Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laihtua, kun on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta eli ei lääkitystä

Vierailija
18.07.2024 |

Tässäpä ongelman ydin. Paino on nyt 75 kiloa ja pituus 168 cm.

On juuri todettu tämä kilpirauhasen vajaatoiminta eli TSH oli 5,67 ja T4 oli just normaalilla puolella siellä viiterajan alapäässä.

Myös paha raudanpuute myös.

Menin siis lääkäriin, kun paino vain nousi ja nousi, vaikka söin tosi vähän sekä turposin. Paino on ollut nelisen vuotta sitten 65 kg.

Nyt olen ollut kuukauden rautakuurilla, mutta paino ei hievahda mihinkään. Turvotus on kyllä nyt helpottanut.

Rautakuurin pitäisi kai parantaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön oikeasti melkok vähän, siis siten, että normaali ihminen kyllä laihtuisi.

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä masentavaa lukea näitä ketjuja. Ties mitä dieettejä ja selityksiä kyllä keksitään (vai että ei voi pelkistää laskukaavioksi :DDD) mutta sitä haarukkaa tahi lusikkaa ei vaan voi edes päiväksi laskea kädestä, on vaan pakko napostella ja kiskoa jotain ihmeen proteiinivanukkaita sun muuta roskaa tai kiusata itseään salaateilla ja kuivilla kananfileillä.

Ei tosiaan ihme että lihoatte ja sairastutte, sairastutte ja lihoatte.

No, aineenvaihdunnan maisteri: kerrotko mitä tapahtuu minun kehossani parhaillaan?

Juon aamukahvin kevytmaidolla klo 10-11 aikaan, en syö aamiaista. Ensimmäisen ruuan syön 13-14 aikaan. Tänään se oli tomaatti, salaatti, kesäsipuli, kurkku, feta, 1 kanan rintafile.

Illalla söin noin 1,5 desiä pastapolognesea.

En syö makeaa.

Paino nousi vuorokauden aikana 3(!) kg. Niistä lähtenee päivien kuluessa 2 kg, mutta kilo jää.

Vierailija
42/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä masentavaa lukea näitä ketjuja. Ties mitä dieettejä ja selityksiä kyllä keksitään (vai että ei voi pelkistää laskukaavioksi :DDD) mutta sitä haarukkaa tahi lusikkaa ei vaan voi edes päiväksi laskea kädestä, on vaan pakko napostella ja kiskoa jotain ihmeen proteiinivanukkaita sun muuta roskaa tai kiusata itseään salaateilla ja kuivilla kananfileillä.

Ei tosiaan ihme että lihoatte ja sairastutte, sairastutte ja lihoatte.

Sun masennuksees on yksinkertainen lääke eli älä lue näitä ketjuja. Kilpirauhassairaille taas ei toimi ruksin painaminen nettisivun yläkulmasta kuten ei kaloreiden rajoituskaan. Sairaudet aiheuttavat monia muitakin ongelmia kuin lihomista, mutta niihin teillä ei jostain syystä ole hokkuspokkus-temppuja tarjota.

Subkliininenkin kilpirauhasen vajaatoiminta oireilee jostain kehossa ja se kertoo terveydenhuoltojärjestelmästä olennaisen, että potilas kyselee apua vauvanhoitoon (niin pikkuvauvojen kuin mieslasten) keskittyvältä foorumilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun TSH on kyllä jo tosi korkea. Huslabin viite vajaatoiminnalle on TSH max 4.

Mä sain paremmilla arvoilla lääkityksen kokeiluun, kun oireita oli (TSH 2,4 ja t4v 14,4).

Sit kun olin saanut 3 rautainfuusiota ja siirryin ruokavaliolle, joka on 100% maidoton/gluteeniton ja munaton, pärjäsin ilman tyroksiinia.

Onhan sulta testattu myös d-vit, b12 ja folaatti? Ne pitää olla kunnossa, jotta rauta imeytyy.

Kilpirauhasta voi yrittää luontaisesti boostata esim syömällä tyrosiini-aminohappoa, jodia ja seleeniä. A-vitamiini (maksalaatikkoa poskeen!) on myös tärkeä.

Vierailija
44/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähentänyt paljon sokeria jo. Lisäksi syön 80 % gluteenitonta ja maidotonta.

Painonhallinnassa gluteiini ei ole se ongelma vaan hiilihydraatit, jotka nostavat glukoosipitoisuutta veressä, joka taas saa aikaan insuliinipiikin ja insuliini on energian varastointihormoni. 

Vierailija
45/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisko joku nyt auttaa esimerkiksi päivän ruokavalion koostamisessa, jotta saisin laihdutettua ehkä noin 68 kiloiseksi eli 7 kiloa pois.

En syö punaista lihaa. Muita rajoitteita ei ole.

ap

Et nyt aloita mitään laihdutuskuuria tässä tilanteessa. Odotat korjaantumista ja syöt normaalin terveellisesti kohtuullisia annoksia. Jos rauta ei auta, sinun pitää saada lääkitys.

Vierailija
46/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy lääkäriltäsi? 

Ehkä siksi, että lääkärit ei välttämättä tiedä ravinnoista yhtikäs mitään, ne kun ei kuulu pakollisin opintoihin.

Vierailija
47/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun TSH on kyllä jo tosi korkea. Huslabin viite vajaatoiminnalle on TSH max 4.

Mä sain paremmilla arvoilla lääkityksen kokeiluun, kun oireita oli (TSH 2,4 ja t4v 14,4).

Sit kun olin saanut 3 rautainfuusiota ja siirryin ruokavaliolle, joka on 100% maidoton/gluteeniton ja munaton, pärjäsin ilman tyroksiinia.

Onhan sulta testattu myös d-vit, b12 ja folaatti? Ne pitää olla kunnossa, jotta rauta imeytyy.

Kilpirauhasta voi yrittää luontaisesti boostata esim syömällä tyrosiini-aminohappoa, jodia ja seleeniä. A-vitamiini (maksalaatikkoa poskeen!) on myös tärkeä.

Miksi munaton? Olen ajatellut, että kananmunat olisivat hyväksi, että saisin proteiinia (syön vähäisesti ylipäänsä lihaa, enkä punaista yhtään).

Olen aloittanut Bioteekin Kilpirauhanen -nimisen lisäravinteen, jossa on jodia, seleeniä, folaattia ym. En ole varma, onko siinä A-vitamiinia.

Tuota tyrosiinia vois kokeilla, itse asiassa ostin jo purkin Ruohonjuuresta.

Otettiin D-vit (oli 140 eli erittäin hyvä, sillä D-vitamiinia olen aina ottanu ihan reilusti purkista), B-12 oli hyvä (en muista arvoa), folaatista en tiedä, otettiinko sitä edes.

Kaikki rauta-arvot oli tosi matalat, siis alle viitearvojen, mm. ferritiini oli 9.

On äärimmäisen runsaat kuukautiset olleet koko elämän plus raskaudet siihen lisäksi.

Vierailija
48/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo edellinen oli ap siis.

Ja joo, sokerinrasituksessa todettiin myös heikentynyt sokerinsieto, myös LDL koholla, verenpaine koholla.

Vierailija
49/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joo, sokerinrasituksessa todettiin myös heikentynyt sokerinsieto, myös LDL koholla, verenpaine koholla.

Heikentynyt sokerinsieto, huonot kolesterolit ja korkea verenpaine ovat kaikki hoitamattoman vajaatoiminnan kivoja pikku seurauksia, ja niitä lääkärit ovat enemmän kuin valmiita hoitamaan. Kilpirauhassairauksien hoito on tässä maassa todella surkealla tolalla, ja suurin osa lääkäreistä on niiden suhteen suorastaan hoitovastaisia. Rauta-arvosi ovat niin huonot, että niiden korjaantumiseen menee aikaa. Kuukaudessa tai kahdessakaan ei kannata odottaa tuloksia.

Vierailija
50/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pystyykö laihtumaan tässä olotilassa? Vai pystyykö laihtumaan vain, jos syö jugurtin ja omenan per päivä?

Mä laihdun vaan jos syön kärjistettynä sen jugurtin ja omenan päivässä. Silloinkin tuskaisen hitaasti. Tänään olen syönyt pelkän ruusunmarjaviilin. Ei edes nälkä ja turvonnut olo joten paino ei tänäänkään ole laskusuunnassa. Monta viikkoa jo junnannut 86 kilossa (olen 164cm). Ärsyttää kun hirveän kituutuksen jälkeen menee vaa"alle toiveikkaana mutta ei, ei hievahdakaan paino alas. Ylöspäin kyllä menee heti jos syö kuten normaalit ihmiset.

Kehoitukset "syö enemmän" on täysin turhia. Söin enemmän ja lihoin 10 kiloa. Jos syön oikeasti överipaljon eli normiruuan (isot annoskoot) lusäjsi suklaata niin se 10 kiloa tulee kuukaudessa.

Lääkitys on. Pieni annos tosin. Ferritiini matala muttei se nousekaan kun runsaat menkat. Nyt menossa gynelle niiden takia.

Vierailija
51/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikentynyt sokerinsieto, huonot kolesterolit ja korkea verenpaine ovat kaikki hoitamattoman vajaatoiminnan kivoja pikku seurauksia, ja niitä lääkärit ovat enemmän kuin valmiita hoitamaan. Kilpirauhassairauksien hoito on tässä maassa todella surkealla tolalla, ja suurin osa lääkäreistä on niiden suhteen suorastaan hoitovastaisia. Rauta-arvosi ovat niin huonot, että niiden korjaantumiseen menee aikaa. Kuukaudessa tai kahdessakaan ei kannata odottaa tuloksia.

Syön nyt rautaa noin 100 mg päivässä.

Otan aamuisin tyhjään mahaan Tripla Rauta 50 mg, päivällä otan Sideral Forte 30 mg. Lisäksi suihkin rautasuihketta suuhun huoletta päivän aikana (10 mg rautaa kerralla).

Voisko tämä raudan korjaaminen korjata kilpirauhasen ja kaikki nämä vaivani, mitä siitä vajaatoiminnasta tulee? Verenpainelääkityksen sain, se on ainut lääkitykseni.

ap

Vierailija
52/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Juon aamukahvin kevytmaidolla klo 10-11 aikaan, en syö aamiaista.

- Ensimmäisen ruuan syön 13-14 aikaan. Tänään se oli tomaatti, salaatti, kesäsipuli, kurkku, feta, 1 kanan rintafile.

- Illalla söin noin 1,5 desiä pastapolognesea.

xxxx yyyyy

Miksi aina, siis aina!, kaikki jotka on lihavia ja lihovat kertovat syövänsä kuin pikkulinnut, kun kuvailevat päiväruokaansa? 

Vierailija
53/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pystyykö laihtumaan tässä olotilassa? Vai pystyykö laihtumaan vain, jos syö jugurtin ja omenan per päivä?

Mä laihdun vaan jos syön kärjistettynä sen jugurtin ja omenan päivässä. Silloinkin tuskaisen hitaasti. Tänään olen syönyt pelkän ruusunmarjaviilin. Ei edes nälkä ja turvonnut olo joten paino ei tänäänkään ole laskusuunnassa. Monta viikkoa jo junnannut 86 kilossa (olen 164cm). Ärsyttää kun hirveän kituutuksen jälkeen menee vaa"alle toiveikkaana mutta ei, ei hievahdakaan paino alas. Ylöspäin kyllä menee heti jos syö kuten normaalit ihmiset.

Kehoitukset "syö enemmän" on täysin turhia. Söin enemmän ja lihoin 10 kiloa. Jos syön oikeasti överipaljon eli normiruuan (isot annoskoot) lusäjsi suklaata niin se 10 kiloa tulee kuukaudessa.

Lääkitys on. Pieni annos tosin. Ferritiini matala muttei se nousekaan kun runsaat menkat. Nyt

Onko sulla kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
54/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön nyt rautaa noin 100 mg päivässä.

Otan aamuisin tyhjään mahaan Tripla Rauta 50 mg, päivällä otan Sideral Forte 30 mg. Lisäksi suihkin rautasuihketta suuhun huoletta päivän aikana (10 mg rautaa kerralla).

Voisko tämä raudan korjaaminen korjata kilpirauhasen ja kaikki nämä vaivani, mitä siitä vajaatoiminnasta tulee? Verenpainelääkityksen sain, se on ainut lääkitykseni.

ap

Voi korjata tai sitten ei. Onhan sinulla lääkärin ohje raudan annosteluun? Sinulla on siis muitakin vajaatoiminnan oireita kuin painonnousu? Onko tulossa kontrollilabrat myös kilpirauhasarvoihin? Jos TSH on edelleen korkealla silloin, raudasta riippumatta, tarvitset lääkityksen vajaatoimintaan etkä liitännäissairauksiin.

Vierailija
55/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siis kaksi meemidiagnoosia ja ylipainoa. No ihan ensiksi unohdat ne meemidiagnoosit ja poistat sokerin ruokavaliostasi. Atkinsin dieetti toimii edelleen

Ole hyvä ja vastaa minulle ketjun viestiin 27 mistä 10 kilon lihomiseni johtui jos ei sauraudesta. Vastaa samalla siihen miksi voin paremmin lääkityksellä jos kyseessä on meemisairaus. Miksi tukku oireita (nivelkivut, ihon kuivuus, masennus) lähti samalla? Joku muukin meemittelijä saa vastata tähän.

Seuraavaksi voittekin määritellä, että mitkä muut sairaudet ovat meemejä/sairaan omaa keksintöä. Kuuluuko esim. syöpä, diabetes tai sepelvaltimotauti näihin.

Vastauksia odotellessa.

Vierailija
56/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa 2-tyypin diabeteksen ravinto-ohjeita? 

Vierailija
57/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisko joku nyt auttaa esimerkiksi päivän ruokavalion koostamisessa, jotta saisin laihdutettua ehkä noin 68 kiloiseksi eli 7 kiloa pois.

ap

Moro! Kokemukseni mukaan kurkun syönti laihduttaa parhaiten. Karkit, pullat ja muut lisättyä sokeria sisältävät kannattaa jättää pois. Hedelmiä voi syödä runsaastikin. Smoothiet on kanssa tehokkaita. Itsekuri on näissä asioissa kaikkein olennainen asia. Proteiinia saa kanasta vähäisillä kaloreilla. Salaattia kanan kaveriksi.

Vierailija
58/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:

Onhan sun runsaat kuukautiset hoidettu jollain tavalla? Ettei syöty rauta valu sitä kautta ulos.

Hormoonivalmisteiden lisäksi esim Caprilon (lääke) hillitsee vuotoa hyvin.

Jos nuo ei sovi, niin runsas K1-vitamiini (esim Life Extensionin Super K) voi auttaa, kun lisää veren hyytymistä.

Rauta-arvot (ferritiini) nousee 2 x 100mg rautaa päivässä käsittääkseni noin 5-10 yksikköä kuussa, eli pitkä matka edessä vielä.

Munattomuudesta vielä: munat on hyviä, jos ne sopii. Mulla tulee nivelsärkyä ja palelua, jos syön munia. Sama kun maidosta ja gluteenista. Mulla on niille igG-vasta-aineet myös koholla (viivästyneet allergiset reaktiot). Näemmä ne myös lamaa mulla  kilpirauhasta. 

Jos ihminen syö tietämättään ruokia, joille on yliherkkä (igG-vasta-aineet koholla), niin se saattaa pitkän päälle edesauttaa autoimmuunisairauden, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, puhkeamista.

Vierailija
59/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Moro! Kokemukseni mukaan kurkun syönti laihduttaa parhaiten. Karkit, pullat ja muut lisättyä sokeria sisältävät kannattaa jättää pois. Hedelmiä voi syödä runsaastikin. Smoothiet on kanssa tehokkaita. Itsekuri on näissä asioissa kaikkein olennainen asia. Proteiinia saa kanasta vähäisillä kaloreilla. Salaattia kanan kaveriksi.

Syö sitä kurkkua aamulla niin paljon kuin pystyt,itse yleensä noin puolikas iso kurkku menee ...ja sit jotain muuta sen jälkeen 

Vierailija
60/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikentynyt sokerinsieto = hiilareiden määrää kannattaa vähentää. Berberiini auttaa korjaamaan insuliiniresistenssiä, joka vaikuttaa sokerin sietoon.

Pätkäpaasto auttaa myös sokeriasiaan ja monilla laihtumiseen.

Mut joo, kilpirauhanen on lamassa, niin moni muukin asia on pielessä.