Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kuvittelevat että valehtelen kun kerron muuttaneeni kotoa pois 16-vultiaana?

Vierailija
16.07.2024 |

Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa 16-vuotiaana koska yh äiti "potkaisi" pihalle 2012 jotta voisi itse muuttaa pienempään ja halvempaan vuokra-asuntoon ja perusteli sitä sillä että siirryin oeruskoulusta toisen asteen kouluun ja täyttäisin parin vuoden kuluttua 18 jolloin lapsilisä loppuisi ja alkaisin vaikuttamaan äitini saamaan asumistukeen.

Mutta ikä tässä nyt sitten on kuitenkin muka niin uskomatonta/epäuskottavaa että se ei kuulosta ollenkaan todelta vaikka on 100% oma kokemukseni siitä mitä minulle tapahtui 16-vuotiaana 2012 ja käytännössä pilasi välit minun ja äitini välillä?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään outoa, etkä ole erikoinen.

Vierailija
22/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muuttaa lähtiessään kouluun toiselle paikkakunnalle. Ihan normaalia ainakin täällä Lapissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös, pakenin väkivaltaista päihdeperhettä. Siitäpä tunnistaa aidon k*rmaperseen, ettei tällaista asiaa ymmärrä.

Vierailija
24/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota Suomessa ihmetellä kun on normaalia ja tavallista. Ainoa jonka tiedän joskus ihmetelleen ja kauhisteleen tätä ilmiötä oli samalla luokalla ollut englantilainen vaihto-oppilas jolle nuorena muuttamisen konsepti oli vieras ennen Suomeen tuloa.

Vierailija
25/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihmeelliseltä, että joku on tiennyt sossun salat jo 16-vuotiaana. Kuka ne on opettanut? Ei siis tarvitse kertoa, mutta tulee mieleen. Meidän piireissä ei tiedetty sossusta mitään vielä silloin. Jotkut yritti hakea apua sossusta, kun potkaistiin ulos kotoa, mutta sossu pakotti takaisin kotiin. Mitään apua ei herunut alaikäisenä. Välit poikki vanhempiin tarkoitti sitä, että jäi kokonaan tyhjän päälle.

Vierailija
26/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa asua itsekseen sillä se on heitteille jättö ja vanhemmuuden laiminlyömistä. Vasta 18-vuotiaana voi muuttaa pois vanhempien luota omilleen.

Höpö, höpö laitata linkki tuohon lakiin. Suomessa muuttaa tuhansia 16 vuotiaita yksin asumaan, kun menevät peruskoulun jälkeen toisen asteen oppilaitokseen, lukioon tai ammattikouluun, opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle.

Vierailija
27/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuitteko sitten alivuokralaisina vai jossain koulun asuntolassa? Vuokrasopimusta ei voi alle 18-vuotias allekirjoittaa. Tosin ajat varmasti olleet silloin hieman toiset kun tädit ovat olleet nuoria.

Vierailija
28/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhoja pitää kaivella ?

Minun lapsuus/nuoruusajan asioita tietää ihmiset, jotka olen tuntenut silloin. Eipä muuten. No puolisoni, jotain.

Äitisi oli idiootti. Jos olet selviytynyt, hyvä. Ei kaikkia kiinnosta kuulla miten elit nuoruutesi. Jos saat joskus omia lapsia, tiedät, ettet toimi samoin.

Tämä. Miksi levitellä vanhoja asioita palstalla?

Vierailija
29/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon. Kaksi tuntemaani nuorta on muuttanut 16-vuotiaana yksin. Tosin tässä tapauksessa kumpikin lähelle kotiaan ja äiti on huolehtinut heistä. Kuitenkin se kotiin tuotu ukko on ollut tärkeämpi kuin oma lapsi.

Vierailija
30/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa asua itsekseen sillä se on heitteille jättö ja vanhemmuuden laiminlyömistä. Vasta 18-vuotiaana voi muuttaa pois vanhempien luota omilleen.

16-vuotta täyttänyt voi itse valita asuinpaikkansa. Tämä ei kuitenkaan poista huoltajan huoltovelvollisuutta.

Tiedän tapauksia joissa nuori on 16-v täytettyään kävellyt sossuun ja saanut asunnon opiskelua varten kun välit vanhempien kanssa olleet huonot.

Vierailija
31/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin 16v opiskelemaan 2.asteen tutkintoa maalta kaupunkiin. 

Vierailija
32/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joutuvat muuttamaan omilleen jo 7-vuotiaat haja-asutusalueilla asuvat lapset eli joko asuntolaan tai alivuokralaisiksi. Kuntaliitosten myötä jotkut kaupungit säästöhulluuksissaan lopettavat pitäjien alakoulujakin ja keskittävät koulutukset jättikouluihin. 

Vierailija
33/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään vuokrasopimuksia ei 60-luvulla ollut, oma muisto, kun muutettiin kotoa 15-16-vuotiaana itekseen asumaan työtä tekemään kaupunkiin. Tosin ei ollut yhteiskunnallisia vuokratalojakaan. Eikä asumistukia eikä muita tukia. Yleinen asumistapa oli omakotitalojen yläkerran hellahuone tai pihamökki. Aikuisemmilla saattoi olla jo varaa vuokrata vaikka kerrostaloyksiö kaverinsa kanssa.

Vierailija
34/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16-vuotta täyttänyt voi itse valita asuinpaikkansa. Tämä ei kuitenkaan poista huoltajan huoltovelvollisuutta.

Tiedän tapauksia joissa nuori on 16-v täytettyään kävellyt sossuun ja saanut asunnon opiskelua varten kun välit vanhempien kanssa olleet huonot.

Luultavasti et tiedä kaikkea. Minun välit vanhempiini oli sillä lailla "huonot" että esim. päätäni hakattiin seinään.

Vierailija
35/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuitteko sitten alivuokralaisina vai jossain koulun asuntolassa? Vuokrasopimusta ei voi alle 18-vuotias allekirjoittaa. Tosin ajat varmasti olleet silloin hieman toiset kun tädit ovat olleet nuoria.

Vanhempien luvalla saa allekirjoittaa. 

Vierailija
36/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä muutin pois 15-vuotiaana, eli heti peruskoulun jälkeen, koska halusin pois pikkukaupungista Helsinkiin, eikä sitä ole kukaan epäillyt. Siihen aikaan ysärin alussa ei ollut edes puhelinta, kolikkopuhelimesta soitin kotiin ja pyysin rahaa kun rahat loppui. Opintotukea tottakai sai. Opintoraha ja asumislisä oli tuhat markkaa ja se riitti solukämpän vuokraan, ja sitten otin luonnollisesti opintolainan elämiseen. Myös tyttäreni lähti omaan kämppään, tosin samassa kaupungissa, mutta vuotta myöhemmin, eli 16-vuotiaana, eikä siinäkään ollut mitään outoa kenenkään mielestä. Nuorimmat, pojat on vielä peruskoulussa, ja oletan heidänkin kyllä lähtevän eri paikkakunnalle opiskelemaan peruskoulun jälkeen, kumpikin on sanonut ettei halua jäädä samaan kaupunkiin jossa on ikänsä asunut, ja nuorenahan se on hyvä kokeilla asua eri paikoissa kun ei ole vielä perhettä joka rajoittaa.

Vierailija
37/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa sossu on sitten toiminut päävuokralaisena ja hoitanut byrokratian siltä osin. Tosin mitenkään yleistä tuo ei ole ollut. Kuten joku aiemmin kirjoitti, niin sossu oli vielä pitkälle 1990-luvulle asti hävettävä asia johon turvauduttiin vain äärimmäisessä hädässä. Tässä herää epäilys, että perhe ollut jo ennestään sossun ja lasun seurannassa ja sitten ehdotettu sieltä omilleen muuttamista ja järjestetty asiat.

Vierailija
38/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Minunkin 16-vuotias lapseni muuttaa parin viikon päästä toiselle paikkakunnalle. Haluamansa alan koulutusta ei ole tarjolla lähempänä. Koululla olisi ilmainen asuntola, mutta iso soluasunto ei ole hänen juttunsa. Olemme vuokranneet hänelle kivan yksiön koulun lähistöltä.

Laki ei tätä todellakaan estä. Sinä saat olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa.

Vierailija
39/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ihmeelliseltä, että joku on tiennyt sossun salat jo 16-vuotiaana. Kuka ne on opettanut? Ei siis tarvitse kertoa, mutta tulee mieleen. Meidän piireissä ei tiedetty sossusta mitään vielä silloin. Jotkut yritti hakea apua sossusta, kun potkaistiin ulos kotoa, mutta sossu pakotti takaisin kotiin. Mitään apua ei herunut alaikäisenä. Välit poikki vanhempiin tarkoitti sitä, että jäi kokonaan tyhjän päälle.

Älä valehtele! Kyllä on aina saanut lähteä opiskelemaan tai töihin alaikäisenäkin. Ja sossustakin sai apua jos sanoi että vanhemmat ei avusta, että on välit poikki. Ja tämä oli jo ysärin alussa. Koskaan ikinä ei ole jätetty nuoria noin tyhjän päälle.

Vierailija
40/73 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 2000-lukua se ei ollut niin tarkkaa. Me teinit oltiin töissä ja matkustettiin ominpäin ulkomaille yläasteiässä. Mitään huoltajan todistuksia ei pyydetty missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän