EU vaatii: suomalaiset saavat ostaa alle 40 muovikassia vuodessa
Huh huh. Röyhkeä vaatimus.
Laskin että ostan noin 240 kassia vuodessa. Ja tietenkään ne eivät päädy mereen tai luontoon.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan huomattavasti enemmän noita muovikasseja kun ne on todella käteviä moneen asiaan. Ja ostan jatkossakin vaikka kuinka feministinen vihervasemmisto muuta vaatisi. En kannata heidän ideologiaa
Vihervasemmistolaisten painoarvo on ihan yhtä pieni kuin persujenkin. Asiasta päättää Kokoomus ja Demarit, joiden yhteenlaskettu kannatus noin 45 prosenttia. Siihen vielä vaikka RKP, jota asia ei kiinnosta hittojakaan, niin enemmistö on siinä. Vihervasemmistolaiset ja persut voivat polkea jalkaa niin paljon kuin ikinä huvittaa.
jos tuolla olisi pelkkiä kokkareita, ei tällaisia typeryyksiä esitettäisi. Sylttytehdas löytyy vihervasemmiston ääliöistä
Sen lisäksi luovuttaisiin työehtosopimusten yleissitovuudesta, poistettaisiin irtisanomissuoja sekä aloitettaisiin asteittainen sosiaaliturvan alasajo. Käytännössä näin ei kuitenkaan tapahdu, koska näille asioille on liian vähän kannatusta.
Käyttääkö joku vielä muovipusseja?
Hyvä päätös, muovi pilaa luonnon. Voisi olla 0 muovipussia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuota voidaan valvoa? Kassa vaatii henkkareiden näyttämistä ja pitää jotain kirjaa kuinka monta pussia kukin asiakas on ostanut 🤣
Digieuro/digi id/digilompakko. Helposti totteutettavissa, sun "rahas" vaan ei anna ostaa, jos he niin haluavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamme varmaan noin 200-300 muovipussia vuodessa. Joka kerta kun käy kaupassa ainakin yhden. Eikä lopeteta. Muovipussi on ekologisempi kuin kangaskassi. Tutkitusti.
ei mite...se kangaas kun on itsellä valmiina kangasvarastossa ja rihmaa ompeluun sekä kone jolla sen pyöräyttää, kestää ainakin 10v
Tämä, esim, vanhoista verhoista olen ommellut monet kauppakassit, mitenkä ne muka ovat vähemmän ekologisia,
En ole ostanut kymmeniin vuosiin muovikasseja.
Kohta EU määrää kuinka monta kertaa saa käydä wc:ssä. Ja suomalaiset kuuliaisena kansana noudattavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöähän se on ostaa muovikasseja. Ostaa kestokassin tai pari puuvillakassia, ne kestävät molemmat vuosia.,
Roskapussiksi sitten pussirulla. Tosin suurin osa roskista on muovia tai pahvia, joten kun kierrättää, varsinaista roskaa tulee vain vähän.
Puuvillakassit on usein hankalan muotoisia, eikä niihin mahdu juuri mitään. Mun lempparit on k-ryhmän muumikassit, mun käyttöön sopivan kokoiset ja kestävät vuosia.
Roskapussit rullana. Muovikassin ostan vain kun on pakko. Kestokasseja on autossa aina mukana, käsilaukussa myös hätävara.
Harvemmin on tullut ostettua muovikassia, mutta tämän jälkeen ostan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Enrmpi tien varsilla on kertakäyttömukeja ja tupakantumppeja. Nekin voitaisiin kieltää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Öljy on luonnontuote.
Jaahas, syntymässä siis muovikassien tarkastusvirasto jollakin kryptisellä nimellä, jotta viraston olemassaolon tarkoitus olisi kansalaisille mahdollisimman epäselvä? Luultavasti myös ökylasipalatsi pystyyn valtakunnan kalleimmalle alueelle tuhansille ökyvirkoineen, ja maakuntiin omansa, jotta muovikassien määrä voidaan kotitalouksissa vuosittain käydä laskemassa.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin on tullut ostettua muovikassia, mutta tämän jälkeen ostan varmasti.
Kuulostat pikkulapselta tai teiniltä, joka kiukuttelee vanhemmille.
Kestokassitkaan eivät ole ikuisia. Esim s-ryhmän kestokassit ovat näpärästi ommeltuja, repeävät käytössä, jos on raskaampi taakka.
Kahvipaketeista tehdyt korit olisivat varmasti kestäviä, vievät vaan kotona paljon tilaa.
Tämä kaikki alkaa olla jo vähän kuin maailmanlopun edellä. En haluaisi ajatella niin mutta siltä minusta tuntuu.
Olen kuljettanut ostokseni kotiin muovikasseilla jo jotain 50 vuotta ja nyt siitä halutaan tehdä kiellettyä. Se on minusta hyvin omituista.
Etenkin kun meillä Suomessa kauppakassit kiertävät hyvin säntillisesti roskapusseina polttettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enrmpi tien varsilla on kertakäyttömukeja ja tupakantumppeja. Nekin voitaisiin kieltää, kiitos.
Brysselissä haisevat jalkakäytäville kootut jätesäkit, koiranpaska ja virtsa. Voisivatko mitenkään kieltää nämä?
Vierailija kirjoitti:
Hölmöähän se on ostaa muovikasseja. Ostaa kestokassin tai pari puuvillakassia, ne kestävät molemmat vuosia.,
Roskapussiksi sitten pussirulla. Tosin suurin osa roskista on muovia tai pahvia, joten kun kierrättää, varsinaista roskaa tulee vain vähän.
Ne kierrätysroksapussit on suurin osa niin ohuita, että hajoo käsiin ja sen lisäksi niin kovilla kemikaaleilla, että tulee iho-oireita ja aivastelen eli saan allergiaoireita. Joudun välttelemään tuota kierrätysmuovia, mut Lidlin pusseista ei tule ongelmaa. Nekin usein hajoaa käsiin, että joutuu käyttämään yhden sijaan monta. En tiedä, onko tuossakaan mitään ekologista, jos sitä muovia menee enemmän, koska ei kestä ja samaa pussia ei enää voi käyttää moneen kertaan, kun kaupankin kassojen muovipussit hajoaa herkästi. Tuhlausta tuokin on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki alkaa olla jo vähän kuin maailmanlopun edellä. En haluaisi ajatella niin mutta siltä minusta tuntuu.
Olen kuljettanut ostokseni kotiin muovikasseilla jo jotain 50 vuotta ja nyt siitä halutaan tehdä kiellettyä. Se on minusta hyvin omituista.
Etenkin kun meillä Suomessa kauppakassit kiertävät hyvin säntillisesti roskapusseina polttettaviksi.
Ja siitä huolimatta meillä on tienvarret täynnä roskapusseja.
Vierailija kirjoitti:
No olen toivonut, että muovin hävitetään maailmasta, koska se on vaarallista luonnolle ja ihmisille. Ongelma ei kuitenkaan ratkea rajoittamalla käyttöä, vaan valmistusta pitää rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, syntymässä siis muovikassien tarkastusvirasto jollakin kryptisellä nimellä, jotta viraston olemassaolon tarkoitus olisi kansalaisille mahdollisimman epäselvä? Luultavasti myös ökylasipalatsi pystyyn valtakunnan kalleimmalle alueelle tuhansille ökyvirkoineen, ja maakuntiin omansa, jotta muovikassien määrä voidaan kotitalouksissa vuosittain käydä laskemassa.
No oottakaa ku russa tulee, loppuu kaikki kierrätys ja vanhat kunnon kaatopaikat palautetaan :D Ei ole ihmisillä sitten sitä muoviakaan, mitä tuhlata, kun ei ole rahaakaan.
Toisaalta tuo oli keskimäärin eli jokaisen ei tarvitse muuttaa kulutustaan tuohon neljään kymmeneen. Itse kulutan vähemmän enkä aio nostaa määrää.