Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkahattutädit villiyrttikursseilla

Vierailija
15.07.2024 |

Tässä on meillä taas yksi stereotyyppinen myöhäisen keski-iän naisten ryhmä. Käyvät villiyrttikurssin kansanopistossa ja sitten tekevät näitä EHAANIA ILMAISIA tahnoja ja pestoja jotka maistui aina ruoholle. 

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, että jotain ihmisiä vaivaa sekin, että toiset käyvät villiyrttikurssilla.

Ap:n on pakko olla mies. Eikä heteromiehet käy villiyrttikurssilla, ainoastaan homomiehet. 

Jotkut miehet pitävät kursseja, mutta heidän suuntautumistaan en tiedä. 

Vierailija
82/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset käyttää paljon luonnonyrttejä ja toki viljelevätkin yrttejä. Käyttävät mm. teenä, hauteina, lääkinnällisiin tarkoituksiin jne. Melkein joka pihalla kasvaa ainakin piparminttua, joka onkin hyvää teenä. 

Meillä tämä taito on pitkälti unohtunut. Ihan hyvä että jotkut edes harrastaa.

nämä luonnonyrtit ovat monesti myös allergisoivia eli yllätyksiä voi tulla. Ja vielä enemmän yllätyksiä tulee kun kuvittelee löytävänsä esim. vuohenputkea, mutta löytääkin vähän ytympää tavaraa..se oli viimeinen villiyrttipiiras se :D

Itse asiassa yrttien keräämiseen pätee sama kuin metsästykseen ja sienestykseen: on ehdottomasti tunnetta laji. Ei muuten ole olemassa mitään vuohenputken näköistä, joka olisi niin ytyä, että viimeiseksi ateriaksi jäisi.

Myrkkykeiso on tappavan myrkyllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tran su ja vtuttaa kun eivöt itse saa olla naisia ja ho mo miehiä vtuttaa kun villi yrttikurssilla on vain kukkahattu le s bo ja eikä yhtään ho mo miestä.

Vierailija
84/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkkykeiso todellakin on tappavan myrkyllinen kasvi jonka voi sekoittaa muihin putkikasveihin ja juurakon mukulaselleriin

Vierailija
85/121 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrkkykeiso todellakin on tappavan myrkyllinen kasvi jonka voi sekoittaa muihin putkikasveihin ja juurakon mukulaselleriin

Kaiken lisäksi yleinen. 

Vierailija
86/121 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villiyrtti on typerä nimi. 

Sopiiko sen nimeksi paremmin horta?

Ei koska se on kreikkaa emmekä ole kreikassa. Luonnonyrtti tai -kasvi  olisi ehkä oikeampi.

"Horta (chórta) tarkoittaa kreikassa yleisesti villiyrttejäKreikkalaisessa keittiössä horta viittaa myös suppeammin tiettyyn ruokalajiin, höyrytettyihin villiruohojen lehtiin, jotka maustetaan kreikkalaisella oliiviöljyllä sekä sitruunamehulla. Villiruohot voivat olla esimerkiksi amarantinendiivinportulakanpunajuurensareptansinapinsikurinvillipinaattin tai voikukan lehtiä. Horta kuuluu usein alkuruokiin tai se voi

Miksi Suomi täytyy täyttää vierassanoilla? Suomenkieli taipuu moneen, joten emme tarvitse kreikkalaisia tms. sanoja vanhaa ja varsinkaan omaa kansanperinnettämme kuvaamaan. Kuka keksi rakkauden.. eiku bisneksen 🤔

Vierailija
87/121 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni luki eräältä sivustolta kasvin alentavan verenpainetta ja oma-aloitteisesti vähensi lääkitystään. Ei olisi kannattanut. Vastuutonta väittää jotain ihmelääkkeeksi kun jotkut uskoo. 

Vierailija
88/121 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ikinä, että luonnossa villeinä kasvavat yrtit ja muut kasvit olisivat niin älyttömän paljon terveellisempiä kuin puutarhakasvit. Päin vastoin niissa saattaa olla paljon aineita jotka ovat jopa terveydelle haitallisia. Esim. itse en voi käyttää lainkaan nokkosta. 

Vierailija
89/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ikinä, että luonnossa villeinä kasvavat yrtit ja muut kasvit olisivat niin älyttömän paljon terveellisempiä kuin puutarhakasvit. Päin vastoin niissa saattaa olla paljon aineita jotka ovat jopa terveydelle haitallisia. Esim. itse en voi käyttää lainkaan nokkosta. 

Vuohenputki on kurssin vetäjän mielestä 100% turvallinen ja allergisoimaton, mutta niin vaan sain allergiakohtauksen. Onneksi oli lääkkeet mukana. 

Vierailija
90/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuohenputki on kurssin vetäjän mielestä 100% turvallinen ja allergisoimaton, mutta niin vaan sain allergiakohtauksen. Onneksi oli lääkkeet mukana. 

Mikä tahansa ruoka-aine voi olla allergeeni, kurssin vetäjä ei toiminut fiksusti.

Viljeltyjen kasvien kasvualusta on sen verran köyhää, että sana "rikkausruoho" on ihan asiaa. Villiyrtit ovat "rikkausruohoja", niissä voi olla ravinteita paljon enemmän kuin viljellyissä kasveissa. Monia villiyrttejä käytetään myös rohtoina eli lääkinnällisiin tarkoituksiin, eikä niitä tulekaan käyttää suuria määriä. Esimerkiksi jokin siankärsämö on aika vahva.

Kenenkään ei ole pakko villiyrttejä kerätä eikä käyttää. Moni niistä maistuukin suunnilleen "ruoholta", ja jos ei tykkää, ei käytä. Simppeliä.

Itse käytän niitä aika monipuolisesti, nokkosta olen käyttänyt jo vuosia ennen kuin nykyinen villiyrttibuumi on alkanut. Nokkonen on hyvänmakuista keitossa, ohukaisissa ja pestossa, leivässäkin se on hyvää. Muita yrttejä käytän, koska on kiva syödä jotakin sellaista, mikä on kasvanut villinä ja missä voi olla terveydelle hyvää tekeviä ainesosia. En ole huomannut vaikutusta, mutta enpä ole huomannut haittaakaan. Mieli ainakin virkistyy yrttejä keräillessä ja niistä ruokaa kokkaillessa. Nyt kun kesä alkaa olla lopuillaan, tulee pian nokkosensiementen keruun aika. Ne ne ovat varsinaista superfoodia, varsinkin miehille.

Olen käynyt villiyrttikurssinkin ja joo, olen vähän kukkahattutäti, mutta jalkani ovat tukevasti maan kamaralla.

Villiä ruokaa ovat marjatkin. Ja sienet. Eivät villiyrtit eli villivihannekset sen kummempia ole.

Vierailija
91/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa ruoka-aine voi olla allergeeni, kurssin vetäjä ei toiminut fiksusti.

Viljeltyjen kasvien kasvualusta on sen verran köyhää, että sana "rikkausruoho" on ihan asiaa. Villiyrtit ovat "rikkausruohoja", niissä voi olla ravinteita paljon enemmän kuin viljellyissä kasveissa. Monia villiyrttejä käytetään myös rohtoina eli lääkinnällisiin tarkoituksiin, eikä niit

"Rikkausruoho" voi olla mikä tahansa kasvi, jopa ne kasvimailla itse kasvatetut tai kaupasta ostetut ei niin villit. Miksi viljellyn kasvin kasvialusta olisi välttämättä köyhä? Ehkä hiekassa kasvanut esim. siankärsämö on sitten rikkaampi? Höpöhöpö.

Vierailija
92/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattutädit keksineet bisnesraon eli opetetaan kaupunkilaisille vanhaa kansanperinnettä ja tehdään siitä jotain ihan uutta 😂

Vierailija
93/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulaiseni luki eräältä sivustolta kasvin alentavan verenpainetta ja oma-aloitteisesti vähensi lääkitystään. Ei olisi kannattanut. Vastuutonta väittää jotain ihmelääkkeeksi kun jotkut uskoo. 

Tämän vuoksi ainakin siinä n. 50 000 jäsentä keränneessä ryhmässä mihin itse kuulun, on lääkinnälliset neuvot kielletty. Toki ylläpito ei voi vahtia kaikkea, ja jokainen viime kädessä itse vastaa mitä netistä lukemaansa uskoo.

Vierailija
94/121 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn villiyrttikursseilla samasta syystä kuin olen opetellut kalastamaankin. Haluan olla varautunut. 

Vierailija
95/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn villiyrttikursseilla samasta syystä kuin olen opetellut kalastamaankin. Haluan olla varautunut. 

Varautunut mihin? 

Vierailija
96/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

H uorasalo

Vierailija
97/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piharatamo auttaa vaihdevuosioireisiin lupasi eräs kukkahattutäti facessa. On kokeiltu useammankin naisen voimin ja ei auta. Ehkä siihen täytyisi uskoa niin auttaisi paremmin. 

Vierailija
98/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piharatamo auttaa vaihdevuosioireisiin lupasi eräs kukkahattutäti facessa. On kokeiltu useammankin naisen voimin ja ei auta. Ehkä siihen täytyisi uskoa niin auttaisi paremmin. 

Jokin villiyrtti auttaa (mukamas) potenssihäiriöihin kertoili eräskin satutäti. Uskokoon ken tahtoo 😉

Vierailija
99/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt maaseudulla koko ikäni ja nyt vasta saan tietää tavallisten kalojen, marjojen, sienien ja kasvien olevan villejä. Uskallanko enää järvelle tai metsään? 

Vierailija
100/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt maaseudulla koko ikäni ja nyt vasta saan tietää tavallisten kalojen, marjojen, sienien ja kasvien olevan villejä. Uskallanko enää järvelle tai metsään? 

En menis, sillä ne voi tulla päälle!