Inhoan syvästi porukat-sanaa kun ihmisee puhuvat lapsuuden perheestään
Kommentit (109)
Siis NIIN typerästi sanottu. Tulee mieleen joku hölmö oululainen.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret aikuiset puhuvat noin...
Juu. Minä viisikymppinen nainen ja nelivitonen pikkuveljeni ollaan tosi nuoria aikuisia. Nyt kun mietin niin kuusikymppinen isoveljenikin on sitten nuori aikuinen.
Meidän mummu puhui aina syntymäkodista, mutta mummu olikin syntynyt vuonna 1901.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen seudulla ihan yleinen sana porukat. Toinen yleinen samaan littyvä on sana kotikoti.
Kotikoti, ihana sana, en ole ennen kuullut.
"kun ihmisee puhuvat lapsuuden perheestään"? Siis vanhemmat jotka opetti lapsen kirjoittamaan ihmiset. Onko sinulla "porukoita" joilla edes käydä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummu puhui aina syntymäkodista, mutta mummu olikin syntynyt vuonna 1901.
No mutta jos siellä ei ole syntynyt. Mutta asunut vanhempien kanssa vaikka viimeiset 10 vuotta ennen kuin muutti omaan asuntoon. Tämä uusi asunto on "koti" ja vanhempien on "kotikoti".
Käyn kans porukoilla joskus. Ennen siellä oli muitakin kuin mun vanhemmat. Sisko ja veljet asuivat siellä kans. Jotenkin olis outoa ollut sanoa meneväni perhettä tervehtimään. Ja kotiin menin omaan asuntooni. Lapsuudenkotikaan se vanhempieni asunto ei ole, kun muutettiin siihen ollessani 16 v. Se porukat on sit vaan jäänyt puheeseen. Eikä poistu. Kestä.
Vierailija kirjoitti:
Aapee on niitä jotka tarvitsevat sairaslomaa, kun kissa kuolee.
Ja tuo on sairausloma. Loma ei ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en osaa enää tässä iässä sanoa, että menen käymään isällä ja äidillä. Kuulostaa sellaiselta pikkulapsen puheelta. Minulle isä ja äiti on porukat ja sillä hyvä.
Minusta taas aikuinen voi hyvin sanoa menevänsä käymään vanhemmilla, tai äidin ja isän luona. Porukoista puhuminen kuulostaa oudon teinimäiseltä jonkun nelikymppisen ihmisen suusta.
Käymään vanhemmilla mihin on myös opetettu aikoinaan.Raivostuttaa lähinnä kun joukot ja ryhmät on nykyään jotakin halventavia jengejä?
Meidän lapsista kumpikaan ei ole päivääkään asunut tässä asunnossa joten outoa heidän olisi sanoa kodiksi tätä. Nuorempi oppi tuon porukat Tampereella. Samassa kaupungissa asuva sanoo "vanhempien luokse".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Minä viisikymppinen nainen ja nelivitonen pikkuveljeni ollaan tosi nuoria aikuisia. Nyt kun mietin niin kuusikymppinen isoveljenikin on sitten nuori aikuinen.
Älä oikeasti mieti ainakaan ääneen. Asutte varmaan samassa talossa ja nukutte samassa sängyssä. Jiihaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/sana_sanasta_…
Porukat
Moni pääkaupunkiseutulainen pitää porukka-sanaa maalaisena. Tämän joukkoa tai ryhmää merkitsevän sanan juuret ovat Suomen sanojen alkuperä -teoksen mukaan venäjässä, ja se on levinnyt itämurteista yleiskieleen sotilasslangin välityksellä. Murteissa sanaa porukka kaakkoismurteissa myös muodossa poruhka on käytetty urakalla työtä tekevän joukon tai pienen yhteisyrityksen merkityksessä. Porukka voi olla vaikkapa nuottakunta tai metsätyömaan väki, ja sen voi muodostaa pienimmillään kaksikin ihmistä. Tyypillistä on, että joukolla on yhteinen tavoite.
Porukka sisältää siis usein ajatuksen joukon yhteenkuuluvuudesta. Kun jotain tehdään porukalla tai porukassa, päämäärä on yhteinen ja henki hyvä. Sanasta on johde
Minäkin olen pitänyt aina maalaisina noita porukkahokijoita.
Mua inhottaa se että jotkut inhoaa tiettyjen sanojen käyttöä,sanojen jotka ei tarkoita mitään pahaa.Inhottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
KOHTUU porukat sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isot porukat, joten porukoille käymään lähteminen tarkoittaa useimmiten sekä vanhempia, että sitten samalla paikkakunnalla asuvia muita lähisukulaisia. Kätevää, kun voi sanoa vain, että menen porukoilla käymään, sen sijaan, että sanoisi, että menen tapaamaan äitiä, isää, tätiä, tädin miestä, mummoa, ukkia, serkkua, serkun puolisoa, kummia, toista kummia ja mummon parasta kaveria.
Miten olisi ihan "sukulaiset" 🙄.
T. Jaan vihan porukoita kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Punaisissa Converseissani käyn alle 23-vuotiaasta.
M 52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos siellä ei ole syntynyt. Mutta asunut vanhempien kanssa vaikka viimeiset 10 vuotta ennen kuin muutti omaan asuntoon. Tämä uusi asunto on "koti" ja vanhempien on "kotikoti".
Tiko Tiko Logo.
Vierailija kirjoitti:
Siis NIIN typerästi sanottu. Tulee mieleen joku hölmö oululainen.
Niin-sanan painottaminen on NIIN ärsyttävää. ;)
Tampereen seudulla ihan yleinen sana porukat. Toinen yleinen samaan littyvä on sana kotikoti.