Vaihdevuodet ja seksihalut
Pystyisiköhän tästä puhumaan ihan rauhallisesti ja vaikka ihan naisten kesken? Tai voivat miehetkin osallistua, mutta kiinnostaisi kuulla toisten ikäisteni naisten ajatuksia ilman syyttelyitä tai trollausta. Olen itse 49 v ja vaihdevuodet ovat alkaneet. Minulla on hormonikorvaushoito, ja voin sen ansiosta ja muutenkin hyvin, olen hyvässä kunnossa ja pirteä. Seksi ei vaan kiinnosta. Olen miettinyt miten tästä eteenpäin, kun parisuhteessa se on ollut tärkeä osa aiemmin. Mietin että jos pakotan itseäni niin alanko vain inhota miestä? Miehen ehdottelut aiheuttavat välillä aika voimakastakin vastenmielisyyden tunnetta. Omasta puolesta voisin vähentää koko touhua, minullakin on haluja mutta ei sellaisia joihin se parisuhdeseksi vastaisi. Avoin suhde ei meille toimi, sitäkin on pohdittu. Miten te muut naiset teette tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (105)
No ei kai sitä nyt tuossa iässä enää... hyi. Mummot istuu kiikkustuolissa neulomassa villasukkia, eikä mieti seksiä.
Vähentyneet on. Ikä 52v. En tiedä miten jatkossa, nyt ehkä kerran viikossa/kahdessa.
Tämä on tärkeä asia ja varmasti aiheuttaa pohdintaa ja keskusteluja parisuhteessa.
Älä harrasta seksiä jos et halua
Halujen loppuminen on luonnollista, sillä seksihalu = sukuhormonit ohjaavat parittelemaan. Mies joko kasvaa aikuiseksi tai jättää sinut
Estrogeenivalmisteet aiheuttavat syöpää
Se loppuu se kiinnostus naiselta kokonaan. Harmi kun miehet ei aina tajua, niitä kun panettaa vielä 90v.
Tuleeko tuo vaihe vasta sitten kun kuukautiset loppuvat kokonaan? Mulla on esivaihdevuodet ja olen halukkaampi kuin moniin vuosiin, seksiä on vähintään 2-3 kertaa viikossa entisen yhden sijaan. Kuukautiskiertoni on pidentynyt mutta ei vielä loppunut kokonaan ja kärsin voimakkaasta yöhikoilusta eli kohti vaihdevuosia mennään kovaa vauhtia.
Estrogeenivalmisteista pidän, ne vähentävät tiettyjä syöpiä ja lisäävät toisia, hyödyt ovat ainakin minulle haittoja selvästi suuremmat. Ennen niiden käyttöä oli unettomuutta ja vaikka mitä elämää haittaavia vaivoja, nyt on hyvä olo. Seksikin sujuu paremmin vaikka ei siis enää oikein kiinnostakaan, kun limakalvot on kunnossa. Ap
Halut ovat jo loppuneet, ikää 40v. Onnekkaasti olen nainut miehen jota ei ole ikinä kiinnostanut, niin kukaan ei kärsi. Paitsi minä, kun en tunnista itseäni ollenkaan ja koen jatkuvaa syyllisyyttä siitä etten halua enää. Voispa vaan lakata olemasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuo vaihe vasta sitten kun kuukautiset loppuvat kokonaan? Mulla on esivaihdevuodet ja olen halukkaampi kuin moniin vuosiin, seksiä on vähintään 2-3 kertaa viikossa entisen yhden sijaan. Kuukautiskiertoni on pidentynyt mutta ei vielä loppunut kokonaan ja kärsin voimakkaasta yöhikoilusta eli kohti vaihdevuosia mennään kovaa vauhtia.
Varmaan riippuu tapauksesta. Minullakin on vielä kuukautiset. Olin esivaihdevuosien aikaan 42-45 v todella halukas, ja harrasti paljon seksiä, mutta muuttujia on paljon, suhdekin oli silloin alkuhuumassa. Voihan olla että joku tilanne ja mies sytyttäisi nytkin, mutta ei jotenkin kiinnosta sekään ajatuksena! Elämäniloa on kyllä ja onnellisuuden tunteita, mutta jotenkin tämä puoli on kadonnut. Ap
Kannattaisi ap pyytää gynekologilta testosteronivoidetta. Se palauttaa menetetyt halut. Annostus on niin pieni (yleensä palauttaa testosteronitason kolmikymppisen naisen tasolle), ettei mitään miehistäviä vaikutuksia ole. Vaikuttaa myös yleisesti piristävästi olotilaan ja lihaksiin.
Mulla on esivaihdevuodet 42 v eikä kiinnosta yhtään, mutta ei ole kyllä miestäkään. Eipä ne tän ikäistä huolisi muutenkaan. Koen myös olevani turhan vanha seksihommiin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei edes kuukautisten loppumiseen halut vähentyneet, päinvastoin. En käyttänyt mitään korvaushoitoja, en ole kärsinyt kuivuudesta ja vieläkin halut syttyvät pelkästä ajatuksesta. Olen nyt 68 vuotias ja esivaihdevuodet alkoivat alle viiskymppisenä. Ja en ole trolli, incel enkä miespuolinen. Minulla on koko ikäni ollut erittäin vahva libido, joskus jopa olen kärsinyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on esivaihdevuodet 42 v eikä kiinnosta yhtään, mutta ei ole kyllä miestäkään. Eipä ne tän ikäistä huolisi muutenkaan. Koen myös olevani turhan vanha seksihommiin.
Ai 42v liian vanha seksihommiin ja kellekään miehelle ei mukamas kelpaa :D :D :D
Taidat olla trollaileva jonne
Aina kun saa vierasta niin seksi maistuu potenssiin 10 😊
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä asia ja varmasti aiheuttaa pohdintaa ja keskusteluja parisuhteessa.
Ei se ole sattumaa että moni eroaa tuossa kohdin. Naiselta loppuu halut, toisinaan mieheltä.
Ihan reilua erota jos tarpeet ovat kovin eriparia. Nythän kiima ja ikääntyminen koetetaan epätoivoisesti yhdistää. Tällekö se elämä oikeasti perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Se loppuu se kiinnostus naiselta kokonaan. Harmi kun miehet ei aina tajua, niitä kun panettaa vielä 90v.
Eikö se sanonta mene että on halua vaan ei kykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei edes kuukautisten loppumiseen halut vähentyneet, päinvastoin. En käyttänyt mitään korvaushoitoja, en ole kärsinyt kuivuudesta ja vieläkin halut syttyvät pelkästä ajatuksesta. Olen nyt 68 vuotias ja esivaihdevuodet alkoivat alle viiskymppisenä. Ja en ole trolli, incel enkä miespuolinen. Minulla on koko ikäni ollut erittäin vahva libido, joskus jopa olen kärsinyt siitä.
Ilmeisesti osalla naisista testosteronitasot ovat korkeampia laskevat selvästi hitaammin kuin muilla naisilla keskimäärin. Nämä ovat niitä, jotka haluavat luomusti vanhanakin paljon seksiä. Ei estrogeenikorvaushoito olisi haluihisi vaikuttanut millään lailla.
Mulla taas tekis mieli, 55v mutta miestä ei kiinnosta. Tosin se puolilerppa kutistunut kikkeli ei itsekään hirveästi innosta puuhiin. Miettinyt jonkun rakastajan ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenivalmisteista pidän, ne vähentävät tiettyjä syöpiä ja lisäävät toisia, hyödyt ovat ainakin minulle haittoja selvästi suuremmat. Ennen niiden käyttöä oli unettomuutta ja vaikka mitä elämää haittaavia vaivoja, nyt on hyvä olo. Seksikin sujuu paremmin vaikka ei siis enää oikein kiinnostakaan, kun limakalvot on kunnossa. Ap
Kyllhän niistä pitää, kunnes tulee lasku. Turha sitten vinkua täällä rankoista syöpähoidoista ja siitä, että tissit leikattiin pois. Mielestäni on noloa, etteivät nykynaiset osaa vanhentua arvokkaasti ja suhtautua uuteen elämänvaiheeseen avoimuudella. Nuoruutta tavoitellaan vaikka väkisin steroidien avulla. Puhumattakaan tuosta, että antaa siittää itseään vastoin kehonsa selkeitä viestejä siitä, että se ei halua tulla siitetyksi
Minulla on yli 10 vuotta vanhempi mies juurikin sen vuoksi etten ole enää kovin kiinnostunut seksistä. Aikaisemmin oli nuorempia miehiä, kun itseänikin vielä panetti kunnolla.