Hesarin kk liite, meillä on niiiiin vaativa vauva
Äiti ei ehtinyt tehdä äitiyslomalla väitöskirjaa tai vauvan kanssa pitää olla vuorovaikutuksessa. Ja ylläri oli lapsen syntymän jälkeen, että ei voi käydä joka päivä ulkona syömässä.
Mistä näitä utopistisia kuvitelmia tulee?
Kommentit (138)
täysin kaltaiseni, samaten tulee äkkipäätä mieleen ainakin Mika Waltari, Alvar Aalto. Naisista Märta Tikkanen ja Laila Hietamies ovat kirjoittaneet ensimmäiset kirjansa näin, useampaa lastaan (Tikkanen samalla hoisi myös juopon miehen ja työn Arbiksen johtajana) hoitaen, tuoreempi esimerikki on Päivi Lipponen. Juu, eivät ole luovia, ei.
37
Vierailija:
että kehtaan olla olemassa ja elää toisin kuin muut.
Ei ollenkaan. saahan sitä olla tuollainen supertehokas suorittaja. Minusta on vaan ikävää syyllistää toisia, jos eivät ole samanlaisia kuin minä. Ja se, että kerrot tehokkuudestasi _tässä ketjussa_, on juuri sellaista pahan mielen aiheuttamista muille, jota en voi sietää.
Lisäksi on ihan fakta, että todella vaativan vauvan hoidon ohella ei mitään opiskella. Täysi työ on saada syötyä ja nukuttua.
Itse kun olen ollut niin ylpeä siitä, että opiskelen maisteriksi samalla kun hoidan kahta lastani kotona... Lapseni saavat olla kotihoidossa, joka minulle on tärkeintä. Opiskelen päiväuniajat, toisinaan myös pari tuntia illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan ja joskus myös viikonloppuaamuisin kun mieheni ulkoilee lasten kanssa. Mitä pahaa tässä voi olla??
" ... se on aina vaan hän. Hän on niin vaativa lapsi, ei anna minulle hetken rauhaa."
Sellaisiahan normaalit vauvat ovat: tarvitsevat aikuista. Jos vauva oikeasti vain söisi ja nukkuisi ja makoilisi muun ajan hiljaa ja tyytyväisenä itsekseen niin silloin vasta vauvassa olisi jotain vialla ja olisin tosi huolissani.
Mitä nämä naiset oikein odottivat vauvalta?
Minä ajattelin nauttia äitiyslomalla harvinaislaatuisesta mahdollisuudesta elää perheelleni. Olen akateemisessa ammatissa, joka vie työelämässä ollessa 110% kaikki mehut ja kiirettä piisaa. En todellakaan aio aikatauluttaa vanhempainvapaatani, vaan nautin siitä vauvan ja itseni rytmissä kaikessa rauhassa. Mieskin sanoi, että sitten kun vauva nukkuu nukut itsekin. Liiallinen tehokkuus voi kostautua jossakin vaiheessa elämää vaikeutena pysähtyä ja haistella kukkasia ;). Itse olen tuon kokenut ihan rankemman kautta ja varoittaisin siitä ystävällisesti...
muillakin ja mielipiteeni on se, että jos tuntuu että vauva on vaativa, kannattaa kyllä miettiä, onko vika vauvassa vai itsessä.
Mutta eipä sitä osaa muuta kuin viisastella jos ei ole omalle kohdalle sattunut. Minusta on naurettavaa syyllistää vanhempia siitä, että ovat uupuneita jos vauva huutaa kellon ympäri. Onko siinä jotain tulkinnanvaraa? Itku ja hätä ovat itkua ja hätää.
Vierailija:
Liiallinen tehokkuus voi kostautua jossakin vaiheessa elämää vaikeutena pysähtyä ja haistella kukkasia ;). Itse olen tuon kokenut ihan rankemman kautta ja varoittaisin siitä ystävällisesti...
Aika elämästä vieraantuneelta kuulostaa ajatuksesi että öisin nukkuminen olisi laiskuutta :-)
Vierailija:
17, lapseni nukkuvat myös öisin.
Eivätkö sinulla nuku?
työssään uupuvat, jotka kokevat työtaakkansa itselleen ylivoimaiseksi ja kokevat voimattomuutta vaikuttaa työntekotahtiinsa tai muihin työoloihinsa. Tämä on ihan fakta.
Ei se että tekee paljon vielä tuo sinällään burnout-riskejä, ne on nimenomaan nuo turhautumisen ja kuormittumisen tunteet, joilla se burnout iskee. Fakta.
että aikuinen ihminen muka tarvitsisi vuorokaudessa yhtä paljon unta kuin vauva tai taapero! Silloin kannattaisi kyllä epäillä jotain sairautta.
OK, sovitaan sitten, että olet luova. Varo vaan ettet tapa sitä tuolla kohkaamisella.
t. 36
ps. ja turha vetää mitään tunnettuja nimiä tähän keskusteluun. Vai satutko kenties tietämään kuinka näiden huusholleissa on lapset ja kotityöt hoidettu?
Nousi aamulla isänsä kanssa. Itse nukuin 12 tuntia. Enkä ole sairas...;)
se vastaa 6h yöunia. Eli kyllä vaan kannattaa vauvojen äidit nukkua. Ja fakta on sekin, että toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset.
että yhden vauvan äidillä ei ole vielä käsitystä siitä, millaista on yhdistää kaksi tai useampi vähän isompi lapsi ja työelämä, lasten harrastukset jne. Kyllä oikeasti takuulla todella moni tinkii yöunistaan.
Ja luettuani viimeksi sen kirjan KAKSI olin pitkään pirun vihainen kaikille miehille ja erityisesti Henrik Tikkaselle.
Vierailija:
ps. ja turha vetää mitään tunnettuja nimiä tähän keskusteluun. Vai satutko kenties tietämään kuinka näiden huusholleissa on lapset ja kotityöt hoidettu?
Lapsiakin on erilaisia- ei vain äitejä---
esim. sairas lapsi vie yleensä mehut- ellei ole superäiti( niitäkin on)...
---
Ne joilla on hyvä lastenhoitoapuverkosto ovat yleensäkin vahvemmilla lastenhoidossa-
heillä on aivan eri tilanne kuin niillä, jotka yksin suorittavat äitiyttä ( vaikka olisi mies, omakotitalo ja 2 mersua pihalla..)
---
Ei vertailla- vaan tuetaan NAISET toisiamme!!!
haastatteluissa ja kirjoissaan kuvaa jotain asiaa, se asia muuttuu kyllä jossain määrin julkiseksi, eikä ole enää mitään " yksityisasian paljastamista" .
Ei siinä mitään pahaa, että on tehokas, mutta tarvitseeko silti koko ajan todistella omaa erinomaisuuttaan ja polkea muita? Ehkä tyypillä on sittenkin joku adhd, jonka vuoksi kokee alemmuutta.
samaten olen opiskellut luovaa alaa.