Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanottiinko teille kouluaikoina että "teille kaikille riittää töitä ja teidät suorastaan revitään työelämään koska väestö vanhenee"?

Vierailija
18.07.2024 |

Meille tätä jankattiin jatkuvasti mutta miten sitten kävikään? 

Työttömiä on tosi paljon, palkat on surkeat monella alalla, pätkätyötä tarjolla ja köyhyys vain lisääntynyt. 

Meille myös sanottiin koulussa että suomessa paperia riittää vientiin asti mutta paperitehtaat ajettu alas :D 

Olen vuosimallia 1990.

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla: menkää ammattikouluun pääsette metallialalle tai paperitehtaaseen.

80-luvulla: menkää kauppaopistoon.

Sen jälkeen: lukekaa itsenne lähihoitajiksi

Miksi meillä on nurkat täynnä työttömiä teoll.työntekijöitä, merkonomeja ja lähihoitajia.

Missä ne työttömät luuraa? Ainakaan Iisalmeen hi saada metallimiehiä, vaikka palkka on hyvä. Ja näytä mulla työtön lähihoitaja. Kuopiossakin jouduttiin sulkemaan toistaiseksi vanhushoitoykdikkö, kun ei saatu lähihoitajia.

Uudellamaalla on työttömänä joka alalta työttömyys 20% laita metallipaja tänne. Ainiin menettää valtiotuet ja kunnansäädöt ja joutuisi arvon yrittäjä liikuttamaan persettään.

Vierailija
222/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meille on sanottu että suomi on maailman onnellisin maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan käy luvatun 70 vuotiaana luvatun eläkkeen. Jännästi 70v on sellainen ikä ettei moni edes elä niin vanhaksi.

Vierailija
224/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla: menkää ammattikouluun pääsette metallialalle tai paperitehtaaseen.

80-luvulla: menkää kauppaopistoon.

Sen jälkeen: lukekaa itsenne lähihoitajiksi

Miksi meillä on nurkat täynnä työttömiä teoll.työntekijöitä, merkonomeja ja lähihoitajia.

Missä ne työttömät luuraa? Ainakaan Iisalmeen hi saada metallimiehiä, vaikka palkka on hyvä. Ja näytä mulla työtön lähihoitaja. Kuopiossakin jouduttiin sulkemaan toistaiseksi vanhushoitoykdikkö, kun ei saatu lähihoitajia.

Sanot että iisalmeen kaivataan metallimiehiä ja sanot että palkka on hyvä? Palkka jos on +20e/h niin silloin se on hyvä eli onko näin?

T:metallimies.

Vierailija
225/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä myöa noussut jatkuvasti, suuret ikäluokat pääsi aikasemmin eläkkeelle. 

Vierailija
226/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin 80-luvulla jo alakoulussa, että miten väestöpyramidi menee niin että töitä on aivan kauheasti. Että ei riitä omat henkilöt, pitää tuoda muualtakin. No totuus oli toinen. 

Eilen oli mediassa suuri hätä kun suomi oli pudonnut korkeakouluttettujen kohdemaana. Ei koskaan siitä miten voitaisiin ratkoa työttömyyttä suomessa.

Vierailija
227/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle noista aloista missä työllistyy käytännössä lähes kaikki on käsittääkseni tosi vaikea päästä opiskelemaan.  Ei niitä noin vain valita. Toisaalta esim. siivoushommiin otetaankin mieluummin muualta tullut kuin korkeakoulutettu suomalainen. Tiedän yhden tapauksen että vaikka koko opiskelun alun siivosi niin ei enää otettu valmistumisen jälkeen kun kävi välillä sijaisena omalla alallaan. Sanoivat että ei sun kannata enää taaksepäin urallasi tulla. 

Ps. En ole itse työtön. Kykenen vain näkemään oman kuplan ulkopuolelle.

Jos on korkeakoulutettu, se ei suinkaan tarkoita, että olisi koulutusta siivousalalle esim. ammattitaitoa ja osaamista siivousaineille, materiaaleille, hygenialle jne. Esim. maisterin paperolla ei vielä tulla ammattitaitliseksi ja koulutetuksi siivoojaksi, vaan siihen tarvitaan oman ala

Musta tulokkaiden suurimmat puutteet ovat aina ergonomiassa ja aseptiikassa. Sairaalassa jälkimmäinen oli joskus tärkeää, nykyään siitäkin joustetaan että saadaan joku halpa töihin.

Laitoshuoltaja & FM, kaksi ihan eri alaa

Vierailija
228/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestö vanhenee valheet.Kaikki ihmiskunnasta vanhenee yhtä paljon kuin syntyykin.Uusia syntyy vanhoja kuolee.Tekin kuolette.Nuoriakin kuolee ja lapsia.Vaikka sulla olisi 10 lasta nekin vanhenee ja kuolee.Ihmisen elinikä enintään on 120 vuotta ja toiset kuolee nuorempina.Eläimistä ja kemikaaleista sairastuu vuosittain sekä tapaturmista paljon ihmisiä.Niitä täytyy hoitaa hyvin ihmisarvoisesti.Synnytys sairaalat ja tartuntataudit työllistää sekä siivous.Mitä paremmin siivottu vessa tai sauna sen vähemmän tarttuvia.Myös ryokapuoli työllistää sekä leipomot että myynti ja kuljetus.Siivous-välinekauppa myy ja terveyskaupat.Nuoria on työssä kännykkä kaupoissa ja kioskilla.

Vierailija
229/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha valittaa. Ei kukaan voinut tietää maailman muuttumista, ei tiedetä tänäänkään edes muutaman vuoden päähän. Kun olin lapsi 1970-luvulla, tietokoneet oli isoja möhkäleitä ja niitä käytettiin vain teollisuuden raskaimpien töiden automatisoimiseen.

Mutta mieti että 70-luvulla lennettiin kuuhun ilman komposiittimateriaaleja tai tietokoneita ja sieltä takaisin. Ilman mitään ongelmia. Nykyään se ei onnistu.

Vierailija
230/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun luvattiin että kun tekee läksyt iloisen lapsuuden sijasta ja opiskelee mahdollisimman pitkälle saa sitten huippuduunin. Tein kaiken niinkuin käskettiin työtä en saanut.

80-luvun opeilla ei nykymaailmassa pärjää. Yhtähyvin voisi luolamies neuvoa miten pärjää 80-luvulla. Nyt ne jotka menee opiskelemaan jotain valkokaulusalaa voi todeta jo opiskeluvaiheessa että oho tonnin ohjelma korvasi osaamiseni.

Vierailija
231/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle noista aloista missä työllistyy käytännössä lähes kaikki on käsittääkseni tosi vaikea päästä opiskelemaan.  Ei niitä noin vain valita. Toisaalta esim. siivoushommiin otetaankin mieluummin muualta tullut kuin korkeakoulutettu suomalainen. Tiedän yhden tapauksen että vaikka koko opiskelun alun siivosi niin ei enää otettu valmistumisen jälkeen kun kävi välillä sijaisena omalla alallaan. Sanoivat että ei sun kannata enää taaksepäin urallasi tulla. 

Ps. En ole itse työtön. Kykenen vain näkemään oman kuplan ulkopuolelle.

Jos on korkeakoulutettu, se ei suinkaan tarkoita, että olisi koulutusta siivousalalle esim. ammattitaitoa ja osaamista siivousaineille, materiaaleille, hygenialle jne. Esim. maisterin paperolla ei vielä tulla ammattitaitliseksi ja koul

Suurin puute on asenteissa. Rasismi on keskuudessaan voimakasta eikä uutta omaksuta.

Vierailija
232/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mutta kun olin valtion virastossa 2002 puhuttiin kuinka pian siltä sektorilta vapautuu valtavasti paikkoja.eläköitymisen vuoksi. Kaikki tietää kuinka kävi. Ei vapautunut. Ne vähät täytettiin osalla niistä määräaikaisista keitä siellä jo oli. Itse työllistyin muualle. 

Julkisella sektorilla on virat tuplaantuneet 2002 vuodesta. Ne vaan jaetaan kavereille ja sukulaisille nepotismia. Ilmiö on tuttu muista kehitysmaista joka suomi on kaikilla mittapuilla. Bulgarian tasolla. Suomen Potemkinin kulisseja pidetään yllä valtavalla velkaantumisella.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Potemkinin_kulissit

Tottakait julkisen sektorin virat ovat lisääntyneet, samassa suhteessa kuin yhteiskunnan tarjoamat palvelut esim. kunnallinen päivähoito-oikeus, toisen asteen koulutus, lasten ja nuorten

Poliisien määrä ei ole kasvanut

Vuonna 1996 poliisipiirien määrä vähennettiin 229:stä 90 kihlakuntaan.

Vuonna 2012 Suomessa oli 7 800 poliisia

Vuonna 2022 poliiseja oli noin 7 500.

Vuonna 1959 lähes 90 prosenttia kolmikymppisistä miehistä oli käynyt armeijan.

Kun 1980 syntyneet miehet täyttivät 30 vuotta vuonna 2010, heistä 77,4 prosenttia oli suorittanut varusmiespalveluksen. 

Vuonna 1988 syntyneistä miehistä enää 67,2 prosenttia on suorittanut varusmiespalveluksen.

Vierailija
233/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps minulle ei ole koskaan koulussa povattu varmaa työpaikkaa ja työvoimapulaa.

Olen vm -93

No ei varmaan kun et siellä koulussa juuri ollut.

Vierailija
234/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistelen, et lukiossa 80-90 -lukujen taitteessa katseltiin väärinpäin kääntuvää väestöpyramidia. Itse olen ollut elämäni aikana 4kk työtön (92 lama-aikaan). En oo ollut nirso töistä, olen myös opiskellut töiden ohessa (ja toisinpäin). 

Mä olen 36 ja ollut kaiken kaikkiaan 2 vuotta töissä ja nämä pätkinä eri aloilla. Tutkintoja löytyy 5.

Olen samaa ikäluokkaa ja itselläni ja lähes kaikilla samaa ikäluokkaa olevilla tutuilla on vähintään kaksi tutkintoa. Eikä silti ole helppoa työllistyä. Vanhemmat ihmiset eivät aina tahdo ymmärtää tuota.

Mun isällä ei ollut kuin yksi tutkinto ja ajoi rekkaa. 3 lasta, vaimo, koira, kaksi autoa, omakotit

Mietippä hieman itse. Ei ollut puhe nykyhallituksesta tai edellisestä vaan viimeiset 30 vuotta suomen asioiden hoidosta. Homma lähti kyllä alamäkeä siinä kohin kun päätettiin pelastaa pankit eikä yrittäjiä 90 luvun laman alla.

Vierailija
235/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä suurten ikäluokkien eläköitymisestä ja sitä seuraavasta kailottavasta työvoimapulasta paasattiin. Ei olisi minun kannattanut käydä amista, vaan suunnata lukioon ja sieltä kaikessa rauhassa hyvin työllistävälle alalle yliopistoon.

Juu, se oli oikein ysärin hokema, että kun suuret ikäluokat eläköityy... Ja sit jatkettiin vielä säälittävästi about vuonna 2015. Meinasi pää revetä. Suuret ikäluokat on syntyneet noin 46-49. Kun näiden "vapauttamista" työpaikoista puhuttiin edelleen, niin ne oli järjestäin jo lähempänä 70 kuin 60. Itseasiassa valtaosa noista ikäluokista jäi eläkkeelle ennen vuotta 2010. Hyvin harva enää oli sen jälkeen töissä. Silti tuo mantra jatkui edelleen. Onneksi nyt on sentään lopetettu. 

20 vuoden päästä varmaan edelleen puh

Sama ilmiö puhelinhuijauksissa. Minun mummoni oli syntynyt 1920 luvulla eli oli sotasukupolvea. Hän hallitsi jo periaatteet ettei pankki tunnuksia ym. Anneta puhelimessa. Mummosta aika jätti 2018 mutta näköjään edelleen on jostain syystä näitä jotka ei tiedä mitään puhelinhuijauksista kun lukee lehtien pelotteluja.

Vierailija
236/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa ja Euroopassa olisi valtava työvoimapula, jos työelämä olisi ollut samanlaista, mitä se oli 80-ja 90-luvulla, kun kaikki tehtiin ihmistyövoimalla ja nyt se taas hyödynnetään teknoälyä ja laskutkin tulee e-laskuna suoraan pankkiin ja veloitetaan automaattisesti tililtä. 

Ja kukaan ei tiedä, tarvitaanko 30v päästä edes työvoimaa, vaan hoitavatko robotit työt. 

Ennen oli pankkivirkailijoita jotka käsitteli laskuja ja käteistä. Nykyään laskut pitää asiakkaan hoitaa itse diginä kotoa käsin. Palvelumaksu kuitenkin on ja pysyy. Samaten käteis asiat hoituu nykyään kaupan kassalla tai automaateilla.

Toinen on kela virkailijat. He kohtasi ennen asiakkaan ja siinä hieman näki millainen tapaus kyseessä nykyään jos menee kelaan he toteaa tuossa tietokone hoida ite.

Vierailija
237/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku siivousala nykyään sellainen. Huono palkka, huonomaineinen ala, raskas työ. Suomalaiset ei suostu enää tekemään. 

Itse siis siivousalalla. Kaikki on kiristetty ihan minuutin tarkkuuteen. Suurin osa ulkomaalaistaustaisia. 

Ulkomaalaiselle se palkka ei ole huono. Sillä pärjää hienosti heidän kotimaassaan. Paras tapa korjata suomen taloutta olisi jos alettais verottaa oikein rajusti ulkomaalaista halpatyövoimaa jolloin on pakko palkata suomalaisia. Luulin aikoinaan että asia olisi persujen sydäntä lähellä mutta hiljasta on.

Vierailija
238/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumerivanhempani katsovat minua kieroon ja pitää pohjasakkana koska en ole sisarusten tapaan saanut työtä. Moni hyväosainen uskoo kivenkovasti siihen että töitä saa sinne vaan pitää mennä tai jos ei saa se on ihan oma vika ja läheisten velvollisuus on siitä ojentaa ankaralla kädellä.

Kova paikka on suomi työttömälle eikä mikään auta että saisi töitä. Ainoa vaihtoehto on muuttaa pois. Mitään ei ole tässä maassa työtöntä varten. Nythän ne eduskunnassa poistaa 590 euron työttömyyskorvauksenkin että työtön ymmärtäisi vaan mennä töihin. Joo, pois suomesta.

mikä on näistä boomereista tehnyt niin itsekkäitä? Jopa ajoivat seksuaali vallankumouksen että pääsivät häässimään ilman avioliitto velvollisuutta.

Vierailija
239/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa ja Euroopassa olisi valtava työvoimapula, jos työelämä olisi ollut samanlaista, mitä se oli 80-ja 90-luvulla, kun kaikki tehtiin ihmistyövoimalla ja nyt se taas hyödynnetään teknoälyä ja laskutkin tulee e-laskuna suoraan pankkiin ja veloitetaan automaattisesti tililtä. 

Ja kukaan ei tiedä, tarvitaanko 30v päästä edes työvoimaa, vaan hoitavatko robotit työt. 

Suomessa on työttömien verran vierastyövoimaa. Eiköhän sadat tuhannet työttömät saisi töitä jos työluvat palautettaisiin entisiin raameihin. Vielä edellinen hallitus puhui joka viikko työvoimapulasta ja edelleen tämäkin vääntelee kösiään kun korkastikoulutettujen halukkuus suomeen romahti sijalle 51.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…

-lääketieteellinen on vaikein koulu päästä sisään. Alalla moni menee yrityksiin ja siksi on pulaa julkisella puolella. (tähän kuuluu myös psykiatrit)

-Sosiaali alat kärsii koska viime aikoina on elämän arvot muuttuneet keskittymään omiin tarpeisiin.

-siivoojat, ravintola työntekijät, bussikuskit, on aloja jotka pyörii puhtaasti ulkomaalaisella halpatyövoimalla. Vaikka alalle menisi niin työnantaja ei palkkaa koska liiton palkka on aivan liikaa.

Unohdit mainita myös rakennusalan ja ilmaisjakelun.

Vierailija
240/254 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa, korkean elintason maana, opiskelupaikka valitaan tunteella, eikä järjellä, missä olisi parhaat työllistymismahdollisuudet, vaan työssä pitää olla kivaa ja viihtyä alalla. 

Lähes kaikkien peruskoulun ysiluokkaisten tyttöjen toiveammatti on kosmetologi ja jokainen tietää, mitkä ovat kosmetologin työllistymismahdollisuudet. Tällä hetkellä on maistereita pilvin  pimein työttömänä eli on pahasti on mennyt metsään, kun on valittu opiskelupaikka, jossa työllistämismahdollisuudet ovat olemattomat, eikä työvoimalle tarvetta. 

Allekirjoitan täysin. Mun boomeri vanhemmat painotti että tee mikä on kivaa joten menin opiskelemaan kuvataiteilijaksi. Jälki käteen todettuna olisi pitänyt lähteä opiskelemaan sähkömieheksi pk seudulle.