Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html
Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä erottaakin rahvaan kansan ja sivistyneet toisistaan. Takerrutaan yksittäisten ihmisten tarinoihin kuin puoskarit konsanaan, lääkärit kyllä tietävät pääsääntöisesti mitä tekevät ja mikä on tilastollisesti todennäköistä milläkin oireilla. Eivät he pahuuttaan tee vääriä diagnooseja.
Eivät pahuuttaan vaan tietämättömyyttään. Ei ole vaadittavaa tietotaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no jos mitään vikaa ei näy missään kokeissa niin minkäs sitten lääkärinä itse tekisitte.
Kuuntelisin potilasta ja käyttäisin ammattitaitoani.
Helppo toki sanoa jos ei itse omaa mitään kyseisen alan ammattitaitoa ja jälkiviisaana voi aina sanoa että vikahan oli tietenkin se ja se.
No tämä ketjuhan käsittelee sitä että sitä ammattitaitoa nimenomaan ei löydy kyseisen alan edustajilta ollenkaan, edes jälkiviisaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun viimeksi kävin terveyskeskuslääkärillä viisi koetulosta oli reilust viitearvojen ulkopuolella.
Lääkäri vain sössötti sttä normaaleja ovat.
Kun kysyin että miksi sitten ne viiteeajat ylipäätään on, jos ne ei kuitenkaan ole rajoja, ei vastannut mitään.
Moni lääkäri myös keskustelee vain sen koneensa kanssa eikä potilaan. Ei edes katso päin.
Viitearvot perustuvat todennäköisyyslasketaan ja Gaussin käyrään. Potilaat kyselevät usein vähän koholla olevien transaminaasien perään ja syynä on yleensä ylipainosta aiheutuva rasvamaksa tai alkoholin käyttö. Hoito on laihdutus ja alkoholinkäytön lopetaminen mutta se liian vaikea toteuttaa. Mieluummin halutaan lisää tarpeettomia tutkimuksia kuten ylävatsan ultraääni. Sama pätee kolesteroliarvoihin eli syödään epäterveellisesti mutta ei haluta aloittaa lääkitystä. Miksi kontrolloi
Maksa-arvot voivat olla koholla myös jonkin lääkityksen vuoksi. Kuten minulla. Todistin sen lääkärille jättämällä lääkkeet pois puoleksi vuodeksi ja kävin uudelleen verikokeissa. Koska olen ylipainoinen, syy on aina alkoholissa jota kokeilin viimeksi teininä. (Syy on kilpirauhasen vajaatoiminnassa, sekin on aikoinaan todistettu) Ei uskota vaan jankataan samaa ja tuhahdellaan kun "potilas valehtelee alkoholinkäytöstä". Miten sen voi lääkärille todistaa? Kerrotko? Teen sen heti syksyllä kun on seuraava aika lääkärille.
Katsoin yle-dokkarin 10v takaa jossa käsiteltiin ihmisen terveyttä ja terveydenhoitoa ja hämmästelin kun eihän asiat ole tässä ajassakaan muuttuneet juurikaan. Siinä ennustettiin tulevaisuudelle vaikka mitä hienoja juttuja mutta eipä vaan näy. Eräälläkin tyypillä oli joku oma valvomo kotonaan jolla seurasi veriarvojaan ja pienetkin poikkeamat näytettiin näytöllä eri värillä ja sen ansiosta kuulemma löytyi joku sairaus ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri näki tiedoistani että minulla on skitsofrenia. Yllättäen ei hampaan röntgenkuvissa näkynyt mitään. Seuraavana päivänä menin särkypäivystykseen toiselle paikkakunnalle ja hammas jouduttiin poistamaan. Hammaslääkäri sanoi että on varmasti ollut kipeänä kun kaiveli mätää hampaankolosta. Lisäksi kerroin että hammas liikkuu, niin ensimmäinsen hammaslääkärin mukaan se oli normaalia ja toinen oli eri mieltä. Ei todellakaan ollut normaalia.
Niin ja tämä ensimmäinen hammaslääkäŕi ruutasi jotain kylmää ainetta hampaseen ja mulla oli suu täynnä tavaraa ja yritin huutaa kun kävi aivan saat ansn kipeää. Siihen vain sanoi että reagointi normaalia. Tämä tapahtui tällä viikolla ja vi tuttaa vieläkin kuin pientä oravaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä erottaakin rahvaan kansan ja sivistyneet toisistaan. Takerrutaan yksittäisten ihmisten tarinoihin kuin puoskarit konsanaan, lääkärit kyllä tietävät pääsääntöisesti mitä tekevät ja mikä on tilastollisesti todennäköistä milläkin oireilla. Eivät he pahuuttaan tee vääriä diagnooseja.
Suurin osa kylläkin välinpitämättömyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttä miten Suomessa on niin paljon mielisairaita. Puoli miljoonaa päästänsä sekaisin olevaa on niin huikea määrä että ihmetyttää.
Ajatella, jos minäkin olisin sokeasti uskonut olevani mielenterveysongelmainen. Piti oikein professorille varata aika, jotta syy terveysongelmaan selvisi: harvinainen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tällaista asennevammaisuutta kohtaa paljon terveydenhuoltojärjestelmän piirissä. Eräällä tutulla oli puhjennut umpisuoli, ja hän meni oireineen sairaalaan. Noh hänellä on nuorempana ollut mt-taustaa niin iskivät sitten somaattisista oireista huolimatta psyykepuolelle. Siellä sitten kun tajuttiin mistä oli kyse, oli jo liian myöhäistä ja tämä tuttu valitettavasti menehtyi tuntikausien puhdistusleikkauksesta huolimatta :(
Huolestuttavaa tässä on se että lääkärit eivät opi näistä virheistään vaan edelleen mt oireet ja diagnoosi ovat vapautus hoitovastuusta. Mistä tämä viha mt ongelmaisia kohtaan johtuu? Onko se pelkoa? Eihän se tartu. Onko se pelkoa että joutuu myöntämään ettei osaa mielen sairauksia hoitaa ja tulkita. Voisiko joku lääkäri vastata? Teitä ilmeisesti täällä on? Miksi te ette koskaan vastaa? Jos syy on johtamisessa ja ylempää tulevista
Tälläkin palstalla mielen asiantuntijat selittävät että mielisairaita ei pidä hoitaa lääkkeillä, terapialla, sähköhoidolla vaan ainoastaan lässyttämällä tai paijaamisella. Itsellä ei ole osaamista hoitaa psykiatrisia potilaita mutta toisaalta näiden potilaiden hoitotulokset ovat todella heikot ja kyse on enemmän oireiden lievittämisestä. Mieleltään sairas on yleensä sairas vuodesta toiseen ja harvoin kerrotaan jonkun parantuneen vaikka skitsofreniasta tai kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Oma ongelmansa ovat päihteitä käyttävät jotka eivät sitoudu hoitoon mitenkään vaikka sitä olisi saatavilla.
Näyttävät toimivan kuin automekaanikot nykyään. Kunhan koslan joten kuten saa rullattua hallista ulos niin homma hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä lääkärit yleensä sano mitään tuollaista. Ne ei anna minkäänlaisia terveysneuvoja edes kysyttäessä. Jos menet kysymään miten voisit estää jonkun tilan kehittymisen vakavaksi sairaudeksi tai mitä toimenpiteitä sinun pitäisi tehdä arjessasi edistääksesi omaa terveyttäsi niin se lääkäri ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Mutta ne osaa määrätä ssri lääkkeen.
Kyllä sanovat. Olen monta mielenkiintoista keskustelua käynyt lääkäreiden kanssa Gaussin käyrästä, viitearvoista ja mihin perustaa oman diagnoosin. Täytyy riittää vaan sivistys ja tieto, heikolla koulupohjalla ei pysty tarkemmin keskustelemaan.
No kerro seuraavaksi, että heittää sen käyränsä roskiin ja tutkii sen potilaan mikä siinä on. Koska sitä he ei tee. Eivät myöskään anna terveysneuvontaa. Tosin en usko että edes itse tietävät mitä terveys on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kylläkin välinpitämättömyyttään.
Iso osa ei myöskään oikeasti tiedä. Kävin juuri silmälääkärillä, joka paasasi minulle ummet ja lammet silmien kuivuudesta, jonka olin muka itse aiheuttanut tuijottamalla liikaa ruutua.
Potilaspapereissani lukee ihan selkeästi, etä minulta on poistettu kilpirauhanen, mikä aiheuttaa minulle erilaisia ongelmia, mm. juurikin ihon/hiusten/silmien kuivumista.
Mutta ei, piti päästä syyttelemään ja saarnaamaan.
Ja sitten kun kävin optikolla, se nuori optikko tiesi heti, että kilpirauhassairauksiin liittyy silmäongelmia. Silmälääkäri taas ei tätä tiennyt.
Miehille ei tyrkytetä stressiä syyksi niin usein kuin naisille. Jouduin estämään ystävääni että ei aloittanut masennuslääkkeitä mihin sai reseptin, kun oli koko ajan uupunut. Minä tiesin hänen luonteensa ja tiesin että jokin fyysinen oli vikana, eikä hän ollut masennus. Kävi sitten niin että lääkärin mielestä anemia näytettävästi hoituu masennuspillereillä. Voi vi..
Vierailija kirjoitti:
Katsoin yle-dokkarin 10v takaa jossa käsiteltiin ihmisen terveyttä ja terveydenhoitoa ja hämmästelin kun eihän asiat ole tässä ajassakaan muuttuneet juurikaan. Siinä ennustettiin tulevaisuudelle vaikka mitä hienoja juttuja mutta eipä vaan näy. Eräälläkin tyypillä oli joku oma valvomo kotonaan jolla seurasi veriarvojaan ja pienetkin poikkeamat näytettiin näytöllä eri värillä ja sen ansiosta kuulemma löytyi joku sairaus ajoissa.
Yksi ennustettu juttu oli muistaakseni kehoon asennettavat anturit joita sitten seurailemme helposti älylaitteellamme. No mahtaako olla edelleenkään kenelläkään moisia ja seuraileeko esim. diabeetikotkin vielä vanhaan malliin sormenpääverikokeilla sokereitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun viimeksi kävin terveyskeskuslääkärillä viisi koetulosta oli reilust viitearvojen ulkopuolella.
Kun kysyin että miksi sitten ne viiteeajat ylipäätään on, jos ne ei kuitenkaan ole rajoja, ei vastannut mitään.
Moni lääkäri myös keskustelee vain sen koneensa kanssa eikä potilaan. Ei edes katso päin.
Viitearvot perustuvat todennäköisyyslasketaan ja Gaussin käyrään. Potilaat kyselevät usein vähän koholla olevien transaminaasien perään ja syynä on yleensä ylipainosta aiheutuva rasvamaksa tai alkoholin käyttö. Hoito on laihdutus ja alkoholinkäytön lopetaminen mutta se liian vaikea toteuttaa. Mieluummin halutaan lisää tarpeettomia tutkimuksia kuten ylävatsan ultraääni. Sama pätee kolesteroliarvoihin eli syödään epäterveellisesti mutt
Minullekin naurettiin maksa-arvojen kohdalla, että onko ollut hurjat bileet. No ei ollut mitään bileitä ja alkoholia otan harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tällaista asennevammaisuutta kohtaa paljon terveydenhuoltojärjestelmän piirissä. Eräällä tutulla oli puhjennut umpisuoli, ja hän meni oireineen sairaalaan. Noh hänellä on nuorempana ollut mt-taustaa niin iskivät sitten somaattisista oireista huolimatta psyykepuolelle. Siellä sitten kun tajuttiin mistä oli kyse, oli jo liian myöhäistä ja tämä tuttu valitettavasti menehtyi tuntikausien puhdistusleikkauksesta huolimatta :(
Huolestuttavaa tässä on se että lääkärit eivät opi näistä virheistään vaan edelleen mt oireet ja diagnoosi ovat vapautus hoitovastuusta. Mistä tämä viha mt ongelmaisia kohtaan johtuu? Onko se pelkoa? Eihän se tartu. Onko se pelkoa että joutuu myöntämään ettei osaa mielen sairauksia hoitaa ja tulkita. Voisiko joku lääkäri vastata? Teitä ilmeisesti täällä on? Miksi te ette koskaan va
Minä ymmärrän täysin että kiireessä tulee virheitä kirjauksiin mutta sitä en ymmärrä että niitä ei korjata tai poisteta vaan ne jäävät sinne omiin tietoihin loppuun asti. Väärät vakavat oireet, joita ei ole, väärät diagnoosit jotka on kumottu jne.
Ulkomaalaislääkärit ei välttämättä kirjaa tietoihin yhtään mitään, ilmeisesti kun ei taidot riitä niitä kirjoittaa kuin omalla kielellään.
Vierailija kirjoitti:
Jos diagnoosi perustuu pelkästään todennäköisyyksiin ja tilastoihin, niin eikö sen voi jättää jo tekoälyn tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitearvot perustuvat todennäköisyyslasketaan ja Gaussin käyrään. Potilaat kyselevät usein vähän koholla olevien transaminaasien perään ja syynä on yleensä ylipainosta aiheutuva rasvamaksa tai alkoholin käyttö. Hoito on laihdutus ja alkoholinkäytön lopetaminen mutta se liian vaikea toteuttaa. Mieluummin halutaan lisää tarpeettomia tutkimuksia kuten ylävatsan ultraääni. Sama pätee kolesteroliarvoihin eli syödään epäterveellisesti mutt
Nykyään löytyy testejä joilla nähdään alkoholinkäyttö voidaan näyttää toteen. Periaatteessa potilaan sanaan pitää voida luottaa mutta luottamusta vähentää kovasti jos on terveydenhuollossa toistuvia käyntejä päihtymyksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaislääkärit ei välttämättä kirjaa tietoihin yhtään mitään, ilmeisesti kun ei taidot riitä niitä kirjoittaa kuin omalla kielellään.
Minulle oli Jevgeni kirjannut miten minulla on YLEVÄMPI korkeakoulututkinto... Ihan tavallinen fil maist minä olen.
Onneksi ei ole. Tuosta joukosta on varmasti yli puolet ihmisiä jotka ei saa hoitoa somaattisen puolen ongelmiinsa