Ystäväni perui kummiutensa kun tulevalla vauvallani todettiin downin syndrooma.
Ollaan siis oltu ystäviä lapsesta saakka ja silloin jo lupauduttu toistemme esikoisille kummeiksi.
Nt- ulltrassa vauvallani havaittiin sen verran niskaturvotusta, että tehtiin kromosomitestit, joiden tuloksena havaittiin ds.
Raskaus on sen verran pitkällä, joten en pysty sitä keskeyttämään vaikka lääketieteellisin perustein abortin saisinkin
Kun kerroin asiasta ystävälleni, hän suositteli minua keskeyttämään raskauden.
Kerroin hänelle että mieheni kanssa olemme päättäneet pitää lapsen, jolloin tämä Ystäväni sanoi, ettei halua ensimmäiseksi kummilapsekseen vammaista lasta
Hän haluaa terveen kummilapsen, jonka kanssa voi tehdä kivoja juttuja ja käydä kahviloissa ja konserteissa.
Sanoi vielä, että voi suostua kummiksi, jos joskus saan terveen vauvan.
Olen aivan järkyttynyt ja sanaton.
Kommentit (332)
Alapeukkujen sijaan nämä sekopäät(ovatko mammoja vai trolliukkoja, ken tietää) voisivat kertoa mitä saavat siitä että palvovat downvammaisuutta. Ihan oikeasti, kertokaa! Yleensä vanhemmat toivovat terveää lasta ja raskaus keskeytetään jos kehitysvamma. Jokainen järkevä tekisi niin mutta täällä on häiritsevän paljon tapauksia jotka haluavat taputella vammaisia lapsia ja pitävät heitä "esineinä" ihanina esineinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen heitä hoitanut, ihania persoonia, osa käy avustetusta, yksinkertaisessa työssä. Upeita persoonia minusta.
"Minä olen heitä hoitanut, ihania persoonia, osa käy avustetusta, yksinkertaisessa työssä. Upeita persoonia minusta."
Miksi puhut henkilöistä kuin kaikki olisivat samanlaisia? Miksi juuri kehitysvammaisuus tekee heistä "upeita ihania persoonia" ? Kai tajuatte että tuo on fetisiointia? Kaikki downvammaiset eivät ole upeita ihania persoonallisuuksia ja monien vammaisten perheet ovat ahdingossa down-tapauksen kanssa. Miksi glorifioitte jotain niin vakavaa kuin downsyndoomaa?
Et ilmeisesti tunne yhtäkään? He ovat aitoja, upeita, persoonallisia, itse olen oppinut heiltä paljon: elämään heittäytymistä, iloa pienistä asioista, luottava asenne, heittäytyvyys, leikkisyys (eri asia kuin lapsellisuus).. jokainen vammaisia tunteva ja ihmisyyttä arvostava tietää mitä tarkoitan.
He pystyvät tuettuun työhön, jos joku sitä miettii, että ovat täysin verorahoillaan elätettäviä. Enemmän maksavat rikolliset ym.
Emme elä natsisaksassa muutenkaan..
Viekää nyt ne persunne mennessänne! Vain joka kuudes ääliö on persujen äänestäjä, tai suunnilleen jotain sinnepäin. Loput idiootit äänestävät muita puolueita tai heillä ei edes ole puoluekantaa. Joka asiasta pitää tehdä joku helvetin poliittinen kysymys!
Lapsen äiti haluaa lapsen, se on hänen oma lapsensa, jolla on oikeus ihmisarvoisen elämään. Kunnioittakaa sitä tahtoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ap:n juttu on totta. Jos olisi, on selvää, että ystävyys olisi jo heitetty romukoppaan. Tietenkin kaikki lapset ovat arvokkaita.
Tämä. Kummit päätetään yleensä lapsen syntymän jälkeen.
Ainakin omassa ystäväpiirissä ollaan sovittu kummiasiat jo heti kun vauva ilmoittaa tulostaan. Parhaimman ystävän kanssa jopa sitä ennenkin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle itselle pientä reality checkiä. Käy vaikka tutustumassa aikuisten downien palvelutaloon. Ne söpöt pikku pallerot kun ennemmin tai myöhemmin kasvavat aikuisiksi ja elämä ei todellakaan ole ruusuista. T:hoitaja, joka ei ikinä itse tietoisesti synnyttäisi vammaista lasta.
Sen jälkeen voi käydä tutustumassa tavallisten nuorten nuorisokotiin, ehkä johonkin suljettuun osastoon, vankilaan ja vaikka huumeporukoihin. Siinä näkee heti, että myöskään kaikki terveeksi luokitellut eivät pärjää aina ihan ilman tukea ja apua.
Downsyndoomaisella on melkein aina vaikeaa. Harvalla on vain pieni vammaisuus. Varsinkin aikuiset down-miehet ovat haastavia ja usein väkivaltaisia. Suurin osa normaaleista lapsista eivät ala narkeiksi tai rikollisiksi. Todella typerä vertaus. Kun te tajuaisitte ettei ne söpöt down-pallerot pysy lapsina ikuisesti vaan kasvavat aikuisiksi. Ja meno onkin sitten toinen. Paljon myös ahdistelevat naisia kun housuissa alkaa värisemään, eivät tietenkään tajua miksi ei saa ahdistella. Jokainen joka on töissä kehitysvammaisten asuntoloissa tietää nämä jutut, naistyöntekijöitä ahdistellaan usein.
Ai niin, täällähän oli vuosia sitten se keskustelu missä mammulit vaativat että downäijät saavat ilmaisia seksipalveluja ja seksileluja. Taitaa sama porukka olla taas paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen sijaan nämä sekopäät(ovatko mammoja vai trolliukkoja, ken tietää) voisivat kertoa mitä saavat siitä että palvovat downvammaisuutta. Ihan oikeasti, kertokaa! Yleensä vanhemmat toivovat terveää lasta ja raskaus keskeytetään jos kehitysvamma. Jokainen järkevä tekisi niin mutta täällä on häiritsevän paljon tapauksia jotka haluavat taputella vammaisia lapsia ja pitävät heitä "esineinä" ihanina esineinä.
Sinä se olet, joka pidät toista ihmistä esineenä. Sitä paitsi minä olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinulle itselle pientä reality checkiä. Käy vaikka tutustumassa aikuisten downien palvelutaloon. Ne söpöt pikku pallerot kun ennemmin tai myöhemmin kasvavat aikuisiksi ja elämä ei todellakaan ole ruusuista. T:hoitaja, joka ei ikinä itse tietoisesti synnyttäisi vammaista lasta.
Sen jälkeen voi käydä tutustumassa tavallisten nuorten nuorisokotiin, ehkä johonkin suljettuun osastoon, vankilaan ja vaikka huumeporukoihin. Siinä näkee heti, että myöskään kaikki terveeksi luokitellut eivät pärjää aina ihan ilman tukea ja apua.
Downsyndoomaisella on melkein aina vaikeaa. Harvalla on vain pieni vammaisuus. Varsinkin aikuiset down-miehet ovat haastavia ja usein väkivaltaisia. Suurin osa normaaleista lapsista eivät ala narkeiksi tai rikollisiksi. Todella typerä vertaus. Kun te tajuaisitte
No kai kuka vaan mies ärtyy, jollei saa koskaan pillua ja ymmärrettävistä syistä ärtymys kasvaa ajan saatossa. Mikä siinä olisi niin vaikeaa, että vammaisillekin se mahdollisuus annettaisiin, että saisivat jotain muutakin kuin sitä, että heitä kohdellaan toisin kuin muita?
Suomi on liian lähellä Venäjää maantieteellisesti. Venäjällä on ollut kautta aikain perinne kohdella vammaisia täysin epäinhimillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammainen lapsi ei kuulu tähän maailmaan.
Kuuluu yhtä paljon kun sinäkin!!!
Luontokin karsii yksilöt jotka viallisia.
Luonto kärsisi todennäköisesti sinutkin.
Mammalla taitaa olla vajausta ymmärryksessä. Jopa lähipiirin downsyndroomainen (toivottu ja kovasti odotettu lapsi!) ymmärtää mitä eroa on kärsiä ja karsia sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen heitä hoitanut, ihania persoonia, osa käy avustetusta, yksinkertaisessa työssä. Upeita persoonia minusta.
"Minä olen heitä hoitanut, ihania persoonia, osa käy avustetusta, yksinkertaisessa työssä. Upeita persoonia minusta."
Miksi puhut henkilöistä kuin kaikki olisivat samanlaisia? Miksi juuri kehitysvammaisuus tekee heistä "upeita ihania persoonia" ? Kai tajuatte että tuo on fetisiointia? Kaikki downvammaiset eivät ole upeita ihania persoonallisuuksia ja monien vammaisten perheet ovat ahdingossa down-tapauksen kanssa. Miksi glorifioitte jotain niin vakavaa kuin downsyndoomaa?
Et ilmeisesti tunne yhtäkään? He ovat aitoja, upeita, persoonallisia, itse olen oppinut heiltä paljon: elämään heittäytymistä, iloa pienistä asioista, luottava asenne, heittä
"Et ilmeisesti tunne yhtäkään? He ovat aitoja, upeita, persoonallisia, itse olen oppinut heiltä paljon: elämään heittäytymistä, iloa pienistä asioista, luottava asenne, heittäytyvyys, leikkisyys (eri asia kuin lapsellisuus).. jokainen vammaisia tunteva ja ihmisyyttä arvostava tietää mitä tarkoitan. "
Jatkat siis samaa mantraa edelleen, siitä kuinka KAIKKI downvammaiset ovat iloisia, aurinkoisia päläpälä. Todella ahdistavaa sumpata kaikki sairastuneet samaan joukkoon ja persoonallisuuteen vain sen takia kun omaa saman vammauden. Jos tarvitset downsyndroomaisen opettamaan sinulle, terveelle, miten eletään kyse on kyllä sinun omista ongelmistasi. Luulen että suurin osa osaa elää ilman vammaisten neuvoja ja..mitä ihmettä tapaus joka ei kykene ymmärtämään maailmaa sellaisena kuin se on eikä tajua osaansa siinä voisi opettaa muille? Ei kiitos, siinä tapauksessa kuuntelen mieluummin vaikka intialaista elämäntapagurua.
Ei millään pahalla mutta kuulosti siltä että luettelisit jonkun koiran luonteenpiirteitä.
Tunnen aikuisen downin. En tiedä, sanotaanko häntä korkeatasoiseksi downiksi vai mitä. Mutta melko normaalia elämää viettää. Käy tekemässä jotain yksinkertaista työtä (suojatyökeskus tms, mikä termi onkaan).
On sosiaalinen, positiivinen ja aurinkoinen ihminen, luonne ei ole muuttunut lapsuudesta, vaikka ikää on kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Viekää nyt ne persunne mennessänne! Vain joka kuudes ääliö on persujen äänestäjä, tai suunnilleen jotain sinnepäin. Loput idiootit äänestävät muita puolueita tai heillä ei edes ole puoluekantaa. Joka asiasta pitää tehdä joku helvetin poliittinen kysymys!
Lapsen äiti haluaa lapsen, se on hänen oma lapsensa, jolla on oikeus ihmisarvoisen elämään. Kunnioittakaa sitä tahtoa!
Ei tällaiseen aiheeseen kuulu politiikka millään lailla. Voi tehdä oman aloituksen jos haluaa jauhaa politiikkapaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ystävyys jäisi osaltani tuohon. Mikä ääliö!
Miksi? Tajuatko kuinka hel vetin vaikeaa elämä on vammaisen ja sairaan lapsen kanssa saati minkälainen elämä lapsella on? Kaikki osapuolet pääsevät helpommalla, kun lapsi on täysin terve.
Kaikki pääsisivät helpommalla, kun eivät olisi tekemisissä sinun kanssasi.
Ai aha no kiitosta vaan, kun olen 25% kehitysvammainen mutta en ole downsyndroomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ystävästäsi tulee hyvä kummi terveelle lapselle, kun on kuitenkin jo suunnitellut mitä kummilapsen kanssa tekisi. Myös on tosiasia ettei Downin sydroomasta kärsivän lapsen kanssa välttämättä tehdä mitään, heissä hyvin sairaitakin esimerkiksi hengityksen kanssa ongelmia jne. Eikä tiedä miten kehittyy.
Jos oisin AP en antaisi olla edes tekemisissä terveenkään lapsen kanssa.
Jospa ei tuon perheen lasten kummiksi ole alkamassa, kai muutkin lapsia saa kuin AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että tuli nyt ilmi, mikä tahditon, tunteeton urpo. Siinä taisi mennä se ystävyys. Hae vertaistukea down-lasten vanhemmilta. Paljon tsemppiä!
Miksi pitäisi hakea "vertaistukea" down-lasten vanhemmilta? Uskomaton kommentti. Sivusta
Mitä et siis ymmärtänyt? Esim. Downiaiset-järjestössä on down-lasten vanhempia. Kyllä vertaistuessa on voimaa.
Ei todellakaan ole voimaa siinä, että joutuu kantamaan sadan muunkin murheet!
Oot vissiin aika tunnevammainen ja yksinäinen persu. Voi reppanaa. Täällähän sinä saat paljon vertaistukea yli laudan yli vuodon jälkeen.
Down lapset on ihania vekkuleita. Monesti myös aikuisina ihan työkykyisiä kansala
Yksikään down ei käy ns oikeissa töissä, työpajoilla olevia eläkeläisiä, hyvällä tuurilla pääsevät mäkkäriin pyyhkimään pöytiä. Olen ollut hoitoalalla ja en todellakaan ole samaa mieltä kanssasi, todella rasittavia lapsia ja aikuisia. Naapurissa asuu 30 vuotias down aikuinen, työpajalla käy ja puhuu ihan liikaa, ei ymmärrä vaikka yrittää sanoa että on kiire.
Perkuleen kalliita juttuja yhteiskunnalle. Joka ehdoin tahdoin tälläisiä elämään haluaa, niin joutaa kyllä maksaa kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ystävyys jäisi osaltani tuohon. Mikä ääliö!
Miksi? Tajuatko kuinka hel vetin vaikeaa elämä on vammaisen ja sairaan lapsen kanssa saati minkälainen elämä lapsella on? Kaikki osapuolet pääsevät helpommalla, kun lapsi on täysin terve.
Kaikki pääsisivät helpommalla, kun eivät olisi tekemisissä sinun kanssasi.
Ai aha no kiitosta vaan, kun olen 25% kehitysvammainen mutta en ole downsyndroomainen.
Ja minä mielisairas ja se johtunee siitä, että minua kiusattiin koulussa erittäin rankasti. Kyllä on saanut tulla toistuvasti päähän potkituksi sen jälkeenkin, kun olen sairastunut.
Olen myös tavannut vammaisia. Minä en ole koskaan lässyttänyt heille ja pitänyt vähä-älyisenä vaan puhunut ja toiminut kuin kenen tahansa muunkin ihmisen kanssa ja olen myös tervehtinyt normaalisti.
Mieti nyt itse. Kyllä se useimmiten menee niin, että jos mielisairas, vammainen tai kuka tahansa raivostuu, kun häntä kohdellaan väärin tai ei edes haluta ymmärtää, niin silloin olisi peiliin katsomisen paikka. Joskus mitta täyttyy kenellä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vammaiset pennut tulisi abortoida yhteiskunnan piikkiin, halvemmaksi se sillain tulee kuin antaa niiden elää.
Muuta Venäjälle!
Vierailija kirjoitti:
Perkuleen kalliita juttuja yhteiskunnalle. Joka ehdoin tahdoin tälläisiä elämään haluaa, niin joutaa kyllä maksaa kaiken itse.
Ja kukas se elättää näitä kymmeniätuhansia muita elättejä Suomenmaassa kuin Kela, eli veronmaksajat?
Down ym. keh.vammaiset ihan marginaalissa mitä elätettäviin tulee.