Jatkuva väsymys vaikka nukun mielestäni hyvin
Olen siis tällä hetkellä vielä kotona hoitovapaalla taaperon kanssa ja olen jatkuvasti tosi väsynyt. Lapsi nukkuu nykyisin täydet yöt. Olen ollut nyt muutaman vuoden ajan tosi väsynyt oikeastaan joka päivä. Raskausaikana luulin, että väsymys johtui raskaudesta. Vauva-aikana luulin, että vauvan yöheräilyt aiheuttivat väsymystä, mutta nyt en enää tiedä. Olen normaalipainon ylärajoilla. Välillä tulee syötyä suhteellisen terveellisesti. Välillä kausittain sitten huonommin. Menen nukkumaan monesti jo 21-22 ja herään 6-7. Viikonloppuisin saatan nukkua pidempäänkin ainakin toisena aamuna. Siltikään väsymys ei helpota. Päivät eivät ole kuormittavia ja olenkin miettinyt tekeekö kotona olo minut väsyneeksi. Muistelen kuitenkin olleeni väsynyt myös töissä ollessani.
Kuinka saisin itseni piristymään? Tutkiiko julkinen puoli tällaista väsymystä jos soitan terveyskeskukseen? Olen syönyt lisärautaa raskaudesta asti, kun hemoglobiini laski johonkin 110. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu, eikä myöskään muutakaan tutkittu.
Ideoita? Kokemuksia? Rahaa ei olisi nyt mennä yksityiselle?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän samanlaista että energiaa ei riitä oikein mihinkään. Selitin asian terveyskeskuksen chatissa ja pyysin verikokeet. Terveydenhoitaja konsultoi sitten lääkäriä joka antoi lähetteen labraan.
Hyvä idea! Täytyykin huomenna chattailla. Toivottavasti saisin myös lähetteet.
Ap
Onko se siis oikeaa väsyttää -väsymystä vai ei huvita -väsymystä?
Jälkimmäiseen voisi auttaa säännöllisen ulkoliikunnan ottaminen kuvioihin, että aivot saa kunnolla happea. Reipasta kävelyä, pyöräilyä, hölkkää... Myös jotain mielekästä omaa tekemistä, mihin saat uppoutua ja joka tuo hyvää mieltä ja vähän rasittaa aivojakin. Myös kivojen ihmisten tapaaminen säännöllisesti voi piristää.
Jos se on taas tuollaista väsymystä, että nukahdat pystyyn, niin sit lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäiseen voisi auttaa säännöllisen ulkoliikunnan ottaminen kuvioihin, että aivot saa kunnolla happea. Reipasta kävelyä, pyöräilyä, hölkkää... Myös jotain mielekästä omaa tekemistä, mihin saat uppoutua ja joka tuo hyvää mieltä ja vähän rasittaa aivojakin. Myös kivojen ihmisten tapaaminen säännöllisesti voi piristää.
Päivittäin vähän vaihtelee. Välillä on tosiaan ihan lamaannuttavaa aivosumu väsymystä. Kuitenkin välillä piristyn hetkeksi ja olo saattaa olla aika normaali. Sitten taas iskee kauhea väsymys hetken päästä. Vähän pelottaa aina kesken näiden väsymysten lähteä esimerkiksi autolla liikenteeseen, mutta kyllä kieltämättä ihmisten näkeminen piristää hetkeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin vähän vaihtelee. Välillä on tosiaan ihan lamaannuttavaa aivosumu väsymystä. Kuitenkin välillä piristyn hetkeksi ja olo saattaa olla aika normaali. Sitten taas iskee kauhea väsymys hetken päästä. Vähän pelottaa aina kesken näiden väsymysten lähteä esimerkiksi autolla liikenteeseen, mutta kyllä kieltämättä ihmisten näkeminen piristää hetkeksi.
Sitä vaan mietin, jos olet raskauden ja vauvavuoden jälkeen fyysisesti huonossa kunnossa, ehkä jo ennen raskautta? Kuinka olet liikkunut ennen ja nyt ja miltä peruskunto vaikuttaa? Kunnon kohotus, ruokavalion korjaus, mielekästä, piristävää tekemistä taaperoarjen lisäksi. Nämä voisi auttaa. Toki kuten joku muu jo sanoi, jos ferritiinit on alhaalla, niin silloin ei ole ehkä paikallaan lähteä kuntoa kohottamaan, että juu, ne verikokeet vois olla ihan eka paikallaan.
On varmaan kuntokin aika huono, kun raskausajan jouduin olemaan levossa melkein kokonaan. Hyvänä viikkona tulee kyllä fyysisesti kuormittavaa hikiliikuntaa 3x 1h ja sitten lihaskuntojumppaa toiset 3 kertaa. Tosin tällaisia hyviä viikkoja ei hirmu montaa ole kerennyt olla, enkä voi kyllä sanoa olevani mitenkään hyvässä kunnossa. Ja ruokavalio on kyllä surkea suurimman osan ajasta.
Ap
Jos sinulla on alhainen ferritiini, kaupan perusrauta ei riitä. Yleensä niiden rautataso on 14-50mg, multivitamiinilisässä 18mg. Itselläni on ferritiini 9 ja lääkärin ohje on, että vähintään 100-300mg rautaa päivässä tai vähintään joka toinen päivä 6kk ajan, jonka jälkeen katsotaan uudelleen miten menee.
Eli apteekista ihan kunnon rautalisä ja C-vitamiinin kera. Itse suosin Sideralia, siinä on vaan 30mg rautaa, mutta se imeytyy hyvin, voi syödä ja juoda vapaasti maitotuotteita, voi ottaa tyhjään tai täyteen vatsaan ja milloin tahansa päivän aikana.
Syön ja olen aina syönyt tuota makrobios vahva rauta + c. Siinä on ilmeisesti rautaa 100mg. Olen varmaan kuitenkin ottanut sen väärin, kun olen ottanut magnesiumin kanssa yhtäaikaa? Mihin aikaan päivästä rauta kannattaisi ottaa. Tuntuu, että jatkuvasti syön tai juon jotain mikä heikentää raudan imeytymistä. Juon kahvin maidolla aamulla ja päivällä. Illalla sitten taas monesti otan tuon magnesiumin.
Ap
Mihin aikaan te muut otatte raudan?
Ap
Jätä pois ne vaaleat leivät, sokeriset tuotteet ja leivonnaiset, makaroni, riisikin jne. Siirry siihen "terveelliseen vaihtoehtoon".
Painokin saattaa laskea ihan huomaamatta, kun lisäät säännöllistä ulkoilua ja pidennät lenkkejä päivä päivältä lapsen kanssa, hän kyllä viihtyy mukana, voit jutella ja lauleskella hänelle, kertoa tarinoita ja esitellä luonnonihmeitä jne. Säännöllisyys, hyvä ruokavalio ja riittävän rasittava ulkoilu ruokavalion ohessa saattavat piristää kummasti.