Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
221/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoinen on paljon iloisempi ja elämänmyönteisempi kuin tiukkalinjainen hoikka ihminen.

Ruummiillinen tekeminen tulisi ottaa huomioon tässä foorumissa. En katso kauniisti laihoja, joilla ei ole ollenkaa voimaa tehdä edes päivittäisiä voimaa vaativia tehtäviä, Avuttomana odotetaan miehen tekevän. Sitten miehiä aina moititaan, miehen tehtävät ovat vaativimpia kuin naisten.

Lihavalla henkilöllä on muitakin ominaisuuksia kuin täällä esitetty tyhmyys, mikä ei pidä paikkaansa. En usko lihavan tuskin laihankaan olevan niin tyhmä etteikö elämässä selviäisi.

Ominaisuuksista todella tärkeä on käytännön asioista ja voiman käytössä selviytyminen. Jos yksin joutuu toiminaan kotona tai vaikeissa tilanteissa joutuu käyttämään kätevyyttä. Onko sitä laihoilla vai uupuuko laiha?

Tässä keskustelussa on osoitettu hyvin vakuuttavasti, että hoikat ovat KESKIMÄÄRIN (siis ei jokainen, vaan keskimäärin) lihavia terveempiä, älykkäämpiä ja onnellisempia. 

Ihme, että jotkut jaksavat potkia näitä tutkimuksin todettuja asioita vastaan. Lihaville on ominaista asioiden kieltäminen (koskee myös heidän omaa syömistään), joten sinänsä ymmärrän tosiasioiden sivuuttamista.

https://cadiresearch.org/topic/obesity/global-obesity/obesity-denial-an…;

Vierailija
222/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoinen on paljon iloisempi ja elämänmyönteisempi kuin tiukkalinjainen hoikka ihminen.

Ruummiillinen tekeminen tulisi ottaa huomioon tässä foorumissa. En katso kauniisti laihoja, joilla ei ole ollenkaa voimaa tehdä edes päivittäisiä voimaa vaativia tehtäviä, Avuttomana odotetaan miehen tekevän. Sitten miehiä aina moititaan, miehen tehtävät ovat vaativimpia kuin naisten.

Lihavalla henkilöllä on muitakin ominaisuuksia kuin täällä esitetty tyhmyys, mikä ei pidä paikkaansa. En usko lihavan tuskin laihankaan olevan niin tyhmä etteikö elämässä selviäisi.

Ominaisuuksista todella tärkeä on käytännön asioista ja voiman käytössä selviytyminen. Jos yksin joutuu toiminaan kotona tai vaikeissa tilanteissa joutuu käyttämään kätevyyttä. Onko sitä laihoilla vai uupuuko laiha?

No laihoilla on reuma-sairauksia tavattomasti. Artroosi iskee kehen tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tupakointia ja alkoholin käyttöä saa paheksua? Yhtä epäterveellistä ja kallista yhteiskunnalle on lihavuus. Minkä ihmeen takia tämä on tabu???

Vierailija
224/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden totuuden. Kaikki me kuollaan, oltiin hoikkia tai lihavia tai jotain siltä väliltä.

Oletko koskaan nähnyt todella lihavan vanhuksen? Arvaapas miksi ei niitä ole.

Kyllä kymmeniä ja jopa yli 90 vuotiaita.

Vai kymmeniä paljon paljon enemmän 95-vuotiaita ja 98-vuotiaita.

Mikä ikä on laihoilla?

Harva haluaa elää niin vanhaksi. Laitoksessa ei ole kiva elää. Eikä ole kivaa, kun kaverit ja muut omanikäiset on ympäriltä kuolleet pois.

Vierailija
225/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän ikuinen väittely...

Jos laihana pysyminen olisi niin hirveän helppoa, eikö me kaikki oltaisi laihoja?

Kaikki on aina tekosyytä... Minun lihomiseni johtui masennuksesta joka johtui sairastelusta ja seksuaalisesta ahdistelusta työpaikalla. Kumpikin yhdessä (masennus ja keuhkosairaus) aiheutti sen etten liikkunut ja lääkitsin pahaa henkistä oloani syömällä ja juomalla. Se oli ainoa asia minun elämässäni silloin mikä toi jonkinlaista mielihyvää. 

Minua arvosteltiin paljon painoni vuoksi. Ei haluttu tietää mikä oli se juurisyy lihomiselleni, laiskuushan se toki kaikkien mielestä on. Kunnes arvostelijoillakin terveydentilan heikettyä nousi paino niin sitä ymmärrystä alkoi hieman löytyä. Mutta vain hieman. 

Nyt kun sairaus on selätetty vuosien jälkeen, pääsen taas liikkumaan ja harrastamaan. Työpaikka vaihtui ja jäi sitä myöten ahdistus taakse. Paino jännästi putoaa. Kaikki olettaa että nyt se sal

Minulla ei ole taustalla mitään perussairautta - ehkä ainoastaan se, että lapsena ja nuorena päähäni iskostettiin läski-identiteetti - paino toki huiteli aina normaalipainon ylärajoilla tai lievän ylipainon puolella, mutta suurin syy saattoi olla se, että olen pitkä ja kaikki tuntuivat tuijottavan vain painoa. Niinpä niin oma mutsi kuin koututerveydenhoito sai minut vakuutuneeksi, että olen läski. Seuraus tästä oli se, etten hyvin pitkään osannut suhtautua painon muutoksiin normaalisti - 10-20 kg sinne tänne, läskejähän tässä ollaan.

Suurin vaikutus on varmaan ollut huonossa itsetunnossa ja perfektionismissa - työläiskodin tausta ei oikein antanut hyviä eväitä akateemiselle uralle ja itseinho ulkomuodosta yhdistettynä muuhun epävarmuuteen on lisännyt paineita. Työurallakin tuli satuttua päätymään väärään paikkaan - ei siinä mielessä, että mitään kiusaamista tms. olisi ollut, mutta kaikki johtaminen ja mentorointi olivat aivan ala-arvoisia - ihmiset jätettiin lähinnä selviäämään itse ja keksimään itselleen mielekästä tekemistä. Kukaan ei kertonut miten asiat kannattaisi tehdä ja mikä on riittävä tavoitetaso.

Tuossa tilanteessa oli helppo asettaa itselleen liiallisia tavoitteita, harhailla eksyksissä, epäonnistua ja pettyä syvästi omaan saamattomuunteensa. Sitten kun sopivassa kohtaa napsahtaa riitaisa avioero ja työpaikalla kaiken mullistava organisaatiouudistus, niin seurauksena oli osittainen burn out / bore out, jonka ansiosta kehittyi masennus ja ahdistus.

Siinä vaiheessa, kun joku roskapussin vieminen tuntuu ylivoimaiselta ponnistukselta, omasta itsestä ja painosta välittäminen ei paljoa kiinnostanut.

Kun pääsee kunnolla pohjalle, niin matka pinnalle on aika uuvuttavan pitkä - varsinkin kun omassa tapauksessa työpaikanvaihto ei ole ollut kovin realistista, ensin piti kiriä osaaminen taas ajantasalle - ja nyt pitäisi päästä kertyneistä läskeistä vielä eroon - mistä ei kai siinä mielessä ole hyötyä, että iästä on jo tullut este. Onneksi töissä ilmapiiri on tiettyjen eläköitymisien yms. ansiosta mennyt monin verroin parempaan suuntaan.

Mutta joo - olehan minä täysin inhottava paska tyyppi.

Vierailija
226/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatukset kuin aloittajalla. Saman verran eli noin 20 kiloa pudottaneena nykyisenä normaalipainoisena, hoikaksikin luonnehdittuna, olen kadottanut vähäisenkin uskoni ja kiinnostukseni ihmisiin juurikin aloituksessa mainitusta syystä. En enää pidä ihmisistä, paitsi omista läheisistäni.

Laihtuminen teki minusta kyynisen ihmisvihaajan. Ylipainoisena olin ihan mukava.

Vierailija
227/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ominaisuuksista todella tärkeä on käytännön asioista ja voiman käytössä selviytyminen. Jos yksin joutuu toiminaan kotona tai vaikeissa tilanteissa joutuu käyttämään kätevyyttä. Onko sitä laihoi

En usko laihojen onnellisuuteen, eikä sitä ole tällä palstalla osoitettu edes. Iloinen ihminen on itsensä kanssa sovussa ja hyväksyy itsensä ja tekemisensä. Olen niin tyytyväinen pyylevän ihmisen kasvonpiirteisiin, joista ei vihaa eikä katkeruutta näy. Toisin laihojen tiukka ilme ja toisten aliarvioiminen.

Vierailija
228/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tupakointia ja alkoholin käyttöä saa paheksua? Yhtä epäterveellistä ja kallista yhteiskunnalle on lihavuus. Minkä ihmeen takia tämä on tabu???

Ei alkoholin käyttöä saa paheksua. Moni työssäkäyvä on jo käytännössä alkoholinsuurkuluttaja. Heitä on tämä maa täynnä. Silti alkoholin saatavuutta helpotetaan. Tiedetään, että se lisää työssäkäyvien hyväosaisten alkoholin hifistelykulutusta ja tulee johtamaan monien alkoholisoitumiseen. Siitä puhuminen on tabu. Eihän hyvinkoulutetut hoikat hifistelijät voi alkoholisoitua.

Vierailija
229/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Oletko teini vai ke hari? Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti valitse ystäviään ulkonäön perusteella.

En valikoi ulkonäön perusteella. Lihavat ovat keskimäärin inaktiivisempiä, joten eivät sovi aktiiviseen elämäntyyliini.

Vierailija
230/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Oletko teini vai ke hari? Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti valitse ystäviään ulkonäön perusteella.

En valikoi ulkonäön perusteella. Lihavat ovat keskimäärin inaktiivisempiä, joten eivät sovi aktiiviseen elämäntyyliini.

Harrastan fyysisiä lajeja. En voisi kuvitella, että kaveriporukkani koostuisi lihavista. En sinänsä valikoi ulkonäön perusteella. Haluaisin, että he myös jaksaisivat vanhana harrastaa fyysisiä lajeja.

Vierailija
231/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole. Tunnen joitakin hyvinliikunnallisia hyväkuntoisia lihavia.

Vierailija
232/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä menee tässä ketjussa ylipainon raja, mutta moni tukeva liikkuu oikeasti paljon ja ymmärtää ravitsemuksesta paljon. Itse kuulun näihin, välillä olen saanut painoa hyvin poiskin, mutta sen poissa pitäminen on todella työn takana, koska jokainen suupala pitäisi syödä oikeasti tiedostaen myös arjen kiireiden keskellä. Suurin osa laihduttajista ei pitkällä aikavälillä onnistu millään konsteilla pitämään painoa poissa.

Vierailija
233/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin. 

On myös osoitettu, lihavuus kiihdyttää aivojen ikääntymistä.

https://psychcentral.com/blog/how-obesity-affects-the-human-brain#4

...joten kaikkia lihavia voidaan huoletta pitää oletusarvoisesti tyhminä MOT - tai näinhän tämän moni automaattisesti tulkitsee.

Terv. BMI 49, ÄO 144

Vierailija
234/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pyöräillyt tänä vuonna tähän mennessä 4000 km, salia lisäksi 2-3 kertaa viikossa, fyysinen työ, jossa kokopäivä jalkojen päällä, nostelua. BMI 31.

Vierailija
235/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden totuuden. Kaikki me kuollaan, oltiin hoikkia tai lihavia tai jotain siltä väliltä.

Mutta on kiva olla kuitenkin hyvässä kunnossa sen ajan mitä elää, vai mitä. Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän ylipaino rupeaa rajoittamaan jo ihan normaalia elämistä. En minä halua olla keski-iässä käytännössä rullatuolipotilas kun ei pysty kävelemään edes 100m.

Pyörätuolissa istuu myös hoikkia ihmisiä.

Vierailija
236/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D

Olet väärässä. Sinä esimerkiksi olet jo lähtökohtaisesti hyvin tyhmä persoona ja sitten vielä lihava, niin tyhmyytesi vain korostuu. Sinusta ei saisi laihduttamallakaan seksikästä.

Vierailija
237/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän myös alkoholistit ja huumeriippuvaiset leimataan kokonaan sen mukaan, vaikka olisi millainen loistotyyppi muuten. Ja mt -ongelmaiset. Se on ihan yleinen haukkumasana, vaikka kyseessä sairaus jota ei ole itse millään tavalla aiheuttanut. Että ei lihavia sen huonommin kohdella. Ihmiset on julmia.

Vierailija
238/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin. 

...joten kaikkia lihavia voidaan huoletta pitää oletusarvoisesti tyhminä MOT - tai näinhän tämän moni automaattisesti tulkitsee.

Terv. BMI 49, ÄO 144

Missä väitin, että KAIKKI lihavat ovat tyhmiä? Siteerasin tutkimuksia, joiden mukaan lihavilla on KESKIMÄÄRIN matalampi ÄO. Herää kyllä kysymys omasta ÄO:stasi, jos et tuota ymmärtänyt.

Vierailija
239/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin nuori ja normaalipainoinen. Hankala sairastelukierre sai minut laihtumaan runsaasti. Kun pääsin vihdoin ihmisten ilmoille varsin kalpeana ja heikkona, monet tulivat onnittelemaan.

Hätyyttelin alipainon rajaa ja hädintuskin jaksoin seisoa. Mutta ei se mitään! Olinhan lainha ja onnistunut!

Tärkeintä on, et itsestään tuntuu hyvältä. Huomaa kuinka piittaamattoman ulkonäkökeskeisiä ihmiset ovat.

Läskiys EI VOI tuntua hyvältä. Itsepetosta väittää, että lihavana olisi hyvä olla. Ahdistaa ajatuskin.

Läskiyden ja laihuuden tunne on lopulta vain korvien välissä. Olen lihava ja olen ollut myös hoikka ja hyväkuntoisempi. Minusta tuntuu nyt paremmalta ja kevyemmältä kuin silloin hoikkana. Minusta tuntui silloin raskaalta koska voin henkisesti huonosti. Tällä hetkellä voin henkisesti erittäin hyvin eikä lihavuuteni vaikuta minuun oikeastaan millään tavalla. Lihavuuden leimaaminen joksikin hirvittäväksi asiaksi ja laihuuden pitääminen normaalina on vaan psykologista harhaa. Muutenkin äärimmäisen pinnallista keskittyä pelkästään ulkonäköön. Olemmeko esineitä ? Näitä esineitä täällä vauvapalstalla tuntuu kyllä paljon huutelevan

Vierailija
240/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. BMI 49, ÄO 144

Miksi väität sellaista, mitä tuon kommentin kirjoittaja ei sanonut? Hän ei missään vaiheessa väittänyt, että KAIKKI lihavat ovat tyhmiä.