Miksi Kela antaa hylätyn tukipäätöksen, mutta alkaa silti pommittamaan erilaisilla vaatimuksilla?
Samaa käynyt työkkärin kanssa, että ovat todenneet etten saa mitään tukia, mutta silti sieltä alkaa tulla kaikenlaista vaatimusta: Hae sitä ja sitä työpaikkaa! Muuta toiseen asuntoon! Laita kaikki laskut ja tiliotteet tänne!
Miksi mun pitäisi tehdä noita asiota, jos ovat jo todenneet, etten saa tukia kuitenkaan?
Kommentit (51)
On se kauheeta kun rahaa ei tule automaattisesti tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hait jotain minkä myöntämiseksi tarvittaisiin lisureita.
Ei kela mitään huvikseen pyydä. Työntekijääkin varmaan ottaa päähän noudattaa ohjeita. Jos tukioikeutta ei kuitenkaan synny ja tämä tuhlaa vain aikaansa.
Tuskin nyt lisensiaattityötä sentään.
Niin, kyllä joihinkin kelan myönteisiin päätöksiin tarvitaan ainakin väikkäri, jos ei pari. Esim. tietyt eläkepäätökset on jossain mahdottoman ja vielä mahdottomamman välillä. Esim. sinulta puuttuu jalka mutta emme voi myöntää eläkettä koska voihan se kasvaa takaisin.
Eläkepäätöksetkin alkaa kuulostaa loogiselta siinä kohtaa kun lähestytään asioita teorian näkökulmasta ja unohdetaan elämän realiteetit.
Jalan puuttuminen, ei nimittäin tee sinusta työkyvytöntä kaikkeen työhön. Voit teoriassa tehdä esim toimistotyötä.
Toki reaalimaailmassa aniharva. Jos kukaan palkkaa potentiaalisesti monivaivaisen ramman.
Mutta sillä ei olekaan noissa asioissa väliä. Vaan merkitys on sillä. Voisitko teoriassa tehdä jotain työtä edes vähän aikaa. Jos vastaus on kyllä. Olet lain tulkinnan mukaan työkykyinen.
Onhan se kiva, että joku omainen muistaa sinua, oli se sitten viranomainen.
Varmaan siksi että sulla olisi edes mahdollisuus saada niitä tukia.
Ja työkkäri siksi että olet sinne asiakkaaksi ilmoittautunut. Jos ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen (tai mikä lie olikaan) niin se ei poista työnhaku tms velvoitteita.
Jostakin syystä myös Kela, kuten TE-toimisto, tuntuvat trolleja ärsyttävän.
Riippuu virkailijasta miten kohdellaan esim. Osa pyytää koko ajan samat tiliotteet uudestaan ja osa ei mitään. Aiemmin tuli myös perintä, josta en saanut tietoa miksi. Olin työtön ja asumistukea vaadittiin takaisin, vaikka tili oli lähes tyhjä. Saivat varmaan väärää tietoa.
Olisi vaan helpompi, että Kela lakkautettaisiin ja jokainen ottaisi onnensa omiin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee suoraan ulosottoon koko veronpalautus tänä vuonna. Hieman tuli järkytyksenä, että Kela kyllä laskee sen kokonaan tuloksi, eikä veropuolella ole saatavilla minkäänlaista todistusta etukäteen ulosmittauksesta!! "Sä voit hakea sit toimeentulotukea takautuvasti". No jes, minäpä SYÖN takautuvasti, kiitti!
Mitä tämä on jossei kiusaamista?
Kela ei laske sitä tuloksi, jos menee ulosmitttaukseen ja siitä on tieto Kelassa. Silloin sitä ei oteta huomioon tulona eikä menona. Löydät siitä ulosmittauksesta tiedon uo: n asiakaspalvelusta. Mene uo-viraston sivuille ja kirjaudu pankkitunnuksilla sinne palveluun. Kyllä sieltä löytyy jonkinlainen kirjallinen tieto, myös ennakkoilmoitus.
Mulle tuli vasta eilen ilmoitus veronpalutusten ulosmiittauksesta uo:n verkkosivuilta. Kelan mukaan näkevät tuon, mutta en siihen luottanut ja lähetin itse. Ihmeen myöhään ilmoitus tuli, kun maksupäivä olisi ollut 05.08.2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kelan mielisairaat saa sairasta tyydytystä päästessään käskyttään ja kyykyttään kansaa miten huvittaa.
Mutku mä en edes ollut Kelan asiakas enkä saanut mitåän Kelan tukia, päivastoin halusivat minut takaisin Kelan asiakkaaksi jotta pääsevät pompottelemaan ja päättämään missä asun, miten asun, missä kerroksessa asun, mikä on minun työnantaja, mihin menen töihin, mikä on ammattiala jne.
Oli sellaista tekstiä, että sinä taidat olla kelassa töissä ja nimenomaan teet toimeentulotukipäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hait jotain minkä myöntämiseksi tarvittaisiin lisureita.
Ei kela mitään huvikseen pyydä. Työntekijääkin varmaan ottaa päähän noudattaa ohjeita. Jos tukioikeutta ei kuitenkaan synny ja tämä tuhlaa vain aikaansa.
Voi kuule... Olen JOUTUNUT läksyttämään kelakäsitteilijöitä useampaan otteeseen asiattomasta käytöksestä, turhaan pyydetyistä ja asiaan kuulumattomista selvitys/liitepyynnöistä, sekä näistä johtuvista käsittelyn viiveistä joista on koitunut jopa vaaraa terveydelleni.
Kelan nykyinen pääjohtaja on ihan klassinen narsku. Kyllä kelan nykytoimimnasta tutkittua juttua riittää vaikka kuinka.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/02/15/kuka-parjaa-kelan-luukulla-kas…
Eikö uo tyyppi lähetä etukäteen ilmoituksen jos ne nuo rahat nappaa itselleen? Laita kelalle se ilmoitus.