Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
181/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on kyllä se, että lihava ihminen ainakin näyttää tyhmemmältä kuin normaalipainoinen.

Vierailija
182/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lihavuus ei ole rotu eikä (ainakaan virallisesti) uskonto, niin on merkillistä miten sitä toisinaan puolustetaan vastaavalla retoriikalla.

Tätä samaa olen todellä hämmästellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin epäempaattisuus ja muut luonneviat.

Vierailija
184/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan  oikeasti kuvittele, että työssäkäyvä erikoisoluiden ja viinin latkija ei voi olla alkoholisti. Suomi on pullollaan normaalipainoisia työssäkäyviä alkoholihifistelijöitä joiden Alkon kulutus ylittää riskirajat ja alkoholisminrajat kirkkaasti. Heidän alkoholisoitumistaan tuetaan helpottamalla ko tuotteiden saantia. He hoitavat kyllä velvoitteensa ja harrastavat ym, mutta Alkoa kuluu liikaa. Siitä seuraa vakavia terveyshaittoja  ja sairastumisia ennenpitkää.

Vierailija
185/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuutta pitäisi paheksua samalla tavalla kuin huumeiden käyttöä, alkoholin liika käyttöä ja tupakointia. Ei suinkaan hyväksyä ja ymmärtää epäterveellistä elämää ja joka maksaa veronmaksajille aivan tolkuttomia summia.

Mikäs siinä maksaa ? Itse olen lihava eikä minulla ole mitään perussairauksia, lääkityksenä vain uneen ja mielialaan vaikuttavat lääkkeet (adhd), minulle ei ole edes autoa vaan pyöräilen joka paikkaan. Terve olen ja energiaa riittää. Joten mikä siinä lihavuudessa muka maksaa tolkuttomia summia ? 

Kaikesta päätellen olet suhteellisen nuori, etkä ehkä hahmota miten kaikki sinussa vanhenee ja rapistuu aikaisemmin kuin ilman lihavuutta (sinun termisi). Hienoa jos nyt ei ole mitään sairauksia, mutta kun samalla keholla pitäisi mennä koko elämä, eikä sen soisi päättyvän

Miten selität sen että vanhuuden sairauksia tulee vääjäämättä meille joka ikiselle ? Rapistumme kaikki koko ajan ? Kuinka paljon mielenterveys ja stressaaminen vaikuttaa eri sairauksien puhkeamiseen ? hyväkuntoinen onnellinen läski voi olla huomattavasti paremmassa kunnossa kuin laiha, vähän liikkuva onneton ihminen. Minun mielestä ihmisen omalla mielenterveydellä on aika iso merkitys myös sairauksiin

Vierailija
186/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap, olet aloittanut mahtavan läskivihaketjun! Oikein näkee sieluun asti, mitä saastaa ja kuonaa seilaa [hoikkien] kanssaihmisten mielissä. Oliko tarkoitus?

Vierailija
187/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D

Tämä on varmaan totta, vihaa satelee myös vaikka olen hoikka mutta pukeudun peittävästi ja väljiin vaatteisiin koska en halua miesten huomiota.

Vierailija
188/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on kerralla ajaa 80 km ja todeta olevansa parempi ja nopeampi kuin hieman ylipainoinen henkilö. Mitä sinne fittnesstudioon hetkuttamaan, että takapuolen lihakset vahvistoisivat. Sitten kun pitäisi puutarhatöitä tehdä muutama päivä niin jo tunnin päästä tämä fittness friikki on jo ihan loppu.

Kontrollia siihen mitä osia hetkuttaa, työn teko puutarhassa ja marjastamassa on parempi.

Täällä on kokonaan jätetty ruumiillinen työ huomioimatta. Laihat ovat usein , naiset ainakin avuttomia kantamaan kauppakasseja, mies raukka kantaa kaiken ja naisella on kännykkä kädessä. Asunnossa laiha nainen ei kykene edes verhoja ripustamaan saati sohvaa siirtämään puutarhan töistä puhumattakaan. Ollaan niin fitness oloisia, ja sitten ei ole edes tavallisiin ruumiillisiin töihin voimaa.

Vierailija
189/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on kyllä se, että lihava ihminen ainakin näyttää tyhmemmältä kuin normaalipainoinen.

Voi kuule.. katseesta näkee monilla sen tyhmyyden, vaikka olisi miten laiha. Suorastaan tyhjät valot sojottavat kasvoista tyhjyyteen. Ei vaan voi minkään, että puolet on niitä keskivertoa tyhmempiä. Et kai vaan sinä? 

Vierailija
190/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.

Ei ois velkaa yhtään  ilman lihavia.

Jos kansalaisten ylipaino huolestuttaa noin paljon, miksi et vaadi yhteiskunnalta ja kansanedustajiltasi sellaisia päätöksiä jolla siihen voitaisiin väestötasolla vaikuttaa? Jos ylipaino on mielestäsi kaiken Suomen velan takana, tulisi kaiken järjen mukaan ottaa ihan kaikki keinot käyttöön sen kitkemiseksi esimerkiksi jo elintarviketeollisuuden verotuksen, kauppojen sijoittelun, liikuntapalveluiden tarjoamisen ja saatavuuden, terveydenhuollon tuen painon pudottamiseen jne jne olla käytössä.

Miksi sinä et vaadi niitä päätöksiä niiltä, jotka eniten voivat Suomen väestön ylipainoon eniten vaikuttaa? 

Miten edes teoriassa voisi rajoittaa ylipainoisuutta lakiteitse, kun ministeritkin on "suuriluisia" mahan kohdalta?

Vierailija
191/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Oletko teini vai ke hari? Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti valitse ystäviään ulkonäön perusteella.

Vierailija
192/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nikotiinituotteet on suuri kansanterveydellinen ongelma. Ja punaisen lihan ja makkaroiden säännöllinen syöminen. 

Mutta kas, niitä käyttäviin ei tällaista "kansanterveydellistä raivoa" kuitenkaan kohdistu!

Juuri niin! Ja miksi ollaan hyvin hiljaa siitä, millaiset kustannukset alkoholi aiheuttaa vuosittain. Mutta jostain syystä vain ylipainoiset ovat sallittua riistaa vihaajille 🙄

Alkoholin suurkulutus on myöskin ollut medioissa. Terveyskeskuksissa otettiin hiljattain  audit-testit käyttöön joka potilaalle. Toisaalla taas keskustellaan siitä, onko ok että lääkäri mainitsee ylipainon.

Alkoholin suurkulutusta helpotetaan. Jatkuvasti vaan entistä tiukempia litkuja tulee lähikauppoihin. Siinä ne terveydenhuol

Terveydenhuolto ei voi säätää elintarvikemarkkinoihin liittyviä lakeja, sen sijaan se voi koettaa herätellä ihmisiä kiinnittämään huomioita niihin alkoholiannosten määriin. Vahva lonkero ei myöskään ole vaarallinen, niitä voi ihan hyvin myydä vapaammin. Ei kukaan pakota ostamaan kasapain. Vain ihmiset itse voivat vaikuttaa siihen miten paljon siihen liukuhihnalle ladataan niitä juomia. Ihan sama pätee limppareihin ja sipseihin.

Ihmeellinen tuo ajattelutapa että yhteiskunta on vastuussa omista elintottumuksista.

Vierailija
193/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lyhyellä miehellä on sama, mutta sitä ei voi vain korjata noin kätevästi laihtumalla.

Vierailija
194/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Oletko teini vai ke hari? Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti valitse ystäviään ulkonäön perusteella.

Täähän on nykyään teinipalsta, mammojen lisäksi. Kiitos Alilaudan.

Vierailija
195/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himourheilijoilla sitä vasta sairastelua on. Jatkuvasti ovat korjattavina leikkauksissa ja sitten toipumassa sairaslomilla. Ei auta hoikkuus. Kalliksi käyvät.

Vierailija
196/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinen on paljon iloisempi ja elämänmyönteisempi kuin tiukkalinjainen hoikka ihminen.

Ruummiillinen tekeminen tulisi ottaa huomioon tässä foorumissa. En katso kauniisti laihoja, joilla ei ole ollenkaa voimaa tehdä edes päivittäisiä voimaa vaativia tehtäviä, Avuttomana odotetaan miehen tekevän. Sitten miehiä aina moititaan, miehen tehtävät ovat vaativimpia kuin naisten.

Vierailija
197/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se kertoo ihmisestä. toisille elämässä luovuttaminen on vastenmielistä

Mitä luovuttamista lihavuus on? Hei haloo? Oikeasti? 

Vierailija
198/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiistaton tosiasia, jokainen lääkäri kertoo sinulle kysyttäessä, ylipaino on huomattava terveysriski ja erittäin epäterveellistä. Kaikki tutkimukset myös tukevat tuota.

Joten olisi hyvä, että tämäkään keskustelu ei mene täysin naurettavuuksiin ylipainoa puolusteltaessa.

Vierailija
199/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron yhden totuuden. Kaikki me kuollaan, oltiin hoikkia tai lihavia tai jotain siltä väliltä.

Vierailija
200/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten selität sen että vanhuuden sairauksia tulee vääjäämättä meille joka ikiselle ? Rapistumme kaikki koko ajan ? Kuinka paljon mielenterveys ja stressaaminen vaikuttaa eri sairauksien puhkeamiseen ? hyväkuntoinen onnellinen läski voi olla huomattavasti paremmassa kunnossa kuin laiha, vähän liikkuva onneton ihminen. Minun mielestä ihmisen omalla mielenterveydellä on aika iso merkitys myös sairauksiin"

Vastauksia kysymyksiisi:

1. En minä sitä selitä, vaan he jotka asiaa ovat tutkineet. Tiedehenkilöt. Minä vain raportoin sitä mikä on yleisesti tiedossa. Jos olet kiinnostunut tarkemmasta fysiologisesta mekanismista joka näille lukuisille sairauksille altistaa, voit googlata esim. ylipainen vaikutus terveyteen, tai vastaava ajatus.

2. Kyllä. Jokainen yli 25 vuotias kaikilta osin.

3. Paljon. Eikä mielenterveys, tai sen haasteet, ole useinkaan irrallinen kysymys kun ylipainohaasteita mietitään. Ovat usein sisaruksia, vähintään serkuksia keskenään.

4. Ei varsinaisesti ollut kysymys, mutta vastaan silti: Subjektiivisena suhteellisen lyhytaikasena kokemuksena, kyllä. Voi tuntua "kivalle" ahmia kaikenlaista "hyvää", mutta ne ihon alla olevat kilot eivät liiku mukana ilmaiseksi. Jokainen rasvakilo kehossa tarvitsee kilometrejä veri- ja hiussuonia, joka rasittaa kantajansa sydäntä jokaikisellä sydämenlyönnillä, ympäri vuorokauden, halusi tai ei.

Mielenkiintoisena anekdoottina mainittakoon, että noin viikko sitten näin 7-kertaisen Judon Suomen-mestarin Martti Puumalaisen lyhyen haastattelupätkän jossa mainitsi, että on 120-kiloisena valmis uhraamaan terveyttään lajin eteen niin kauan kuin pärjää kisoissa, mutta kun lopettaa kilpaurheilun, haluaa pudottaa painoaan koska tietää sen olevan loppuelämän kannalta hyödyllistä.

Kukaan ei voi väittää ettei Puumalainen olisi hyvässä kunnossa, tai että ei olisi suhteellisen onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, mutta hänkin ymmärtää että niistä huolimatta, kehon koostumuksen merkitystä terveyteen ei voi ohittaa ei kiertää muilla keinoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi