Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkahattutädit villiyrttikursseilla

Vierailija
15.07.2024 |

Tässä on meillä taas yksi stereotyyppinen myöhäisen keski-iän naisten ryhmä. Käyvät villiyrttikurssin kansanopistossa ja sitten tekevät näitä EHAANIA ILMAISIA tahnoja ja pestoja jotka maistui aina ruoholle. 

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piharatamo auttaa vaihdevuosioireisiin lupasi eräs kukkahattutäti facessa. On kokeiltu useammankin naisen voimin ja ei auta. Ehkä siihen täytyisi uskoa niin auttaisi paremmin. 

MIllaisia määriä söitte? Miten pitkään?

Vierailija
102/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin erikoista jos homobaarissa lesbon seuraan lyöttätyy sellainen silmälasipäinen ruotsalaiseltq persulta näyttävä suomalainen mies, joka yhtäkkiä esittää olevansa lesbon poikaystänä (lesboilla ei ole poikaystäviä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ikinä, että luonnossa villeinä kasvavat yrtit ja muut kasvit olisivat niin älyttömän paljon terveellisempiä kuin puutarhakasvit. Päin vastoin niissa saattaa olla paljon aineita jotka ovat jopa terveydelle haitallisia. Esim. itse en voi käyttää lainkaan nokkosta. 

Niin. Ihan samoin kuin muissakin syötävissä, voi myös luonnossa kasvava olla sopimaton joillekin.

mitä taas terveellisyyteen tulee, niin ihan ravintoarvotaulukkoa katsomalla voi huomata eron viljeltyjen ja luonnon yrttien välillä.

Erityisesti Lapin pitkässä valoisassa kasvavat kasvit ovat todella ravintorikkaita. 

Vierailija
104/121 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin vinkin jolla aknen ja silmäpussit saa hoidettua luonnon menetelmällä. Voikukan lehtiä naamaan ja saunaan. Piti tulla oikein freesi iho. Typerä typerä minä kokeilin. Freesi ei ole oikea ilmaus miltä seuraavana päivänä näytin. Iho rokahti useaksi päiväksi. 

Vierailija
105/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä eroitan villipuolukan puolukasta, villihauen hauesta, villivoikukan voikukasta tai villisuppiksen suppiksesta?

Onko tavallinen särkisäilyke ravintoarvoiltaan huonompaa kuin villisärkisäilyke?

Ovatko muikut villejä?

Miksi eilen keräämäni kantarellit eivät olleet villejä? Nököttivät vain paikoillaan. Olivatko ne ehkä kipeitä? 

Vierailija
106/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa taas kukkahattutädin virallinen merkitys olla monille hämärän peitossa. 😄

Vierailija
107/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin erikoista jos homobaarissa lesbon seuraan lyöttätyy sellainen silmälasipäinen ruotsalaiseltq persulta näyttävä suomalainen mies, joka yhtäkkiä esittää olevansa lesbon poikaystänä (lesboilla ei ole poikaystäviä). 

😂Luen tätä juur heränneenä wc-pöntöllä aamujaskalla.

Menee kyllä hetki että otan tästä tolkun. Siisus, ruotalainen rillipääpersu lesbon poikaystävänä. Korvakin tinnittää. 😵💫

N52

Vierailija
108/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiyrtti- tai mitälie kurssilla meditoimme, imimme itseemme äitimaan parantavaa voimaa, joogasimme, avasimme hymyilevät kasvomme auringolle, nautimme yrttisaunasta ja -jalkakylvyistä, valmistimme voimaannuttavat rannekorut, teimme yrttiteetä, halasimme puita ja toisiamme, sekä makasimme sammalvuoteella. Saimme mindfullnessia äänimaljoista ja shamaanirummun rauhoittavaa kumina, kuin sydämensyke, vei meidät toisiin sfääreihin. Samalla opimme tuntemaan muutamia kasveja joita voi käyttää parantavina rohtoina ja millä rikastuttaa arkiruokaa tai jopa sen korvata.

Nyt olen voimaantunut, stressini on poistunut, rakastan maailmaa ja syleilen teitä kaikkia, sekä olen tervehtynyt kiitos luonnon villin ravinnon?

Ainakin posket on kipeät kun jouduin niitä koko ajan puremaan etten nauraisi ääneen.

Sori, unohdin parantavat kivet ja maahiset vai mitä ne luonnon asukkaat olivatkaan. 

Vierailija
109/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen miks ihmeessä vanhaan ja yleisesti (!) osattuun tietoon ja taitoon luonnon kasvien(-kin) käyttöön lääkkeenä, ravintona jne. (kun eihän juuri muuta ollut) nykyään nää hörhöt lisää kaikkee hömpötyksii jotta ois oikeen autuuttavaa ja iha helvetin villii. Tietty ei se o hullu joka pyytää vaan joka maksaa ja uskoo 🧚👻💸

Vierailija
110/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut vielä kuin aloituksen, mutta siis apua, nyt naurattaa. Olen haaveillut tuollaiseen kurssiin osallistumisesta jo jonkun vuoden, mutta en vielä ole saanut aikaiseksi. Kääk, olen klisee. Mitä mitä, luulin olevani originelli.

Vierailija
111/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut vielä kuin aloituksen, mutta siis apua, nyt naurattaa. Olen haaveillut tuollaiseen kurssiin osallistumisesta jo jonkun vuoden, mutta en vielä ole saanut aikaiseksi. Kääk, olen klisee. Mitä mitä, luulin olevani originelli.

Mene kurssille tai lainaa kirjastosta hyvä opus, mutta jos menet kurssille niin mene vaikka Marttojen järjestämille tai muille missä puhuu terve maalaisjärki eikä raha ja huuhaa höpöttäjät. 

Vierailija
112/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin ihmettelen miks ihmeessä vanhaan ja yleisesti (!) osattuun tietoon ja taitoon luonnon kasvien(-kin) käyttöön lääkkeenä, ravintona jne. (kun eihän juuri muuta ollut) nykyään nää hörhöt lisää kaikkee hömpötyksii jotta ois oikeen autuuttavaa ja iha helvetin villii. Tietty ei se o hullu joka pyytää vaan joka maksaa ja uskoo 🧚👻💸

Jostain syystä se yleisesti osattu taito vaan suurimmalta osalta jää käyttämättä. Mistähän se johtuu? 

Vierailija
113/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä se yleisesti osattu taito vaan suurimmalta osalta jää käyttämättä. Mistähän se johtuu? 

Kaupungistuminen ja luonnosta erkaantuminen. T. 40+ joka oppi jo muksuna äidiltään mitä saa ja mitä ei syödä, ja mikä auttaa pikku vaivoihin. Maaseudun kasvatti olen. 

Vierailija
114/121 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha yleisesti osattu tieto ja taito = imperfekti

Ainakin vanhemmat ikäluokat kuten 50+ osaa käyttää luonnon kasveja jos eivät ole olleet täysin kaupungistuneita. Maalla asuvat tämän vanhan taidon osaa yhä elleivät ole junan tuomia.

Ei luonnon kasvien tuntemiseen ja niiden turvalliseen käyttöön tarvita kursseja. Lukekaa ja kyselkää iäkkäämmiltä sekä maalaisilta. 

Vierailija
115/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin herkullista hortahakkelusvilliyrttipuuroa ja nyt olen pirteä kuin peipponen valmiina uuteen päivään. 

Näin valmistin: horsmaa, nokkosta, vesiheinää, ketunleipiä, vuohenputkee, piharatamoo, voikukkaa ja mustikan lehtiä silputaan pieneksi. Päälle kaadetaan desi villiä vettä ja ruokalusikallinen koivun mahlaa.

Oli helvetin pahaa, varmaan epäterveellistäkin ja maha on ripulilla, mutta villiyrtti päivässä pitää lääkärkn loitolla tai sitten ei.

En suosittele kokeilemaan 🤮🤢

Vierailija
116/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon antimien kuten vaikkapa kasvien kerääminen ja niiden käyttö ei ole rakettitiedettä, ei mitään uutuutta tai maagista luonnon kanssa vuoropuhelua tms. höpinää. Kasvit kasveina eikä osana huuhaata ja uskomuksia. 

Vierailija
117/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ikinä, että luonnossa villeinä kasvavat yrtit ja muut kasvit olisivat niin älyttömän paljon terveellisempiä kuin puutarhakasvit. Päin vastoin niissa saattaa olla paljon aineita jotka ovat jopa terveydelle haitallisia. Esim. itse en voi käyttää lainkaan nokkosta. 

Yrteistä ja niiden vaikutuksesta pitää TIETÄÄ, uskominen ei ole kenellekään hyväksi. Pitää ottaa selvää joko lukea tai kysyä asioista tietäviltä.

Vierailija
118/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piharatamo auttaa vaihdevuosioireisiin lupasi eräs kukkahattutäti facessa. On kokeiltu useammankin naisen voimin ja ei auta. Ehkä siihen täytyisi uskoa niin auttaisi paremmin. 

Miten piharatamoa käytettiin? Itse en tiedä muuta kuin jos on haava niin siihen piharatamon lehti päälle. Luonnon yrtit eivät auta tietenkään yhdellä kertaa kuten esim. aspiriini, niitä pitää käyttää useaan kertaan, päiviä ehkä viikkoja. 

Vierailija
119/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juovat usein pakurikääpäteetä? En ole koskaan maistanut, miltä se maistuu, mikä on lähin mihin voisi verrata maun suhteen? Myös kuusenkerkkätee taitaa olla suosittua.

Näillähän on paljon terveysvaikutuksia. Voisin hyvin käydä vastaavan kurssin, vaikka en keski-ikäinen täti olekaan.

Vierailija
120/121 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrteistä ja niiden vaikutuksesta pitää TIETÄÄ, uskominen ei ole kenellekään hyväksi. Pitää ottaa selvää joko lukea tai kysyä asioista tietäviltä.

Eipä niillä nyt mitään kovin kummoisia vaikutuksia ole. Yrttejä käytetään enimmäkseen mausteina, ihan riippumatta siitä ovatko ne viljeltyjä vai luonnonvaraisia. Vaikutus on pääasiassa se, että ne antavat ruualle makua.

Toki joissakin yrteissä ja muissakin kasveissa on pieniä määriä aineita, joilla voi olla lääkinnällistä käyttöä. Vaikka lääkkeitä vieläkin valmistetaan myös kasviperäisistä aineista, niin iso osa tehdään nykyään synteettisesti, ja lääkinnällisen käytön kannalta on aivan sama, onko se sama molekyyli peräisin kasvista vai laboratoriosta.