Voisitko seurustella huumeita käyttävän ihmisen kanssa?
esim kannabista käyttävän, jos et itse käytä muuta kun alkoholia satunnaisesti.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni käyttää kannabista jos ei nyt ihan päivittäin niin varmaan viitenä päivänä viikossa. En pidä tästä, mutta yritän toleroida. Bilettäessään hän myös käyttää ainakin LSD:tä ja ekstaasia ja varmaan muutakin. Onneksi biletys ei ole hänellä joka päiväistä vaan sanoisin että huumebiletystä ei tapahdu edes kerran kuukaudessa keskimäärin.
Olemme kolmekymppisiä. Koen itse olevani melko huumevastainen enkä käytä yhtään mitään. En haluaisi olla tämän asian suhteen nipottaja vaikka jossain määrin osoitankin hänelle että en pidä tästä toiminnasta. En tiedä, ehkä olen sitten liian nihkeä mutta minun mielestäni ei ole normaalia että kannabista poltellaan noin paljon ja noita kovia huumeita ei pitäisi käyttää mielestäni ikinä. Ja kyllä tämä saa myös ajattelemaan että olemmeko tämänkin asian suhteen liian erilaisia.
Tähän vielä selvennyksenä. Kumppanini on siis korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä, pitää huolta itsestään muuten ja on urheilullinen. Kannabista kovempien huumeiden käyttö on hänelle bilettämiseen liittyvää ja riippuvuutta niihin hänellä ei vaikuta olevan. Kannabiksesta en tiedä onko hän riippuvainen, mutta kieltämättä polttelu on hänelle hyvin säännöllistä. Hän on toki ollut välillä jopa viikkoja polttamatta mutta hän kertoo rentoutumaan helpommin kun polttelee. Kyseessä ei siis ole mikään narkkari. Mutta itseäni jossain määrin häiritsee silti.
En. Kemiallisesti vinoutunutta käytöstä, ajatuksia ja tunteita.
Avopuolisoni käyttää kannabista silloin tällöin, voi olla jopa kuukauden parin taukoja käyttö kertojen välissä. Jos jotain muuta käyttää, niin sitten se on ero ja hän itsekin tietää sen.
En. En seurustelisi myöskään alkoholia juovan tai tupakkaa polttavan tyypin kanssa.
En pidä kannabiksen käyttöä huumeen käyttönä. Alkoholiinkin verrattuna kannabis on päihde. Paljon vähemmän haitallinen päihde.
Vierailija kirjoitti:
En pidä narkomaaneja ihmisinä vaan elukoina joilla ei ole mitään muuta mielessä kuin seuraava annos huumetta. Piritorin läpu kun kävelee niin siellä noita zombeja on aina kymmennittäin ja parhaimimllaan yli sata vetämässä jotain. Eipä taida noista olla iloa muille ihmisille. Paras kun vetäisivtä yliannoksen tai painuisivat hiiteen Suomesta. Narkomaniaa ei voi parantaa millään keinolla vaan se loppuu aina yliannokseen.
Ei pääty aina yliannokseen. Poikani on ollut 4 vuotta kuivilla ja työelämässä. Piri oli vahvin aine mitä käytti, satunnaisesti subua. Kaikki alkoi harmittomasta kannabiksen viihdekäytöstä. Kuiville pääsi hoito- ohjelman, paikkakunnan vaihdoksen ja vertaistuen avulla. Välit olivat välillä lähes poikki. Toisaalta olen tyytyväinen, että otin kovat otteet käyttöön, en ruvennut hoivaamaan ja rahaa antamaan.
Vierailija kirjoitti:
En pidä kannabiksen käyttöä huumeen käyttönä. Alkoholiinkin verrattuna kannabis on päihde. Paljon vähemmän haitallinen päihde.
Mutta laiton siinä, missä kovemmat huumeet. Mulla ainakin tää on se, mikä (Suomessa) tökkää pahiten kannabiksen käytön suhteen, että se edellyttää rikollista toimintaa ja rikollisia kontakteja. Ulkomailla olen ollut todistamassa, että toisille kannabis oikeasti sopii paljon paremmin kuin alkoholi (ei sillä, että kumpaakaan olisi pakko käyttää).
Kannabis on portti kovempiin huumeisiin, olen todistanut tätä pariinkin kertaan. Joten nää kannabiksen puolustelijat voi hypätä suohon.
Toki voisin, käytän itsekin. Ongelmakäyttäjän kanssa en alkaisi suhteeseen, mutta satunnainen viihdekäyttö on ihan ok tai jopa suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis on portti kovempiin huumeisiin, olen todistanut tätä pariinkin kertaan. Joten nää kannabiksen puolustelijat voi hypätä suohon.
Porttiteoria on myönnetty keksityksi. Hollannissa kannabis on ollut sallittua yhtä kauan kuin se on ollut suomessa kiellettyä. Seurauksena suomessa on isompi huumeongelma kuin hollannissa. Suomi on toisena suonensisäisten huumeiden käytössä. Ainoa porttikama on alkoholi kun yli 90 % ensimmäisistä huumekokeiluista tehdään humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Taikasienet luokitellaan laittomiksi huumausaineiksi, suippumadonlakkia kasvaa Suomessakin. Miehen kanssa käytetään satunnaisesti yhdessä. Keltään ei lähde sormet tai henki laittomuuksiemme vuoksi, olemme kotona kaksin tai pienellä porukalla.
Olemme molemmat työssäkäyviä ja arki pyörii mallikkaasti, näin on ollut jo vuosia. Milloin tästä käytöstä pakostikin tulee ongelma (koska palstan mukaan jokaisesta viihdekäyttäjästä tulee lopulta pskanen rapanisti)?
Satunnainen käyttö sienillä tai kannabiksella aiheuttaa ongelmia vain jos jää kiinni käytöstä. Eli oikeasti laittomuus aiheuttaa ne vähän ongelmat joita käytöstä voi seurata.
Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että alkoholin satunnaiskäyttö johtaisi ajan kuluessa alkoholismiin, mutta kummasti jokaiseen huumeita käsittelevään ketjuun aina tulee ihmisiä leimaamaan *jokaisen* huumeita käyttävän narkomaaniksi. Millä logiikalla? Suuri osa huumausaineista on psyykkisesti ja fyysisesti vähemmän addiktoivia kuin alkoholi, ja bilehuumeissa vaarallisuus perustuu ensisijaisesti kehon kuivumiseen tai verenpaineen nousuun.
Ja itse asiaan: voisin seurustella viihdekäyttäjän kanssa. Viihdekäytöksi lasken harvemmin kuin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni on viihdekäyttäjä. Kokaiinia noin kerran kuukaudessa, mdma:ta muutaman kerran vuodessa, varmasti jotain muutakin, yleensä samaan aikaan. Jos tämä käyttötiheys koskisi alkoholia, kellään ei olisi mitään nokan koputtamista.
Mies on esihenkilönä eräässä firmassa, opiskelee alan ylempää korkeakoulututkintoa ja treenaa tavoitteellisesti. Viihdekäyttö on eri asia kuin päihderiippuvuus. Ja tuohon sormien katkomiseen - työssäkäyvä kykenee maksamaan kokkelinsa etukäteen tai viimeistään kun saa aineensa. Keskiverto viihdekäyttäjä on joko työssäkäyvä tai opiskelija, josta ei päällepäin näy, mitä päihteitä käyttää.
Semmoinen cheerleader siellä 😁 Ja tietenkin luettelit miehestä vain ulkoisia asioita mitä luulet että muutkin arvostavat, ei sanaakaan hyvistä luonteenpiirteistä. Vakka varmasti kantensa löytänyt
Kyllähän tuollaiset jännämiehet näyttää naisille kelpaavan. Eräs tuntemani tapaus lähti juuri talvella vaihteeksi 3.5 vuodeksi tapon yrityksestä istumaan, naisystäviä on kyllä riittänyt. Naiset näyttävät someprofiilien perusteella vielä täysin normaaleilta
En todellakaan. En edes alkoholia kittaavan kanssa. On parempaakin tekemistä kuin katsella narkki/känniääliöitä.
M47
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväni käyttää kannabista jos ei nyt ihan päivittäin niin varmaan viitenä päivänä viikossa. En pidä tästä, mutta yritän toleroida. Bilettäessään hän myös käyttää ainakin LSD:tä ja ekstaasia ja varmaan muutakin. Onneksi biletys ei ole hänellä joka päiväistä vaan sanoisin että huumebiletystä ei tapahdu edes kerran kuukaudessa keskimäärin.
Olemme kolmekymppisiä. Koen itse olevani melko huumevastainen enkä käytä yhtään mitään. En haluaisi olla tämän asian suhteen nipottaja vaikka jossain määrin osoitankin hänelle että en pidä tästä toiminnasta. En tiedä, ehkä olen sitten liian nihkeä mutta minun mielestäni ei ole normaalia että kannabista poltellaan noin paljon ja noita kovia huumeita ei pitäisi käyttää mielestäni ikinä. Ja kyllä tämä saa myös ajattelemaan että olemmeko tämänkin asian suhteen liian erilaisia.
Sinuna keräisin kimpsuni ja lähtisin. Kuin, että katon huume kuihailua oli se minkälaista käyttöä hyvänsä. Ikinä, kun ei tiedä miten se ajan kanssa yltyy.
En. En seurustelisi kenenkään päihteitä vakituisesti käyttävän kanssa. Parempi olla yksin, jos arvomaailmat eivät kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten perusteella vain pieni osa kannabiksen käyttäjistä siirtyy kovien huumeiden vakituisiksi käyttäjiksi. Arviot vaihtelevat, mutta noin 110 % kannabiksen käyttäjistä kokeilee joskus kovia huumeita, ja vielä pienempi osa (arviolta alle 1 %) siirtyy niiden säännölliseen käyttöön.
Porttiteoriaa, eli väitettä siitä että kannabis johtaa väistämättä kovien huumeiden käyttöön, ei nykytutkimus yleisesti tue. Useimmat kannabiksen käyttäjät eivät siirry käyttämään esimerkiksi heroiinia, kokaiinia tai amfetamiinia.
Kannabis ja kovat huumeet voivat esiintyä samoissa käyttäjäryhmissä, mutta syynä ei yleensä ole itse kannabis, vaan taustatekijät, kuten:
Sosiaalinen ympäristö
Mielenterveysongelmat
Nuoruuden riskikäyttäytyminen
Varmaan 90 prosenttia 20-40-vuotiaista käyttää nykyisin jotain huumeita, eli ihan normaaliahan se on. Enemmän ihmetyttää jos ei käytä. Tylsää elämää elävät tällaiset ihmiset.
Alkoholin kohtuukäyttäjän kanssa voisin pariutua. Siis sellaisen pari annosta viikonloppuna -tyyppisen. Ördäyskännääjän en ikinä, koska se on mun mielestä niin säälittävää touhua. Tupakoitsijaa en todennäköisesti pystyisi pussailemaan (en oo koskaan kokeillut). Laittomien päihteiden käyttäjää en ottaisi ensisijaisesti rikollisyhteyksien takia, vaikka en satunnaista pilvenpolttoa sinänsä mitenkään vaarallisena pidäkään.