kun itsetuhoimem. Nyt alkaa päässä paukkua niim et pian alkaa paukkua muuallakin. Saanko apua?
Jo aiempaa hoitohistoriaa osastoilla, niin helpommin pääsee hoitoon. En sitten tiedä onko hyvä vai huono juttu. Lääkäri joka tapauksessa arvioi potilaan ja päättää jatkohoidosta. Kerro oireesi tarkasti. Onko akuutti itsemurhavaara? Psykoosin oireita? Onko avohoidon kontaktit kunnossa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette niin ilkeitä potilaita kohtaan?
No minä en ainakaan ole. Jämäkkä on oltava ajoittain. Pelkkä pään paijaaminen ei auta. Ystävällinen ja empaattinen olen kuitenkin, ja niin on kaikki kolleganikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarvii tapahtua että ihminen joutuu tahdon vastaiseen hoitoon ?
Potilaat hakeutuvat joko itse tai jonkun toimittamana päivystykseen, jossa lääkäri arvioi potilaan hoidon tarpeen ja tekee tarvittaessa M1-lähetteen eli tarkkailulähetteen osastolle. Esim. psykoosiepäily tai akuutti itsemurhavaara. Tarkkailun jatkon arvioi vielä kaksi lääkäriä tämän jälkeen. Eli jos tarkkailu päätyy sulkevaan päätökseen, potilaan hoito jatkuu tahdonvastaisesti.
Ap
No sanopa onko se totta, että vain psykoottisen ihmisen itsemurhavaara aiheuttaa pidemmän hoidon ja terve ihminen saa kaikessa rauhassa tappaa itsensä, eikä se ole hoidon paikka?
Lääkäri tekee arvion, hoitaja ei voi siihen vaikuttaa sen kummemmin. Terve ihminen ei tapa itseään. Jos olet akuutissa im-vaarassa, mene päivystykseen tai soita 112.
Ap
Syötkö potilaille tarkoitettuja lääkkeitä ?
Vierailija kirjoitti:
No jos ylimääräisiä jää niin toki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaat hakeutuvat joko itse tai jonkun toimittamana päivystykseen, jossa lääkäri arvioi potilaan hoidon tarpeen ja tekee tarvittaessa M1-lähetteen eli tarkkailulähetteen osastolle. Esim. psykoosiepäily tai akuutti itsemurhavaara. Tarkkailun jatkon arvioi vielä kaksi lääkäriä tämän jälkeen. Eli jos tarkkailu päätyy sulkevaan päätökseen, potilaan hoito jatkuu tahdonvastaisesti.
Ap
No sanopa onko se totta, että vain psykoottisen ihmisen itsemurhavaara aiheuttaa pidemmän hoidon ja terve ihminen saa kaikessa rauhassa tappaa itsensä, eikä se ole hoidon paikka?
Lääkäri tekee arvion, hoitaja ei voi siihen vaikuttaa sen kummemmin. Terve ihm
Näin lausui lääkäri, joten olet lääkärin kanssa eri linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan ole. Jämäkkä on oltava ajoittain. Pelkkä pään paijaaminen ei auta. Ystävällinen ja empaattinen olen kuitenkin, ja niin on kaikki kolleganikin.
Ap
Tuo ns jämäkkä, ei paijaava ote vaan on sellaista kun mulla viimeksi, että kun mun ongelmat on 20 v kestänyt psykoosisairaus, sen aiheuttama työkyvyttömyys, rahattomuus, perheettömyys ym niin hoitaja sanoo "sinun pitää harrastaa enemmän liikuntaa! En ole kertaakaan nähnyt sinun käyvän liikkumassa!" (olin käynyt joka päivä ulkona kävelylenkillä)
Vierailija kirjoitti:
Miksi juttelette potilaan kanssa jotain 10 minuuttia viikossa, vaikka osastolla olisi vähän potilaita?
Miksi mieshoitajat on flirttejä nuoria naispotilaita kohtaan ja eivät jaksa yhtään keskittyä keski ikäisten naisten juttuihin?
Terveisin potsku
Kaikki potilaat ei tahdo/jaksa jutella välttämättä yhtään. Jotkut jaksaa, ja silloin jutellaan. Varsinainen kuntoutus tapahtuu akuuttihoidon jälkeen avohoidossa esim psykpolilla. On tavallista että potilaat siirtävät tunteitaan hoitajaan ja kuvittelevat esim flirttiä tms hoitokontaktissa. Voin kuitenkin vakuuttaa että ammattilainen ei lähde flirttiin mukaan. Moraaliton hoitaja saattaisi lähteäkin, mutta se huomataan pian ja tällainen hoitaja ei työssä kauan menesty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään.
Ap
" Eiköhän pistetä rähinäksi, Koski kirjoitti.
Torstaina Koski otti kantaa aseasioihin ehdottaen, että vasemmistoliberaalien pitäisi osallistua enemmän reserviläistoimintaan ja asekerhoiluun. Hän ei täsmentänyt, millaisia asekerhoja hän haluaa perustettavan.
Ei välttämättä olisi täysin huono asia, että me vassiliberaalit osallistuttaisiin enemmän reservitoimintaan. Ja miksei jopa omaan asekerhoiluunkin, Koski kirjoitti."
https://twitter.com/johanneskoski/status/1684581914110201857
https://www.suomenuutiset.fi/silakkaliikkaliikkeen-perustaja-voimaantuu…
Riittäisikö mielestäsi tällainen avautuminen somessa M1-lähetteen syyksi?
Miksi psykiatrisissa sairaanhoitajissa on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Jouduin lopettamaan hoitosuhteen hoitajan epäasiallisen käytöksen vuoksi ja apu jäi saamatta. Eikö koulutuksessa painoteta hyviä ihmissuhdetaitoja ja empaattisuutta? Minulle kokemus oli todella järkyttävä. Hoitaja oli kirjannut myös halveksuvasti tietoja minusta. Miksi lääkärit eivät puutu tähän?
Vierailija kirjoitti:
peruspalkka?
Koulutuksesta ja kokemuksesta riippuen n. 2600-3100 e + vuorokohtaiset lisät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tilansa vuoksi vaaraksi itselleen tai muille.
Kysäsepä siltä hoitsulta vaikka et milloin saat seuraavat lääkkeet.
Kuinka helposti psykoosisairas (diagnosoitu aiemmin) potilas toimitetaan osastolle jos hänellä alkaa esiintyä oireita jotka voisivat ennakoida psykoosia (esim. hallusinaatioita)? Toimitetaanko vasta sitten kun psykoosin kriteerit täyttyvät vai jo esioireiden ilmetessä?
Tuttavamies aina hoidossa ollessaan nakkeli hoitajia seinille. Onko tämä yleistä, ja voiko syyntakeetonta syyttää mistään?
Kuulemma suuttui kun ruokien annoskoko ei vastannut energiantarvetta, eikä lihapullat olleet samoja mitä äiti tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tilansa vuoksi vaaraksi itselleen tai muille.
Ei tarvitse. Kaikkien mahdollisten kriteerien ei tarvitse täyttyä. Yksi niistä on, että hoitamattomuus olennaisesti pahentaisi sairauttaan eivätkä muut hoitomuodot (avohoito) ole riittäviä. Siis riittää, että katsotaan että jos potilas jätetään hoitamatta, hänen tilansa pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo ns jämäkkä, ei paijaava ote vaan on sellaista kun mulla viimeksi, että kun mun ongelmat on 20 v kestänyt psykoosisairaus, sen aiheuttama työkyvyttömyys, rahattomuus, perheettömyys ym niin hoitaja sanoo "sinun pitää harrastaa enemmän liikuntaa! En ole kertaakaan nähnyt sinun käyvän liikkumassa!" (olin käynyt joka päivä ulkona kävelylenkillä)
Liikunta on toki hyväksi ja sitä suositellaan. Sanoitko että olet käynyt ulkoilemassa? Liikunta on yksi osa itsestä huolehtimista vaikkei tietenkään ole ratkaisu kaikkee elämän ongelmiin. Hoitaja ei olw velho joka taikoo potilaan elämän kuntoon. Siihen tarvitaan monen eringahon yhteistyötä.
Ap