Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
141/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.

Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?

Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?

Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?

Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?

Oletko ajatellut, että olen nimenomaan siksi ylipainoinen, että silloin olen turvassa miehiltä? Ei tarvitse kokea ahdistelua jne ollenkaan. Minä en ole olemassa miellyttääkseni miehiä, vaan ihan itseäni varten.

Ymmärrän hyvin naisia, jotka mieluummin kohtaavat karhun kuin miehen.

Keksipä nyt oikeesti parempi syy. Et kai itsekään usko tuohon? Että mieluummin otat huonon kunnon, terveysvaivat ja rumemman vartalot ihan vaan että saat olla turvassa miehiltä? Tuollalaillaki mielytät itseäsi enemmän kuin hyvinvoiva, terveenä ihmisenä?

Vierailija
142/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla on tutkitusti myös keskimäärin matalampi tunneäly kuin laihoilla.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30149278/

ohhohh taas ihan vikaan. Tunneälyä ei tunnu nykyään olevan kenelläkään riittävästi. Tunneäly on kaunis asia, ja monet saavuttavat sen vasta kiukuttuaan ja vastustettuaan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Sitten myöhäisellä iällä mieli antaa periksi ja tunteet tulevat esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkkarit ovat poikkeuksetta hoikka joten heillä elämänhallinta kuosissa.

Senku meette hakemaan teille ne hoikat narkomaani kumppanit :)

Etkö nyt oikeasti ymmärtänyt tuota ylläolevaa viestiä? 

Vierailija
144/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se hoikkuuden ja ulkonäöon korostaminenkin joku sairaus ole? Kontrollifriikkejä onnettomia ihmisriepuja jotka ei roskikselle voi ilman pakkelikerrosta mennä. Tai jätskituuttia syödä kesähelteellä koska kalorit. Sairastahan tuokin on!

Vierailija
145/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nikotiinituotteet on suuri kansanterveydellinen ongelma. Ja punaisen lihan ja makkaroiden säännöllinen syöminen. 

Mutta kas, niitä käyttäviin ei tällaista "kansanterveydellistä raivoa" kuitenkaan kohdistu!

Juuri niin! Ja miksi ollaan hyvin hiljaa siitä, millaiset kustannukset alkoholi aiheuttaa vuosittain. Mutta jostain syystä vain ylipainoiset ovat sallittua riistaa vihaajille 🙄

Alkoholin suurkulutus on myöskin ollut medioissa. Terveyskeskuksissa otettiin hiljattain  audit-testit käyttöön joka potilaalle. Toisaalla taas keskustellaan siitä, onko ok että lääkäri mainitsee ylipainon.

Alkoholin suurkulutusta helpotetaan. Jatkuvasti vaan entistä tiukempia litkuja tulee lähikauppoihin. Siinä ne terveydenhuollon kulut nousevat. Hirvittää katsoa kaupassa kuinka nuoret ja jopa eläkeläiset lastaa ostoshihnalle kasapäin alkoholia.

Vierailija
146/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin. 

On myös osoitettu, lihavuus kiihdyttää aivojen ikääntymistä.

https://psychcentral.com/blog/how-obesity-affects-the-human-brain#4

Ajatella ja maailma on silti pullollaan lihavia korkeissa poliittisissa viroissa ja valtioiden hallinnoissa puhumattakaan muista akateemisista viroista.

Niin? Miten tämä liittyy siteraukseeni siitä, että lihavilla on keskimääräistä matalampi ÄO? 

Vierailija
147/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä outoa toisinaan olla 48v paremmassa kunnossa kuin suurin osa nuorista joita näkee ulkona. Ihan vain perusliikkumisella ja katsoo mitä syö riittää kunnossa pysymiseen. Ei siitä pääse yli eikä ympäri, ihmiset on nykyään todella lihavia, eivätkä he välitä. On myös harhaluulo kuvitella kuinka siitä ei tule ongelmia, joillakin ne tulevat aikaisemmin joillakin myöhemmin.

Tuliko hyvä mieli kun pääsit haukkumaan ylipainoisia? Ihmetyttää että tuohon ikään mennessä et ole tuon fiksumpi. 

Vierailija
148/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!

Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seuraa, vaikkeivät sitä tietenkään julkisesti myönnä. Kun katsoo, millaisia ihmisiä istuu ravintoloissa keskenään, niin kyllä aika usein hoikat istuvat keskenään. Lihavuus on usein markkeri muista luonteenpiirteistä, jotka ovat luotaantyöntävämpiä kuin lihavuus sinänsä.

Sinusta tulee Highschool Mean Girls vibat.

Sinä nostat itsesi sekä pinnallisuutesi liian korkealle jalustalle. Et varmaan ole aikuinen, sinulla on paljon opittavaa ja kasvamista. 

Sivusta

Vierailija
149/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa voi sanoa, että olet täysin väärässä. Kukaan ei ole niin törkeä ja epäempaattinen kuin hoikka/normaali painoinen toisia haukkuva ääliö.

Kiistätkö satunnaistetut tutkimustulokset? Tämä ketju ei käsittääkseni vastaa millään tavoin tieteellistä tutkimusta.

Vierailija
150/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se hoikkuuden ja ulkonäöon korostaminenkin joku sairaus ole? Kontrollifriikkejä onnettomia ihmisriepuja jotka ei roskikselle voi ilman pakkelikerrosta mennä. Tai jätskituuttia syödä kesähelteellä koska kalorit. Sairastahan tuokin on!

Ei ole. Paljon sairaampaa on elää ilman mitään kontrollia ja laittaa suuhun kaikki mitä haluaa.

Vierailija
151/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lihavuus ei ole rotu eikä (ainakaan virallisesti) uskonto, niin on merkillistä miten sitä toisinaan puolustetaan vastaavalla retoriikalla.

Vierailija
152/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän ikuinen väittely...

Jos laihana pysyminen olisi niin hirveän helppoa, eikö me kaikki oltaisi laihoja?

Kaikki on aina tekosyytä... Minun lihomiseni johtui masennuksesta joka johtui sairastelusta ja seksuaalisesta ahdistelusta työpaikalla. Kumpikin yhdessä (masennus ja keuhkosairaus) aiheutti sen etten liikkunut ja lääkitsin pahaa henkistä oloani syömällä ja juomalla. Se oli ainoa asia minun elämässäni silloin mikä toi jonkinlaista mielihyvää. 

Minua arvosteltiin paljon painoni vuoksi. Ei haluttu tietää mikä oli se juurisyy lihomiselleni, laiskuushan se toki kaikkien mielestä on. Kunnes arvostelijoillakin terveydentilan heikettyä nousi paino niin sitä ymmärrystä alkoi hieman löytyä. Mutta vain hieman. 

Nyt kun sairaus on selätetty vuosien jälkeen, pääsen taas liikkumaan ja harrastamaan. Työpaikka vaihtui ja jäi sitä myöten ahdistus taakse. Paino jännästi putoaa. Kaikki olettaa että nyt se salaatti vaan maistuu paremmin, vaikka kyse ei ole siitä.

Lihomiseni myötä olen alkanut vihata ihmisiä enemmän kun se ihmisten ilkeys lyötiin kasvoille.

Vierailija
153/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin. 

On myös osoitettu, lihavuus kiihdyttää aivojen ikääntymistä.

https://psychcentral.com/blog/how-obesity-affects-the-human-brain#4

Ajatella ja maailma on silti pullollaan lihavia korkeissa poliittisissa viroissa ja valtioiden hallinnoissa puhumattakaan muista akateemisista viroista.

Niin varmaan hoikat noita linkkejäkin levittelevät tänne pistämällä lihavat huonoon valoon, koska ovat niin fiksuja kato.. xD

Vierailija
154/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pukeutuisin erityisen huomiotaherättävästi? Miksi minun pitää pitää avonaisia puseroita, että oikein kaiukki pullistuu. Laihat ne takapuoltaa paisuttavat, siis ottavat implantteja ties minne. Laihat ne turvottavat huulensa ja poskipäänsä. Ja vaateus on niin niukkaa, että ihan on hygienia katkolla.

Ketä vartn laihat tätä tekevät?

Vierailija
155/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin.  Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.

Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.

Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.

Lihavilla on laihoja enemmän nivel

Laihat elävät yleensä vanhemmiksi, joille heille ehtii tulla erilaisia vanhuuden vaivoja korkeassa iässä sillä he eivät ole kuolla kupsahtaneet ennen aikaisesti. Dementian yleistyminen johtuu väestön aiempaa korkeammasta keski-iästä kun 60-vuotiaat eivät ole vielä toinen jalka haudassa kuten aiemmin. Nykyisin alle 60-vuotiaana menehtynyttä julkkista voi pitää yllättävänä poismenona jollei tälle ole mitään synkkää päihdehistoriaa viinan ja huumeiden kanssa takana.

Vierailija
156/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hoikat on superihmisiä. Eihän niillä ole sitten ongelmia eikä sairauksia. Täydellisiä ihmisiä. Ei terapeuttien tarvetta kun hehän ovat hoikkia ja täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mielen ja luonteen heikkouksia niin kuin lihavilla. Hoikkuus ratkaisee kaikki maapallon ongelmat! Kunhan ollaan hoikkia ja treenataan takapuolia niin kyllä se maailma siitä paranee!

Voi jeesus!

Vierailija
157/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!

Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seu

En usko. Lähinnä katson, että lihavista ei ole seuraa liikunnalliseen ja aktiiviseen elämäntapaani. En ole koskaan jutellut asiasta ystävieni kanssa, mutta uskon, että lihavien voisi olla vaikea pysyä perässämme, kun teemme pitkiä pyöräretkiä ja käymme sen jälkeen viinibaareissa.  

Vierailija
158/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa voi sanoa, että olet täysin väärässä. Kukaan ei ole niin törkeä ja epäempaattinen kuin hoikka/normaali painoinen toisia haukkuva ääliö.

Kiistätkö satunnaistetut tutkimustulokset? Tämä ketju ei käsittääkseni vastaa millään tavoin tieteellistä tutkimusta.

Tunneäly? Onko se sitä samaa mistä vaikka Purra tai Koski ovat tunnettuja. Räsänenkin vetelee samoilla linjoilla. 

Vierailija
159/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nikotiinituotteet on suuri kansanterveydellinen ongelma. Ja punaisen lihan ja makkaroiden säännöllinen syöminen. 

Mutta kas, niitä käyttäviin ei tällaista "kansanterveydellistä raivoa" kuitenkaan kohdistu!

Juuri niin! Ja miksi ollaan hyvin hiljaa siitä, millaiset kustannukset alkoholi aiheuttaa vuosittain. Mutta jostain syystä vain ylipainoiset ovat sallittua riistaa vihaajille 🙄

Alkoholin suurkulutus on myöskin ollut medioissa. Terveyskeskuksissa otettiin hiljattain  audit-testit käyttöön joka potilaalle. Toisaalla taas keskustellaan siitä, onko ok että lääkäri mainitsee ylipainon.

Alkoholin suurkulutusta helpotetaan. Jatkuvasti vaan entistä tiukempia litkuja tulee lähikauppoihin. Siinä ne terveydenhuol

Ei ne alkkikset mitään erikoisoluita ostele vaan ihan niitä halvimpia bulkkilaagereita mitä on kaupan hyllyillä aina ollut tai sitten hakevat alkosta sen halvimman pullon viinaa minkä löytävät

Vierailija
160/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hoikat on superihmisiä. Eihän niillä ole sitten ongelmia eikä sairauksia. Täydellisiä ihmisiä. Ei terapeuttien tarvetta kun hehän ovat hoikkia ja täydellisiä ihmisiä joilla ei ole mielen ja luonteen heikkouksia niin kuin lihavilla. Hoikkuus ratkaisee kaikki maapallon ongelmat! Kunhan ollaan hoikkia ja treenataan takapuolia niin kyllä se maailma siitä paranee!

Voi jeesus!

Ei kukaan ole väittämässä, että hoikat olisivat täysin terveitä. Mutta hoikat ovat tilastollisesti merkitsevästi terveempiä ja älykkäämpiä kuin lihavat. Se ei tarkoita, ettei voisi tyhmiä hoikkia tai älykkäitä lihavia, mutta keskimäärin hoikat elävät terveemmän ja onnellisemman elämän ja ovat paremmin koulutettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan