Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkahattutädit villiyrttikursseilla

Vierailija
15.07.2024 |

Tässä on meillä taas yksi stereotyyppinen myöhäisen keski-iän naisten ryhmä. Käyvät villiyrttikurssin kansanopistossa ja sitten tekevät näitä EHAANIA ILMAISIA tahnoja ja pestoja jotka maistui aina ruoholle. 

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villiyrtti on typerä nimi. 

Sopiiko sen nimeksi paremmin horta?

Ei koska se on kreikkaa emmekä ole kreikassa. Luonnonyrtti tai -kasvi  olisi ehkä oikeampi.

"Horta (chórta) tarkoittaa kreikassa yleisesti villiyrttejäKreikkalaisessa keittiössä horta viittaa myös suppeammin tiettyyn ruokalajiin, höyrytettyihin villiruohojen lehtiin, jotka maustetaan kreikkalaisella oliiviöljyllä sekä sitruunamehulla. Villiruohot voivat olla esimerkiksi amarantinendiivinportulakanpunajuurensareptansinapinsikurinvillipinaattin tai voikukan lehtiä. Horta kuuluu usein alkuruokiin tai se voi olla suurempana annoksena kevyt pääruoka. Hortaa syödään yleensä kylmänä." lähde: wikipedia

Vierailija
62/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla seuraan muutamaa villiyrttiryhmää somessa. Siellä villiyrteistä innostuneet keräävät läjäpäin kaikenlaista, jopa lääkinnälliseen käyttöön ja sitten keräämisen jälkeen kysellään muilta innostuneilta mitä tulikaan kerättyä.

Toiset siellä sitten näkevät kuvan(!) kasasta(!) kasveja ja komppailee että joo joo hyvää on, syö pois.

Välillä joku tietävämpi yrittää muistuttaa että ei muuten ole syötävää, ei voi tietää mitä kaikkea se kasa sisältää ja käyttämänsä kasvit pitää lopulta ihan itse tunnistaa. Itse en edes yritä, syököön.

Terkuin, ammattilainen joka hyvin harkiten ja kohtuudella käyttää vain varmasti itse tunnistamiaan kasveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kurssilla ja hoh hoijaa opetettiin tunnistamaan muutama kasvi kuten voikukka ja nokkonen ja uusia oli lähinnä vain vuohenputki joka mielestäni pahaa. Tehtiin ihan tavallisia ruokia ja paistoksia jotka muuttuivatkin "villiksi" jos niihin lisättiin jotain luonnosta tai pihamaalta kerättyä kasvia. Tehtiin voiteita jotka ovat muka parempia kuin kaupasta ostetut ja juotiin pirun pahaa teetä. Sitten horistiin ihan höpöjä parantavista luonnon voimista, halailtiin puita, tehtiin mindfullnessharjoituksia jne. Noitarumpu ja shamaaninhattu vain puuttuivat. Ei kiitos.

Vierailija
64/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5 tämä naisviha-aloitus. Nyt on jo VÄHÄN yritystä siihen normaaliin "palstanaiset on lihavia huorruleita"-hokemiseen.

Ilmiannoin kumminkin.

Vierailija
65/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kurssilla ja hoh hoijaa opetettiin tunnistamaan muutama kasvi kuten voikukka ja nokkonen ja uusia oli lähinnä vain vuohenputki joka mielestäni pahaa. Tehtiin ihan tavallisia ruokia ja paistoksia jotka muuttuivatkin "villiksi" jos niihin lisättiin jotain luonnosta tai pihamaalta kerättyä kasvia. Tehtiin voiteita jotka ovat muka parempia kuin kaupasta ostetut ja juotiin pirun pahaa teetä. Sitten horistiin ihan höpöjä parantavista luonnon voimista, halailtiin puita, tehtiin mindfullnessharjoituksia jne. Noitarumpu ja shamaaninhattu vain puuttuivat. Ei kiitos.

Heh, minäkin olisin lopettanut yrttien keräämiset sikseen, jos sukulaiseni olisi alkanut noitatohtoriksi :D Ennen koronaa kävin maatalousnaisten kurssilla, missä oli ihana noin 75-vuotias nainen, joka lapsesta saakka oli oppinut kaiken mahdollisen luonnon yrteistä. 

Oma suosikkini kaikista taitaa olla juuri vuohenputki mistä et pitänyt. Ehkä myös siksi, että se on se rohkein pikkukasvi, joka ensimmäisenä talven jäljiltä alkaa tunkemaan maasta ja käytä sitä silloin salaatin sijasta. 

T. se jonka sukulainen jo 70-luvulla havahtui tähän hommaan

Vierailija
66/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme Pohjois-Korean tiellä.

Vierailija
67/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuinta on, kun jotkut ostaa minttupuskan kaupasta, vaikka sitä kasvaa melkein kaikkialla villinä. 

Ei kasva viherminttu Suomen luonnossa. 

Vierailija
68/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Yrtit kannattavat ja luomut. Kohtuudella. Niitä tietoja tarvitaan ja paljon.

Vierailija
69/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketjusta, mutta otsikko on viehettävä:).

Vierailija
70/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset käyttää paljon luonnonyrttejä ja toki viljelevätkin yrttejä. Käyttävät mm. teenä, hauteina, lääkinnällisiin tarkoituksiin jne. Melkein joka pihalla kasvaa ainakin piparminttua, joka onkin hyvää teenä. 

Meillä tämä taito on pitkälti unohtunut. Ihan hyvä että jotkut edes harrastaa.

nämä luonnonyrtit ovat monesti myös allergisoivia eli yllätyksiä voi tulla. Ja vielä enemmän yllätyksiä tulee kun kuvittelee löytävänsä esim. vuohenputkea, mutta löytääkin vähän ytympää tavaraa..se oli viimeinen villiyrttipiiras se :D

Itse asiassa yrttien keräämiseen pätee sama kuin metsästykseen ja sienestykseen: on ehdottomasti tunnetta laji. Ei muuten ole olemassa mitään vuohenputken näköistä, joka olisi niin ytyä, että viimeiseksi ateriaksi jäisi.

Ongelma on, että ihmiset jotka ei tiedä kasveista paljon, pitää aivan erityyppisiä kasveja keskenään samannäköisiä jos niissä on jotenkin lievästi saman muotoiset lehdet. Eli kyllä valitettavasti joku voisi luulla vaikka myrkkykeisoa vuohenputkeksi.

Luonnonkasvien käyttö ravintona ja mausteena on siis ehdottomasti kannatettavaa ja järkevää, mutta hirvittää välillä miten huonoilla tunnistustaidoilla sitä saatetaan harrastaa. 

Vierailija
71/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhulla seuraan muutamaa villiyrttiryhmää somessa. Siellä villiyrteistä innostuneet keräävät läjäpäin kaikenlaista, jopa lääkinnälliseen käyttöön ja sitten keräämisen jälkeen kysellään muilta innostuneilta mitä tulikaan kerättyä.

Toiset siellä sitten näkevät kuvan(!) kasasta(!) kasveja ja komppailee että joo joo hyvää on, syö pois.

Välillä joku tietävämpi yrittää muistuttaa että ei muuten ole syötävää, ei voi tietää mitä kaikkea se kasa sisältää ja käyttämänsä kasvit pitää lopulta ihan itse tunnistaa. Itse en edes yritä, syököön.

Terkuin, ammattilainen joka hyvin harkiten ja kohtuudella käyttää vain varmasti itse tunnistamiaan kasveja.

Tämähän näissä jutuissa on se ainoa ongelma. Muutenhan on oikein hyvä idea käyttää luonnonkasveja ravinnoksi, mutta kun ne oikeasti pitäisi tunnistaa ja tuntea.

Puutarharyhmissäkin jos joku kysyy kasvintunnistusapua, niin usein tulee monilta ihan poskettomia ehdotuksia. Siinä jää vaan ihmettelemään, että ihminen, joka tuntee kasveja niin huonosti, kuvittelee silti tunnistavansa ne. Puutarhakasvien kohdalla tää ei sentään johda myrkytyksiin, mutta jos sama meininki on villiyrttien kanssa, niin onhan se riskialtista. 

Vierailija
72/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketjusta, mutta otsikko on viehettävä:).

Tästä olen samaa mieltä. Erittäin hyvä ja toimiva otsikko. Voi kun muutkin panostaisivat otsikoihin, vaikka ei sitä taitoa monellakaan ole joten turha toive.

Vierailija
73/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon yrteistä on lähinnä lisukkeiksi tai maustamiseen, sillä ei niistä "heinistä" saa kovinkaan täysipainoista ateriaa ellei halua elää pelkällä "salaattilinjalla". Itse lisään munakkaaseen sitä, makaronilaatikkoon tätä ja piiraaseen tuota, ihan vain siksi jos kyseisen kasvin maku minua miellyttää. Opin olen saanut mieheni isoäidiltä joka jo pikkulapsena oppi luonnon aineksia käyttämään moneen eri tarkoitukseen mm. lääkkeenä ihmisille ja eläimille. Varsinkin sota-aikaan puutetta oli jopa ravinnosta joten kuulemma nälkäänsä söivät mm. kuusenkerkkiä, voikukan juuria ja jopa savea. Luonnon kasvien käyttö on meillä perinnössä, vaikka eräät hehkuttavatkin sen keksineensä ja olevansa uranuurtajia. 

Vierailija
74/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän näissä jutuissa on se ainoa ongelma. Muutenhan on oikein hyvä idea käyttää luonnonkasveja ravinnoksi, mutta kun ne oikeasti pitäisi tunnistaa ja tunt

Itse asiassa myrkytyksiä voi seurata puutarhakasvienkin vuoksi. Puutarhoissa kasvatetaan tietenkin paljon syötäviä kasveja, myös niitä yrttejä. Niiden osalta ihmiset useimmiten tietävät, mitä syövät. Ongelmia voivat aiheuttaa koristekasveina kasvatetut tuntemattomammat kasvit, joissa kasvaa esim. marjoja. Tällaisten kasvien marjoista voi lukea, että ne ovat syötäviä. Joissain kuitenkin esim. siemenet ovatkin myrkyllisiä. Voi myös käydä niin, että kasvi ei olekaan se, miksi sitä on luultu, vaan jokin myrkyllinen lähisukulainen. Olkaa siis varovaisia ja syökää vain varmasti tuntemianne kasveja.

T. Puutarhuri

Vierailija
75/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mars kirjastoon ja sieltä parasta mukaan eli Toivo Rautavaaran teokset kuten. Hyötykasvit värikuvina ja Mihin kasvimme kelpaavat. 

Luonnonkasvien käytön tutkija ja alan uranuurtaja. 

Ja hyvä sivusto

http://www.yrttitarha.fi/

Vierailija
76/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, että jotain ihmisiä vaivaa sekin, että toiset käyvät villiyrttikurssilla.

Vierailija
77/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että jotain ihmisiä vaivaa sekin, että toiset käyvät villiyrttikurssilla.

Ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. 

Kirjasto on ilmainen. 

Vierailija
78/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petyit kun ei ollut ainuttakaan homomiestä kurssilla?

Vierailija
79/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun se kukkahattutäti ei voi millään muuttua homomieheksi, vaikka kuinka niin toivoisi.

Vierailija
80/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n on pakko olla mies. Eikä heteromiehet käy villiyrttikurssilla, ainoastaan homomiehet.