EU vaatii: suomalaiset saavat ostaa alle 40 muovikassia vuodessa
Huh huh. Röyhkeä vaatimus.
Laskin että ostan noin 240 kassia vuodessa. Ja tietenkään ne eivät päädy mereen tai luontoon.
Kommentit (143)
0/5
Et sitten parempaa keksinyt
Minulla on joskus vuosia sitten jostain käsityömyyjäisistä ostettu kankainen kassi kauppakassina. Kai se edes on ekologinen vai löytyykö vielä jotain vikaa siitäkin.
"Joo, meidän pitäisikin jakaa koko maailman väestö 5,5 miljoonan ihmisen valtioihin niin kenenkään ei tarvitsisi tehdä mitään, kun osuushan on niin mitättömän pieni osa kokonaisuudesta."
No ei. Vaan ydinsanoma on, ettei valtio-tason päätöksillä ole merkitystä. Ei varsinkaan minkään jämävaltioiden eikä edes EU-tason päätöksillä. Täytyy ymmärtää mittakaavoja, kyseessä on globaali haaste ja avainpelureina ovat teollistuvat valtiot.
Eikä vihreää siirtymää muutenkaan toteuteta julkisten instanssien toimesta vaan yksityisen sektorin. Omalla alallanikin yrityksillä on massiiivisia investointeja puhtaampaan energiaan. Rahasummat ovat niin suuria, että on aivan sama mitä julkinen sektori tekee. Ongelmana ovat kuitenkin nämä eräät teollistivat maat, joissa on totalitaarinen hallinto eivätkä toimi näissäkään asioissa globaalien markkinoiden puitteissa
Vierailija kirjoitti:
Milloin lentomatkustukseen puututaan? Se tuntuu olevan eu:lle kuin pyhälehmä :D
Se lentokone saastuttaa tuhansia kertoja enemmän kuin se henkilöauto.
Sitä mäkin olen odottanut. Lentoliikenne saastuttaa todella paljon. Muovikassit ja -pillit on pelkkää näpertelyä.
Vähäjärkistä touhua. Täällä sivistyksen kehdossa koetetaan suitsia muovin käyttöä, kun koko Aasia tunkee muovipaskansa jokiin ja meriin.
Hei EU-komissio ja parlamentti, eikö kannattaisi ennemminkin kiristää muovin kierrättämisen tai muovijätteen ekologisen hävittämisen vaatimuksia Aasian kanssa käytävissä kauppa- ym. neuvotteluissa??
Vierailija kirjoitti:
Kierrätetty muovi on muuten myrkyllisempää kuin se alkuperäinen, että tiedoksi vaan semmonen
Jo lapsille opetetaan, ettei muovipussia saa laittaa päähän. Tai päätä muovipussiin, miten vain.
En nyt oikein keksi, miten se myrkky sieltä roska-astiasta leviää?
Vierailija kirjoitti:
Roskapussiksi voi ottaa ilmaiseksi muovipussin pullo/ tölkki palautuksen roskista. Näin neuvoi pihi tätini.
Saat sitten kaljojen ja siiderien mädänneet jämät pussin pohjilta kotiisi haisemaan. Olenkin ihmetellyt ovesi takaa tulevaa löyhkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöähän se on ostaa muovikasseja. Ostaa kestokassin tai pari puuvillakassia, ne kestävät molemmat vuosia.,
Roskapussiksi sitten pussirulla. Tosin suurin osa roskista on muovia tai pahvia, joten kun kierrättää, varsinaista roskaa tulee vain vähän.
Ne kierrätysroksapussit on suurin osa niin ohuita, että hajoo käsiin ja sen lisäksi niin kovilla kemikaaleilla, että tulee iho-oireita ja aivastelen eli saan allergiaoireita. Joudun välttelemään tuota kierrätysmuovia, mut Lidlin pusseista ei tule ongelmaa. Nekin usein hajoaa käsiin, että joutuu käyttämään yhden sijaan monta. En tiedä, onko tuossakaan mitään ekologista, jos sitä muovia menee enemmän, koska ei kestä ja samaa pussia ei enää voi käyttää moneen kertaan, kun kaupankin kassojen muovipussit hajoaa herkästi. Tuhlausta tuokin on.
Minä ostan s-kaupan värillisiä pussirullia. Hölmöä ostaa värjättyjä pusseja, mutta ne ei haise pahalle, ja ainakin meillä ne kestää aivan mainiosti roskapusseina, ja muussakin käytössä, jos sattuu muovipussia tarvimaan
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuota voidaan valvoa? Kassa vaatii henkkareiden näyttämistä ja pitää jotain kirjaa kuinka monta pussia kukin asiakas on ostanut 🤣
Ja eri kaupoista. osa käteisellä. Ja voihan sellaisen pölliäkin... vaikka naapurin roskiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Roskapussiksi voi ottaa ilmaiseksi muovipussin pullo/ tölkki palautuksen roskista. Näin neuvoi pihi tätini.
Oi, sitä kodin tuoksua!
Mä inhoan niitö paperikasseja. Pyydän vaateostoksiinkin aina muovikassin. Saan haavoja käsiini niistä teräväreunaisista paperipusseista ja niitä on hankala kantaakin. Eikä niitä voi sen jälkeen enää käyttää mihinkään eli ovat aivan roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis vain 40 roskapussia vuodessa. Mihin ihmeeseen ne roskat laitetaan jos ei osta kaupan muovikasseja?
52 olisi edes kohtuullisempi. Saisi viikon roskat. Vai laitetaanko ne vastedes jäteastiaan ilman pussia?
Vierailija kirjoitti:
No olen toivonut, että muovin hävitetään maailmasta, koska se on vaarallista luonnolle ja ihmisille. Ongelma ei kuitenkaan ratkea rajoittamalla käyttöä, vaan valmistusta pitää rajoittaa.
Tämä on totta! Miksi syyllistetään kuluttajia vapaassa myynnissä olevan tuotteen käytöstä?
Kyllä se muutos tulee siitä, että muovituotteiden valmistusta aletaan rajoittamaan. Samalla voitaisiin vaatia kaikista tuotteista kestäviä. Esimerkiksi kodinkoneet pitää tehdä, kuten ennenvanhaan, eli ne kestivät kymmeniä vuosia!
Se on ympäristöystävällistä. Ei nykyinen pullonkorkki- ja muovipussipuuhastelu.
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan niitö paperikasseja. Pyydän vaateostoksiinkin aina muovikassin. Saan haavoja käsiini niistä teräväreunaisista paperipusseista ja niitä on hankala kantaakin. Eikä niitä voi sen jälkeen enää käyttää mihinkään eli ovat aivan roskaa.
Mä poltan ne. Sitä ennen käytän moneen kertaan kauppakasseina, kirjastokassina, muutossa jne. Mutta joo, inhoan sitä terävää sahalaitaa, siksakkia siis. Miksi se on siinä viiltelemässä???
Vierailija kirjoitti:
Kestokassi ollut käytössä jo 20v
Aika vähän tulee muovipusseja ostettua.
Kerään roskani pahvi astiaan minkä kippaan sekajätteeseen ja pahvi kierrätykseen.
Btw sekajätettä tulee todella vähän kun muovit kierrättää omaan laariinsa.
Roskat pitää laittaa sekajätteeseen suljetuissa pusseissa ainakin meillä päin, asiasta on taloyhtiökin muistuttanut paimenkirjeissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen toivonut, että muovin hävitetään maailmasta, koska se on vaarallista luonnolle ja ihmisille. Ongelma ei kuitenkaan ratkea rajoittamalla käyttöä, vaan valmistusta pitää rajoittaa.
Tämä on totta! Miksi syyllistetään kuluttajia vapaassa myynnissä olevan tuotteen käytöstä?
Kyllä se muutos tulee siitä, että muovituotteiden valmistusta aletaan rajoittamaan. Samalla voitaisiin vaatia kaikista tuotteista kestäviä. Esimerkiksi kodinkoneet pitää tehdä, kuten ennenvanhaan, eli ne kestivät kymmeniä vuosia!
Se on ympäristöystävällistä. Ei nykyinen pullonkorkki- ja muovipussipuuhastelu.
Muovikassit palaa jätteenpolttolaitoksessa ihan siististi siinä kuin roskatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tuota voidaan valvoa? Kassa vaatii henkkareiden näyttämistä ja pitää jotain kirjaa kuinka monta pussia kukin asiakas on ostanut 🤣
Tyhmät, ei sitä valvotakaan henkilötarkkuudella. Todennäköisesti muovipussien hintaa tullaan taas nostamaan niin kuin pitäisikin, ja sitä kautta yritetään saada kulutusta pienemmäksi. Muovikassi voisi aivan hyvin maksaa esim. 0,50 euroa. Ne joille hinnalla ei ole merkitystä jatkavat edelleen niiden käyttöä mutta moni köyhä ja pihi alkaa siinä kohtaa jo miettiä olisiko sittenkin järkevämpi pitää kestokassia taskussa tai laukussa kun lähtee kaupoille.
ja köyhät joutuvat ostamaan erikseen roskispussit
Kuten köyhien muutenkin kannattaisi tehdä, koska rullissa pussit tulevat halvemmi
Ne halvat eivät kestä mitään ja kaikissa on tilavuus puolet kaupan muovipussista. Tulos: kaupan muovipussi on lopulta paljon edullisempi käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä poltan ne. Sitä ennen käytän moneen kertaan kauppakasseina, kirjastokassina, muutossa jne. Mutta joo, inhoan sitä terävää sahalaitaa, siksakkia siis. Miksi se on siinä viiltelemässä???
Mä en tarvii niitä sitten enää mihinkään. Muovipussissa sentään voi kantaa vaikka kenkiä salille mutta iso teräväreunainen paperipussi on hankala siihenkin.
Siis vain 40 roskapussia vuodessa. Mihin ihmeeseen ne roskat laitetaan jos ei osta kaupan muovikasseja?