Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
621/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on siitä ikävä, että kaikki kehon ja kasvojen kauniit piirteet peittyy sen alle. En ole koskaan nähnyt ihmistä, joka olisi ylipainoisena paremman näköinen kuin normaalipainoisena tai hoikkana. Ja tähän voisi vielä lisätä sen totuuden, että valtaosa (etenkin nuoremmista) salilla käyvistä ihmisistä käy siellä pelkästään ulkonäkönsä takia vaikka kuinka jaksavat löpistä mukamas terveydestä.

Jos hoikka tarkoittaa alipainoista tai normaalipainon alalaidassa olevaa, niin moni heistä olisi paremman näköinen lihavampana. Erityisesti keski-iässä ja sen jälkeen ero on huomattava. Nuorena lähes kaikki ovat kauniita painosta riippumatta.

Vierailija
622/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa joka näkyy tässäkin keskustelussa on selvästi vihan ilmapiiri niitä kohtaan jotka haluavat pysyä kunnossa. Raivon vallassa poljetaan jalkaa lattiaan ja näppäimistö sauhuaa kun he kovaan ääneen kertovat kuinka kenenkään ei kannata tehdä mitään oman terveytensä ja hyvinvointinsa eteen, mikään ei kuulemma toimi.

Joten voi syödä hyvällä omalla tunnolla 5 kiloa herkkuja joka päivä, asiantuntijatkin kuulemma näin sanoo ja oli joku tutkimuskin kuinka ihminen lihoaa kuulemma takaisin kun lopettaa tervellisen syömisen ja liikkumisen, alkaa taas syömään 5 kiloa herkkuja joka päivä eikä poistu kotoa mihinkään.

Kuinka hölmöjä ihmiset oikeasti on, ei se ole mikään argumentti sen puolesta ettei kannata liikkua ja syödä terveellisesti, jos sinä hetken aikaa sitä kokeilet ja rupeat mättämään herkkuja taas entiseen malliin parin kuukauden päästä. Jos jatkaisit terveelli

Ravitsemustieteilijät, jotka lukevat työkseen tutkimuksia ja jopa arvioivat niitä, ovat sitä mieltä että itsekuri ei ole vastaus lihavuuden hoitoon. Pitää syödä sellaista ravintoa ja siten, ettei itsekuria tarvita. Itsekuriin pohjautuva laihdutusyritys on jo lähtiessään tuomittu repsahtamiseen. Kukaan ei voi taistella nälkää vastaan loputtomasti, ihmisen fysiologia on sellainen. Nämä ovat siis ravitsemustietelijän näkemyksiä, jotka pohjautuvat tutkittuun tietoon sekä käytännön potilastyöhön.

Tähänkin ryntää joku väittämään vastaan, koska se on vain niin mukava ajatella omaavansa niin paljon enemmän itsekuria kuin joku ällöttävä lihava ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.

Ei ois velkaa yhtään  ilman lihavia.

Uskallan väittää että kaikki tapaturmat leikkauksineen, kipsauksineen ja kuntoutuksineen maksaa huomattavasti enemmän kuin yksi lääkeresepti esimerkiksi kakkostyypin diabetekseen. Sen reseptin vuoksi ei tarvitse olla yhtään työpäivääkään pois töistä. Miksi ei hyökätä skuuteilla, pyörillä ja autoilla liikkuvia kohtaan? Kävelijätkin kompuroi ja katkoo luitaan. Vaikkeivät olisi yhtään ylipainoisia. Lisäksi surkeasti alipainoisilla tulee viimeistään eläkeiässä osteoporoosi, joka sekään ei ole halpa hoidettava.

Oletko noin tyhmä? 

Liikunta ja kävely ovat LÄÄKKEITÄ ja ennaltaehkäisyvälineitä lihavuuteen. Lääkkeillä on haittavaikutuksia, mutta

2-tyypin diabetes vaatii säännöllisiä laboratoriokokeita, käyntejä diabeteshoitajalla/ ravitsemusterapeutilla ja lääkäriäkin tarvitsee vaivata ainakin reseptejä uusittaessa (lääkärin aikaa menee tällöinkin laboratoriotuloksien tarkastamiseen/tulkitsemiseen). Usein 2-tyypin diabetes johtaa myös muihin hoidettaviin sairauksiin ainakin niissä tapauksissa, kun lääkkeet eivät yksin auta eikä potilas noudata ruokavalio- ja liikuntasuosituksia. Aika kallis sairaus 2-tyypin diabetes on ja turhan moni sairastaa tätä tautia jonka moni myös pystyisi jos haluaisi selättämään täydellisillä ja pysyvillä elämäntapamuutoksilla.

Vierailija
624/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemustieteilijät, jotka lukevat työkseen tutkimuksia ja jopa arvioivat niitä, ovat sitä mieltä että itsekuri ei ole vastaus lihavuuden hoitoon. Pitää syödä sellaista ravintoa ja siten, ettei itsekuria tarvita. Itsekuriin pohjautuva laihdutusyritys on jo lähtiessään tuomittu repsahtamiseen. Kukaan ei voi taistella nälkää vastaan loputtomasti, ihmisen fysiologia on sellainen. Nämä ovat siis ravitsemustietelijän näkemyksiä, jotka pohjautuvat tutkittuun tietoon sekä käytännön potilastyöhön.

Tähänkin ryntää joku väittämään vastaan, koska se on vain niin mukava ajatella omaavansa niin paljon enemmän itsekuria kuin joku ällöttävä lihava ihminen.

Olen itse onnistunut pääsemään normaalipainoon ja saanut terveyteni kuntoon itsekurilla, joten minulle on aivan sama lyötkö minua tutkimuksilla päähän ja luulet olevasi niin kovin oikeassa. Meitä on paljon, muutos lähtee korvien välistä. Olet tyypillinen lannistaja joka haluaa ihmisten vain luovuttavan, eikä kukaan saisi tehdä mitään, koska sinä olet niin päättänyt tutkimuksinesi ja "asiantuntijoiden" kanssa.

Arvostan huomattavasti enemmän ihmisiä jotka tekevät ja edes yrittävät, kuin ihmisiä jotka ei tee mitään ja ovat jo luovuttaneet. Kukaan ei koskaan saa mitään aikaiseksi, jos ei tee ikinä mitään, se on ainakin varmaa.

Vierailija
625/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse onnistunut pääsemään normaalipainoon ja saanut terveyteni kuntoon itsekurilla, joten minulle on aivan sama lyötkö minua tutkimuksilla päähän ja luulet olevasi niin kovin oikeassa. Meitä on paljon, muutos lähtee korvien välistä. Olet tyypillinen

No niin, vastaus tulikin sieltä ilman että tarvitsi kysyä, jos olet tämä sama joka jatkaa tätä ylipainoisten haukkumista tässä ketjussa. Olet siis itse entinen ylipainoinen. Tässä on sama ilmiö kuin entisillä tupakoitsijoilla ja alkoholisteilla. Saarnataan muille asiasta mistä on itse selviydytty. Kaipa se on ihan asiaankuuluvaa, olen joskus itsekin sortunut samaan, mutta häpeän sitä syvästi nykyään.

Vierailija
626/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tutkimukset sanoisivat että vain 1/10 tai 2/10 onnistuu on sekin huomattavasti parempi kuin ei mitään, niin että luovuttaa edes yrittämättä. Mitä useampi yrittää, sen useampi myös onnistuu ihan lukumääräisesti.

Vierailija
627/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku luulee, että ketjussa keskustelee vain yksi ihminen, hän on nimennyt sen lihavien haukkujaksi. Voi kuinka söpöä. Ei riitä että valehtelee itselleen kaikesta muusta mikä liittyy terveyteen ja painoon, itsepetos jatkuu loputtomiin.

Vierailija
628/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo oli jossain et vappu pimiä on pudottanu kiloja ruokaremontilla.

Vierailija
629/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku luulee, että ketjussa keskustelee vain yksi ihminen, hän on nimennyt sen lihavien haukkujaksi. Voi kuinka söpöä. Ei riitä että valehtelee itselleen kaikesta muusta mikä liittyy terveyteen ja painoon, itsepetos jatkuu loputtomiin.

Ei luule. Siinä on sana jos. Jos olet se sama. Ehkä olisi pitänyt käyttää sanaa saarnaaja eikä haukkuja, se kuitenkin joka tuo esiin faktoja joita ylipainoisten on välttämätöntä tietää ja kritisoi sitä, kuinka ylipainoiset eivät kestä faktoja kuinka ovat esim keskimääräistä tyhmempiä ja kuluttavat miljardeja terveydenhuoltomenoista.

Jos et ole sama, niin sittenhän asia ei koskenut sinua

Vierailija
630/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lihavat ihmiset kuten tässäkin ketjussa haluavat, että muut eivät edes yritä tulla parempaan kuntoon, koska on heille helpompaa elää kun muutkin on lihavia niinkuin he. Joten lihavuudesta halutaan tehdä uusi normi, oli se kuinka epäterveellistä tahansa. Sentakia meillä on ihan kansanliikkeitä ja muita ryhmiä joiden elämäntehtävä on kertoa lihavuuden ihanuudesta, kehopositiivisuudesta ja muusta hölynpölystä. Älä tee mitään, vaikka hukkuisit kotona pizzalaatikoihin ja hädintuskin jaksat viedä roskapussia omin jaloin ulos, on se vain ihanaa positiivista elämää, näin he sinulle kertovat.

Heillä on tutkimukset ja kehopostiivisuus expertit ja muut tukenaan jotka kertovat samaa, älä tee mitään vaikka olisit puolikuollut, mitään ei kuulemma kannata tehdä.

Vierailija
631/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin senjälkeen tavoitteeseen ja saavutin pysyvän muutoksen, kun tein elämäntapamuutoksen, siis pysyvän ja pyrin pitämään siitä kiinni. Enkä usko, että mikään muu auttaa kovin monia muitakaan, elämänmittainen elämäntapamuutos kaikkeen, syömiseen, liikkumiseen jne..Jos retkahdan vanhaan, luulen että jo puolessa vuodessa tulokset ovat järkyttäviä, niin epäterveellistä syömiseni oli, ihan jo määrän suhteen ja liikkumattomuuden. On vain tiedostettava, että vanhaan ei voi palata, iskostettava se päähän.

Vastauksena tuohon pitkään kommentiin (Raisa Omaheimo) jota ei voi lainata, koska tämän foorumin lainaaminen on edelleen rikki.

Onneksi olkoon! Sanotaan että elämäntapojen muuttaminen on yhtä vaikeaa kuin uskonnon tai maailmankatsomuksen muuttaminen ja on hienoa että joku pystyy siihen!

Sitä vain vetkuttelee ja miettii että jotain pitäisi tehdä, mutta ei nyt eikä tänään, ja sitten yht'äkkiä tekee sen! Eli menee kauppaan ja ei ostakkaan sidukkaa, pitsaa ja jätskiä vaan jotain terveellistä. Aluksi se tuntuu siltä kuin "sisäinen lapsi" saisi itkupotkuraivarin että mä haluun... Sitten vain huomaa että terveellinen ruoka onkin hyvää.

Mä olen käynyt ton saman läpi. Sitä en osaa sanoa, miksi juuri tuolla hetkellä päätin että nyt tulee stoppi. Miten tuo hetki erosi niistä tuhansista muista hetkistä, jolloin en kyennyt siihen vaikka tiedostin tarpeen? 

Alku oli hankalaa mutta päivääkään en kadu. Ja mulla myös on että takaisin ei ole palaamista. En halua enää sille tielle. 

Vierailija
632/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään ulkoilemassa ja se näky tuolla ulkona on silmiä pistävää, ylipainosten ja huomattavasti ylipainoisten määrä on niin suuri. Tuohon kuntoon kun itsensä päästää, niin siinä on ihan hirvittävä määrä työtä edessä, vuosien aherrus ja pysyvä elämäntapamuutos.

Olisi oikeasti hyvä panostaa myös ennaltaehkäisevään työhön, ihmisten olisi hyvä tajuta jo ajoissa että jotain on tehtävä eikä voi päästää itseään aivan tolkuttomaan kuntoon. Kehopositiivisuus on yksi suurimmista karhunpalveluista mitä länsimaissa on tehty ja selvästi osa ongelmaa, ei huomattavassa ylipainossa ole mitään positiivista.

On aivan selvä, että ylipainosta täytyy pyrkiä pois, lihavuudella on niin suuret haittavaikutukset. On edesvastuutonta uskotella ihmisille, että olisi jotenkin positiivista olla lihava.

Useiden, joskin enimmäkseen hiirissä tehdyissä kokeissa on osoitettu, että lihavuus sotkee kylläisyysjärjestelmän. Eli sitten kun on jo lihava, niin impulssikontrolli heikkenee entisestään, ja monet lihavat varmasti itsekin uskovat, että eivät syö juuri mitään.

Jotain rajaa ihan oikeasti tähän touhuun. 

Mielestäni on edesvastuutonta tulla tänne kitisemään jatkuvasti kuin mikäki yleinen syyttäjä ja vaikka minkälaisista ihme asioista mm. siitä, että  sanottu asioita, joita ei ole esitetty. Kaikenlisäksi jopa ravintolaankin pitäisi tulla lihaville porttikielto, pitäisikö bussiin nousta takaovestakin sisään jne?

Toi paheksunta, mitä täällä pyörii on rasismia. 

Edelleen tää sama p*ska jatkuu, missä lihavuus on jokin se pahin asia maailmassa ja nimenomaan  ylitse kaiken muun, erityisesti naisten lihavuus.

Ja sinulle: Kävin tänään ulkoilemassa ja se näky tuolla ulkona on silmiä pistävää, ylipainosten ja huomattavasti ylipainoisten määrä on niin suuri. Tuohon kuntoon kun itsensä päästää, niin siinä on ihan hirvittävä määrä työtä edessä, vuosien aherrus ja pysyvä elämäntapamuutos.

Ei sitten tullut mieleen ajatella positiivisesti sen suhteen, että käyvät ULKOILEMASSA! Ei tuomitsit heti minkä kerkesit ja tulet tänne purkaa pinnallisuuttasi pistäen vain silmään heidän lihavuuden. TUOMITSIT!

Tuohon kuntoon kun itsensä päästää, niin siinä on ihan hirvittävä määrä työtä edessä, vuosien aherrus ja pysyvä elämäntapamuutos.

Mistä sinä tiedät, että olikohan tämä ulkoilu juuri yksi osa sitä pysyvää elämäntapamuutosta?. Sä et nähnyt mitään positiivista asiassa..

Tuohon kuntoon, kun itsensä päästää. Mistä kukaan tietää sen tarkemmin ylipainoisten tai lihavien elämästä, taustoista, sairauksista, lääkityksistä tai kärsivätkö kivuista, ovatko olleet onnettomuudessa, sattunut tapaturma, toipilaita tai kuntoutumassa jostain.

SINUN TIETENKIN PITI VAIN TUOMITA NÄKEMÄTTÄ ASIAN POSITIIVISUUTTA ULKONA LIIKKUMISEN SUHTEEN, KAIKKI NEGATIIVISUUS VAIN ESILLE.

Vierailija
633/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa joka näkyy tässäkin keskustelussa on selvästi vihan ilmapiiri niitä kohtaan jotka haluavat pysyä kunnossa. Raivon vallassa poljetaan jalkaa lattiaan ja näppäimistö sauhuaa kun he kovaan ääneen kertovat kuinka kenenkään ei kannata tehdä mitään oman terveytensä ja hyvinvointinsa eteen, mikään ei kuulemma toimi.

Joten voi syödä hyvällä omalla tunnolla 5 kiloa herkkuja joka päivä, asiantuntijatkin kuulemma näin sanoo ja oli joku tutkimuskin kuinka ihminen lihoaa kuulemma takaisin kun lopettaa tervellisen syömisen ja liikkumisen, alkaa taas syömään 5 kiloa herkkuja joka päivä eikä poistu kotoa mihinkään.

Kuinka hölmöjä ihmiset oikeasti on, ei se ole mikään argumentti sen puolesta ettei kannata liikkua ja syödä terveellisesti, jos sinä hetken aikaa sitä kokeilet ja rupeat mättämään herkkuja taas entiseen malliin

Siis, painonhallinnassa avainasemassa on ruoan sisältö ja sen verran safkaa aterioilla, että tulee kylläiseksi. Jos laihtumisen edellytys on jatkuva nälkä, on selvää ettei elämäntapamuutos kanna alkua pidemmälle. Mulle terveellisten elämäntapojen noudattaminen on helppoa, sillä pidän kasviksista, mahalaukkuni on pieni ja inhoan makeaa. Saan myös valtavasti iloa ja energiaa liikunnasta. 

Ymmärrän, että on tyystin toisenlaisiakin ihmisiä. Monet eivät ole lapsuudessaan tottuneet kasviksiin, ne eivät maistu ja saattavat aiheuttaa vatsaongelmia. Mahalaukku on monella lihavalla venähtänyt liian suurten ateriakokojen takia. Maha pienenee kyllä, mutta siinä kyllä nälkää on pakko jonkin verran sietää. Makea maistuu monille, eikä suklaata korvaa hedelmä. On myös tieteellisesti todennettu, etteivät kaikki koe liikunnan iloa koskaan. 

Näillä spekseillä painonhallinta on työläämpää, mutta ei mahdotonta. Laihtuminen saattaa riittää joillekin motiiviksi, mutta uskon että useammalle terveenä pysyminen on vahvempi motivaattori. 

Vierailija
634/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lihavat ihmiset kuten tässäkin ketjussa haluavat, että muut eivät edes yritä tulla parempaan kuntoon, koska on heille helpompaa elää kun muutkin on lihavia niinkuin he. Joten lihavuudesta halutaan tehdä uusi normi, oli se kuinka epäterveellistä tahansa. Sentakia meillä on ihan kansanliikkeitä ja muita ryhmiä joiden elämäntehtävä on kertoa lihavuuden ihanuudesta, kehopositiivisuudesta ja muusta hölynpölystä. Älä tee mitään, vaikka hukkuisit kotona pizzalaatikoihin ja hädintuskin jaksat viedä roskapussia omin jaloin ulos, on se vain ihanaa positiivista elämää, näin he sinulle kertovat.

Heillä on tutkimukset ja kehopostiivisuus expertit ja muut tukenaan jotka kertovat samaa, älä tee mitään vaikka olisit puolikuollut, mitään ei kuulemma kannata tehdä.

Aika kummallisten lasien läpi näitä viestejä pitää lukea, että päätyy tuollaiseen käsitykseen. Muutama on tainnut kirjoittaa, että on luovuttanut ja jäänyt suosiolla lihavaksi, kun mikään muutos ei onnistu. Muuten "lihavien kommentointi" on kyllä ollut sitä linjaa, että on painotettu asian olevan monille hyvin haasteellinen - ja kun pelkkä oma kommentointi ei ole riittänyt, niin sitten on pitänyt kaivaa niitä viitteitä esiin.

Itse olen ainakin halunnut vain sanoa näille "se on vain tahdosta ja itsekurista kiinni" -ohjeiden jakajille, että asia ei ole niin yksinkertainen ja pelkään itsekuriin tukeutuminen on yleensä tuomiottu epäonnistumaan. Olisi hyvä, jos kaikki painonsa kanssa kamppalevat ymmärtäisivät tämän ja lopettaisivat itseruoskinnan, jos ja kun se ihmedieetti ylioptimistisilla tavoitteilla taas kerran epäonnistuu - vika ei ole itsekurin puutteessa vaan yleensä siinä, ettei tajuta kuinka suuria muutoksia pitää tehdä ja miten.

Tiedän tämän itsekin ihan hyvin ja ymmärrän vihdoinkin, ettei paino ala putoamaan eikä uusia terveitä elämäntapoja omaksuta pysyvästi ennen kuin on laitettu nukkuminen ja vuorokausirytmi kuntoon, opittu hallitsemaan stressiä, lakattu aliarvostamasta itseään ja omia saavutuksiaan jne.

Vierailija
635/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuusliike pähkinänkuoressa

Vierailija
636/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis, painonhallinnassa avainasemassa on ruoan sisältö ja sen verran safkaa aterioilla, että tulee kylläiseksi. Jos laihtumisen edellytys on jatkuva nälkä, on selvää ettei elämäntapamuutos kanna alkua pidemmälle. Mulle terveellisten elämäntapojen noudattaminen on helppoa, sillä pidän kasviksista, mahalaukkuni on pieni ja inhoan makeaa. Saan myös valtavasti iloa ja energiaa liikunnasta. 

Ymmärrän, että on tyystin toisenlaisiakin ihmisiä. Monet eivät ole lapsuudessaan tottuneet kasviksiin, ne eivät maistu ja saattavat aiheuttaa vatsaongelmia. Mahalaukku on monella lihavalla venähtänyt liian suurten ateriakokojen takia. Maha pienenee kyllä, mutta siinä kyllä nälkää on pakko jonkin verran sietää. Makea maistuu monille, eikä suklaata korvaa hedelmä. On myös tieteellisesti todennettu, etteivät kaikki koe liikunnan iloa koskaan. 

Näillä spekseillä painonhallinta on työläämpää, mutta ei mahdotonta. Laihtuminen saattaa riittää joillekin motiiviksi, mutta uskon että useammalle terveenä pysyminen on vahvempi motivaattori. "

Voi olla tietysti yksillöllistä, mutta olen huomannut vuoropäiväpaastoa aina silloin tällöin harrastavana, ettei nälkää tarvitse pelätä vaan se on ihan normaali hallittavissa oleva tunne. Meidät on vain jotekin opetettu pelkäämään nälkää - pitäisi säännöllisesti napostella välipaloja, ettei vaan tule nälkä, pelätään nälkäkiukkua tms., tulee mukamas huono olo, jos nälkä pääsee yllättämään jne.

Kuitenkin nälkä on ihan normaali olotila, joka on ollut ihmisten arkipäivää ennen nykyistä yltäkylläisyyden aikaa eikä siihen silloin olla kuoltu. Jos ei sairasta mitään diabetestä tms., niin elimistö kyllä hoitaa sen, että verensokeri pysyy riittävän ylhäällä. Mutta ehkä ongelma on siinä, että nälkä tunteena on monelle niin vieras, ettei sitä osata hallita - ja mielessä kummittelevat ne kaikki "puputa säännöllisesti välipaloja" -opetukset.

Vierailija
637/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuusliike pähkinänkuoressa

Hei teinit pois täältä

Vierailija
638/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmien ja yksinkertaisten mielestä näin on. En halua olla tuollaisten tyyppien kanssa missään tekemissä.

Vierailija
639/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestille 625 Olet oikeassa. Luulisi että henkilö joka on itse ollut lihava ja onnistunut laihduttamaan olisi empaattinen lihavia kohtaan, mutta paradoksaalista kyllä, he ovat kaikkein julmimpia. 

Esim. "the biggest looser"-TV-show (suurin pudottaja) trainerina oli pitkään Jillian Michaels. kuuluisa jenkkilän "fitness-kuningatar", jonka jumppavideot oli älyttömän suosittuja. Se, mikä rouvassa pisti silmään oli hänen suoranainen inho kilpailijoita kohtaan. Hän sai jopa varoituksia epäasiallisesta käytöksestä kun hän raivosi näille. Olin aina arvostanut Jilliania mutta hänen halveksiva asenteensa lihavia kohtaan oli "outo". Hän oli joutunut vaihtamaan lapsena koulua ja olemaan koulusta pois koulukiusaamisen ja masennuksen takia. Häntä kiusattiin, koska hän oli hyvin lihava lapsena ja varhaisnuorena. 

Olen huomannut tämän saman kuvion myös muilla fitness-ammattilaisilla joita seuraan. Jos tyyppi on ollut aikaisemmin lihava ja saanut siitä traumoja hän purkaa traumansa lihaviin ikään kuin nyt on hänen vuoronsa olla julma ja sadisti niin kuin hänelle oltiin kun hän itse oli "ällöttävä veltto läski". kun taas sellaiset jotka ovat olleet koko elämänsä hoikkia suhtautuvat kaikkiin kehoihin neutraalisti ja ystävällisesti.

Eli on pieni "red flag" jos traineri on itse ollut aikoinaan huomattavan lihava ja sen takia "syrjäytynyt" tai koulukiusattu ja inhosi ja häpesi kehoaan ja itseään. hän siirtää säkällä vanhat traumansa sinuun ja sinä triggeröit hänen traumojaan.

Vierailija
640/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan taas harvinaisen kuspäistä ja todellisuudesta irtaantunutta kommentointia mukana keskustelussa, palstan päivystävät läskihullut ja -trollaajat vauhdissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi