Miksi ihmiset kuvittelevat että valehtelen kun kerron muuttaneeni kotoa pois 16-vultiaana?
Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa 16-vuotiaana koska yh äiti "potkaisi" pihalle 2012 jotta voisi itse muuttaa pienempään ja halvempaan vuokra-asuntoon ja perusteli sitä sillä että siirryin oeruskoulusta toisen asteen kouluun ja täyttäisin parin vuoden kuluttua 18 jolloin lapsilisä loppuisi ja alkaisin vaikuttamaan äitini saamaan asumistukeen.
Mutta ikä tässä nyt sitten on kuitenkin muka niin uskomatonta/epäuskottavaa että se ei kuulosta ollenkaan todelta vaikka on 100% oma kokemukseni siitä mitä minulle tapahtui 16-vuotiaana 2012 ja käytännössä pilasi välit minun ja äitini välillä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä rahalla elit ennen kuin täytit 17 eli kun olit vielä oikeutettu lapsilisään eli et saanut vielä opintotukea?
Lopetin lapsilisän ja sain opinto, yms tuen.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: millä rahalla elit ennen kuin täytit 17 eli kun olit vielä oikeutettu lapsilisään eli et saanut vielä opintotukea?
Toimeentulotuella, opintotuella ja lapsilisällä. Opintotukea sai jo 16-vuotiaana 2012-2013, opintolainaa sen sijaan ei.
Ja näin näkyy olevan edelleen:
"Jos olet 15- tai 16-vuotias ja vanhempiesi tulot ovat pienet, voit saada opintorahan oppimateriaalilisää ja opintolainan valtiotakauksen."
Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa asua itsekseen sillä se on heitteille jättö ja vanhemmuuden laiminlyömistä. Vasta 18-vuotiaana voi muuttaa pois vanhempien luota omilleen.
Kyllä tiedän nuoren joka muutti jo 15-vuotiaana poikaystävänsä kanssa yhteen, toinen oli 18v. Ihan äitinsä luvalla muutti, eikä heitetty pois kodistaan. En kyllä tiedä millä rahoilla he elivät sitten.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa asua itsekseen sillä se on heitteille jättö ja vanhemmuuden laiminlyömistä. Vasta 18-vuotiaana voi muuttaa pois vanhempien luota omilleen.
🥱
Vierailija kirjoitti:
Kuka siis kuvittelee?
Nettinyymit.
Satoja alaikäisiä nuoria muuttaa tänäkin syksynä omilleen opintojen takia.
Miksi vanhoja pitää kaivella ?
Minun lapsuus/nuoruusajan asioita tietää ihmiset, jotka olen tuntenut silloin. Eipä muuten. No puolisoni, jotain.
Äitisi oli idiootti. Jos olet selviytynyt, hyvä. Ei kaikkia kiinnosta kuulla miten elit nuoruutesi. Jos saat joskus omia lapsia, tiedät, ettet toimi samoin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useammankin alaikäisenä omilleen muuttaneen nuoren. Näitä tuntemiani nuoria ei tosin ole heitetty kotoa pois vaan ovat lähteneet urheilulukioon pois omalta kotipaikkakunnaltaan. Ja siis siten, että mitään asuntolaa ei ole, vaan nuoret ovat asuneet ihan tavallisessa vuokra-asunnossa (tosin vanhemmat maksaneet varmasti vuokran).
Minä muutin kotoa pois 15 vuotiaana, muutin noin 200 kilometrin päähän kotoa, en muuttanut kenenkään sukulaisen luo, vaan ihan sinne palkkatyöhön, elätin myös itseni 15 vuotiaasta lähtien.
Minä muutin kotoani Salosta Kuopioon juuri 16-vuotta täytettyäni. Itsekseen elin ja pärjäsin. Eipä kovin kummallista.
Osa näistä, jotka eivät ymmärrä että osa joutuu muuttamaan aikaisin pois kotia joko huonojen kotiolojen, välien tai taloustilanteen takia, on todennäköisesti niitä jotka pystyvät asumaan kotonaan vaikka sinne kolmekymppisiksi koska on vanhempien itse omistama lapsuudenkoti eikä mikään vuokra-asunto ja vanhemmilla on varaa pitää lapsia kotona pidempään. Tämä on kuitenkin pelkkä epäilys ja teoria, joka pitäisi ensin tutkia ennen kuin mistään voidaan olla varmoja.
Mä muutin pois myös 16-vuotiaana. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut eikä kukaan ole sitä ihmetellyt.
En tiedä miksei sitä uskota. Itse tunnen montakin ihmistä, jotka on muuttaneet omilleen alaikäisenä. Joko omasta halusta tai pakotettuna.
Parin viikon päästä muuttaa tuhansia 16-vuotiaita pois kotoa. Niin kuin tekee joka vuosi. Miksi kukaan sitä ihmettelisi?
Kukahan tuota nyt ihan oikeasti taas ihmettelee? Pohjoismaissa on hyvin tyypillistä muuttaa varhain omilleen ja muistaakseni Suomessa on Euroopan matalin keski-ikä omilleen muuttajien joukossa. On ihan tyypillistä, että 16-vuotias muutta yksin esim. opiskelupaikkakunnalle.
Ihan tavallista muuttaa 15-16 vuotiaana. Kotoota ei sinänsä potkita, mutta opiskelemaan on pakko lähteä (ainakin nykyään). Meillä täällä peräkorvessa se opiskelupaikka ei ole kiven heiton päässä.