Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanon ei ja älä koske, mutta se ei mene perille Nuori naistoimittaja lähti punaisessa mekossa yksin Helsingin yöhön

Vierailija
18.07.2024 |

Sekä minuun että valokuvaaja Valliin koskettiin vähän väliä, usein vielä kieltojen jälkeenkin, yhteensä ainakin parikymmentä kertaa. Ensimmäinen ei tai älä koske meni perille vain harvoin. Kun se lopulta meni, jotkut miehet suuttuivat.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010511203.html

Kommentit (2882)

Vierailija
781/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö vaihteeksi juttu keski-ikäisestä naisesta, joka on "käynyt viihteellä" teini-ikäisestä alkaen,mutta jota ole ikinä koskaan kukaan ahdistellut? Lähestytty on paljonkin, vielä nykyäänkin ja jopa nuorempien miesten taholta, joten vastaus ei ole se, että olen susiruma. 

Miksi?

Varmasti tällaisia ihmisiä löytyy. Mutta eihän heillä ole mitään ongelmaa, heitähän ei ole ahdisteltu. Vai onko se siinä se ongelma? Muita ahdistellaan ja sä koet jääneesi jostain paitsi?

Ei lehdissä ole juttuja sellaisistakaan ihmisistä, joita ei ole koskaan ryöstetty tai pahoinpidelty. Miksi ahdistelemattomuudesta pitäisi kirjoittaa artikkeli?

Vierailija
782/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori niin minua ahdisteltiin vaatteista riippumatta. Ilmeisesti farkut ja ylisuuri huppari oli miesten mielestä liian seksikästä pukeutumista, kun oikeutti kourimisen ja ahdistelun. No kasvothan mulla näkyi, niin eihän mies silloin voi itselleen mitään. Huom! Ahdistelijat olivat 9 kertaa 10 valkoisia miehiä.

Mua ahdisteltiin pari kertaa. 100% valkoihoisia miehiä. Tosin olin nuori 1990-luvulla jolloin meillä ei ollut muunlaisia asukkaita..

Varmaankin kohtasit nuoruudessa n. 100 000 miestä, kohtaamiskertoja miljoonia ja muutaman kerran ahdisteltiin.

Aha. Mua on oltu ryöstämättä varmaan 34789235724095824095 kertaa mutta  kerran mut on ryöstetty. Eikö mua olekaan ryöstetty? Enkö olekaan menettänyt mitään tai kokenut vääry

Voitsitko kertoa minkä väriset silmät ryöstäjällä oli, niin tuomittaisiin sitten kaikki tuolla silmänvärillä olevat ryöstäjiksi. Jookosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä huomaa kyllä että luuseri "miehet" on nii voimaantuneita ja uhriutuvat tästäki jutusta. Ei on ei ja siitä vielä suututaan, mitä Helve tin munattomia nyky miehet on. 

Haistapa sinä ritari valkoisella ratsullasi paska, et saa pillua feministejä myötäilemällä.

Tiedoksesi ne feministit joiden harhaisia aatteita niin kovasti puolustat eivät pidä sinua edes ihmisenä.

Feministejä myötäilemällä? Harhaisia aatteita? Mitä ihmeen harhaista on siinä toiveessa, että koskemattomuuttasi kunnioitettaisiin. Toista voi lähestyä lääppimättäkin. Kähmiminen on pelkästään moukkamaista.

Mutta kun ennen suomimiehet sai lääppiä piikoja ainaskiiin suomi-filmeissä önönönönönönönönöö

Vierailija
784/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori niin minua ahdisteltiin vaatteista riippumatta. Ilmeisesti farkut ja ylisuuri huppari oli miesten mielestä liian seksikästä pukeutumista, kun oikeutti kourimisen ja ahdistelun. No kasvothan mulla näkyi, niin eihän mies silloin voi itselleen mitään. Huom! Ahdistelijat olivat 9 kertaa 10 valkoisia miehiä.

Mua ahdisteltiin pari kertaa. 100% valkoihoisia miehiä. Tosin olin nuori 1990-luvulla jolloin meillä ei ollut muunlaisia asukkaita..

Varmaankin kohtasit nuoruudessa n. 100 000 miestä, kohtaamiskertoja miljoonia ja muutaman kerran ahdisteltiin.

Nimenomaan. Vähintään 100'000. Kyllä mulla on kyky loogiseen ja suhteellisentajuiseen ajatteluun. Huomaan, että monilla kaakattajilla ei ole, ihan tosielämässäkin.

Ei-kiinnostavan miehen lähestyminen on häiritsevää, kiinnostava mies saa vaikka tarttua pehvasta suorilla ja vaan punastuttaa ja hihityttää. Tää on fakta ja naiset jotka ei tätä myönnä, ei koskaan ole pyörineet ulkona kaveriporukassa.

Tämän sanottuani, olen kohdannut myös epämiellyttävää, oikeasti rikollista, ahdistelua. Tarttuminen ranteesta ja suukon vaatiminen olisi jo unohtunut jos tekijä olisi ollut ikätoveri. Mutta kun se oli keski-ikäinen viiksiveikko ja itsellä ikää 14, niin se oli ahdistavaa. Kun isosiskon entinen poikaystävä, melkein 25 vuotias mies yritti painostaa seksiin 15-vuotiaana, se oli ahdistavaa. Kun syrjäytynyt juoppo vemputti tattiaan bussipysäkillä, se oli ällöä. Kaikkiin tilanteisiin liittyi päihteet ja jotain niistä itsekin oppi: en enää liftannut, en keikistellyt 10 vuotta vanhemmalle huumausaineiden vaikutuksen alla olevalle sekoboltsille. Ja ignorasin jatkossa bussiaseman juopporemmin, enkä vastannut tervehdykseen.

Vierailija
785/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tänne ketjuun löytäneet tiensä triggeröityneet sika-miehet. 

Moniahan ärsyttää/inhottaa homot ihan sen takia, kun homot saattavat kohdella heitä kuin miehet kohtelee naisia. Eipä olekaan enää niin kivaa.

Peukutuksista päätellen paikalla päivystää parvi raivofeministejä (tai toimittajia, mahdoton erottaa kun kyse on hesarista) jotka ei ollenkaan tykkää tarinoidensa haastamisesta. Feministin kanssahan saa olla vain ja ainoastaan samaa mieltä. Muita vaihtoehtoja ei ole. 

Vierailija
786/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, ettei tämä lopu ikinä. Luulin jo, että maailma on muuttunut, kun kuvissa näkyy tytöillä niin paljastavia vaatteita julkisilla paikoilla. Alusvaatteilla mennään festareilla jne. 

Mutta ne olikin vain kuvia. Kukaan ei oikeasti pysty pitämään sellaisia edelleenkään. Ei sillä että tarvitsisi, mutta ei tarvitsisi myöskään ahdistella. Mahtaa olla kivat festarit kun joka toinen käpälöi ohimennessään. 

Myös naiset käpälöi miehiä. Ei ehkä samassa mittakaavassa eikä se luultavasti tunnu niin ahdistavalle ihan fyysisistä kokoeroista johtuen, mutta kyllä sitä tapahtuu. Festarilla tapasin yhden miehen,joka oli varsin hyväkroppainen ja pukeutunut borat-asuun, ja kertoi olevansa suorastaan järkyttynyt siitä käpälöinnin määrästä.

Vierailija
787/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Eli mikään ei siis ole muuttunut. Tuota samaa se oli 20 vuotta sitten myös. Miehet ei usko eitä, lääppivät ja suuttuvat pakeista. Ja joku väitti, ettei metoota enää tarvita.

sellaista se on klubien lihatiskeillä klo 4 am. Lihatiskeille lähdetään iskemään ihmisiä ja meno on melkoista, kun on ryypätty ~6 tuntia putkeen. Molempien sukupuolien osalta.

Pitää ymmärtää konteksti, jos ei halua kokea lihatiskejä niin pysyy poissa. Ei siihen mitään metoota tarvita. Metoon ymmärrän täysin, jos sillä puututaan ahdisteluun esimerkiksi työelämässä. Varmaan metoolla on ollut vaikutustakin tohon asiaan. Mutta että metoota jonkun pokausluolan viime tunneille :D ?

Vierailija
788/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huomaa miten rumilla naisilla menee tunteisiin

Olisivat voineet kyllä laittaa liikkeelle ulkonäöllisesti hyvin epäsuhdan parin, eli kaunottaren ja todella epäviehättävän naisen. Olisi kiinnostanut kähmitäänkö molempia samalla tavalla. 

Kumman veikkaisit saavan olla rauhassa?

Vierailija
789/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Mua on oltu ryöstämättä varmaan 34789235724095824095 kertaa mutta  kerran mut on ryöstetty. Eikö mua olekaan ryöstetty? Enkö olekaan menettänyt mitään tai kokenut vääry

Sovitaan että sinut ryöstettiin Ibizalla. Et varmaan kuitenkaan pidä kaikkia Espanjalaisia ryöstäjinä tai ryöstäjien holhoojina..?

Vierailija
790/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus artikkelista: "Ihmisiä saa lähestyä. Se on jopa suotavaa, vaikka tietyt kansanryhmät tykkäävätkin toitottaa, ettei enää saa edes kehua. -- Jos minä haluaisin lähestyä baarissa kiinnostavan näköistä miestä, en ensimmäisenä kahmaisisi häntä haarovälistä. Ajatuskin on absurdi. Mutta on selvää, että myös miehet kohtaavat seksuaalista häirintää ja ahdistelua, eikä se ole hyväksyttävää. Fakta kuitenkin on, että suomalainen väkivalta on sukupuolittunutta. Sen sivuuttaminen ei ole mahdollista, jos ongelmaan halutaan puuttua. Seksuaalirikollisista 95 prosenttia on miehiä."

Mikä tuossa on niin vaikeaa tajuta?

Seksuaalirikollisista 0% pidätetyistä Helsingissä kantoi suomalaisperäistä nimeä. 

Edelleen: montako kertaa olet naisena puuttunut sivullisen ahdisteluun tai väkivaltaiseen käytökseen?

Minulle ei ole tullut vastaan mitään mihin puuttua! Ehkä se kähmiminen on niin huomaamatonta, ettei sitä ohikulkiessaan älyä?

Yhden kerran muistan kun mies retuutti naista kaupungilla ilta-aikaan. Istuin McDonaldsissa syömässä ranujani, olin ehkä 15v ja 46 kiloa, joten katselin vain silmät ymmyrkäisenä. Naapuripöydässä nuorehkolta mieheltä putosi hampurilainen tarjottimeen saman tien ja hän kahden kaverinsa kanssa syöksyi ulos ja tuon miehen kimppuun taklaten hänet maahan. Yksikään nainen ei puuttunut tilanteeseen, yksi noista nuorista miehistä piteli sekavasti käyttäytyvää naista kainalossa kunnes poliisit saapuivat paikalle.

Hyvin miehet toimivat. Mutta kuvailet tilanteen niin että he toimivat heti, suorastaan syöksyivät ulos pelastamaan tilannetta.Olisiko joku muu ehtinyt edes ennen heitä? Tai olisiko tilanteeseen tarvittu vielä muita? Ja olisitko sä 46-kiloisena sä pystynyt edes estämään tilannetta?

Miehet toimivat kyllä esimerkillisesti, etenkin koska kutsuivat poliisit paikalle.

Vierailija
791/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä todella arveluttaisi, jos tyttäreni lähtisi tosi paljastavassa asussa kaupungin yöhön. Voihan sitä toivoa ja vaatiakin, ettei kukaan koskisi tai käyttäytyisi epäasiallisesti, jopa uhkaavasti. Se on ymmärrettävä ja aiheellinen toive. Mutta  realisti pitää olla, ei unelmoija tai idealisti, että pärjää. 

Hyvin sanottu. Tässä vähän lisää realismia: koiralle voi opettaa mitä sana EI tarkoittaa, miehelle ei.

Vierailija
792/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Eli mikään ei siis ole muuttunut. Tuota samaa se oli 20 vuotta sitten myös. Miehet ei usko eitä, lääppivät ja suuttuvat pakeista. Ja joku väitti, ettei metoota enää tarvita.

Kyllä sillä oli vaikutusta työelämän ja muihin virallisempiin rakenteisiin. Se nosti tätä epäkohtaa esiin. Mutta arkielämän ahdisteluun ei. Se on jopa lisääntynyt kuvaamisineen jne. Naisviha on lisääntynyt myös. Ja kyllä se tietty uhriutumiskulttuuri ja yleistäminen jopa lisää naisvihaa. Mennään pillupaljaana jonnekin ja kukaan ei saisi katsoa-näin äärimmäisenä esimerkkinä.

Vierailija
793/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todella luulin yöelämänkin wokettuneen omasta nuoruudestani."

Mitä tarkoitat? Käsitätkö woken myönteisenä ilmiönä?

Vierailija
794/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naisella on punainen kesämekko, niin perustellaan miksi te ajattelette, että häntä saa vähän lääppiä? 

Ei todellakaan oikeuta lääppimisestä, mutta arvatkaa mikä väri? 

-Tutkimus: Tämä väri saa sinut näyttämään seksikkäämmältä. Väri saa sukat pyörimään miesten jaloissa ja toiset naiset raivon partaalle. IL 

Vierailija
795/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, ei saa tuntemattomia naisia lääppiä. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin.

Vierailija
796/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hel*etissä se, että toivotaan, että miehet käyttäytyisivät IHMISIKSI, on ETUoikeuksien vaatimista?!?!!?!!??!!???!! Mikä feminismisikahuutelijoita vaivaa? 

Ihmisyys on iso paletti. Se ei ole esimerkiksi pelkkää järkevyyttä tai normaaliutta.

Vierailija
797/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo lääppiminen ja iholle tuleminen todennäköisempää seuranhakuravintoloissa kuin vaikkapa liinapöytäruokaravintolassa. Olisi voinut toimittelija testata myös muita kuin yökerhoja. 

Vierailija
798/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutusta vain alun, jossa esimerkit "ahdistelusta" olivat, että joku oli baaritiskillä kommentoinut jotain siitä miten lähelle häntä tämä toimittaja oli tuntenut ja miten tungoksessa jonkun käsi oli hipaissut häntä.

Täällä kuitenkin öyhötetään, että hänen kimppuunsa olisi joukolla fyysisesti hyökätty ja häntä kourittu.

Eli et edes lukenut artikkelia ja sitten alat väittää, että siinä kirjoitettu ei ollut totta?

Vierailija
799/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kaivannut tähän feature-juttuun muutamia lisätietoja, jotta jälkipyykkiä ei käytäisi olkiukkoillen:

- mihin kellonaikaan toimittaja teki testin?

- minkälaista yökerhojen asiakaskunta oli muutoin?

- näkikö toimittaja muita ahdisteltavan?

- puuttuiko joku muu ahdisteluun?

- kävikö toimittaja ilmoittamassa ahdistelusta järjestyksenvalvojille?

Lisäksi olisin toivonut, että toimittaja olisi käynyt yökerhojen lisäksi ns. tavallisessa baarissa ja kuvaillut jutussa tunnelmien ja käytöksen eroa.

Muutoin, kiitos Milka Rissanen tärkeän asian esiin tuomisesta. S*ksuaal*nen ahdistelu on aina kamalaa.

Vierailija
800/2882 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvin miehet toimivat. Mutta kuvailet tilanteen niin että he toimivat heti, suorastaan syöksyivät ulos pelastamaan tilannetta.Olisiko joku muu ehtinyt edes ennen heitä? Tai olisiko tilanteeseen tarvittu vielä muita?"

Kadullakin oli ihmisiä. Mäkkärissä ehkä 6 pöydässä porukkaa. Naiset eivät tehneet mitään. Pakko sanoa, että tilanteeseen liittyi ehkä vähän se, että pariskunta näytti sellaiselle että taitaa maistua enemmänkin. Nainen oli aika lailla juovuksissa ja tuskin ekaa kertaa.

Useimmilla suomalaisilla miehillä on selkäytimessä, että naiseen kohdistuva väkivalta on vastenmielistä. Voi kun yhtä usea ajattelisi samoin kaikesta väkivallasta.