Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Kaikki nämä keskustelut on mielessä huonoja, kaikki jotka puolustelevat ylipainoa ja selittelevät ummet ja lammet sen puolesta ovat itse ylipainoisia tai huomattavan ylipainoisia.
Eniten häiritsee lannistajat jotka omalla asenteella haluavat muidenkin vain luovuttavan, ilmeisesti heille on henkisesti helpompaa jos kaikki muutkin ovat lihavia, eivätkä pidä huolta terveydestään, saati liikkuvat.
Eli terapeuttien ylibuukatuissa varauskirjoissa ei ole kuin lihavia ihmisiä :D ! Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuutta pitäisi paheksua samalla tavalla kuin huumeiden käyttöä, alkoholin liika käyttöä ja tupakointia. Ei suinkaan hyväksyä ja ymmärtää epäterveellistä elämää ja joka maksaa veronmaksajille aivan tolkuttomia summia.
Mikäs siinä maksaa ? Itse olen lihava eikä minulla ole mitään perussairauksia, lääkityksenä vain uneen ja mielialaan vaikuttavat lääkkeet (adhd), minulle ei ole edes autoa vaan pyöräilen joka paikkaan. Terve olen ja energiaa riittää. Joten mikä siinä lihavuudessa muka maksaa tolkuttomia summia ?
Naisista tulee monesti siis tyhmiä raskauden jälkeen. Fiksu nainen muuttuu vajaaksi koska ei laihduta itseään takaisin ihmisen näköiseksi. Laiskuudesta vain kiinni.
Sanotteko ns. lihavalle suoraan lihavuudesta ja lihavuuden mahdollisista haitoista? Vai täällä netissäkö annatte kuukua? Ystäväpiiriinne tuskin kuuluu ylipinoista esim. 5 kg painoa liikaa?
Koska en viehäty ylipainoisista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan.
Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.
Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!
Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seuraa, vaikkeivät sitä tietenkään julkisesti myön
Moniko lihava haluaa lähteä uimaan julkiselle uimarannalle, pitkälle kävelyretkelle luontoon tai potkimaan palloa kavereitten kanssa jos on rapakunnossa?
Ahdasmielisten takia ei varmaan monikaan, voitte peiliin katsoa mistäköhän lihavuus pääsee äitymään, kun kyyläätte ja halveeraatte ala-arvoisesti minkä kerkiätte.
Lihavuus on laiskuutta! Itse aiheutettu tila, josta ei viitsitä pyristellä pois. Runsas ylipaino kertoo siis kurittomuudesta, liikkumattomuudesta ja sitkeyden puutteesta. Kaikki läskit voivat laihtua jos todella sitä haluavat.
Hoikka kaveri sairastui työuupumukseen ja saikutti pitkään. Eipä sekään halpaa touhua ollut. Korkeakoulutettu ihminen. Ei ratkaissut hoikkuus nyt kaikkia ongelmia.
:D
Vierailija kirjoitti:
Naisista tulee monesti siis tyhmiä raskauden jälkeen. Fiksu nainen muuttuu vajaaksi koska ei laihduta itseään takaisin ihmisen näköiseksi. Laiskuudesta vain kiinni.
Lihavuus ei aiheuta tyhmyyttä, tyhmyys aiheuttaa lihavuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoikat on superihmisiä. Eihän niillä ole sitten ongelmia eikä sairauksia. Täydellisiä ihmisiä. Ei terapeuttien tarvetta kun hehän ovat hoikkia ja täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mielen ja luonteen heikkouksia niin kuin lihavilla. Hoikkuus ratkaisee kaikki maapallon ongelmat! Kunhan ollaan hoikkia ja treenataan takapuolia niin kyllä se maailma siitä paranee!
Voi jeesus!
Ei kukaan ole väittämässä, että hoikat olisivat täysin terveitä. Mutta hoikat ovat tilastollisesti merkitsevästi terveempiä ja älykkäämpiä kuin lihavat. Se ei tarkoita, ettei voisi tyhmiä hoikkia tai älykkäitä lihavia, mutta keskimäärin hoikat elävät terveemmän ja onnellisemman elämän ja ovat paremmin koulutettuja.
Ja linkit kehiin. Mielellään vertaisarvioituja tutkimuksia.
se kertoo ihmisestä. toisille elämässä luovuttaminen on vastenmielistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoikat on superihmisiä. Eihän niillä ole sitten ongelmia eikä sairauksia. Täydellisiä ihmisiä. Ei terapeuttien tarvetta kun hehän ovat hoikkia ja täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mielen ja luonteen heikkouksia niin kuin lihavilla. Hoikkuus ratkaisee kaikki maapallon ongelmat! Kunhan ollaan hoikkia ja treenataan takapuolia niin kyllä se maailma siitä paranee!
Voi jeesus!
Ei kukaan ole väittämässä, että hoikat olisivat täysin terveitä. Mutta hoikat ovat tilastollisesti merkitsevästi terveempiä ja älykkäämpiä kuin lihavat. Se ei tarkoita, ettei voisi tyhmiä hoikkia tai älykkäitä lihavia, mutta keskimäärin hoikat elävät terveemmän ja onnellisemman elämän ja ovat paremmin koulutettuja.
Ja linkit kehiin. Mielellään vertaisarvioituja tutkimuksia.
Tämän linkin alaosassa on linkit useisiin tutkimuksiin, jotka todistavat, että lihavilla on keskimäärin hoikkia matalampi ÄO. Annoin sen jo aikaisemmin.
https://psychcentral.com/blog/how-obesity-affects-the-human-brain#2
Mikä pakko on kerralla ajaa 80 km ja todeta olevansa parempi ja nopeampi kuin hieman ylipainoinen henkilö. Mitä sinne fittnesstudioon hetkuttamaan, että takapuolen lihakset vahvistoisivat. Sitten kun pitäisi puutarhatöitä tehdä muutama päivä niin jo tunnin päästä tämä fittness friikki on jo ihan loppu.
Kontrollia siihen mitä osia hetkuttaa, työn teko puutarhassa ja marjastamassa on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuutta pitäisi paheksua samalla tavalla kuin huumeiden käyttöä, alkoholin liika käyttöä ja tupakointia. Ei suinkaan hyväksyä ja ymmärtää epäterveellistä elämää ja joka maksaa veronmaksajille aivan tolkuttomia summia.
Mikäs siinä maksaa ? Itse olen lihava eikä minulla ole mitään perussairauksia, lääkityksenä vain uneen ja mielialaan vaikuttavat lääkkeet (adhd), minulle ei ole edes autoa vaan pyöräilen joka paikkaan. Terve olen ja energiaa riittää. Joten mikä siinä lihavuudessa muka maksaa tolkuttomia summia ?
Kaikesta päätellen olet suhteellisen nuori, etkä ehkä hahmota miten kaikki sinussa vanhenee ja rapistuu aikaisemmin kuin ilman lihavuutta (sinun termisi). Hienoa jos nyt ei ole mitään sairauksia, mutta kun samalla keholla pitäisi mennä koko elämä, eikä sen soisi päättyvän tuskallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
😂😂😂 Joo-o, me naiset emme tosiaan omista omia vartalojamme vaan meidän pitää laittaa ne näyttämään hyviltä teidän miesten silmissä
Oksettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla on tutkitusti myös keskimäärin matalampi tunneäly kuin laihoilla.
Tätä ketjua lukiessa voi sanoa, että olet täysin väärässä. Kukaan ei ole niin törkeä ja epäempaattinen kuin hoikka/normaali painoinen toisia haukkuva ääliö.
Kiistätkö satunnaistetut tutkimustulokset? Tämä ketju ei käsittääkseni vastaa millään tavoin tieteellistä tutkimusta.
Yksi linkki yhteen artikkeliin ei ole mikään kiistaton tutkimustulos. Ei, vaikka Bmi:si olisi 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
😂😂😂 Joo-o, me naiset emme tosiaan omista omia vartalojamme vaan meidän pitää laittaa ne näyttämään hyviltä teidän miesten silmissä
Oksettavaa
ihan samanlailla me miehet yritetään :D niin se vaan menee jos halut puolisos päästä valitteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus!
Ja linkit kehiin. Mielellään vertaisarvioitu
Uskon jos on suomalainen tutkimus ja kattaa laajasti ja alueellisesti.
No yleensä akateeminen opiskelu ja työura kuten poliittinenkin menestys vaativat älyllistä kapasiteettia. Miten he ovat menestyneet, jos ovat kerta keskimääräistä tyhmempiä lihavuuden vuoksi?