Olen katkera, kun asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä aiempiin sukupolviin verrattuna
Verrokkina omat vanhempani, jotka ostivat 90-luvun lopulla omakotitalon kohtuullisen matkan päässä pikkukaupungin keskustasta. Iso ja kohtuullisen uusi tiilitalo maksoi euroiksi muutettuna n. 120 000 euroa. Nykyään saman asuinalueen remppaamattomat omakotitalot maksavat yli 200 000 euroa. Omakotitalot ovat siis samassa kunnossa kuin ennenkin, ei ole tehty remontteja ilmalämpöpumpun asennusta lukuun ottamatta. Toiset, rikkaat sukulaiseni ostivat nuorena parina omakotitalon 2007 Uudellamaalla suositulla asuinalueella, asunto maksoi tuolloin n. 300 000 euroa. Nykyisin alueen asunnot ovat lähemmäs puoli miljoonaa. Tuollaiseen ei tietenkään minulla ole varaa enkä tuollaisesta haaveile, mutta kertoo miten hintataso on karannut.
Olen katkera, että minulla tavallisena kolmekymppisenä ei ole varaa ostaa asuntoja. Olisi, jos asunnot olisivat samaa hintaluokkaa kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Menin lukiosta suoraan opiskelemaan, valmistuin ja tein vuosia pätkätöitä, ennen kuin sain vakituisen paikan. Olen säästänyt palkastani niin paljon, kuin olen kyennyt. Palkkataso ei koskaan tule nousemaan alallani huimaksi, vaan tulen aina olemaan hieman alle keskituloinen. Omilla vanhemmillani vastaava palkkataso riitti hyvin tuohon omakotitaloon, itselläni ei. Perintöä en tule saamaan todennäköisesti muutamaan vuosikymmeneen, jos sitä edes silloin sattuu olemaan jäljellä.
Kommentit (155)
Miksi sinun pitäisi saada heti omakotitalo? Aloita pienemmästä ja etene suurempaan. Niin me muutkin on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi saada heti omakotitalo? Aloita pienemmästä ja etene suurempaan. Niin me muutkin on tehty.
Kuka hullu uskaltaa ostaa nykyään vaikka yksiön/kaksion jostain, kun todennäköisesti ei käy kaupaksi parin vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu uskaltaa ostaa nykyään vaikka yksiön/kaksion jostain, kun todennäköisesti ei käy kaupaksi parin vuoden päästä?
Sellaiset ovat halpoja. Niiden hinta ei ole räjähtänyt.
IS: "Asuntokaupassa poikkeuksellisen hiljainen alkuvuosi"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010570995.html
Eipä nuo muillekaan näillä hinnoilla kaupaksi mene.
Muuta itä-Suomeen, siellä on edullisia asuntoja.
Aiemmat sukupolvet maksoivat 16% korkoa
80-luvun lopulla asuntolainojen korko todella oli vähintään 16 %. Ei kannata kahdehtia ainakaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Arvonsäilyminen on vähän kuin lottoamista ja yksi suuri remppa niin menee läskiksi suunnitelmat. Vuokralla ei tietenkään mahdollisuutta karttaa omaisuutta mutta aikaapitkään omistusasunnossa saa asua jotta tuli merkittävästi varallisuutta.
Käytännössä tuo "apartment ladder" ilmiö ei toimi kovin hyvin ellei heti 18 vuotiaana aloita.
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Asuntojen hinnat nousee koska ihmiset ovat valmiita maksamaan asunnoista niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmat sukupolvet maksoivat 16% korkoa
Ja silloin sai korot vähentää verotuksessa... enää ei saa..
Hintojen laskussa menee aikansa. Ajan mittaan on pakko myydä, toisaalta onhan se uusi asuntokin sitten halvempi.
Asuntojen hinnat lähtee ehkä nousuun sitten jos korot painuu jälleen nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kävisi kaupaksi parin vuoden päästä? Eikö kukaan tarvitse enää yksiöitä tai kaksioita? Kuulostaa hämmentävältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kävisi kaupaksi parin vuoden päästä? Eikö kukaan tarvitse enää yksiöitä tai kaksioita? Kuulostaa hämmentävältä
Jos asuntokauppa on jo nyt nihkeä, niin miten kysyntää olisi samalla hintatasolla parin vuoden päästä? Vai meinaatko, että ostaa nyt itse kaksion 200 000 eurolla ja myy parin vuoden päästä 160 000 eurolla pois? Äly hoi...
Vierailija kirjoitti:
Muuta itä-Suomeen, siellä on edullisia asuntoja.
Ja leppoesan lupsakkaat immeiset, aina naaramassa toesille.
Vierailija kirjoitti:
IS: "Asuntokaupassa poikkeuksellisen hiljainen alkuvuosi"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010570995.html
Eipä nuo muillekaan näillä hinnoilla kaupaksi mene.
Kiitos orpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntokauppa on jo nyt nihkeä, niin miten kysyntää olisi samalla hintatasolla parin vuoden päästä? Vai meinaatko, että ostaa nyt itse kaksion 200 000 eurolla ja myy parin vuoden päästä 160 000 eurolla pois? Äly hoi...
Asuminen maksaa, oli se sitten oma tai jonkun muun omistama kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen laskussa menee aikansa. Ajan mittaan on pakko myydä, toisaalta onhan se uusi asuntokin sitten halvempi.
Kyllä ne hinnat taas nousee, kun hallitus vaihtuu ja lama loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Asuntojen hinnat nousee koska ihmiset ovat valmiita maksamaan asunnoista niin paljon.
Ne on nousseet, koska palkat on nousseet. Samoin kaiken muun hinta.
Suhteessa asunnot on nykyään halvempia kuin vaikka ap vanhemmilla.
😭😭😭😭