Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??
Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä. Ei näitä tunnu olevan kuin Suomessa. Muualla kyllä saa tuoksua pesuaineet ja hajusteet. Itseasiassa Suomen ulkopuolelta on vaikeaa edes löytää mitään hajusteettomia pyykinpesuaineita tai mitään muitakaan pesuaineita. Hajustettuja ja kaikenlaisia pyykki/pesuaine/koti/roskis/ym-hajusteita taas löytyy hyllymetreittäin.
Höpöhöpö. Tarvitse kuin kokeilla googleen unscented tai fragrance free hakusanoiksi niin on päivänselvää että kyse ei ole mistään vain Suomea koskevasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys voi kehittyä myös siitä, että työssä (joo, siis ihan oikeassa ja yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeässä palkkatyössä) altistuu kemikaaleille.
Mulla toi vissiin kehittyi, kun atoopikkona asuin hometaloissa. Ihan ensimmäisenä sain oireita omista hajuvesistä ja niistä ne kaikista rajuimmat oireet. On siitä aikaa jo 16 vuotta eikä hajusteallergia ole lievittynyt koskaan. Kyllä sen kun pärskii omille hajuvesille aikansa ja iho alkaa kutista ja tulehtua pesuaineiden hajusteista, ei ole mikään ongelma luopua niistä hajusteista.Viime yön kutitti jalkaa, kun ilmeisesti pesuaineen kemikaalista oli ärtynyt. Olin jalkoja pessyt pesuaineella, jolla en ennen ollut niitä pessyt.
Keuhkolääkärini mukaan hajusteyliherkkyys tulee homeelle altistumisen mukana. Minä sain astman ja hajusteyliherkk
Olen myös noissa purkukuntoisissa asunut eli oikeasti kunnolla saastuneissa asunnoissa. Hajusteyliherkkyyden lisäksi kehittyi lukuisia ruoka-aineallergioita, mutta atoopikoilla niitä voi tulla muutenkin. Nyt kun on vuosikausia viimeisimmästä homekämpästä, maitoyliherkkyys on lievittynyt melko paljon. Jos on homeen aiheuttamia yliherkkyyksiä, ne voi lievittyä tai jopa kadota kokonaan vuosien saatossa. Toisaalta ihon toiminta ei ikinä ole palautunut kohtuulliselle tasolle, niin vieläkin herkästi kehittää uusia yliherkkyyksiä. Se on tyypillistä atooppiselle iholle, mutta tuo on sellainen ärhäkkä seuraus, että ihon toiminta muuttui homeasunnoissa. Iho alkoi sairastamaan, kun aikaisemmin se oli vain "atooppinen iho".
Kyllä se karma hoitaa tämänkin aloituksen ja jotkut vastaajat.. Kunhan muistatte sitten mitä olette sanoneet/tehneet.
Terv. Astmaattinen, allerginen tuoksuyliherkkä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se karma hoitaa tämänkin aloituksen ja jotkut vastaajat.. Kunhan muistatte sitten mitä olette sanoneet/tehneet.
Terv. Astmaattinen, allerginen tuoksuyliherkkä
Muistan kyllä ja yritän itse järkeillä niin ettei muiden tuoksut eikä tuoksuttelut häiritse joten en tule olemaan kenellekään siitä avautumassa enkä vaatimassa toimimaan minun tahtoni mukaisesti.
Ihan huumorilla, kun Pottukoira esittelee hajuvesikokoelmaansa videoillaan. Ai niin, Pottukoira on tosissaan. Siinä on kuitenkin jotain mennneen ajan havinaa ysäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi minä, minä tyyppi.
Niinpä. Hajusteettomuutta vaativat on minustakin itsekkäitä.
Ap
Hajusteet eivät ole välttämättömiä, varsinkaan yleisillä paikoilla. Happi on. Jos en saa hengitettyä sinun tuoksujesi takia, olen itsekäs?
Jos on noin vaikeita oireita, niin varmaan kannattaisi käyttää hengityssuojainta. Hyvänen aika sentään. En minä ole vastuussa sinun hengityksestäsi.
Ap
Mutta ehkä kuitenkin haluat, että lääkäri tms. jonka vastaanotolle menet, pystyy keskustelemaan kanssasi ja hoitamaan sinua? Sen sijaan, että hän yskii, ottaa astmapiippua ja ohjaa sinut ulos mahdollisimman nopeasti.
Edesmenneellä äidilläni oli astma, joka paheni hajusteyliherkkyyteen. Hån oli niin pettynyt joutuessaan luopumaan aina kohtuudella käyttämästään hajuvedestä. Isäkin lopetti oo de kolonin käytön. Silloin 70-luvulla ei ollut hajusteettomia pesuaineita eikä äitini niistä mitään oireita saanutkaan. Huuhteluainetta ei käytetty vaan siliteltiin kaikki vaatteet ja mankeloitiin petivaatteet.
Jossain elämänsä vaiheessa hän kertoi, että yliherkkyys on helpottanut loppuen sitten kokonaan. Lääkäriltä kysyi asiasta ja hän sanoi, että tuo on aivan tavallinen ja normaali kehitys herkkyyksissä ja allergioissa. Varmuuden vuoksi käytti, heti kun oli saatavilla, hajusteettomia pesuaineita.
Astmapiippukin jäi pikkuhiljaa pois käytöstä. Välillä säikähdin, kun kertoi, ettei astmapiippua ole mukana ollessamme jossain pienellä matkalla tai vaikka keskustassa asioilla. Hän vaan nauroi iloisesti.
Niin ja allergioiden ollessa pahimmillaan, hän vaan siirtyi hienotunteisesti pois tuoksuvien ihmisten läheisyydestä. Hänen ikäluokalleen olisi ollut todella huonotapaista alkaa ojentamaan ventovieraita tai tuttuja tuoksujen käytöstä.
Ehkä teilläkin pahasti allergisilla alkaa oireet helpottamaan, kunhan vanhenette :)
Vierailija kirjoitti:
Muiden huomioon ottamisen kyky on suoraan yhteydessä älykkyysosamäärään.
Moni näistä valittajista kärsii mt ongelmista, sehän on psyykkistä
Tiedättekö ihmiset, millainen on teidän ominaishaju? Kaikilla on sellainen. Kun luopuu hajusteista, saa tietää. Hajusteettomat pesuaineet käyttöön. Ei se paha haju ole, jos peseytyy. Silti tuo on se eka juttu, kun luopuu hajusteista. Pitää tottua omaan hajuunsa. Alkuun tuntui, että haisee pahalle, kun ei ollut tottunut ominaishajuun vaan lisättyihin tuoksuihin. Parinvalinta perustuu ominaishajuun. Kumppanille juuri se ominaistuoksu voi olla unelmien tuoksu, jonka perässä hän tulee tiedostamattaan.
Meillä sairaalassa (!) on näitä ulkomaantuonteja töissä, kuka tuoksuu suitsukkeelle, kuka ruusuöljylle, kuka millekin kauneusvoiteelle tai partavedelle, voimakkaasti. Jostain syystä heiltä ei odoteta tuoksuttomuutta eivätkä ne herkimmätkään hajuallergikot eivät ikinä valita heille. Näitä kun on potilaana niin omaiset saavat koko käytävän lemuamaan. Jotenkin tuntuu naurettavalta että samalla suomalaiset miettivät uskaltaako varovasti käyttää mietoa deodoranttia.
Mulla on vaikea astma, atopia ja allergioita. Olen myös herkkä joillekin kemikaaleille ja homeille. Se on silti minun ongelmani eikä minua haittaa että muut käyttävät hajusteita. Joskus joudun ottamaan ylimääräisen kerran astmapiippua tai silmäluomet turpoavat, mutta niin tapahtuu monesta muustakin syystä: lapsen tallivaatteista, siitepölyistä, ulkomailla joistain kasveista ja mausteista, punaviinistä jne .
Mä en suostu rajoittamaan omaa tai muiden elämää näiden sairauksieni vuoksi. Lääkkeet on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Edesmenneellä äidilläni oli astma, joka paheni hajusteyliherkkyyteen. Hån oli niin pettynyt joutuessaan luopumaan aina kohtuudella käyttämästään hajuvedestä. Isäkin lopetti oo de kolonin käytön. Silloin 70-luvulla ei ollut hajusteettomia pesuaineita eikä äitini niistä mitään oireita saanutkaan. Huuhteluainetta ei käytetty vaan siliteltiin kaikki vaatteet ja mankeloitiin petivaatteet.
Jossain elämänsä vaiheessa hän kertoi, että yliherkkyys on helpottanut loppuen sitten kokonaan. Lääkäriltä kysyi asiasta ja hän sanoi, että tuo on aivan tavallinen ja normaali kehitys herkkyyksissä ja allergioissa. Varmuuden vuoksi käytti, heti kun oli saatavilla, hajusteettomia pesuaineita.
Astmapiippukin jäi pikkuhiljaa pois käytöstä. Välillä säikähdin, kun kertoi, ettei astmapiippua ole mukana ollessamme jossain pienellä matkalla tai vaikka keskustassa asioilla. Hän vaan nauroi iloisesti.
Niin ja allergioiden ollessa pahimmillaan
Aina ei vaan ole mahdollisuutta "siirtyä hienotunteisesti pois" Esimerkiksi työpaikoilla, joissa käy asiakkaita. Tokihan tuoksuille herkistyneet jo ajavat omalla autolla joka paikkaan koska julkista liikennettä ei voi käyttää, eivätkä koskaan, ikinä käy yleisötapahtumissa, ravintoloissa ym. ihmisten ilmoilla. Suomi nousuun, allergiset pysykööt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Muiden huomioon ottamisen kyky on suoraan yhteydessä älykkyysosamäärään.
niin, no sitten kannattaisi olla kalastelematta huomiota näillä itseaiheutetuilla rajoitteillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea astma, atopia ja allergioita. Olen myös herkkä joillekin kemikaaleille ja homeille. Se on silti minun ongelmani eikä minua haittaa että muut käyttävät hajusteita. Joskus joudun ottamaan ylimääräisen kerran astmapiippua tai silmäluomet turpoavat, mutta niin tapahtuu monesta muustakin syystä: lapsen tallivaatteista, siitepölyistä, ulkomailla joistain kasveista ja mausteista, punaviinistä jne .
Mä en suostu rajoittamaan omaa tai muiden elämää näiden sairauksieni vuoksi. Lääkkeet on keksitty.
No, lucky you. Minä en saa yskimistä lakkaamaan lääkkeillä. Mutta tarjoan sitten huonompaa palvelua haisuleille.
Lääkkeet aiheuttavat toisille pahoja sivuoireita.
Hajusteherkkyydelle ei ole löydetty fysiologista selitystä, kuten ei myöskään sähköyliherkkyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaalassa (!) on näitä ulkomaantuonteja töissä, kuka tuoksuu suitsukkeelle, kuka ruusuöljylle, kuka millekin kauneusvoiteelle tai partavedelle, voimakkaasti. Jostain syystä heiltä ei odoteta tuoksuttomuutta eivätkä ne herkimmätkään hajuallergikot eivät ikinä valita heille. Näitä kun on potilaana niin omaiset saavat koko käytävän lemuamaan. Jotenkin tuntuu naurettavalta että samalla suomalaiset miettivät uskaltaako varovasti käyttää mietoa deodoranttia.
Ei kai kukaan valita suoraan. Olen itse joutunut lähtemään sairaalasta aikaisemmin huonetoverin sukulaisen Axen tms hajun vuoksi. Kävi päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyydelle ei ole löydetty fysiologista selitystä, kuten ei myöskään sähköyliherkkyydelle.
Ai että astmaakaan ei ole olemassa? Haloo nyt sentään.
Harrastan nyrkkeilyä ja RAKASTAN lyödä ihmisiä päähän. Jos se sinua häiritsee niin käytä kypärää tai muuta Pohjois-Koreaan.