Jatkuva väsymys vaikka nukun mielestäni hyvin
Olen siis tällä hetkellä vielä kotona hoitovapaalla taaperon kanssa ja olen jatkuvasti tosi väsynyt. Lapsi nukkuu nykyisin täydet yöt. Olen ollut nyt muutaman vuoden ajan tosi väsynyt oikeastaan joka päivä. Raskausaikana luulin, että väsymys johtui raskaudesta. Vauva-aikana luulin, että vauvan yöheräilyt aiheuttivat väsymystä, mutta nyt en enää tiedä. Olen normaalipainon ylärajoilla. Välillä tulee syötyä suhteellisen terveellisesti. Välillä kausittain sitten huonommin. Menen nukkumaan monesti jo 21-22 ja herään 6-7. Viikonloppuisin saatan nukkua pidempäänkin ainakin toisena aamuna. Siltikään väsymys ei helpota. Päivät eivät ole kuormittavia ja olenkin miettinyt tekeekö kotona olo minut väsyneeksi. Muistelen kuitenkin olleeni väsynyt myös töissä ollessani.
Kuinka saisin itseni piristymään? Tutkiiko julkinen puoli tällaista väsymystä jos soitan terveyskeskukseen? Olen syönyt lisärautaa raskaudesta asti, kun hemoglobiini laski johonkin 110. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu, eikä myöskään muutakaan tutkittu.
Ideoita? Kokemuksia? Rahaa ei olisi nyt mennä yksityiselle?
Kommentit (51)
Jätä edes kuukaudeksi sokeri ja muu höttö pois, äläkä syö kerralla liikaa. Liiku päivittäin. Jos ei muutosta parempaan niin sitten verikokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, toivottavasti ei ole mitään uniapneaa. En varmaan ikinä saisi nukuttua sen laitteen kanssa, kun olen niin huono nukkuja muutenkin. Nukahtaminen on välillä vaikeaa.
Masennus voisi periaatteessa olla mahdollinen, mutta ei tällä hetkellä ainakaan kovin pahana ole.
Olisikohan näihin jotain itsehoitoa mitä voisin kokeilla?
Ap
Sinulla on ollut alhainen hemoglobiini (ilmeisesti raudanpuutteesta johtuen?). Pitäisin raudanpuutetta todennäköisimpänä syynä väsymykseesi (+ huono ruokavalio+stressaava elämäntilanne).
Väsyttääkö? -Lue vinkit, mitä kannattaa selvittää!
https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-oireet/vasyttaako-lue-vinkit-…
Piilevä raudanpuute kilpirauhassairauden oireiden aiheuttajana
https://esasoppi.fi/raudanpuute/piileva-raudanpuute-kilpirauhassairaude…
Masennusta vai rauta-arvot pielessä? Verikokeissa huomio kannattaa kiinnittää etenkin yhteen asiaan, lääkäri sanoo
Lääkäri Ilona Ritola kertoo, että raudanpuutteen aiheuttamat oireet tulkitaan usein masennukseksi. Tutkimuksissa niillä on havaittu olevan myös yhteyksiä toisiinsa.
Joo täytyy kokeilla vähän muuttaa ruokavaliota ja lisätä liikuntaa.
Kiitos
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt nyt raskauden jälkeen monivitamiinia päivittäin. D-vitamiinia ja c-vitamiinia useamman kerran viikossa. Lisäksi säännöllisesti magnesium ja rauta illalla. Rauta taisi olla vahva rauta niminen valmiste.
Uni ei ole ihan nykyäänkään ihan katkeamatonta vaan herään ainakin kerran yössä vähintään vessaan. Joskus toki vielä lapsi herättää lisäksi. Olen aika hidas ja huono nukahtamaan, joten joskus saatan valvoa yöllä jonkun aikaa.
Ap
Ei ihme jos väsyttää https://mielenihmeet.fi/katkeileva-uni-on-vaarallisempaa-kuin-riittamat…
Pitäisiköhän kokeilla melatoniinia ennen nukkumaan menoa? Ja ehkä voisin kokeilla lukea vaikka kirjaa tai lehteä koska nyt tulee selattua vaan puhelinta tai katsottua telkkaria. Pitäisi myös yrittää vähentää juomista ennen nukkumaanmenoa.
Harmi, ettei ferritiiniä nähty tarpeelliseksi mitata raskausaikana. Hemoglobiini nousi sitten johonkin 120 lisäraudan aloittamisen jälkeen. Siitä asti olen sitä jatkanut.
Ap
Jos kukkaro kestää, niin Puhti lab:n "Raskautta suunnittelevan laboratoriopaketti" sisältää hyvät testit. Hinta 154e.
Otatin tuon itseltä kk sitten jatkuvan väsymyksen vuoksi, vaikka en raskautta suunnittelekaan.
(P.s Mulla hb 131 ja ferritiini n. 29, eli rautavarastot tyhjät. Muut arvot oli ok.)
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy kokeilla vähän muuttaa ruokavaliota ja lisätä liikuntaa.
Kiitos
Ap
Jos sinulla on raudanpuute (todennäköisesti on, voi olla sen lisäksi muitakin syitä väsymykseen) siihen ei auta ruokavalio tai vitamiinilisät (itse kokeilin näitä tuloksetta, koska hemoglobiini oli hyvä ja lääkärin mielestä ei ongelmaa). Raudanpuutteiselle ei suositella raskasta liikuntaa (kuluttaa rautaa eli voi pahentaa tilannetta, sorruin tähän itsekin ja väsymys oli kahta kauheampi). Raudanpuute voi vaikuttaa myös uneen ja miljoonaan muuhun asiaan. Pyydä (lue vaadi) verikokeet, kerro oireistasi ja siitä, että hemoglobiinisi on ollut alhainen. Mitä kauemmin raudanpuute jatkuu, sitä vaikeampi sitä on korjata.
Täytyy yrittää päästä ensin julkisen kautta ja mennä sitten tuon puhdin kautta. Kuuluuko nämä kaikki täällä mainitut verikokeet tuohon puhdin raskautta suunnittelevan pakettiin?
Jos olisi raudan puute niin miksihän tämä rautalisä ei auta? Infuusioon on kuulema aika mahdoton päästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt nyt raskauden jälkeen monivitamiinia päivittäin. D-vitamiinia ja c-vitamiinia useamman kerran viikossa. Lisäksi säännöllisesti magnesium ja rauta illalla. Rauta taisi olla vahva rauta niminen valmiste.
Uni ei ole ihan nykyäänkään ihan katkeamatonta vaan herään ainakin kerran yössä vähintään vessaan. Joskus toki vielä lapsi herättää lisäksi. Olen aika hidas ja huono nukahtamaan, joten joskus saatan valvoa yöllä jonkun aikaa.
Ap
Ota c-vitamiini raudan kanssa (edistää raudan imeytymistä). Tuo magnesium heikentää raudan imeytymistä.
https://www.puhti.fi/blogi/9-kysymysta-raudan-imeytymisesta-tiesitko-et…
"Kun raudanpuutetta lähdetään korjaamaan pitää aina olla syntynyt käsitys siitä, mistä syytä raudanpuute on kehittynyt. Omatoimista rautavalmisteiden käyttöä ei voi suositella. Yleensä nestemäisten rautavalmisteiden (annos/vrk sisältää n. 20 mg rautaa) ei korjaa raudanpuutetta. Raudanpuutettta hoidetaan suun kautta otettavilla rautavalmisteilla (yli 100 mg/pv, mielellään 200 mg päivässä). Suun kautta rautaa otettaessa annosta 5 mg/kg ei tulisi ylittää."
Mieliala voi väsyttää. Voiko olla henkistä?
Täydellisestä verenkuvasta selviää aika paljon asioita. Lisäksi transferriinin rautakyllästeisyys myös (itselläni seurataan tuolla rautaa, ei niinkään ferritiiniä mittaamalla). Ja jos on ongelmia ja hb vaikka tosi matala ja rautavarastot tyhjät niin kannattaa käydä rautainfuusiossa. Millainen hb sulla on ollut synnytyksen jälkeen ja onko synnytyksen jälkeen seurattu arvoja? Esim itselläni laski hb synnytyksessä 70.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän kokeilla melatoniinia ennen nukkumaan menoa? Ja ehkä voisin kokeilla lukea vaikka kirjaa tai lehteä koska nyt tulee selattua vaan puhelinta tai katsottua telkkaria. Pitäisi myös yrittää vähentää juomista ennen nukkumaanmenoa.
Harmi, ettei ferritiiniä nähty tarpeelliseksi mitata raskausaikana. Hemoglobiini nousi sitten johonkin 120 lisäraudan aloittamisen jälkeen. Siitä asti olen sitä jatkanut.
Ap
Sedonium yrttitabletit (apteekista valeriaanarohto)nukuttaa minua enemmän kuin melatoniini. Melatoniinia pitäisi syödä kolmisen viikkoa putkeen että auttoi uneen.
Minulla on vaikeaa väsymystä jota on tutkittu. Syytä minulla ei löytynyt, mutta itsehoitoniksit:
- liikunta
- vihanneksia ja hedelmiä 20 erilaista viikossa
- energiahoito
- rautaa, b12-vitamiinia. Itselläni nyt kokeilussa nac-valmiste
Hemoglobiinia ei ole seurattu synnytyksen jälkeen. Täytyy soitella terveyskeskukseen tästä väsymyksestä. Jos sieltä ei tutkita niin pitää veronpalautuksista lähteä sitten puhdin kautta tutkimaan.
Täytyykin alkaa kiinnittää huomiota tuohon raudan ottoon ilman mitään raudan imeytymistä heikentäviä aineita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kukkaro kestää, niin Puhti lab:n "Raskautta suunnittelevan laboratoriopaketti" sisältää hyvät testit. Hinta 154e.
Otatin tuon itseltä kk sitten jatkuvan väsymyksen vuoksi, vaikka en raskautta suunnittelekaan.
(P.s Mulla hb 131 ja ferritiini n. 29, eli rautavarastot tyhjät. Muut arvot oli ok.)
Puhti on nostanut todella paljon hintoja. Yritä etsiä halvempi.
En osaa auttaa mutta mulla sama tilanne .
Väsymys jäi päälle ekan lapsen saannin jälkeen . Oli koliikkivauva. en tiiä enkö sitten ikinä enää pysty palautumaan siitä väsymyksestä. Tästä nyt 10 v. Tutkittu raudat , kilpirauhaset, uniapnean, ihan kaikki mahdollinen taivaan ja maan väliltä . Mistään ei löydy mitään mut oon niin väsynyt etten pärjää enää normaalityöajalla ja päiväunetkin piristää vain hetkeksi. Ei ylipainoa, syön terveellisesti ja päivärytmi hyvin säännöllinen. Kokeiltu gluteeniton ruokavalio ja Keto ruokavalio. Ei auta . Oon jo tyytynyt kohtalooni et oon tämmönen.
Juuri yhdellä tutulla oli sama juttu. Tutkimusten jälkeen selvisi, että kyseessä oli pitkälle mennyt sepelvaltimotauti. Veri ei kiertänyt eikä silloin jaksanutkaan kunnolla.
Mulla on vähän samanlaista että energiaa ei riitä oikein mihinkään. Selitin asian terveyskeskuksen chatissa ja pyysin verikokeet. Terveydenhoitaja konsultoi sitten lääkäriä joka antoi lähetteen labraan.
Ap