Inhoan syvästi porukat-sanaa kun ihmisee puhuvat lapsuuden perheestään
Kommentit (109)
Niin minäkin. Alaluokkaisten itäsuomalaisten perussanastoa
Kiitos kun muistutit. Pitääkin päivittää suomeen, että olen nyt tulevan viikonlopun porukoilla.
Pienet on sunkin murheet, voit olla siitä onnellinen.
Teiän porukat on muuten paskaporukkaa
Vierailija kirjoitti:
Enempi kuullut läntisten ja eteläisten käyttävän, kaikenlaisista yhteiskuntaluokista.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs te yläkuokkaiset bettre fölk sitten sanotte?
Muutin ysärillä Stadista Trelle opiskelemaan, jossa kuulin muualta Suomesta tulleilta sanan 1. kertaa. Luulin pitkään, että kaikilla on joku kiinteä kaveri/ystävä-porukka, jota he ovat aina menossa tapaamaan.
Mulla oli porukka lähinnä graffiti/skeittipiireissä ja bändipiireissä. Myöskään iskää en ollut koskaan kuullut ja se nauratti silloin.
Mikäs sen pitäisi olla? Poppooko? Tuohon verrattuna porukat -termi on paljon parempi ja ihan söpö ilmaus.
Vierailija kirjoitti:
Varsinais-Suomalaista sanastoa ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on sunkin murheet, voit olla siitä onnellinen.
Eikö toisaalta ole kiva, että joku pohtii tällaisia eikä vaikka ilku toisten ihmisten sairauksia tai tuilla elämistä.
Minä sanon aina meneväni mammaselle ja pappaselle.
Meillä on isot porukat, joten porukoille käymään lähteminen tarkoittaa useimmiten sekä vanhempia, että sitten samalla paikkakunnalla asuvia muita lähisukulaisia. Kätevää, kun voi sanoa vain, että menen porukoilla käymään, sen sijaan, että sanoisi, että menen tapaamaan äitiä, isää, tätiä, tädin miestä, mummoa, ukkia, serkkua, serkun puolisoa, kummia, toista kummia ja mummon parasta kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs te yläkuokkaiset bettre fölk sitten sanotte?
Vanhemmat, tai äiti ja isä.
Varmaan aika kuormittavaa täyttyy olla elämän jos noinkin triviaalit asiat kovin voimakkaita tunteita herättävät.
Minä taas en osaa enää tässä iässä sanoa, että menen käymään isällä ja äidillä. Kuulostaa sellaiselta pikkulapsen puheelta. Minulle isä ja äiti on porukat ja sillä hyvä.
Kiitos tiedosta. Harmistuksestasi huolimatta aion mennä viikonloppuna käymään porukoilla.