Miksi meillä on terveyskeskuksia?
Pojalla tuli viikko sitten pieni viiltohaava sormeen. Sormi on parantunut hienosti, mutta siinä on pieni kohta, pari milliä, joka ei ole arpeutunut, vaan siihen erittyy sormesta valkoista tahnamaista ainetta. Tuo pitäs puhdistaa, olen pari kertaa sen puhdistanut neoantiseptilla ja laittanut laastarin siihen päälle. vuorokaudessa siihen kuoppaan tulee taas valkoinen "täyte".
Mietin että tuota pistäisi kyllä käydä näyttämässä jollekin hoitajalle, joka tarkistaisi yleistilanteen. Yritin soitella hetki sitten terveyskeskukseen, ei vastata, nauhoite sanoo että he soittavat tähän numeroon tämän päivän aikana teille. No, ei tässä kiire ole, sormi ei ole kipeä.
Äitini tuli käymään eilen ja kun hän näki haavan puhdistamisen, hän sanoi että pala pureskeltua pihkaa laastariin niin haava puhdistuu kolmessa päivässä. No, poika lähti äsken hakemaan pihkaa mutta minä siis päätin soittaa terveyskeskukseen.
Milloin terveyskeskukseen sitten mennään vastaanotolle, onko siellä jonotusta enää lainkaan? Vai saako sinne mennä vain ambulanssilla? Mitä siellä oikein tehdään? Anteeksi nyt vain, mutta kun en ole käyttänyt terveyskeskusta lainkaan sitten raskausaikojen, en oikein tiedä mitä siellä tehdään, vai tehdäänkö mitään?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen mennään vain ajanvarauksella tai lähetteellä, jonka saat tuosta numerosta joka soittaa sulle takaisin.
Päivystykset on keskitetty keskussairaaloihin. Jos lapsellesi tulee haavaan verenmyrkytys, se on päivystysasia. Vähän tulehtunut haava ei ole.
Mitä ihmettä? Terveyskeskuksiin mennään lähetteellä tai ajanvarauksella? Höpsistä. Mitään lähetettä ei tarvita muuhun kuin erikoislääkärille tai tutkimuksiin.
Terveyskeskuksissa on kiirevastaanotto ja ajantilaus.
Hoitaja arvioi asian kiireellisyyden kiirevastaanotolle pyrittäessä. Ajantilauksesta annetaan aika kiireettömissä tapauksissa.
Itsellä oli hieman ap:n tilannetta vastaava juttu. Kauppareissulla poikkesin tk:een ja kysyin hoitajalta asiaa. Hän sanoi, että minun on kyllä päästävä kiirevastaanotolle ja näin pääsinkin.
Terveyskeskukseen mennään nimenomaan ajanvarauksella tai lähetteellä.
Ja päivystys on se paikka, johon mennään kiireellisissä tapauksia, ilman ajanvarausta ja se voi olla oman terv.keskuksen yhteydessä tai 50km päässä.
Ja tämä selviää jo uutisia seuraamalla, kun päivystyksiä on hurjasti karsittu ja keskitetty sairaalouden yhteyteen.
Aikamoista, parasta on pysyä kotona kunnes haavan ympäriltä alkaa iho mustumaan ja mätänemään, ei silloinkaan ambulanssia saa soittaa vaan pitää odottaa että tulehdus nostaa kuumeen yli 40:n ja tajunnan taso laskee. Sitten pitää soitaa ambulanssi ja tilattaessa pitää liioitella oireita niin että tulevat kenttäjohtajan johdolla useammalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen takaisinsoittoa saa ainakin meillä odottaa kaksi viikkoa.
Itse tässä arvailen Googlen avulla, että mikä mahtaa olla, kaikkea väliltä aivokalvontulehduksesta normaaliin flunssaan löytyy. Odotan siis kotona, että jos en saa henkeä, päässen päivystykseen.
Mä olen odottanut 10 kk.😅
En enää muista, miksi soitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä terveyskeskuksia kohta ole jäljellä. Maksat vain yksityiselle. Kiitä persuja.
Eikös Marinin hallitus runnonut Soten läpi. Unohtivat vaan selvittää mistä ne lisämiljardit saadaan. Mutta sehän ei kiinnosta sosialisteja.
Niitä lisämiljooniahan tässä nyt velkarahalla maksellaan.
Yritin saada ajan varattua, mutta kun en ole enää vuosikausiin ymmärtänyt yhtään mitään siitä linkki- ja puhelinnumeroviidakosta mitä terkkarin sivulta löytyy, soitin suosiolla hyvinvointialueen keskukseen, mistä kesähessu ohjasi minut naapurikunnan neuvolan juttusille. Sieltä hoitaja tarjosi mulle oman terveyskeskukseni keskuksen numeron, ja keskuksen kautta pääsin vihdoin oikean neuvolan juttusille. Neuvolan terkkari totesi tietoni tarkistettuaan, että itseasiassa nykykäytännön mukaan mun tarttee hakeutua ensin yleislääkärin juttusille, joka sitten laittaa mut eteenpäin, mahdollisesti jopa sinne neuvolaan jos sen näkee soveliaaksi ratkaisuksi. No, mikäpä siinä. Soitin vielä kerran keskukseen, mutta kun odotteluaika alkoi kasvaa jo ylimaallisiin mittoihin, jätin soittopyynnön. Eivät ole vielä soittaneet takaisin, ja soittoaika tältä päivältä on jo sulkeutunut.
Onneksi asiani ei ole kiireellinen. Helpommalla pääsisin jos maksaisin koko lystin Mehiläiselle, mutta kun en ole rahasta tehty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen mennään vain ajanvarauksella tai lähetteellä, jonka saat tuosta numerosta joka soittaa sulle takaisin.
Päivystykset on keskitetty keskussairaaloihin. Jos lapsellesi tulee haavaan verenmyrkytys, se on päivystysasia. Vähän tulehtunut haava ei ole.
Mitä ihmettä? Terveyskeskuksiin mennään lähetteellä tai ajanvarauksella? Höpsistä. Mitään lähetettä ei tarvita muuhun kuin erikoislääkärille tai tutkimuksiin.
Hoitaja arvioi asian kiireellisyyden kiirevastaanotolle pyrittäessä. Ajantilauksesta annetaan aika kiireettömissä tapauksissa.
Itsellä oli hieman ap:n tilannetta vastaava juttu. Kauppareissulla poikkesin tk:een ja kysyin hoitajalta asiaa. Hän sanoi, että minun on kyllä päästävä kiirevas
Mihin siellä tarvitaan lähete?
Olen itse käynyt useinkin terveyskeskuksessa, ikinä ei ole ollut lähetettä keneltäkään. Keneltä sinä sen lähetteen hommaat?
Omassa tk:ssa on kaksi mahdollisuutta:
1. Ajanvaraus
2. Kiirevastaanotto
Kuka tahansa voi varata tk-lääkärille ajan ilman mitään lähetteitä. Jos tarvitsee lähetteen esim. erikoissairaanhoitoon (jota tk:ssa ei ole), mennään nimenomaan tämän tk-lääkärin vastaanotolle ajanvarauksella ja hän sitten kirjoittaa lähetteen, jos kirjoittaa, esim. neurologille.
Kiirevastaanotolle mennään ilman aikaa, hoitaja saattaa antaa viitteellisen ajan, mutta periaatteessa jonotetaan tk-lääkärin vastaanotolle.
Perskokkareet antoi yksityisille lääkärivastaanotoille 500 miljoonaa, että ihmiset joutuisivat menemään kokoomusten suosimille yksityislääkäreille. Ne rahat on poissa julkisista palveluista. Persuministeri Juuso vain katsoi ihmeissään kun kun rahat vietiin käsistä.
Terveyskeskukseen voi mennä päivystykseen. Vuoronumerolla pääsee ensin sairaanhoitajan puheille, joka arvioi hoidon tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli hieman ap:n tilannetta vastaava juttu. Kauppareissulla poikkesin tk:een ja kysyin hoitajalta asiaa. Hä
Näin on ollut aina, 3 eri kunnassa olen asunut ja niissä kaikissa on tämä käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä terveyskeskuksia kohta ole jäljellä. Maksat vain yksityiselle. Kiitä persuja.
VAI NIIN;SANNA KEPULOISINEEN TEKI TÄYSTUHON;KATSEET SINNE.
Käypä hoito on lääkärienkin käyttämä sivusto. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli hieman ap:n tilannetta vastaava juttu. Kauppareissulla poikkesin tk:een ja kysyin hoitajalta asiaa. Hän sanoi, että minun on kyllä päästävä kiirevastaanotolle ja näin pääsinkin.
Kauppareissulta kiirevastaanotolle?😁 No jopa oli kiireellinen ja hankala vaiva! Onneksi sinne kauppaan jaksoit sairaana.
Olet ylipuhdistanut haavaa. Olisi ihan puhtaalla vedellä huuhtelu, basibact jauhe ja laastari päälle riittänyt ensimmäiseksi pariksi päivää ja sen jälkeen kun haava on kiinni niin antaa olla ja saada ilmaa.
Ei Neo-Amiseptia haavalle. Paras on ihan vesipesu laimealla pesunesteellä tai steriili suolavesi. Ei myöskään Bacibactia, enemmän haittaa kuin hyötyä voi olla.
Pihkavoiteen lisäksi nyt on tullut myös hunajavoiteita haavoille. Älkää ylihoitako ja ylipuhdistako, iho hoitaa itsensä jos sille annetaan mahdollisuus.
DDR:n malli terveyskeskus eli siellä oli poliklinikka. Olivat tottuneet jonottamaankin joka paikkaan. Onko joku asia muka toiminut koskaan, mihin otettiin DDR:stä tai Venäjältä mallia. Kuka se oli aikoinaan joka asioita ajoi, oliko Tarja Halonen?
Vierailija kirjoitti:
DDR:n malli terveyskeskus eli siellä oli poliklinikka. Olivat tottuneet jonottamaankin joka paikkaan. Onko joku asia muka toiminut koskaan, mihin otettiin DDR:stä tai Venäjältä mallia. Kuka se oli aikoinaan joka asioita ajoi, oliko Tarja Halonen?
Eikös näitä ole kaikkialla Euroopassa ja muualla maailmassa? Vai ovatko vastaanotot toteutettu jotenkin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiittäminen on huulipunaviisikkoa, joka runnoi toimimattoman soten läpi
Sotea valmisteltiin toistakymmentä vuotta ja sen tekemiseen ovat osallistuneet kaikki puolueet, omalla hallituskaudella, paitsi Liike Nyt, mutta senkin puolueen puh.johtaja Harkimo on ollut Kokoomuksen edustajana tekemässä sotea.
Marinin hallituskaudella se vietiin maaliin, kun sitä ei saatu valmiiksi Sipilän hallituskaudella, vaikka se oli kirjattu hallitusohjelmaan.
Toistakymmentä vuotta suunniteltu ja pyöritelty, mutta kukaan ei missään vaiheessa ajatellut hintaa tai miten rahoitetaan? Vautsi vau hei, hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli hieman ap:n tilannetta vastaava juttu. Kauppareissulla poikkesin tk:een ja kysyin hoitajalta asiaa. Hän sanoi, että minun on kyllä päästävä kiirevas
Höpsistä! En ole sanonut menneeni kiirevastaanotolle kauppareissulla. Menin terveyskeskukseen hoitajan juttusille kysyäkseni neuvoa. Siellähän on ajanvarauspuolella hoitajia, joiden kanssa voi keskustella. Tämä hoitaja sitten ohjasi minut kiirevastaanotolle, koska HÄNEN mielestään asia vaati sitä.
Nämä lainaukset menee ihan päin peetä. Edellä vastasin sille, joka ihmetteli minun pyrkineen kiirevastaanotolle kauppareissulla.