Miksi meillä on terveyskeskuksia?
Pojalla tuli viikko sitten pieni viiltohaava sormeen. Sormi on parantunut hienosti, mutta siinä on pieni kohta, pari milliä, joka ei ole arpeutunut, vaan siihen erittyy sormesta valkoista tahnamaista ainetta. Tuo pitäs puhdistaa, olen pari kertaa sen puhdistanut neoantiseptilla ja laittanut laastarin siihen päälle. vuorokaudessa siihen kuoppaan tulee taas valkoinen "täyte".
Mietin että tuota pistäisi kyllä käydä näyttämässä jollekin hoitajalle, joka tarkistaisi yleistilanteen. Yritin soitella hetki sitten terveyskeskukseen, ei vastata, nauhoite sanoo että he soittavat tähän numeroon tämän päivän aikana teille. No, ei tässä kiire ole, sormi ei ole kipeä.
Äitini tuli käymään eilen ja kun hän näki haavan puhdistamisen, hän sanoi että pala pureskeltua pihkaa laastariin niin haava puhdistuu kolmessa päivässä. No, poika lähti äsken hakemaan pihkaa mutta minä siis päätin soittaa terveyskeskukseen.
Milloin terveyskeskukseen sitten mennään vastaanotolle, onko siellä jonotusta enää lainkaan? Vai saako sinne mennä vain ambulanssilla? Mitä siellä oikein tehdään? Anteeksi nyt vain, mutta kun en ole käyttänyt terveyskeskusta lainkaan sitten raskausaikojen, en oikein tiedä mitä siellä tehdään, vai tehdäänkö mitään?
Kommentit (82)
Mene yksityiselle. Hoitavat haavan kuntoon.
Terveyskeskukseen mennään vain ajanvarauksella tai lähetteellä, jonka saat tuosta numerosta joka soittaa sulle takaisin.
Päivystykset on keskitetty keskussairaaloihin. Jos lapsellesi tulee haavaan verenmyrkytys, se on päivystysasia. Vähän tulehtunut haava ei ole.
Ei mitään pureskeltua pihkaa vaan pihkasalvaa apteekista.
Laastari vaan päivällä suojaksi, jos ei tee mitään missä haava erityisesti likaantuisi ei kannata suojata ollenkaan.. Ihan vedellä pesua useasti päivässä.
Apteekissa on basibact. Sekin siirtää bakteerimassaa pintaan, mutta sen käyttö pitää lopettaa jossain vaiheessa, koska voiteen alle ei mene muuten ilmaa tarpeeksi ja haavan pitäisi kuivahtaa. Sibicort on myös löytyy. Apteekissa voi olla muutakin. Onko desinfiointiaine haavan auki pitävä, vaikka pakkohan sitä on puhdistella. Onko laastari liian hautova malli. Burana voi olla myös tulehdusta poistavaa parin kerran ottona. Terkkari olisi silti hyvä saada kiinni, jos on pitkittynyt tilanne ja tulehtunut. Yksityiseltä voi maksaa myös lekurin ja varata sopivan ajan.
Soita terveysneuvontaan. Sieltä opastavat miten tuon kanssa toimitaan ja kehottavat päivystykseen jos sille on tarvetta.
Bacibact puuteria apteekista, on tehokas pienille haavoille.
Vastaus otsikkoon: Meillä on terveyskeskuksia, että me saamme hoitoa sieltä. Totta kai maanantaiaamuisin on ruuhkaa, ei pääse heti puhelimella läpi. Soittavat kuitenkin piankin takaisin ja asiat lähtevät hoitumaan. Näin ainakin meillä.
Ei oo mikään lääkäri asia, niin kauan kun ei ole kipeä ja selkeästi tulehtunut.
Julkinen terveydenhoito on kuin Neuvostoliittolainen leipäkauppa. Se on olemassa. Ovella on pitkä jono ja hyllyt on tyhjiä.
Ei niitä terveyskeskuksia kohta ole jäljellä. Maksat vain yksityiselle. Kiitä persuja.
Vierailija kirjoitti:
Lähin yksityinen 110 km päässä...
Sitten menet 110 km päähän. Oliko muuta?
Ihan oikein olet toiminut ja tuo pihka on tuttu myös minun nuoruudestani. Kaupungissa puhdasta pihkaa on vain vaikea löytää. Pihkaa ei tarvitse paljoa ja on varottava ettei sitä joudu esim hiuksiin, koska se ei irtoa hiuksesta millään. Minä mökillä käydessäni olen joskus ottanut pihkaa puista, mutta niissä on paljon irtoroskaa ja muuta mitä on tarttunut vuosien kuluessa.
Terveyskeskuksen takaisinsoittoa saa ainakin meillä odottaa kaksi viikkoa.
Itse tässä arvailen Googlen avulla, että mikä mahtaa olla, kaikkea väliltä aivokalvontulehduksesta normaaliin flunssaan löytyy. Odotan siis kotona, että jos en saa henkeä, päässen päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä terveyskeskuksia kohta ole jäljellä. Maksat vain yksityiselle. Kiitä persuja.
Kiittäminen on huulipunaviisikkoa, joka runnoi toimimattoman soten läpi
Vierailija kirjoitti:
Eikös Marinin hallitus runnonut Soten läpi. Unohtivat vaan selvittää mistä ne lisämiljardit saadaan. Mutta sehän ei kiinnosta sosialisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiittäminen on huulipunaviisikkoa, joka runnoi toimimattoman soten läpi
Ei ainakaan meidän alueen sote toiminut sen paremmin.
Ja olet mennyt lisääntymään?